Milkmans - Volvo 142

Byggtråd för min Volvo 162. Bilen byggs för att kunna besiktas genom SFRO som ombyggt fordon. Blir motorbyte och byte av hela drivlinan. Förhoppningen är att få till en kul gatbil som är besiktad och godkänd. Då kan man använda den till att sladda runt korvmojjen och ta ett varv på banan.
  • 81 Följare
  • 61 042 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2017
Paulit
14 april 2014 · 684 Inlägg

Milkman skrev:

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Adapter till bromsok version 1 testad.
Blev ganska obra.

Tror nog jag går upp i storlek på skivan istället lol

Sedan så....Så ja.
Ikväll dök så den extra framvagnen upp.
En komplett rostfri inlandsframvagn.
Hela 300:- var priset.

Så nu är det dags att börja mäta framvagn.

BRA pris på den framvagnen, ibland gäller det att ha tur smile
Inga bilder på version 1?

Det kommer.
Men personligen tror jag på större skiva.
Ska fota när det blir garage.

Har ju två reservdelsbilar/donatorbilar som står och väntar på demontering, en 960 -92 typ, och en 945 ftt -94, tänkte eventuellt ta bromsar från nån av dessa, vad tror du? 1-kolvs glidok, borde väl gå att besikta med iallafall?
Det är ju bra pris på dem, eftersom de redan finns på går´n...Blir med 285mm skiva då antagligen.

Senast redigerat av Paulit (14 april 2014)

Milkman Lillen
14 april 2014 · 213 Inlägg

Enkolvs glidok är inte sämre.
Skillnaden är att man får se till att de löper lätt bara.
Många nyare bilmodeller har ju glidok , iofs för att de är billigare.
Men bromsverkan är ganska bra ändå.

Så klart kanske flerkolvsoken är bättre på tyngre bilar eller mer sportiga bilar.
Men nog tror jag man klarar sig långt så länge det inte är "blinget" man söker.big_smile

Orginalskivan är 276mm på mercedesspindlarna.

Jag valde ju lite större bromsar pga motoreffekten.
Varför jag går upp i storlek är åxå för materialtjockleken.
Det kan ta upp mer värme utan att beläggen överhettas.
Och jag vill kunna köra lite bana mm åxå.

Men 285mm ventilerad skiva borde väl räcka.
Man får ju gå lite efter motoreffkten på donatorbilen.
Dock finns ju fler bilar med samma bromsar , då skriver man ju så klart maxeffekten de klarar.

Senast redigerat av Milkman (14 april 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
17 april 2014 · 213 Inlägg

Det händer lite i smyg.....lol

Det är säkert några som redan gissat.......
OM nu någon ens är intresserad neutral
Men här kommer svaret iaf.
Testing testing.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/IMAG0008.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
6 maj 2014 · 213 Inlägg

I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.

Så då får man väl visa galenskaperna.
Som sagt styrväxel var det , framför eller bakom??
Hur som helst , bara att prova sig fram så man vet.

Motorn har ju bulan för oljesilen framåt.
Då hamnar upphöjningen precis bakom balken.
Så styrväxeln skulle passa som an smäck där......i teorin.
Teorin är ju alltid som i verkligheten väl  big_smile

Hur som helst.
Varvade upp kapen och gnällde av balken.
Svetsar finns , i befintligt skick  roll

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_144831.jpg

Åsså lite snabbt test med styrväxel.
Här ligger den bakom axeln.
Något högt men iaf.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_160725.jpg

Åsså uppifrån.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_160732.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
6 maj 2014 · 684 Inlägg

Hmm.....

Jag kommer aldrig ses som ett proffs i motorbytesvärlden, men ser rätt stora problem med din tänkta lösning, speciellt om du inte vill flytta torpeden allt för mycket... När jag satte på huven på mitt försök till bygge så kollade jag höjden mot huven/motor... Kan bli så att jag får göra en liten bula för kamdreven, möjligtvis modifiera förstärkningen i huven. Sexan är dock lite längre än din, så din kanske får plats bättre. Min motor ligger dock placerad rätt så nära framvagnsbalken i höjd.. Så skulle du få dit motorn över styrväxeln kommer du nog få lyfta den rätt rejält? Rätta mig gärna om jag har fel, är inget proffs som sagt.
Du kanske har tänkt på ett annat sätt? Urkapningen i balken, vad är den till?

/Pauli

Senast redigerat av Paulit (6 maj 2014)

Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

Härligt att nån ids kolla.
Bra att de kommer åsikter så man får tänka till.

Motorn ÄR för hög.
Så ja jag kommer får greja lite för att få dit den,
Och där kommer de följande dagarna in.

Kommer kapa ur framvagnsbalken.
Detta för att kunna sänka motor och fästen.
Sedan kommer även styrväxeln sänkas mer än på bilden.
Att man får trixa vid motorlyft det får jag leva med.
Men det kommer bli bättre än nu.

Kapad balk som du ser.
Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna.
Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget.
Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu.
Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.

Styrväxeln behöver mer plats.
Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten.
Sedan ska den hamna på rätt höjd.

Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner.
Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO).
Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk tongue

Detta var den korta versionen.
Frågor på det big_smile

Senast redigerat av Milkman (7 maj 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
7 maj 2014 · 684 Inlägg

Milkman skrev:
Kapad balk som du ser.
Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna.
Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget.
Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu.
Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.

Styrväxeln behöver mer plats.
Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten.
Sedan ska den hamna på rätt höjd.

Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner.
Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO).
Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk tongue

Detta var den korta versionen.
Frågor på det big_smile

Klart man hänger med! smile

En tanke bara, hade det kanske varit enklare att bygga en egen smäcker framvagnsbalk?
Eller är det ett stort NO NO från SFRO?

V_O-L-V_O
7 maj 2014 · 555 Inlägg

...men framvagnsbalken är väl inte "klar"? Någon form av ytterligare förstärkning blir de väl?

Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Kapad balk som du ser.
Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna.
Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget.
Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu.
Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.

Styrväxeln behöver mer plats.
Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten.
Sedan ska den hamna på rätt höjd.

Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner.
Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO).
Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk tongue

Detta var den korta versionen.
Frågor på det big_smile

Klart man hänger med! smile

En tanke bara, hade det kanske varit enklare att bygga en egen smäcker framvagnsbalk?
Eller är det ett stort NO NO från SFRO?

Man får absolut bygga egen balk.
Men tiden och kostnaden säger stopp.
Vill testa och bygga denna så jag vet vad jag vill ha ut av det först.
Sedan OM det fungerar så vet jag ju sedan hur jag vill ha den.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
...men framvagnsbalken är väl inte "klar"? Någon form av ytterligare förstärkning blir de väl?

Nej nej fan.
Den är långt ifrån klar,

Den skall förstärkas inuti , sedan sektioneras.
Och efter det förstärkas med grövre plåt.

Till sist skall den anpassas för styrväxel och andra dämpare.
Blir fulljusterbara coilovers anpassade för bilen.

Men men , det blir när man kliat sig klart i huvudet.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
9 maj 2014 · 213 Inlägg

Har nu dissikerat framvagnsbalken.
Sektionerat den ner till en tjocklek av 5cm.
Så jag får lite extra plats då motorn är något för hög.
Så klart kommer balken förstärkas på insidan med en extra balk.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
V_O-L-V_O
9 maj 2014 · 555 Inlägg

:-)   självklart  :-)
Värsta kirurgen....kämpa på !

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Paulit
9 maj 2014 · 684 Inlägg

Milkman skrev:
Har nu dissikerat framvagnsbalken.
Sektionerat den ner till en tjocklek av 5cm.
Så jag får lite extra plats då motorn är något för hög.
Så klart kommer balken förstärkas på insidan med en extra balk.

KÖR KÖR KÖR!!! Passa på att ta ett foto också så vi ser hur du tänker big_smile

Senast redigerat av Paulit (9 maj 2014)

Milkman Lillen
9 maj 2014 · 213 Inlägg

Ska fota så fort jag fått blästra av insidan så den går att rostskydda.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
13 maj 2014 · 213 Inlägg

Blästern fungerade kanon.
Hade inte så höga förväntningar på biltema  :hey:
Men men , gick bra.


http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140507_155010.jpg

Urkapat.
Blev lite bakvänt arbete.
Tänkte inte helt rätt från start.
Men så får den bli.


http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140507_185530.jpg

Ny plåt ilagd.
Aningen tjockare för att förstärka och kompensera.


http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140507_191034.jpg

Sedan sektionerades balken.
Har lite problem med höjden under huven.
Skall sedan förstärkas på insidan.


http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140513_154020.jpg

Sömsvetsad och blästrad insida.
Förstärkning , grunda och måla sedan.
Åsså rostskydd så klart.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
13 maj 2014 · 684 Inlägg

Spännande!! big_smile

Milkman Lillen
15 maj 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:
Spännande!! big_smile

Spännande exiting big_smile

Frågan är ju bara hur mycket plats styrväxeln kommer bygga uppåt?
Och om det räcker till med plats för tråget vid balken?

Vill helst slippa flytta nedre infästningen för länkarmarna.
Tror det kan vara läge att börja mäta upp framvagnen nu....

Testing....

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
16 maj 2014 · 684 Inlägg

Milkman skrev:

Paulit skrev:
Spännande!! big_smile

Spännande exiting big_smile

Frågan är ju bara hur mycket plats styrväxeln kommer bygga uppåt?
Och om det räcker till med plats för tråget vid balken?

Vill helst slippa flytta nedre infästningen för länkarmarna.
Tror det kan vara läge att börja mäta upp framvagnen nu....

Testing....

Mät!

Jag vill inte vara negativa Nisse nu, men tror att det blir tight att få dit styrväxeln bakom balken.....

Milkman Lillen
16 maj 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:

Milkman skrev:

Paulit skrev:
Spännande!! big_smile

Spännande exiting big_smile

Frågan är ju bara hur mycket plats styrväxeln kommer bygga uppåt?
Och om det räcker till med plats för tråget vid balken?

Vill helst slippa flytta nedre infästningen för länkarmarna.
Tror det kan vara läge att börja mäta upp framvagnen nu....

Testing....

Mät!

Jag vill inte vara negativa Nisse nu, men tror att det blir tight att få dit styrväxeln bakom balken.....

Då är vi iaf två som tror samma sak lol

Men nu är det lite som "jag har gett mig fan på" det hela situation över det big_smile
Men den som lever får se , är ju bara att bygga om annars.
Blir barnfri vecka , ledigvecka och garagevecka som kommer.
Så då får jag göra ett ryck , bygga ihop balk först.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
16 maj 2014 · 684 Inlägg

Jag och åtminstone 21 följare till väntar med spänning! Det händer ju fortfarande mer där än här iallafall.... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang