Batteri dött - Hur lång laddtid?

hagbard
24 februari 2014 · 21 Inlägg

Kom ut i morse så var batteriet dött på min volvo 740 1990. Hur lång tid tar det ungefär att ladda upp mha en batteriladdare (från biltema) så att startmotorn orkar dra runt? Hur många ampere/volt måste batteriet ha?

Kan tillägga att jag har jävligt bråttom. Laddaren står på att den laddar 6 ampere atm,  batteriet ligger på 55 aH så 55/6 = 9 cirkus timmar. Men hur länge måste jag ladda det tills det att den orkar starta så generatorn kan ta resten?

mvh

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2014 · 1 093 Inlägg

startmotorn är ju anpassad för 12V, annars drar den mer ström för att kompensera.
RENT teoretiskt: 140A drar startmotorn tex. under 15 sekunder om din bil är svårstartad.

15s/1timme x 140A= cirka 0,6Ah drar din startmotor då varje gång du startar och spänningen är 12V...

Så teoretiskt kan du starta efter en timme...

Men är batteriet helt urladdat tar det en ganska god stund innan du fått uppspänningen tillräckligt för att övrigt elsystem ska fungera samtidigt som du vrider om nyckeln.

Har du laddat sedan imorse så bör du kunna åka nu och kunna starta och åka hem igen. Om din generator laddar som den ska!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
hagbard
24 februari 2014 · 21 Inlägg

t_one21 skrev:
startmotorn är ju anpassad för 12V, annars drar den mer ström för att kompensera.
RENT teoretiskt: 140A drar startmotorn tex. under 15 sekunder om din bil är svårstartad.

15s/1timme x 140A= cirka 0,6Ah drar din startmotor då varje gång du startar och spänningen är 12V...

Så teoretiskt kan du starta efter en timme...

Men är batteriet helt urladdat tar det en ganska god stund innan du fått uppspänningen tillräckligt för att övrigt elsystem ska fungera samtidigt som du vrider om nyckeln.

Har du laddat sedan imorse så bör du kunna åka nu och kunna starta och åka hem igen. Om din generator laddar som den ska!

Tack för svaret. Nej. Jag har laddat i cirka 1.5 timmar. Jag mätte med multimeter på batteriet och den sa typ 6 volt vilket jag antar är sjukt lite. Problemet är om jag går ner och provar, och det inte funkar, så har startmotorn dragit så jävla mycket ström från batteriet att det kommer ta ÄNNU längre tid att komma iväg.

VW-Jocke
24 februari 2014 · 9 Inlägg

Har du bara 6 volt i batteriet efter 1,5 timme med 6 amp i laddning så är det SÖNDER!

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 februari 2014 · 5 650 Inlägg

köp ett nytt batteri

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
hagbard
24 februari 2014 · 21 Inlägg

VW-Jocke skrev:
Har du bara 6 volt i batteriet efter 1,5 timme med 6 amp i laddning så är det SÖNDER!

nej 6 volt var det innan när det satt i bilen! smile  Jag ladda det 1.5 timmar, gick ut och satte det i bilen och den starta på första försöket. Tackar!

Drönirettab
24 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Men batteriet är fortfarande långt ifrån fulladdat och man får köra bilen många timmar innan det blir ganska bra uppladdat, jag rekommenderar att du kopplar på laddaren i minst ett dygn om det finns tillfälle. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang