Dubbelrelä till extraljus, finns inte!

markusbacka
24 februari 2014 · 68 Inlägg

Har tre extraljus på bilen, 55 w/lyse. Nu har förmodligen reläet gått sönder (jag hade visst inte kopplat in nån säkring på systemet till extraljusen, fick jag veta när jag lämnade in bilen förra veckan). Så nu har jag satt dit en säkring på 15 A. Men problemet är som sagt att extraljusen inte fungerar alls och det har dom inte gjort sedan jag hämtade bilen på verkstaden. Det klickar inte ens i reläet, utan är helt tyst.

Jättelätt att köpa ett nytt relä och bara byta. Jo, visst, men det jag har, har dom slutat sälja på biltema... En stor ljusgrå klump, med fem stift och två plattor att skruva fast reläet i motorrummet med. Tre stift på ena sidan och två på den andra. Och jag hittar ta mig tusan inget nytt likadant. Vill helst inte hålla på och krångla med att sätta dit två enkla, utan jag hade tänkt mig att det skulle vara smidigt; köpa nytt relä, dra loss kablarna från det gamla, sätta dit dom på det nya och voila! Det lyser igen! Reläet som sitter på nu är för 2*125w, så två av lysena sitter alltså på ett stift, medans ett lyse är ensamt på det andra.

Hur faan gör jag för att få det att lysa igen? Så smidigt som möjligt. Jag kan inget om el, pappa kopplade in elen åt mig, och är lite rädd för el då jag fått för mig att allt som innehåller ström kan explodera, typ. Jag vill gärna slippa dra en massa nya kablar, utan det smidigaste hade ju varit att hitta en likadan ljusgrå klump som jag bara kan byta ut.

Tack på förhand! /annika

Samma relä som på det nedre extraljuskabel-kittet:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Bi … jus-42686/

Senast redigerat av markusbacka (24 februari 2014)

kyngas Varvstopparn
24 februari 2014 · 460 Inlägg

där har du dubbelrelä från biltema också tongue
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
markusbacka
24 februari 2014 · 68 Inlägg

Det är ju slut överallt. Ja, förutom i typ Kiruna =P

Cadillac_The_King
24 februari 2014 ·

markusbacka skrev:
Det är ju slut överallt. Ja, förutom i typ Kiruna =P

Beställ via nätet o få det i brevlådan :-) Jula har väl sånt med o mekonomen

Drönirettab
24 februari 2014 · 21 761 Inlägg

markusbacka skrev:
Har tre extraljus på bilen, 55 w/lyse. Nu har förmodligen reläet gått sönder (jag hade visst inte kopplat in nån säkring på systemet till extraljusen, fick jag veta när jag lämnade in bilen förra veckan). Så nu har jag satt dit en säkring på 15 A. Men problemet är som sagt att extraljusen inte fungerar alls och det har dom inte gjort sedan jag hämtade bilen på verkstaden. Det klickar inte ens i reläet, utan är helt tyst.

Jättelätt att köpa ett nytt relä och bara byta. Jo, visst, men det jag har, har dom slutat sälja på biltema... En stor ljusgrå klump, med fem stift och två plattor att skruva fast reläet i motorrummet med. Tre stift på ena sidan och två på den andra. Och jag hittar ta mig tusan inget nytt likadant. Vill helst inte hålla på och krångla med att sätta dit två enkla, utan jag hade tänkt mig att det skulle vara smidigt; köpa nytt relä, dra loss kablarna från det gamla, sätta dit dom på det nya och voila! Det lyser igen! Reläet som sitter på nu är för 2*125w, så två av lysena sitter alltså på ett stift, medans ett lyse är ensamt på det andra.

Hur faan gör jag för att få det att lysa igen? Så smidigt som möjligt. Jag kan inget om el, pappa kopplade in elen åt mig, och är lite rädd för el då jag fått för mig att allt som innehåller ström kan explodera, typ. Jag vill gärna slippa dra en massa nya kablar, utan det smidigaste hade ju varit att hitta en likadan ljusgrå klump som jag bara kan byta ut.

Tack på förhand! /annika

Samma relä som på det nedre extraljuskabel-kittet:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Bi … jus-42686/

Relät går ju inte sönder bara för att man inte har satt en säkring. Dessutom sätter man ju säkringen på huvudmatningskabeln in till relät, den kabeln och säkringen har inget med "reläklicket" att göra.

Jag tycker att du först bör mäta om det ens kommer någon styrspänning (från helljuset) in till relät, gör det inte det så kan inte relät dra fastän det är helt. smile

Eklund69
24 februari 2014 · 89 Inlägg

Prova på autoexperten där köpte jag till VR6:an

patrikke
24 februari 2014 · 1 749 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

markusbacka skrev:
Det är ju slut överallt. Ja, förutom i typ Kiruna =P

Beställ via nätet o få det i brevlådan :-) Jula har väl sånt med o mekonomen

Biltema har ju slutat med postorder för länge sedan, men knsnke någon vänlig ärlig själ på gorg kan gå och köpa det i kiruna och skicka?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Gizmojohan
24 februari 2014 · 3 295 Inlägg

Jag tycker som "batterinörd" skrev, mät upp signalkabeln från helljuset så den kommer fram till relät. Kolla även jorden till relät.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang