Licensfri komradio i bilen.

foxer
25 februari 2014 · 5 Inlägg

Hej.

Ett tips för er som funderar på att ha komradio i bilen för att snacka med kompisarna på träffar, på väg till träffar, hemma i stan mm..

27Mhz bandet är ett licensfritt komunikationsband för privatpersoner och används av folk över hela världen.

Fördelen över mobiltelefon är bland annat:
* Gratis samtal
* Alla hör varandra samtidigt, kan delta i disskussionen och får snabb info om hinder på vägen osv.
* Oberoende av mobiltäckningen i området

Fördelen över t.ex. PMR (leksaks)radion
* Flera gånger längre räckvidd. (PMR 0-4km vid fri sikt som berg till berg eller över hav) (27MHz klarar kupperad terräng bättre och kommer lätt upp i 20km (2 mil) bilenhet till bilenhet med rätt antenn)
* Större utbud på olika typer av apparater och du kan välja olika antenner.
* Koppla in radion och ha konstant strömförsörjning från bilen.
* Bättre kvalité på grejjerna.
* Man slipper störas av "babysitters" lekande ungar mm.

I Sverige kan nämnas att det använda av bla. diverse terräng/offroad klubbar (oftast kanal 6 FM), husbilsklubbar/husvagnsklubbar (oftast kanal 10 FM). I Stockholm är det hög aktivitet med snack varje dag och även på andra håll i landet växer "hobbyn". De har pluppat upp flertalet klubbar de senaste åren som ordnar träffar, radioloppisar osv.

Är man intresserad av att börja som rekomenderar jag ett besök på forumet www.27mhz.se och där kan man läsa nybörjarguiden: http://27mhz.se/forums/viewtopic.php?f=10&t=7756 . I den hittar man det mesta som man behöver för att komma igång med tjatandet!


Ex. på billiga bra startgrejjer som inte kräver ingrepp (ciggplugg och magnetfot)

Radio: "President Teddy"   AM/FM radio       ca: 795:-
Antenn: "Sirio Ml145 mag"  Magnetfotsantenn       ca: 595:-

Tot: ca: 1390:- + frakt.

Ulf_W bilder.ulfw.se
25 februari 2014 · 1 103 Inlägg

Är det nåt liv på 27 mhz alltså?
Man kanske skulle börja med det igen, det är väl typ 25 år sen jag var aktiv senast...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
foxer
25 februari 2014 · 5 Inlägg

Absolut, har du kvar grejjerna så är det bara koppla in å tjoa!

Kolla forumet som jag skrev, där hänger många gamla rävar från den tiden, kanske några av de som du hade kontakt med för 25 år sen? smile

Caffe
25 februari 2014 · 1 436 Inlägg

Jag får fan inte in något mer än utländska lastbilschaffisar så att köpa en för att tjöta med andra är nog rätt dött, men att köpa en för att tjöta med polare när man kör kollon funkar nog.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
foxer
26 februari 2014 · 5 Inlägg

Just nu är det nära ett solfläcksmaximum, det innebär en hel del "konditioner" dagtid. Då studsar signalerna i atmosfären och kan hoppa lite hur som, rätt ofta studsar det från Italien och USA just nu.

Sen beror det såklart på hur många som är aktiva i området och om alla tänker "det är dött" så stannar det så också. Det är somsagt växande, det har jag själv märkt då man får kontakt med nya personer när man är ute och åker och ropar lite "allmänt anrop" i radion.

Många använder också SSB idag, du kommer längre med den tekniken men det är också lite dyrare radios. Har man också en liten skitantenn på 70cm så kan man inte förvänta sig mer än "konditioner" och kanske 3km markvåg så då gäller ju endast kollonkörning.

Men somsagt, ju fler vi blir mer radio i bilen ju fler blir det att prata med smile.

rcy
26 februari 2014 · 1 705 Inlägg

Tyckte det lät väldigt intressant tills jag läste på lite och fick veta att man måste ha en *minst* 130cm lång antenn på bilen.
Har ju verkligen ingen lust att gå tillbaks till 80-talets jättespröt med alla dom problem det innebär.

KHRacing
26 februari 2014 ·

Ja har 1000kr´s walkietalkies (leksaker enligt TS) räckvidden skall vara 3000m. men de funkar på över 8000

VirreEriksson
26 februari 2014 · 1 301 Inlägg

rcy skrev:
Tyckte det lät väldigt intressant tills jag läste på lite och fick veta att man måste ha en *minst* 130cm lång antenn på bilen.
Har ju verkligen ingen lust att gå tillbaks till 80-talets jättespröt med alla dom problem det innebär.

+1.. Håller med.

Caffe
27 februari 2014 · 1 436 Inlägg

foxer skrev:
Just nu är det nära ett solfläcksmaximum, det innebär en hel del "konditioner" dagtid. Då studsar signalerna i atmosfären och kan hoppa lite hur som, rätt ofta studsar det från Italien och USA just nu.

Sen beror det såklart på hur många som är aktiva i området och om alla tänker "det är dött" så stannar det så också. Det är somsagt växande, det har jag själv märkt då man får kontakt med nya personer när man är ute och åker och ropar lite "allmänt anrop" i radion.

Många använder också SSB idag, du kommer längre med den tekniken men det är också lite dyrare radios. Har man också en liten skitantenn på 70cm så kan man inte förvänta sig mer än "konditioner" och kanske 3km markvåg så då gäller ju endast kollonkörning.

Men somsagt, ju fler vi blir mer radio i bilen ju fler blir det att prata med smile.

Ja jag har bara AM/FM och magnetfotsantenn så jag vet att förutsättningarna inte är de bästa men någon jävel skulle man väl kunna få tag på.

Men ska köra ett rejs med SSB/USB och riktig antenn när jag fått tag på jobb och sånt där...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
foxer
27 februari 2014 · 5 Inlägg

Ang. "Leksaks walkie-talkie" och räkvidd, så visst kan man om man har tur komma upp mot 8 km vid fri sikt med dyrare PMR-radios. Jag kan väl iofs tänka mig att de du har är jaktradio? ca: 5w utteffekt och vettig antenn kommer man också runt 1.5 mil i öppen terräng och något kortare vid kupperad. Nackdelen är att det är få kanaler på 155mhz och som delas mellan jägare, båt (man får inte använda nära kusten), lantbruk mm.

130 cm antenn är ju inte direkt hela världen, jag kör med 145cm och tar inte i någonstans mer än låga parkeringsdäck men det är ju bara att antingen ha ett vikfäste eller plocka ner antennen och lägga i bagaget (tar typ 5 sekunder).

Självklart kan man ju köra korta antenner med, finns ju bland annat: http://www.conrad.se/VINDRUTEANTENN-F%2 … 1=tablink2
65cm lång, den funkar ju säkert bra i konvoj och på öppna gräsfält (där det brukar vara en del bilträffar). Ser ju lite ut som en polisbilsantenn också. Men man skall nog inte förvänta sig så mycket mer än 5-6 km am/fm med en så kort antenn.

Cafe: gör så, med en vettig antenn och SSB så lär du få kontakter smile. Annars så skall du tetsta att ropa lite på testkvällarna (första fredagen i månaden) på kanal 22AM (kl.19-20), 23FM(kl.20-21), 24USB(kl.21-22) då brukar det var lite mer aktivitet i etern smile.

rcy
27 februari 2014 · 1 705 Inlägg

foxer skrev:
130 cm antenn är ju inte direkt hela världen, jag kör med 145cm och tar inte i någonstans mer än låga parkeringsdäck men det är ju bara att antingen ha ett vikfäste eller plocka ner antennen och lägga i bagaget (tar typ 5 sekunder).

Det rent praktiska går givetvis att lösa, men det som stör mig mest är att ett 130cm's spröt på bilen ser ju ut som bondmeckpimpning delux.
Jag är typen som blir fullständigt galen om inte temperaturen i all belysning matchar ner till typ fyra decimaler, så att hänga dit ett metspö på bilen som inte matchar med någonting annat i det kända universum finns liksom inte på en karta.
På en lastbil, traktor, jeep eller 740, visst, vem bryr sig. Men på min bil? Aldrig.

Har googlat som en dåre för att se om det finns någon form av lösning som inte ser förjävlig ut, men det verkar tyvärr inte så. Den låga frekvensen kräver ju tyvärr rätt långa antenner, så det verkar oundvikligt att man måste dit med någon form av metspö. sad

tvedberg
27 februari 2014 · 773 Inlägg

rcy skrev:

foxer skrev:
130 cm antenn är ju inte direkt hela världen, jag kör med 145cm och tar inte i någonstans mer än låga parkeringsdäck men det är ju bara att antingen ha ett vikfäste eller plocka ner antennen och lägga i bagaget (tar typ 5 sekunder).

Det rent praktiska går givetvis att lösa, men det som stör mig mest är att ett 130cm's spröt på bilen ser ju ut som bondmeckpimpning delux.
Jag är typen som blir fullständigt galen om inte temperaturen i all belysning matchar ner till typ fyra decimaler, så att hänga dit ett metspö på bilen som inte matchar med någonting annat i det kända universum finns liksom inte på en karta.
På en lastbil, traktor, jeep eller 740, visst, vem bryr sig. Men på min bil? Aldrig.

Har googlat som en dåre för att se om det finns någon form av lösning som inte ser förjävlig ut, men det verkar tyvärr inte så. Den låga frekvensen kräver ju tyvärr rätt långa antenner, så det verkar oundvikligt att man måste dit med någon form av metspö. sad

går ju att fixa någon sorts elanten som åker upp när du använder radion och när den intet används så åker den inte upp.

lucather
21 juli 2014 · 112 Inlägg

27 MHz är fantastiskt roligt.

27 MHz är kortvågsradio som kräver långa antenner. Tyvärr är det så att ju längre antenn man har desto bättre fungerar det. Det finns kortare antenner som inte är så fula. Ett exempel är President Virginia för 600 kr. Den är 49 cm lång och klarar mer än 100 watt.

http://www.president-electronics.com/en/The_Antennas/telechargement.php?img=antennes/AMMI096_HD.jpg

Senast redigerat av lucather (21 juli 2014)

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang