Eftermonterat billarm, hjälp med en eventuell felsök

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Larmet är ett Viper 3105v. Dock kvittar det nog för min hjälp.

Listat nedan vad som är vad och hur det ska kopplas in och om kabeln ska ha ström (+) eller jord (-) :

Röd/vit - Kanal 2 utgång
Röd +Ström
Brun + Siren
Gul + Tändningen
Svart - Jord
Lila + Dörrar
Blå - Huv eller bagageluckan
Grön - Dörrar
Svart/vit - lyset
Vit/blå - Kanal 3 utgång för andra enheter
Vit -/+ Blinkers
Orange - Jord till andra enheter

Vi använde oss av några kablar, och klippte sedan några som inte används.
De som används idag är följande:

Röd/ström
Brun/siren
Svart/jord
Grön/dörrar

Larmet fungerar så långt. Jag kan larma på med tillhörande dosa. Och larma av med samma dosa. När jag larmat på så tutar larmet till 1 gång som det skall. Om någon dörr öppnas när larmet är larmat så tjuter det. Än så länge är allt bra. Men när jag larmar av så tutar det till 4 gånger istället för 2 som det ska.
Jag kollade upp detta och enligt instruktionsboken så låter det 4 gånger för att larmet gått igång utan att man larmat av det innan. Det betyder att dom gånger jag testat att larmet fungerar som det ska så har dosan i bilen registrerat det som ett inbrott i bilen. För att återställa detta så ska man bara behöva starta bilen så nollställs det.
MEN. För att nollställa systemet så måste den gula kabeln till tändningen kopplas in. Vilket jag inte har. Och anledningen till att den inte är inkopplad är att jag har en egen gjord och monterad "startspärr" i bilen. Denna gula kabel behövs inte enligt mig

Så min fråga är nu:
Kan jag på något vis få larmet att fungera som det ska utan att behöva koppla det till tändningen?

Har hört så många andra som har fått problem med sin startspärr av olika anledningar, så jag tycker man borde kunna koppla förbi det som vi gjort. Men vill gärna att den bara tutar till 2ggr när man larmar av istället för 4 gånger som den gör nu, vilket är sjukt irriterande.
Det står inget i bruksanvisningen om detta, och inte går det att googla sig till det heller. Dessutom står allt på engelska, och jag är väl inte riktigt 100 på alla ordbetydelser heller.

Om ni vill ha så länkar jag till en bruksanvisnings sida online för detta larm nedan:
https://www.directeddealers.com/manuals … 20web2.pdf

Tacksam för all hjälp jag kan få ang detta
Mvh Marcus

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

lös problemet enkelt, en reset-knapp mellan ign och strömförsörjningen till larmet, om larmet har aktiverats trycker du in din reset och den borde ha nollats, motsvarande att du startat bilen/har ström via tändningen.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

t_one21 skrev:
lös problemet enkelt, en reset-knapp mellan ign och strömförsörjningen till larmet, om larmet har aktiverats trycker du in din reset och den borde ha nollats, motsvarande att du startat bilen/har ström via tändningen.

Vilket säkerligen inte heller fungerar eftersom det sitter en säkring till boxen som styr larmet. Men tar man ur säkringen för att man tror sig kunna nollställa allt så fungerar inte det. Säkringen kan bra ur bra länge utan resultat till nollställning. Så ditt svar resulterar nog till samma sak.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

user_name skrev:

t_one21 skrev:
lös problemet enkelt, en reset-knapp mellan ign och strömförsörjningen till larmet, om larmet har aktiverats trycker du in din reset och den borde ha nollats, motsvarande att du startat bilen/har ström via tändningen.

Vilket säkerligen inte heller fungerar eftersom det sitter en säkring till boxen som styr larmet. Men tar man ur säkringen för att man tror sig kunna nollställa allt så fungerar inte det. Säkringen kan bra ur bra länge utan resultat till nollställning. Så ditt svar resulterar nog till samma sak.

Men om larmet nollställs av att du "normalt" skulle slå på tändningen, gul kabel matas med plus från tändningen (tex acc eller startläget), borde du kunna mata den ingången manuellt? Vi försöker ju inte att tvinga den till att tappa minnet, utan använda de funktioner som normalt skulle fungera om du haft ett tändningslås som var original?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

t_one21 skrev:

user_name skrev:

t_one21 skrev:
lös problemet enkelt, en reset-knapp mellan ign och strömförsörjningen till larmet, om larmet har aktiverats trycker du in din reset och den borde ha nollats, motsvarande att du startat bilen/har ström via tändningen.

Vilket säkerligen inte heller fungerar eftersom det sitter en säkring till boxen som styr larmet. Men tar man ur säkringen för att man tror sig kunna nollställa allt så fungerar inte det. Säkringen kan bra ur bra länge utan resultat till nollställning. Så ditt svar resulterar nog till samma sak.

Men om larmet nollställs av att du "normalt" skulle slå på tändningen, gul kabel matas med plus från tändningen (tex acc eller startläget), borde du kunna mata den ingången manuellt? Vi försöker ju inte att tvinga den till att tappa minnet, utan använda de funktioner som normalt skulle fungera om du haft ett tändningslås som var original?

Nu förstår jag, sorry. Blir förvirrad med allt, haha
Ska testa detta, tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Ingen fara, kan ha skrivit lite knas, lång arbetsdag i ryggen. Men när jag skummade igenom manualen du länkade så tycker jag att en fejkad "startknapp" som reset för larmet borde fungera för att lösa ditt problem. Om inte; ont i huvudet och klura mera wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

t_one21 skrev:
Ingen fara, kan ha skrivit lite knas, lång arbetsdag i ryggen. Men när jag skummade igenom manualen du länkade så tycker jag att en fejkad "startknapp" som reset för larmet borde fungera för att lösa ditt problem. Om inte; ont i huvudet och klura mera wink

Ska kolla upp detta nån dag, så återkommer jag. Det kan dock dröja nån vecka eller två innan jag kollar det.
Stort tack iaf smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Janneutanb
25 februari 2014 · 7 267 Inlägg

Varför inte bara koppla in den ordentligt?
Den kommer ju inte störa din startspärr bara för att den får ström när tändningen är igång.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Brains skrev:
Varför inte bara koppla in den ordentligt?
Den kommer ju inte störa din startspärr bara för att den får ström när tändningen är igång.

Nej det vet jag. Var mest för att det brukar alltid bli problem med startspärrar. Vissa har fått problem när det ska byta batteri i larmdosan, andra när batteriet är halvt dött i bilen osv.

Men jag funderar på om jag kanske kan koppla den till min aktuella startspärr.
Min startspärr jag har byggt är tagen från tändningslåset ström. Jag får slå på en vippa så det går att starta bilen, slår jag av strömbrytaren så går det inte att starta bilen. Jag borde alltså bara kunna dra den gula kabeln som ska gå till tändningen, till min strömbrytare?

Eller har jag fattat det helt fel då?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Precis, då får larmet signal att din bil är igång och du slipper strul, trodde du hade en mer komplicerad lösning på startspärren än så! ^^'

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 februari 2014 · 3 519 Inlägg

t_one21 skrev:
Precis, då får larmet signal att din bil är igång och du slipper strul, trodde du hade en mer komplicerad lösning på startspärren än så! ^^'

Hehe ne. Jag haft inbrott i bilen 4ggr varav att dom tog bilen för mig första gången. Så jag ville bara hindra att den blev stulen igen med en enkel lösning smile

Men då borde det ordna sig smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Låter som att du bor i Köping, Sala eller vissa delar av Västerås ^^
Förstår det! Gissar att det hjälpt.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

t_one21 skrev:
Låter som att du bor i Köping, Sala eller vissa delar av Västerås ^^
Förstår det! Gissar att det hjälpt.

Haha, helt rätt. Bor i Kolsva dock. Bara mellanlandat här tillsvidare..
Men jag återkommer med besked ang larmet. Stort tack för hjälpen

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
TomBjorklund VAGIS Car Club
26 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Det va de lilla!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Brådhis * Voff voff *
26 februari 2014 · 10 244 Inlägg

Med tanke på vad dom olika kablarna går till är jag tveksam till om ditt larm ens har en startspärr. Snarare är det så att gul kabel används för att berätta för larmet att tändningen är på så att det:

1. Inte går att larma på under färd
2. Löser ut om nå´n vrider på tändningen utan att ha larmat av först

Alltså ser jag ingen som helst anledning att inte koppla in det som man ska.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TomBjorklund VAGIS Car Club
26 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Men han har ju skrivit från början att han hade en egentillverkad startspärr, och där av inte tänkte att han skulle kunna/behöva koppla in den gula från larmet, där av en lösning för att enkelt kunna återställa larmet genom att bara göra en reset-knapp som låter larmet tro att bilen har tändningen igång fast den inte är inkopplad mot det.

Läser man manualen så är just det största problemet att den låter 4 gånger istället för 2 vid upplåsning jämt, och att han därav inte vet om någon faktiskt försökt ta sig i i bilen.

Sedan kommenterar han ju själv och säger att han kommit fram till vart han ska försöka koppla in den i sin egna tändningslås-lösning för att få det att fungera smile

så jag tror redan problemet är löst tills han i alla fall har prövat tongue

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Brådhis * Voff voff *
26 februari 2014 · 10 244 Inlägg

t_one21 skrev:
Men han har ju skrivit från början att han hade en egentillverkad startspärr, och där av inte tänkte att han skulle kunna/behöva koppla in den gula från larmet, där av en lösning för att enkelt kunna återställa larmet genom att bara göra en reset-knapp som låter larmet tro att bilen har tändningen igång fast den inte är inkopplad mot det.

Läser man manualen så är just det största problemet att den låter 4 gånger istället för 2 vid upplåsning jämt, och att han därav inte vet om någon faktiskt försökt ta sig i i bilen.

Sedan kommenterar han ju själv och säger att han kommit fram till vart han ska försöka koppla in den i sin egna tändningslås-lösning för att få det att fungera smile

så jag tror redan problemet är löst tills han i alla fall har prövat tongue

Jo, men han avstår ju från att koppla in larmet rätt pga han är rädd för startspärren (som ju inte finns!). Var bara det jag tyckte blev lite knasigt... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TomBjorklund VAGIS Car Club
26 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Som jag förstod det visste han inte huruvida han skulle lösa det med sin egentillverkade variant, men binär det väl bara att hålla tummarna big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Jag tar bilder på anvisningen jag följt och lägger upp det.

Men tillbaka till startspärren, om den finns eller inte på larmet.
Hur som så ska ju den gula kabeln till tändningslåset, och då borde jag kunna dra den till min startspärr istället..

Men bilder kommer. Vänta

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Brådhis * Voff voff *
26 februari 2014 · 10 244 Inlägg

user_name skrev:
Jag tar bilder på anvisningen jag följt och lägger upp det.

Men tillbaka till startspärren, om den finns eller inte på larmet.
Hur som så ska ju den gula kabeln till tändningslåset, och då borde jag kunna dra den till min startspärr istället..

Men bilder kommer. Vänta

Jo, men varför inte bara dra den till tändningen? Den är ju bara till för att larmet ska veta om tändningen är på eller ej, den bryter ingenting.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang