Eftermonterat billarm, hjälp med en eventuell felsök

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Kopplings schemat
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-a9f94e283801d66348fb737b0159a1e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-a193e22ddf0663170d177b5ded88d394.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-c373d337e7f8133da89240b58b7fd5ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-b6c1ab7e60304a03ad112311caf9b32a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-1cd7e2c50ceaaa9feeb922a8869f5a38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-da8cab880d13ca9c6174cc8ed6468959.jpg

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Brådhis skrev:

user_name skrev:
Jag tar bilder på anvisningen jag följt och lägger upp det.

Men tillbaka till startspärren, om den finns eller inte på larmet.
Hur som så ska ju den gula kabeln till tändningslåset, och då borde jag kunna dra den till min startspärr istället..

Men bilder kommer. Vänta

Jo, men varför inte bara dra den till tändningen? Den är ju bara till för att larmet ska veta om tändningen är på eller ej, den bryter ingenting.

//Brådhis

Ja jag får väl göra det då.. Tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Dock ser den "gula kabeln" ut såhär. Antar att från relät ska den gula till boxen som styr larmet och till tändningen.
Den svarta ska ha jord. Men orange och grön ska vart?

Grön = ?
Orange = Minus

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-8d157010c0448467fc9db1bf279713b6.jpg

Och som ni ser på denna dåliga bild så sitter inte den gröna kabeln ihop med resterande kabelbunt där grön också finns med
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-35d64d0c95054bda07022e1439a23514.jpg

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Swedenrockers Living life on two wheels.....
26 februari 2014 · 835 Inlägg

Du har en drös med funktioner i larmet som är beroende av tändningsplus, bl.a programmering av fjärrar.
Det är bara att koppla in den gula kabeln till bilen. Om du bryter just tändningsplus vid tändningslåset så kopplar du in den före din brytare så arbetar det som det ska ändå.
Och det finns startspärr i larmet enligt vad manualen sa, det är troligtvis det relät är till för och det styrs av larmenheten.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har en drös med funktioner i larmet som är beroende av tändningsplus, bl.a programmering av fjärrar.
Det är bara att koppla in den gula kabeln till bilen. Om du bryter just tändningsplus vid tändningslåset så kopplar du in den före din brytare så arbetar det som det ska ändå.
Och det finns startspärr i larmet enligt vad manualen sa, det är troligtvis det relät är till för och det styrs av larmenheten.

Kan jag inte koppla den på samma kabel som min "startspärr" är på?
Jag vill ju inte koppla in startspärren som är i larmet, kan jag inte komma förbi det på något vis?
Och vart ska den gröna från relät, samt den orangea?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Hittade en video på youtube som också visar hur man ska koppla kablarna.
http://www.youtube.com/watch?v=oB2hT8GE3UM
MEN!! Eftersom det som sagt nu finns en startspärr inbyggt i larmet, och även han på videon visar hur man ska koppla in det så återgår jag till frågan. Hur kopplar jag förbi det?
Kan jag ta som vi sa innan, den gula kabeln från larmboxen och lägga på direktström till min startspärr?
Och om jag gör så, måste jag ha en säkring eller ett relä där emellan isåfall?

Det sitter en säkring mellan ström från batteriet till larmboxen.

För i mitt huvud fungerar det det såhär.
Att den gula kabeln som ska till tändningen, ska alltså ha ström. Om jag kopplar den till min startspärr så får den ström när jag slår på spärren och kan starta bilen, då borde boxen få signalerna rätt. När jag stänger av bilen så slår jag av startspärren (stänger av strömbrytaren/vippen) till tändningslåset, och där med fungerar larmet som det gör nu. OM någon är på bilen så märker jag det när jag sedan larmar av, då det tutar till 4ggr. Right?
Så med andra ord behöver jag inte ha alla kablar med relä som jag la upp bild på förut?

Det är rörigt, jag vet. Och jag ursäktar för det. Men jag är jävligt trögfattad när det kommer till el. Blir bara förvirrad. Men frågar hellre än att det blir totalt fel och händer något..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Brådhis * Voff voff *
27 februari 2014 · 10 277 Inlägg

user_name skrev:
Hittade en video på youtube som också visar hur man ska koppla kablarna.
http://www.youtube.com/watch?v=oB2hT8GE3UM
MEN!! Eftersom det som sagt nu finns en startspärr inbyggt i larmet, och även han på videon visar hur man ska koppla in det så återgår jag till frågan. Hur kopplar jag förbi det?
Kan jag ta som vi sa innan, den gula kabeln från larmboxen och lägga på direktström till min startspärr?
Och om jag gör så, måste jag ha en säkring eller ett relä där emellan isåfall?

Det sitter en säkring mellan ström från batteriet till larmboxen.

För i mitt huvud fungerar det det såhär.
Att den gula kabeln som ska till tändningen, ska alltså ha ström. Om jag kopplar den till min startspärr så får den ström när jag slår på spärren och kan starta bilen, då borde boxen få signalerna rätt. När jag stänger av bilen så slår jag av startspärren (stänger av strömbrytaren/vippen) till tändningslåset, och där med fungerar larmet som det gör nu. OM någon är på bilen så märker jag det när jag sedan larmar av, då det tutar till 4ggr. Right?
Så med andra ord behöver jag inte ha alla kablar med relä som jag la upp bild på förut?

Det är rörigt, jag vet. Och jag ursäktar för det. Men jag är jävligt trögfattad när det kommer till el. Blir bara förvirrad. Men frågar hellre än att det blir totalt fel och händer något..

Du kan koppla så, men till vilken nytta? Förlåt, men jag är allergisk mot "hemma-kopplingar". Följ elschemat och instruktionen så kommer det funka som det ska. Så fort du börjar skapa egna lösningar kommer strulet som ett brev på posten förr eller senare. T.ex. om någon funktion styrs av på/av med nyckeln (som t.ex. CarGard hade på sina larm!) så måste du då istället flumma på och av med din hemmagjorda startspärr.

Startspärren i larmet kan helt enkelt strunta i att koppla in, larmet vet inte skillnad på om den används eller ej då det bara är en krets som bryts.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TomBjorklund VAGIS Car Club
27 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Du behöver inte använda själva startspärren i larmet, precis som Brådhis skriver. Larmet har som sagt ingen aning om den funktionen är inkopplad eller inte. Men du bör nog om möjligt lägga in den gula mot tändningen (alltså egentligen vilken kabel som helst som matas med +12V så fort du vrider om nyckeln.

Tror att hemma kopplingar i det här fallet är oundvikligt med tanke på att han behövt lösa vissa stöldproblem på ett enkelt sätt ^^

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
27 februari 2014 · 3 519 Inlägg

Okey, få då vänta till någon vän kan hjälpa mig med att mäta upp ström osv. Jag har inte den möjligheten. Och det kan ta sin lilla tid att vänta på att få det gjort. Men får väl åka som det är just nu med larmet. Tack för alla svar

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang