EriX_
27 februari 2014
· 176 Inlägg
maaw skrev:
EriX_ skrev:
rcy skrev:
Att besikta är alltid en chansning.
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på. Alls. Inte på nåt sätt. Detta är inte öppet för diskussionen utan det är helt enkelt bara så det är. Det är så lagen ser ut.
Att sen besiktningen ser genom fingrarna med mångt och mycket är mer regel än undantag, men det är ingenting som man kan ta för givet. Dom som besiktar bilar är helt vanliga människor, och deras främsta uppgift är att se till att fordonen är trafiksäkra. Om det sen är lite för mycket hästar i en bil, eller större fälgar, eller kanske ett kjolpaket, såna saker skiter dom i princip alltid i så länge bilen är trafiksäker.
Problemet med för mycket styling är att det blir alltför uppenbart att fordonet är ändrat från originalskick. Blåa silikonslangar, ledlampor, extrema kjolpaket, öppna dumpar och filter, allt sådant gör ju att vem som helst kan se att den där bilen är ändrad. Givetvis tar det emot lite mer för en besiktningsman att blunda för ändringarna när dom är så fullkomligt uppenbara, vilket gör att risken att åka dit i en besiktning ökar.
Med ett 3" system behöver man ju inte ens se bilen för att med säkerhet kunna avgöra att den där bilen är helt klart ändrad!
Bort med lite styling, sätt dit ett riktigt luftfilter och på med ett originalsystem så kommer du säkert igenom en regbesiktning utan att ens behöva göra något åt effekten.
tack för inlägget då pengarna är största problemet får det nog bli avställning tills jag har pengar till byta ut avgas och fixa tag i orginal stötfångare och luftburk och sånt
Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.
regbesiktning och vanlig besiktning är ju inte direkt samma så dom kommer var mer hårda på dessa punkter och känns ju rätt dumt att bara slänga dit en luftburk och slänga ut 1500kr som då kan vara en stor risk att den inte går igenom
Senast redigerat av EriX_ (27 februari 2014)
Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!