Volvo V40 registreringsbesiktning (Trimmad)

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

torpis skrev:

EriX_ skrev:
jo Jag tänker följa det torpis säger men måste fortfarande skaffa ett original avgassystem om dom säger att 3" är för stort sad

Ja det är surt, men det är enda vägen.  Köp en rasad bil på blocket och låna delar eller vad som.  original slangar, avgas och intercooler samt på med alla plastkåpor.


450hk här tex

http://henke.rchomepage.com/bilder/bil2/P8ICT1998.jpg

Jo jag håller med hade velat köpa en annan v40 och bara slängt över lite grejer men det blir ju rätt dyrt som en arbetslös man och utan pengar så blir det lite dyrt så vad jag har fått fram hitintills är att: avgas systemet 3" plus 3" katt och dubbla 4,5" jappsar är lagligt även på en original bil så länge den håller avgas värderna och och buller nivån.

Turbon ska inte heller vara några problem även chipning ska vara lagligt att ha samt sportlufts filter så frågan är väll igenterligen vad är det dom gnäller över. är det bara för att polisen såg att det var en T4 då eller men jag har ju ändå bevis som stärker att det ska vara en 2.0T

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
torpis Forummoderator
27 februari 2014 · 10 572 Inlägg

EriX_ skrev:
vad jag har fått fram hitintills är att: avgas systemet 3" plus 3" katt och dubbla 4,5" jappsar är lagligt även på en original bil så länge den håller avgas värderna och och buller nivån.

Turbon ska inte heller vara några problem även chipning ska vara lagligt att ha samt sportlufts filter så frågan är väll igenterligen vad är det dom gnäller över. är det bara för att polisen såg att det var en T4 då eller men jag har ju ändå bevis som stärker att det ska vara en 2.0T

Jag vet inte hur du får fram saker, men det är inte sant!!!

Bilen är helbilsgodkänd. Du får inte montera 3" avgassystem, du får inte varesig höja eller sänka effekten. Då får inte byta turbo och du får absolut inte chippa bilen.  Du får heller inte montera dumpventil eller sportluftfilter.  Så det du har på din bil är olagligt, kommer alltid vara olagligt och går inte att få lagligt. Samma med kjolpaket och motorhuv i glasfiber.


Det du kan göra och bör göra är att inte ifrågasätta utan återställ till orignal utseende och håll tummarna.  Får du nedslag på regbes så behöver du intyg från Volvo på att bilen är original och det är i det närmaste omöjligt så då kan du likväl slänga bilen i soporna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Ahonen
27 februari 2014 · 350 Inlägg

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Får är snälla djur på Gotland..

Man väljer väl att strunta i om det sitter annan plast, avgassystem, fälgar osv på bilen, då det inte gör så stor skillnad.

Men som torpis skrivit, gör så att den ser så original ut du bara kan, dom kommer inte se skillnad på motorn ändå.

Han hade säkert ställt ner laddet såpass mycket att den inte fanns i närheten av 450hk, men bara en gissning smile

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113999/113999-034cea565e6e22c0603128a0ec7cbc7c.jpg

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113999/113999-77573b979aaf47ba3652409b5b888465.jpg

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
rcy
27 februari 2014 · 1 705 Inlägg

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Att besikta är alltid en chansning.
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på. Alls. Inte på nåt sätt. Detta är inte öppet för diskussionen utan det är helt enkelt bara så det är. Det är så lagen ser ut.
Att sen besiktningen ser genom fingrarna med mångt och mycket är mer regel än undantag, men det är ingenting som man kan ta för givet. Dom som besiktar bilar är helt vanliga människor, och deras främsta uppgift är att se till att fordonen är trafiksäkra. Om det sen är lite för mycket hästar i en bil, eller större fälgar, eller kanske ett kjolpaket, såna saker skiter dom i princip alltid i så länge bilen är trafiksäker.

Problemet med för mycket styling är att det blir alltför uppenbart att fordonet är ändrat från originalskick. Blåa silikonslangar, ledlampor, extrema kjolpaket, öppna dumpar och filter, allt sådant gör ju att vem som helst kan se att den där bilen är ändrad. Givetvis tar det emot lite mer för en besiktningsman att blunda för ändringarna när dom är så fullkomligt uppenbara, vilket gör att risken att åka dit i en besiktning ökar.
Med ett 3" system behöver man ju inte ens se bilen för att med säkerhet kunna avgöra att den där bilen är helt klart ändrad!

Bort med lite styling, sätt dit ett riktigt luftfilter och på med ett originalsystem så kommer du säkert igenom en regbesiktning utan att ens behöva göra något åt effekten.

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

rcy skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Att besikta är alltid en chansning.
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på. Alls. Inte på nåt sätt. Detta är inte öppet för diskussionen utan det är helt enkelt bara så det är. Det är så lagen ser ut.
Att sen besiktningen ser genom fingrarna med mångt och mycket är mer regel än undantag, men det är ingenting som man kan ta för givet. Dom som besiktar bilar är helt vanliga människor, och deras främsta uppgift är att se till att fordonen är trafiksäkra. Om det sen är lite för mycket hästar i en bil, eller större fälgar, eller kanske ett kjolpaket, såna saker skiter dom i princip alltid i så länge bilen är trafiksäker.

Problemet med för mycket styling är att det blir alltför uppenbart att fordonet är ändrat från originalskick. Blåa silikonslangar, ledlampor, extrema kjolpaket, öppna dumpar och filter, allt sådant gör ju att vem som helst kan se att den där bilen är ändrad. Givetvis tar det emot lite mer för en besiktningsman att blunda för ändringarna när dom är så fullkomligt uppenbara, vilket gör att risken att åka dit i en besiktning ökar.
Med ett 3" system behöver man ju inte ens se bilen för att med säkerhet kunna avgöra att den där bilen är helt klart ändrad!

Bort med lite styling, sätt dit ett riktigt luftfilter och på med ett originalsystem så kommer du säkert igenom en regbesiktning utan att ens behöva göra något åt effekten.

tack för inlägget då pengarna är största problemet får det nog bli avställning tills jag har pengar till byta ut avgas och fixa tag i orginal stötfångare och luftburk och sånt

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
djukk34
27 februari 2014 · 309 Inlägg

EriX_ skrev:

rcy skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Att besikta är alltid en chansning.
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på. Alls. Inte på nåt sätt. Detta är inte öppet för diskussionen utan det är helt enkelt bara så det är. Det är så lagen ser ut.
Att sen besiktningen ser genom fingrarna med mångt och mycket är mer regel än undantag, men det är ingenting som man kan ta för givet. Dom som besiktar bilar är helt vanliga människor, och deras främsta uppgift är att se till att fordonen är trafiksäkra. Om det sen är lite för mycket hästar i en bil, eller större fälgar, eller kanske ett kjolpaket, såna saker skiter dom i princip alltid i så länge bilen är trafiksäker.

Problemet med för mycket styling är att det blir alltför uppenbart att fordonet är ändrat från originalskick. Blåa silikonslangar, ledlampor, extrema kjolpaket, öppna dumpar och filter, allt sådant gör ju att vem som helst kan se att den där bilen är ändrad. Givetvis tar det emot lite mer för en besiktningsman att blunda för ändringarna när dom är så fullkomligt uppenbara, vilket gör att risken att åka dit i en besiktning ökar.
Med ett 3" system behöver man ju inte ens se bilen för att med säkerhet kunna avgöra att den där bilen är helt klart ändrad!

Bort med lite styling, sätt dit ett riktigt luftfilter och på med ett originalsystem så kommer du säkert igenom en regbesiktning utan att ens behöva göra något åt effekten.

tack för inlägget då pengarna är största problemet får det nog bli avställning tills jag har pengar till byta ut avgas och fixa tag i orginal stötfångare och luftburk och sånt

Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

maaw skrev:

EriX_ skrev:

rcy skrev:
Att besikta är alltid en chansning.
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på. Alls. Inte på nåt sätt. Detta är inte öppet för diskussionen utan det är helt enkelt bara så det är. Det är så lagen ser ut.
Att sen besiktningen ser genom fingrarna med mångt och mycket är mer regel än undantag, men det är ingenting som man kan ta för givet. Dom som besiktar bilar är helt vanliga människor, och deras främsta uppgift är att se till att fordonen är trafiksäkra. Om det sen är lite för mycket hästar i en bil, eller större fälgar, eller kanske ett kjolpaket, såna saker skiter dom i princip alltid i så länge bilen är trafiksäker.

Problemet med för mycket styling är att det blir alltför uppenbart att fordonet är ändrat från originalskick. Blåa silikonslangar, ledlampor, extrema kjolpaket, öppna dumpar och filter, allt sådant gör ju att vem som helst kan se att den där bilen är ändrad. Givetvis tar det emot lite mer för en besiktningsman att blunda för ändringarna när dom är så fullkomligt uppenbara, vilket gör att risken att åka dit i en besiktning ökar.
Med ett 3" system behöver man ju inte ens se bilen för att med säkerhet kunna avgöra att den där bilen är helt klart ändrad!

Bort med lite styling, sätt dit ett riktigt luftfilter och på med ett originalsystem så kommer du säkert igenom en regbesiktning utan att ens behöva göra något åt effekten.

tack för inlägget då pengarna är största problemet får det nog bli avställning tills jag har pengar till byta ut avgas och fixa tag i orginal stötfångare och luftburk och sånt

Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

regbesiktning och vanlig besiktning är ju inte direkt samma så dom kommer var mer hårda på dessa punkter och känns ju rätt dumt att bara slänga dit en luftburk och slänga ut 1500kr som då kan vara en stor risk att den inte går igenom

Senast redigerat av EriX_ (27 februari 2014)

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
djukk34
27 februari 2014 · 309 Inlägg

EriX_ skrev:

maaw skrev:

EriX_ skrev:

tack för inlägget då pengarna är största problemet får det nog bli avställning tills jag har pengar till byta ut avgas och fixa tag i orginal stötfångare och luftburk och sånt

Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

igenom dessa punkter och känns ju rätt dumt att bara slänga dit en luftburk och slänga ut 1500kr som då kan vara en stor risk att den inte går igenom

Kostar det 1500:- ?
Är inte insatt i regbesiktning. Men åkte på avsaknad av regskylt för några år sen, blev regbesiktning.
Satte bara dit skylt och åkte in, kostade någon hundring. Samt fanns det minst 30 andra punkter på bilen, men det brydde sig ingen om. Men visst är det så dyrt kanske man ska fixa avgassystem också, samt montera återcirkulerande dump.

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

maaw skrev:

EriX_ skrev:

maaw skrev:

Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

igenom dessa punkter och känns ju rätt dumt att bara slänga dit en luftburk och slänga ut 1500kr som då kan vara en stor risk att den inte går igenom

Kostar det 1500:- ?
Är inte insatt i regbesiktning. Men åkte på avsaknad av regskylt för några år sen, blev regbesiktning.
Satte bara dit skylt och åkte in, kostade någon hundring. Samt fanns det minst 30 andra punkter på bilen, men det brydde sig ingen om. Men visst är det så dyrt kanske man ska fixa avgassystem också, samt montera återcirkulerande dump.

Precis regbesiktning brukar det vara olika priser på det kan även vara dyrare än 1500kr det beror helt på vad det är som ska kollas över motorer och sånt tar lite längre tid än en reg skylt så där av priset ^^

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
djukk34
27 februari 2014 · 309 Inlägg

EriX_ skrev:

maaw skrev:

EriX_ skrev:

igenom dessa punkter och känns ju rätt dumt att bara slänga dit en luftburk och slänga ut 1500kr som då kan vara en stor risk att den inte går igenom

Kostar det 1500:- ?
Är inte insatt i regbesiktning. Men åkte på avsaknad av regskylt för några år sen, blev regbesiktning.
Satte bara dit skylt och åkte in, kostade någon hundring. Samt fanns det minst 30 andra punkter på bilen, men det brydde sig ingen om. Men visst är det så dyrt kanske man ska fixa avgassystem också, samt montera återcirkulerande dump.

Precis regbesiktning brukar det vara olika priser på det kan även vara dyrare än 1500kr det beror helt på vad det är som ska kollas över motorer och sånt tar lite längre tid än en reg skylt så där av priset ^^

Okej
Jag har avgassystem, luftburk samt original dump till Fas1. Har inte pillat mycket med Fas2 men jag tror att allt passar på din förutom "cat-backen". Om det är av intresse, du har ju ej långt hit wink

torpis Forummoderator
27 februari 2014 · 10 572 Inlägg

maaw skrev:
Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

Om inte minnet sviker så kan polisen ge dig regbes.  Om du då rullar in till SBP så gör de en grundlig koll, om de underkänner dig med motor ändrad så är du rökt och behöver intyg från volvo, vilket de inte kan ge dig.

SBP är ett lotteri och de som jobbar där är olika kunniga, så man gör absolut bäst i att inte chansa utan verkligen göra det till original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rcy
27 februari 2014 · 1 705 Inlägg

Måste ju finnas någon i din närhet som har en liknande bil som din som du kan lånbyta avgassystem med en vecka?

Så gör man alltid häromkring, har man något man vet att besiktningen inte gillar så lånar man original medans man besiktar och byter sedan tillbaks. Vet inte hur många gånger jag lånat ut min front till tonåringarna som gillar att åka med toktonade framlyktor. smile

EriX_
27 februari 2014 · 176 Inlägg

rcy skrev:
Måste ju finnas någon i din närhet som har en liknande bil som din som du kan lånbyta avgassystem med en vecka?

Så gör man alltid häromkring, har man något man vet att besiktningen inte gillar så lånar man original medans man besiktar och byter sedan tillbaks. Vet inte hur många gånger jag lånat ut min front till tonåringarna som gillar att åka med toktonade framlyktor. smile

Problemet med detta är att ej vill åka ut för samma sak igen då det blir dyrt att göra regbesiktning hela tiden

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
djukk34
27 februari 2014 · 309 Inlägg

torpis skrev:

maaw skrev:
Du fick väl bara 2 punkter ? Motor samt avgas ändrat.. Sätt dit luftburken och kör in den på besiktning.
Värt att prova, det är ju inte polisen som sköter den biten.

Om inte minnet sviker så kan polisen ge dig regbes.  Om du då rullar in till SBP så gör de en grundlig koll, om de underkänner dig med motor ändrad så är du rökt och behöver intyg från volvo, vilket de inte kan ge dig.

SBP är ett lotteri och de som jobbar där är olika kunniga, så man gör absolut bäst i att inte chansa utan verkligen göra det till original.

Ja det var polisen som gav mig regbesiktning. Mig kollade dom inte mer på SBP, men det var väl för det bara var en ynka regskylt kanske. Så i detta fall är det ju antagligen inte värt att chansa nej.

Busgrabb Rejsa ?
27 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Lägg upp en kopia på protokollet du fick av Polisen
Du kan ju censurera regnummret om du vill.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
27 februari 2014 · 2 959 Inlägg

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Det här var otroligt korkat skrivet.

Alla bilar från ca 1998 är helfordonsgodkända och får typ ej ändras något.
Det handlar ju om en affärsverksamhet, klart man säljer något som folk vill ha även om inte det får brukas på en nyare bil på vägen.

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
28 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Busgrabb skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Det här var otroligt korkat skrivet.

Alla bilar från ca 1998 är helfordonsgodkända och får typ ej ändras något.
Det handlar ju om en affärsverksamhet, klart man säljer något som folk vill ha även om inte det får brukas på en nyare bil på vägen.

Samma sak med dumpventilen han har under huven och luftfiltret med för den delen. Bilen har ett utomordentligt fungerande luftssytem monterat vid leverans och att byta ut det till delar som fungerar sämre och är olagliga är ju skojeri.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang