Piratstikin skrev:
VipMartie skrev:
Piratstikin skrev:
Osäker på om jag nämnt detta än. Men värmen funkar ju inte heller i bilen. Motorn stiger till 90 grader på ca 1 kilometer fast man lär väl åka ca 5-7 minuter innan det svagt svagt kommer värme från fläkten. Dock bara om man har den på dom lägsta blåsen, höjer man fläkyen så kommer det bara kallare luft. Såg även i går att det fans nå papper från den 13e aprill 2013 står, expansionskärl, glykol och arnetskostnad. Har dom glömt att lufta då eller vad kan det vara som gör att tempen stiger så snabbbt och att det inte kommrt någon vörme? Har ju kört 15 mil i sträck samt några 6-8 mils vändor och det stannar ju på 90 grader som den ska, så någon vattenpump lär dwt ju inte vara :p
Ahaa! Jag uppfattade inte att det var en BMW detta handlade när du postade detta i en annan tråd...
Men du kanske har koll ändå... du vet att det är en luftskruv till BMW? Sitter ovanpå kylaren, intill locket för påfyllning av glykol.
MVH / Martie
jodå den känner jag till. inte säker på exakt hur/när den används så att säga. har aldrig lftat bmw tidigare. tänkte testa det i kväll men får bli ett försök i morgon
Jag gjorde följande...
- Ställ bilen på uppförsbacke, eller palla upp den fram så nosen pekar uppåt.
- Starta motorn och kör den till arbetstemp (om du inte väljer att åka ut en sväng först, istället för långsam tomgångskörning)
- Ställ på full fläkt och max värme
- Be någon kompis hålla ungefär 4000rpm
- Öppna upp luftskruven i några sekunder, stäng den sen...
- Varva ur motorn några gånger
- Fortsätt med 4000rpm och öppna luftskruven, stäng skruv och varva...
- Upprepa de tre senaste momenten till du inte upplever att det kommer bubblor... du bör också successivt känna värme i kupén. Glöm inte fylla på med glykol emellan.
- Jag höll på lufta i ca 20 minuter och det har gått jättebra för mig.
MVH / Martie
Senast redigerat av VipMartie (5 mars 2014)
:: MartieCars.com ::..:..::.