BMW 330 ci - 2002 automaten växlar olika samt pendlande varvtal

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 mars 2014 · 5 092 Inlägg

VipMartie skrev:

Piratstikin skrev:
Osäker på om jag nämnt detta än. Men värmen funkar ju inte heller i bilen. Motorn stiger till 90 grader på ca 1 kilometer fast man lär väl åka ca 5-7 minuter innan det svagt svagt kommer värme från fläkten. Dock bara om man har den på dom lägsta blåsen, höjer man fläkyen så kommer det bara kallare luft. Såg även i går att det fans nå papper från den 13e aprill 2013 står, expansionskärl, glykol och arnetskostnad. Har dom glömt att lufta då eller vad kan det vara som gör att tempen stiger så snabbbt och att det inte kommrt någon vörme? Har ju kört 15 mil i sträck samt några 6-8 mils vändor och det stannar ju på 90 grader som den ska, så någon vattenpump lär dwt ju inte vara :p

Ahaa! Jag uppfattade inte att det var en BMW detta handlade när du postade detta i en annan tråd...

Men du kanske har koll ändå... du vet att det är en luftskruv till BMW? Sitter ovanpå kylaren, intill locket för påfyllning av glykol.

MVH / Martie

jodå den känner jag till. inte säker på exakt hur/när den används så att säga. har aldrig lftat bmw tidigare. tänkte testa det i kväll men får bli ett försök i morgon smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 mars 2014 · 5 092 Inlägg

hittade en felkodsläsning från 30/10-2012. skrev av dom "ordagrant" från pappret 2 st felkoder som jag tror var samma jag fick fram här om dagen fast det stod på svenska.

Är gjort på schmiedmann sverige ab

(211) D3 EUIII P0505 OBDII P1510 idle speed control valve mechanical fault
(128) 80 EWS transmission/parity

Någon som vet vad detta är för koder? om det är någon givare eller liknande som har med mitt symptom att göra. är ju något med hastighetskontrollen? vilket kan stämma då den pendlar i varv i jämn hastighet

Samt att det fins någon form av felkod på själva växellådan oxå.

Samma hittade jag nu på heating and air conditioning: AUC sensor. vad nu det är?

Senast redigerat av Piratstikin (4 mars 2014)

MrStalby Scrape Addict
5 mars 2014 · 128 Inlägg

Piratstikin skrev:

MrStalby skrev:
Jag hade exakt samma fel med min 530i, som har en likadan växellåda som din 330i. Det ordnade sig efter ett byte av olja och filter på firma.
Det är ju så kallad life-time olja i dessa lådor som "aldrig behöver bytas". Vilket inte är sant, efter ca 20.000 mil så brukar de börja växla konstigt samt att lock-upen inte låser som den ska.
Det är lite knepigt att fylla på korrekt mängd olja om du gör bytet själv, eftersom det inte finns någon nivåsticka.

Låter bra när folk säger att det kan vara oljan, speciellt nu när du sa att det vat bra efter ett byte.

Nej lifetimeolja existerar inte. fina ju ingen olja som kan hålla sig fräsh och bra i 25 år eller 50K mil.
Han på bmw servisen talade något om en lockup oxå men skulle somsagt börja med lite felsökning och kodavläsning sen isåfall sikta in oss på oljebytet. tror viskositeten i oljan efter 20K mil inte är densamma som när den var ny så det kan nog som sagt bidra rätt bra smile

Begegnad låda från bmw samt byte skulle hamna på 15K för lådan och 8K för bytet så nu har jag iallafall ett pris på det absolut värsta senariot. oljebyte kostar 2200:- och 1000-1500:- extra om man ska byta filter, men det är väll självklart man byter filter samtidigt som man byter olja isåfall? kan ju inte ha ett gammalt filter kvar heller tongue

Ber till alla gudar att det är ett "billigt" fel tongue

Tänk på att inte köra på bilen mer tills du har bytt olja/filter. Varje mil med dålig olja är döden för lådan!
Självklart byter du filter samtidigt, finns billigt på Schmiedmann.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
VipMartie
5 mars 2014 · 537 Inlägg

Piratstikin skrev:

VipMartie skrev:

Piratstikin skrev:
Osäker på om jag nämnt detta än. Men värmen funkar ju inte heller i bilen. Motorn stiger till 90 grader på ca 1 kilometer fast man lär väl åka ca 5-7 minuter innan det svagt svagt kommer värme från fläkten. Dock bara om man har den på dom lägsta blåsen, höjer man fläkyen så kommer det bara kallare luft. Såg även i går att det fans nå papper från den 13e aprill 2013 står, expansionskärl, glykol och arnetskostnad. Har dom glömt att lufta då eller vad kan det vara som gör att tempen stiger så snabbbt och att det inte kommrt någon vörme? Har ju kört 15 mil i sträck samt några 6-8 mils vändor och det stannar ju på 90 grader som den ska, så någon vattenpump lär dwt ju inte vara :p

Ahaa! Jag uppfattade inte att det var en BMW detta handlade när du postade detta i en annan tråd...

Men du kanske har koll ändå... du vet att det är en luftskruv till BMW? Sitter ovanpå kylaren, intill locket för påfyllning av glykol.

MVH / Martie

jodå den känner jag till. inte säker på exakt hur/när den används så att säga. har aldrig lftat bmw tidigare. tänkte testa det i kväll men får bli ett försök i morgon smile

Jag gjorde följande...

- Ställ bilen på uppförsbacke, eller palla upp den fram så nosen pekar uppåt.
- Starta motorn och kör den till arbetstemp (om du inte väljer att åka ut en sväng först, istället för långsam tomgångskörning)
- Ställ på full fläkt och max värme
- Be någon kompis hålla ungefär 4000rpm
- Öppna upp luftskruven i några sekunder, stäng den sen...
- Varva ur motorn några gånger
- Fortsätt med 4000rpm och öppna luftskruven, stäng skruv och varva...
- Upprepa de tre senaste momenten till du inte upplever att det kommer bubblor... du bör också successivt känna värme i kupén. Glöm inte fylla på med glykol emellan.
- Jag höll på lufta i ca 20 minuter och det har gått jättebra för mig.

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (5 mars 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 mars 2014 · 5 092 Inlägg

Nu har vi varit på bmw för felsökning.

Dom testade bilen innan, sen gjorde dom någon felsökning och tog bort alla felkoder samt tog bort alla adaptioner. vad det nu än betyder. dom provkörde bilen och den gick som den skulle. hämtade bilen och den första kilometern gick allt bra, men sen kom ett snabbt litet symptom på att den inte var helt fixad, sen igen och igen, sen vart det värre och värre tills den är precis som den var när vi lämnade in bilen sad

Dom tyckte det var konstigt och vi provkörde bilen tillsammans och han kunde nog bara gissa på ett oljebyte till att börja med innan man går djupare in i lådan..

Rinde förra veckan och fick prisförslag på 2200:- för olje byte samt 1000- 1500:- extra för filter med byte. idag vart det totalt över 6000 spänn helt plötsligt och han sa att mitt första pris var för koll och ev påfyllnad av olja hmm

Men skitsamma, vart iallafall bra en stund sen kom allt tillbaka. vad tusan kan det då vara? inga felkoder på lådan eller nå elektriska fel som visades. skulle det vara mekaniskt kan det väll inte bli bra någon kilometer för att seda succesivt gå tillbaka till hur den var innan??

Någon som vet vad en begagnad låda kan kosta samt någon som är billigare än bmw som kan byta den?

vart 1460:- i dag för ingenting igentligen och vill gärna inte bränna 6K för ingenting heller om det inte är oljan tongue

Nu är man tillbaka på ruta noll känns det som.



Men, tycker nästan den är lite värre nu än innan, åker man i lite uppförsbacke så pendlar varven mer och den vill "skorra" i lådan, ju brantare backe desto mer håller den på, lutar det däremot lite nedför så det inte blir så mycket motstånd så håller den inte på alls.

Skum jäkla bil!

MrStalby Scrape Addict
12 mars 2014 · 128 Inlägg

Jag tror fortfarande på att oljebyte kan funka!

Men hör med olika verkstäder! Många! (alltså inte BMW själva) Jag betalade 2800 tillslut för byte av olja + filter. Men då köpte jag själv filtret på Schmiedmann.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 mars 2014 · 5 092 Inlägg

MrStalby skrev:
Jag tror fortfarande på att oljebyte kan funka!

Men hör med olika verkstäder! Många! (alltså inte BMW själva) Jag betalade 2800 tillslut för byte av olja + filter. Men då köpte jag själv filtret på Schmiedmann.

ja jag har ju som sagt en meca verkstad typ granne med mig som skulle ta 3500 någonting har jag för mig, det är iallafall vad jag räknat med så det var med filter, 20 liter olja och nå mer plus jobb. men vad ska dom med 20 liter olja till? ska dom tömma och fylla flera ggr eller?

Ska nog låta dom göra ett försök. lär ju inte bli sämre iallafall?

MrStalby Scrape Addict
12 mars 2014 · 128 Inlägg

Piratstikin skrev:

MrStalby skrev:
Jag tror fortfarande på att oljebyte kan funka!

Men hör med olika verkstäder! Många! (alltså inte BMW själva) Jag betalade 2800 tillslut för byte av olja + filter. Men då köpte jag själv filtret på Schmiedmann.

ja jag har ju som sagt en meca verkstad typ granne med mig som skulle ta 3500 någonting har jag för mig, det är iallafall vad jag räknat med så det var med filter, 20 liter olja och nå mer plus jobb. men vad ska dom med 20 liter olja till? ska dom tömma och fylla flera ggr eller?

Ska nog låta dom göra ett försök. lär ju inte bli sämre iallafall?

3500 låter som ett okey pris om det är med 20 liter olja. De behöver så mycket olja om de ska "spola igenom" lådan för att få allt så rent som möjligt. Det gör man via slangarna till oljekylen.
I mitt fall, så gick det åt knappt 10 liter, då det endast va ett vanligt byte. Det räckte för att det skulle bli ordning på min bil.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 mars 2014 · 5 092 Inlägg

MrStalby skrev:

Piratstikin skrev:

MrStalby skrev:
Jag tror fortfarande på att oljebyte kan funka!

Men hör med olika verkstäder! Många! (alltså inte BMW själva) Jag betalade 2800 tillslut för byte av olja + filter. Men då köpte jag själv filtret på Schmiedmann.

ja jag har ju som sagt en meca verkstad typ granne med mig som skulle ta 3500 någonting har jag för mig, det är iallafall vad jag räknat med så det var med filter, 20 liter olja och nå mer plus jobb. men vad ska dom med 20 liter olja till? ska dom tömma och fylla flera ggr eller?

Ska nog låta dom göra ett försök. lär ju inte bli sämre iallafall?

3500 låter som ett okey pris om det är med 20 liter olja. De behöver så mycket olja om de ska "spola igenom" lådan för att få allt så rent som möjligt. Det gör man via slangarna till oljekylen.
I mitt fall, så gick det åt knappt 10 liter, då det endast va ett vanligt byte. Det räckte för att det skulle bli ordning på min bil.

okej, men varför spola om man ändå lär öppna locket så att säga för att byta filter? kan man inte bara torka rent lådan då istället eller är den oljan längre in så att säga?

MrStalby Scrape Addict
12 mars 2014 · 128 Inlägg

Piratstikin skrev:

MrStalby skrev:

Piratstikin skrev:

ja jag har ju som sagt en meca verkstad typ granne med mig som skulle ta 3500 någonting har jag för mig, det är iallafall vad jag räknat med så det var med filter, 20 liter olja och nå mer plus jobb. men vad ska dom med 20 liter olja till? ska dom tömma och fylla flera ggr eller?

Ska nog låta dom göra ett försök. lär ju inte bli sämre iallafall?

3500 låter som ett okey pris om det är med 20 liter olja. De behöver så mycket olja om de ska "spola igenom" lådan för att få allt så rent som möjligt. Det gör man via slangarna till oljekylen.
I mitt fall, så gick det åt knappt 10 liter, då det endast va ett vanligt byte. Det räckte för att det skulle bli ordning på min bil.

okej, men varför spola om man ändå lär öppna locket så att säga för att byta filter? kan man inte bara torka rent lådan då istället eller är den oljan längre in så att säga?

Momentomvandlaren och oljekylen. De blir inte rena från olja vid ett vanligt byte. Men som sagt, brukar gå bra ändå.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 april 2014 · 5 092 Inlägg

Kan ju skriva här nu som lag lovat & som kanske kan vara till hjälp för andra med liknande problem.

Bör olja & filter i lådan i dag. lådan fungerar helt som den ska nu. så ja, har man samma/liknande symptom så tesa med oljebyte.

Oljan & filtret hade varit kolsvart så "livstidsolja" i atomatlådor tror jag härmed inte ett smack på. 20,000 mil och oljan var helt förstörd.

Skönt som faan med fungerande bil igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang