Dåligt oljetryck när motorn är varm... (saab)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
28 februari 2014 · 179 Inlägg

Saab motor, T5, B204E, 2.0 turbo, årsmodell 99:a. Nyrenoverad, gått max 40 timmar efter renovering.

Problemet är att när motorn blir varm så har jag inge oljetryck, om jag inte varvar över 1000rpm, men på tomgång knappt oljetryck, har bra oljetryck när bilen är kall och jag har olja i motorn, har rengjort silen i tråget, bytt olja och oljetryckssensor men problemet kvarstår.

Då undrar jag: kan oljepumpen bli sliten och ge dåligt oljetryck när den blir varm?

Motorn hade gått runt 16k när jag renoverade den, alla lager är nya, nya ringar m.m.

Vet om att det sitter någon termostat till oljekylaren men kan den göra så att oljetrycket försvinner ?

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Mickius
28 februari 2014 · 4 670 Inlägg

Vad har du för tryck tomgång varm motor?

Vart mäter du oljetryck?

Vad för olja kör du?

Senast redigerat av Japs-Micke (28 februari 2014)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
28 februari 2014 · 179 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Vad har du för tryck tomgång varm motor?

Vart mäter du oljetryck?

Vad för olja kör du?

Oljetryck, varm motor är runt 0.5 bar

mäteroljetrycket via adapter på oljetryckskontakten

Har 5w-30 olja med tanke på att allt är nytt.

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Mickius
28 februari 2014 · 4 670 Inlägg

two40 skrev:

Japs-Micke skrev:
Vad har du för tryck tomgång varm motor?

Vart mäter du oljetryck?

Vad för olja kör du?

Oljetryck, varm motor är runt 0.5 bar

mäteroljetrycket via adapter på oljetryckskontakten

Har 5w-30 olja med tanke på att allt är nytt.

Är oljan bytt efter inkörningen? I med en tjockare olja till o börja med

Man brukar starta upp med en skitolja låta den stå o gå sen köra lite lätt med motorn, sen i med "Fin" olja och börja ösa på för att bygga cylindertryck och mycket motorbroms detta för att slita in kolvringarna.

Senast redigerat av Japs-Micke (28 februari 2014)

mpasak Attitudemotorclub.com
28 februari 2014 · 18 Inlägg

Byt till en 5-50 olja den är "tjockare" när den är varm.

Mitsubishi Starion Turbo
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
28 februari 2014 · 179 Inlägg

Har fått höra att det kan fínnas en reduceringsventil i framkant på transmissionskåpan som kan bli dålig o hänga sig och då försvinner oljetrycket tydligen

oljan är bytt efter inkörning också.. ska kolla den där ventilen hur den ser ut först o sen byta olja

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Mickius
28 februari 2014 · 4 670 Inlägg

Jag hade bytt oljan till en tjockare direkt då 30 olja är lite väl tunn för en 9000

Senast redigerat av Japs-Micke (28 februari 2014)

torpis Forummoderator
28 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Ifall man fyller i för tunn olja, så orkar inte en sliten pump hålla trycket vid tomgång.

En renoverad motor har väl inte en sliten pump tongue  Eller har det fuskats i renoveringen?

Om man inte får oljetryck med en vanlig 0W-30 olja så är oljebyte ingen lösning, för då har man problem någon annan stans.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mickius
28 februari 2014 · 4 670 Inlägg

torpis skrev:

Japs-Micke skrev:
Ifall man fyller i för tunn olja, så orkar inte en sliten pump hålla trycket vid tomgång.

En renoverad motor har väl inte en sliten pump tongue  Eller har det fuskats i renoveringen?

Om man inte får oljetryck med en vanlig 0W-30 olja så är oljebyte ingen lösning, för då har man problem någon annan stans.

Jag hade i båda mina Aero ca 1 bar varm motor med 5w-40 redline. Köpte en skitolja för o spola motorn hade då 0,7 bar med den billiga oljan. Vet flera andra som fått lågt oljetryck på 9000 med billig olja

Sen får man väl anta att han mäter oljetrycket med en bra mätare och inte en biltema som kan fela.

Senast redigerat av Japs-Micke (28 februari 2014)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
28 februari 2014 · 179 Inlägg

vad jag vet och har fått svar på så är oljepumpen något man väldigt sällan byter på saab motorer. men i mitt fall kanske det är ett byte som krävs.

Jag har gått igenom hela motorn UTOM den förbannande reduceringsventilen.. och det kan vara så att det är skit i den. och ja jag är dum som har missat den.

sen hör man också att oljetrycket försvinner på motorn plus att jag kör med en autometer oljetrycksmätare just nu och jag litar på dom smile

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
cos
16 augusti 2016 · 58 Inlägg

Gammal tråd ja..
Men har samma problem och hade gärna läst en lösning på det hela..?!? smile

Så någon som vet?

MvH!

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
16 augusti 2016 · 179 Inlägg

Jag hade tydligen dåliga lager när jag fick dåligt oljetryck. Men kan vara mycket, dålig oljepump, igensatt sil, dåliga lager.

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
kajc
17 augusti 2016 · 311 Inlägg

Börja med att ta bort tråget och göra ren silen.

adam13055
30 augusti 2016 · 2 Inlägg

Tjenare
Har samma problem med min 95. Motorn e totalt ny renoverat, alltså satte i en 2.3 T5 från en 9000 toppen med blocket. Den e chippad också till 315hk. Efter bytte körde jag med bilen ca 40 timmar. Först rengörde jag sumpen, hjälpte ej. Så bytte jag reduceringventil, icke samma resultat. Ut med sumpen igen fullt med metal spår, kontrollerade vev och ram lagerna. Ram lagerna var riktigt kassa, ut med motorn igen. Bytte vev och ram lagerna. Nu fick jag igen samma problem lampan lyser när motorn e varm försvinner  när man varvar till ca 1500varv. Behöver akut hjälp !!!

Med vänlig hälsning Adam

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang