BMW 2002 1975 "Wendy"

Startar härmed en projekttråd om renoveringen/uppgraderingen av min BMW 2002 1975. Tidigare ägare har skrivit en del om bilen här: http://www.spsolutions.se/02tavlan/msg/ ? mp;Pgno=37 http://www.garaget.org/?car=58393 Bilen har haft en lång och krokig väg de senaste 10-åren med flera ägare och motorn har rivits flera gånger sedan den byggdes. Se länk ovan. Mitt mål med bilen är att färdigställa motorn med bra komponenter. Mitt mål är att hamna mellan 180-200hk på veven. Jag kommer inte använda turbo eller annan konstgjord andning utan förlitar mig helt på en fullflödes webermotor. Jag är långt ifrån någon expert i ämnet och detta är min första bil och motor som jag plockar ner så pass långt för att bygga upp den med bra och pålitliga komponenter. Områden som jag kommer lägga fokus på i den ordning som följer: 1. Motorn 2. Elektroniken 3. Drivlina 4. Bromsar 5. Inredning
  • 27 Följare
  • 11 556 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 oktober 2015
mcr
2 mars 2014 · 10 Inlägg

Startar härmed en projekttråd om renoveringen/uppgraderingen av min BMW 2002 1975.

Tidigare ägare har skrivit en del om bilen här:
http://www.spsolutions.se/02tavlan/msg/ … mp;Pgno=37
http://www.garaget.org/?car=58393

Bilen har haft en lång och krokig väg de senaste 10-åren med flera ägare och motorn har rivits flera gånger sedan den byggdes. Se länk ovan.

Mitt mål med bilen är att färdigställa motorn med bra komponenter. Mitt mål är att hamna mellan 180-200hk på veven. Jag kommer inte använda turbo eller annan konstgjord andning utan förlitar mig helt på en fullflödes webermotor.

Jag är långt ifrån någon expert i ämnet och detta är min första bil och motor som jag plockar ner så pass långt för att bygga upp den med bra och pålitliga komponenter.


Recept på motorn utifrån vad jag vet idag 3/3-14:

BMW M10 2.0L
Högkompkolvar Mahle
Schrick 304 graders kam
Aluklackar i insugs-/avgas-kanalar för ökad gashastighet
Extraktorgrenrör
Weber 45or
Luminition tändning

Resten av motorn är okänd och betraktas av mig som original tills motsatsen bevisats smile

Senast redigerat av mcr (3 mars 2014)

tommyhjortasen
3 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Kommer självklart att följa denna tråd.

mcr
3 mars 2014 · 10 Inlägg

Så, dags för del 1. Motorn!


Att riva ur den var egentligen inga problem trots att jag aldrig gjort något liknande innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-3bacc2b7bc8be7fef6dcb561d3d28373_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-1763f743dd4788c3c5dcda3c09579a3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-dbad3a6badb004cf39302ab618480c6c.jpg


Nu kommer vi fram till att man måste börja identifiera vad det sitter för delar i motorn och om dom kan betraktas som tillräckligt driftsäkra för mitt mål.

Jag vet med säkerhet att insuget/toppen är flödesoptimerad av "Musen" på Topptrimm. Han har ett bra rykte om sig så jag tänker inte börja ifrågasätta just bearbetningen av toppen utan fokuserar på om delarna i toppen är ok eller ej?

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-2becf492a02c86f04d53f40737980bbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-89ab0d1d2b768af1c3e481902276dc38.jpg

Jag vet att det sitter en 304gr kam i som är ny vilket ger mig en bra utgångspunkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-4b0b8c0297bdd33acec01293cbfba300.jpg

Det jag känner mig osäker på är om ventiler/fjädrar/vipparmar håller måttet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-943d633ccb3071706ae1413b7ba0e4bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-302a31bfc8f43b9b32ece5e03f56a0a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-9884c1e376eba09db950131dd3677d4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-57a725572248bcc3d263c23f618523f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-9da6d97f21fe83d0504bc874546cd3b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-9bf6c497d869b0a52394bb2d40408b61.jpg


När jag rev motorn upptäckte jag lustiga skador på en kolv. Skadorna påminner om spikningar men det ser samtidigt ut som att man har "filat" på skadorna för att jämna ut dom så det kan lika gärna vara gamla skador.??

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-5f092d02677d888f714a2028b9b02d9b.jpg

Undersida kolv, märkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-a3f686f4a19f4083b0a9c8f201595374.jpg

Referenskolv utan skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-80057bccd02fd5bd4ead9a9c0ba48305.jpg

Jag har ej kunnat se några skador i cylinderloppet

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-bc8f8c800cc74d2f7e37dfd4eca057a5.jpg

Ej heller några synliga skador i förbränningsrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-58f28a507d63ff428cb5e3d87b0bd9b8.jpg





Frågorna jag har just nu är:

1. Kommer delarna i toppen att hålla i längden eller är det budgetdelar?
2. Kan man acceptera de skador som finns på en kolv eller ska man försöka hitta en eller flera nya?

Tackar för ikväll!

Mickem02
3 mars 2014 · 152 Inlägg

Tjena! Trevlig bil och trevlig motor! Tror jag kan svara ang toppen iaf. Det ser ut som original vippor med tillbehör. Ska du varva mer än 6500 varv utan att vara orolig skulle jag byta dom iaf till HD varianterna som klarar lite högre varv. Robert på dynotech.com säljer dessa. Original ventiler är 38mm för avgas och 46mm för insug.
Jag har för mig föregående ägaren satte kammen 180 grader fel vid första bromsningen och hade problem med spikningar pga det höga kompet. Så det kanske förklarar skadorna på kolven. Ska du få ut 200 hk på veven borde du nog försöka hitta en ny kolv. Men kan ju bli svårt kanske..

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
mcr
4 mars 2014 · 10 Inlägg

Tjena Micke! tack för svaren!

HD-vippor blir det!
Vad tror du om ventiler och fjädrar? Vad jag kan se så är det dubbla fjädrar så dom kanske är ok?
Kolven är ju en tung sten å bära med sig så lika bra och byta men var får jag tag på nya kolvar? Har letat som en tok efter likadana...

Mickem02
4 mars 2014 · 152 Inlägg

Dubbla fjädrar borde verkligen räcka, så där är det lungt.

Vad vill du betala för kolvar? Måste det va Mahle? Vet att tyska Wössner säljer fina smidda kolvar med liknande kolvtopp som du har, dvs kulformat förbränningsrum.

http://m.ebay.de/itm/251043502552?cmd=VIDESC

Vad hade du för borr?

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
tommyhjortasen
5 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Har du demonterat den skadade kolven och kolla kolvringarna? Lyfter kammen mycket, funderar på om urfräsningarna i kolvarna är gjorda med tanke på det. Om kolvsidan är utan repor borde den gå att köra efte3r finputs av översidan och en viktkontroll med de övriga kolvarna.

mcr
7 mars 2014 · 10 Inlägg

Micke: Jag vill ha bra och pålitliga grejer som håller för 200hk. När jag ändå river ner hela motorn så ska jag inte chansa. Nån budget har jag inte, ju dyrare det blir desto längre kommer jag hålla på smile
Borr vet jag inte, får mäta på det men tror det är original 2L botten. Är väl enklast å mäta cylinderdiametern?

Tommy: Kammen ska lyfta 10,7mm enl. Schricks spec. Kolvarna är troligen anpassade för ventilöppningen. Verkar vara lika bra å riva ur alla kolvar och veven för att kunna ha koll och väga in allt?

Kan förhoppningsvis fortsätta nästa vecka, dåligt med tid... sad

Haga
7 mars 2014 · 2 Inlägg

Ska följa detta med glädje gillar skarpt din bil

BMW 323i E21 "Norrlänningen" (1981)
BMW 735i E23 "Lyxvagnen" (1983)
mcr
13 mars 2014 · 10 Inlägg

Operationen fortsätter... Med lite eftertanke och era synpunkter såg jag inget annat val än att riva ur vev och kolvar för att kunna kontrollera allt. Detta var en ren lyckoträff då ett vevlager hade blivit ordentligt misshandlat. Dock tillhör inte detta lager den skadade kolvens vevstake. Men frågan är hur länge motorn hade gått om jag inte kollat detta, troligen inte så länge med dom effekter jag vill uppnå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-7a9b75dff42f03bbe9e5c495eff33b9c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-b1e3ebf02bd81535d5540ab9d9c561dd.jpg

Den skadade kolven har inga ytterligare skador än dom som man såg uppifrån, kolvringarna ser också mycket fin ut vilket ytterligare bekräftar att de skador som man ser på kolvtoppen troligen har uppstått innan dom blev monterade i denna motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-0b131b427b33c01941b2715668bb3684.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-e5be917fce4b11ace071e61e0203fa14.jpg

Blocket som har borrning på 89mm (standard?) är i mycket fint skick. Dock har cylindern där den skadade kolven huserar små längsgående repor. Jag ska polera bort dessa med ett honingsverktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-384385a5f015b67c9d2bc1d401a64436.jpg

Nästa steg blir att riva ner toppen helt då jag ska byta vippor till kraftigare och montera låsringar till dessa istället för de fjädrar som håller vipporna på plats original.

tommyhjortasen
13 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Med tanke på det skadade vevlagret kolla så att vevytorna får olja. Kolla och mät upp oljepumpen också bra.

Ser man bilden av den skadade kolven så tror jag nog att den kan funka.

mcr
24 mars 2014 · 10 Inlägg

Så här kommer motorn se ut..

Befintliga delar:
Högkompkolvar Mahle, statiskt komp 13:1
Schrick 304* kam
Aluklackar i insugs-/avgas-kanalar för ökad gashastighet
Extraktorgrenrör
2xWeber 45or
Luminition tändning
Orginal vevstakar
Orginal vevaxel

Nya delar:
HD Vippor http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-va … armHD.html
Vipplås http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-va … rlock.html
Vippaxel http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-va … shaft.html
Justerbart kamdrev http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-va … j1row.html
ARP Bultar
MLS Toppackning http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-va … asket.html
Preppade vevlager http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-en … oated.html
Preppade ramlager http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-en … oated.html
Oljetrågsbaffel http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-en … ptray.html
Nya packningar överrallt
Nya frostpluggar


Har jag glömt något?

mcr
4 april 2014 · 10 Inlägg

Kvällens snabbmek bestod i att plocka ner weberförgasarna så jag kan skicka iväg dom på en totalrenovering. Dom behöver verkligen fixas till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201852/201852-03b78838d86c10530f045ffefb85c90c.jpg

DKZ
9 november 2014 · 228 Inlägg

Any news?

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
mcr
8 oktober 2015 · 10 Inlägg

Nästan ett år av tystnad.... För att göra en lång historia kort.

- Behövde ett nytt block.
- Köpte hus där inget var gjort sen 1950.
- La projektet lite vilande då huset krävde min närvaro.
- Köpte nytt block.
- Fick nytändning å massa energi.
- Insåg hos motorborraren att blocket saknade överfallen!
- Orken tog slut, jag blev skitless på hela projektet, gjorde om blocket till en blomlåda, låste garaget och kastade nyckeln....
- 6 månader går...
- Hittar av en slump och genom mina nyfunna 02-vänner ett nytt block så nu är energin tillbaka och vi kan fortsätta smile

mskoeld
8 oktober 2015 · 67 Inlägg

Kul det där med nya blocket. Måste ha varit en riktigt schysst person som sålde det till dig. wink

ABrag
21 oktober 2016 · 297 Inlägg

Grymt Projekt ! Följer med spänning

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
DKZ
22 oktober 2016 · 228 Inlägg

hur går det för dig?

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang