Volvo 850 Parkeringsljus lyser konstant med halvljuset??

MangeVolvo96
6 mars 2014 · 6 Inlägg

Tjääna har skaffat mig en 850 gl 1994 som verkar ha lite el spöken, jag märkte detta när jag stog i garaget plockandes undan högtrycks tvätten, parkeringsluset lös och jag hade helljus på, jag gick fram och slog över till halv, det lös fortfarande.

jag är lite osäker parkeringsljuset ska väl inte lysa samtidigt som halvljuset, det sitter ju separat fron halvljuset så det ser förjävligt ut när det lyser med halvljuset hela tiden, förutom när jag slår om till parkeringen, nån ägare innan mig hade även gjort ett eget hemma mekande till extra ljus och det tog jag bort, ingenting hände jag tänker gå ut och felsöka det imorgon för har inte tid idag.

Jag tror det är nån tidigare ägare som gjort så att det ska vara så, bilen har ju ändå en board, tonade rutor annat änmdrör och en xc grill så den skriker ungdoms körd, själv är jag ju ungdom och skulle spökat ut bilen så men nån annan han ju före, dock så gillar jag inte idén att köra runt med parkering och halvljus konstant.

så om ni kan tänka er vad felet sitter skriv gärna va ni tror, det sitter nog h4 i den så hel och halv är samma lampa.

Volvo 940 Turbo "944 Superturbo" (1997)
zleepy Trucker
6 mars 2014 · 1 391 Inlägg

Parkeringsljus ska lysa hela tiden, det är så standard från fabrik...

I V70n sitter p-ljuset i halvljuset så det syns inte så mycket, men på 850 sitter det i blinkershuset och därmed syns hela tiden..

Bara vänja dig... smile

Senast redigerat av zleepy (6 mars 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
-stoffe-
6 mars 2014 · 1 271 Inlägg

Är lag på att ha två parkeringsljus å två halv eller dimljus

MangeVolvo96
6 mars 2014 · 6 Inlägg

Ok tack för svar. Kollade på bilder så förstog nog att det ska vara så. Får väl montera dimljus och köra med det ;p

Volvo 940 Turbo "944 Superturbo" (1997)
MeduzaRacing
6 mars 2014 · 101 Inlägg

MangeVolvo96 skrev:
Ok tack för svar. Kollade på bilder så förstog nog att det ska vara så. Får väl montera dimljus och köra med det ;p

Lyser inte dina p-ljus tillsammans med halv och helljuset är något galet roll låter kanske lite konstigt men det handlar helt enkelt om säkerhetsskäl. Tänk dig att ditt ljus framåt plötsligt lägger av en riktigt mörk kväll på landsvägen, vad är det då som syns framifrån och visar vad som är höger och vänster på ditt fordon? Och dessutom visar p-ljusen även hur brett fordonet är.

Senast redigerat av MeduzaRacing (6 mars 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2014 · 17 477 Inlägg

Så är det. En säkerhetsfråga. Om ett halvljus ger upp så lyser P-ljus och mötande kan lista ut att det är en bil de möter.

Noterbart: Dimljus är tillåtet med P-ljus men inte med halvljus.

EDIT: Meduzaracing hann före...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (6 mars 2014)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Subaru-STi
6 mars 2014 · 45 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Så är det. En säkerhetsfråga. Om ett halvljus ger upp så lyser P-ljus och mötande kan lista ut att det är en bil de möter.

Noterbart: Dimljus är tillåtet med P-ljus men inte med halvljus.

EDIT: Meduzaracing hann före...

Dock vid skymning/mörker så är du rökt om du har p-ljus+dimljus har jag för mig.

(rökt=en liten bot, hehe)

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
MeduzaRacing
6 mars 2014 · 101 Inlägg

Subaru-STi skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så är det. En säkerhetsfråga. Om ett halvljus ger upp så lyser P-ljus och mötande kan lista ut att det är en bil de möter.

Noterbart: Dimljus är tillåtet med P-ljus men inte med halvljus.

EDIT: Meduzaracing hann före...

Dock vid skymning/mörker så är du rökt om du har p-ljus+dimljus har jag för mig.

(rökt=en liten bot, hehe)

japp jag har hört samma men snuten kör här med halvljus OCH dimljus vid mörker! roll

Swemil93
7 mars 2014 · 429 Inlägg

Jag vill minnas att man vid "god sikt" och "bra förhållanden" är tillåten att köra med kombinationen p-ljus och dim, och vad som inte är god sikt och bra förhållanden är ju givetvis inte du och jag man nog att avgöra, det är ju självklart polisens uppgift, så om han vaknat på fel sida och tycker dina dimljus är fula så lär ju även den soligaste dagen i Juli vara mörk nog för att att du ska vara en trafikfara. Råder så olika uppfattningar kring denna fråga.

Volvo V70 "D5" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2014 · 17 477 Inlägg

MeduzaRacing skrev:

Subaru-STi skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så är det. En säkerhetsfråga. Om ett halvljus ger upp så lyser P-ljus och mötande kan lista ut att det är en bil de möter.

Noterbart: Dimljus är tillåtet med P-ljus men inte med halvljus.

EDIT: Meduzaracing hann före...

Dock vid skymning/mörker så är du rökt om du har p-ljus+dimljus har jag för mig.

(rökt=en liten bot, hehe)

japp jag har hört samma men snuten kör här med halvljus OCH dimljus vid mörker! roll

Jag har kört runt med dimljus och halvljus i nästan en vecka. Varför? Jo på bilprovningen kollar de ju dimljuset och satte på detta... Såg inte det då det är en liten grön lampa i panelen med alla andra gröna lampor. Där ser man.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2014 · 26 147 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MeduzaRacing skrev:

Subaru-STi skrev:

Dock vid skymning/mörker så är du rökt om du har p-ljus+dimljus har jag för mig.

(rökt=en liten bot, hehe)

japp jag har hört samma men snuten kör här med halvljus OCH dimljus vid mörker! roll

Jag har kört runt med dimljus och halvljus i nästan en vecka. Varför? Jo på bilprovningen kollar de ju dimljuset och satte på detta... Såg inte det då det är en liten grön lampa i panelen med alla andra gröna lampor. Där ser man.

Ska man riiiiiiiiktigt hårddra detta så skall man upptäcka att dimljusen är påslagna vid den yttre kontroll man alltid gör innan ens avresa..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
zleepy Trucker
7 mars 2014 · 1 391 Inlägg

Mack skrev:

Hybridsmurfen skrev:

MeduzaRacing skrev:

japp jag har hört samma men snuten kör här med halvljus OCH dimljus vid mörker! roll

Jag har kört runt med dimljus och halvljus i nästan en vecka. Varför? Jo på bilprovningen kollar de ju dimljuset och satte på detta... Såg inte det då det är en liten grön lampa i panelen med alla andra gröna lampor. Där ser man.

Ska man riiiiiiiiktigt hårddra detta så skall man upptäcka att dimljusen är påslagna vid den yttre kontroll man alltid gör innan ens avresa..

Sällan man gör det..


Men tycker föraren som åkt med dimljus och halvljus på borde kunna symbolerna och upptäckt detta men det är som resten som åker med
Dimbakljus och dimljus fram, dom verkar slå på alla knappar...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang