Polera bilen - vad för trissa ska användas?

baltis
6 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Aldrig polerat förut, någongång ska vara den första, sökt men inte alls fått några bra svar.

Ska polera bilen med "Sonax xtreme power cleaner"
Har en dubbelpipig oscillerande maskin från biltema /http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- … mm-170882/
Med tillhörande "vaxpåläggare och polerhätta" - syns längre ner på sidan i url'en.

Nu då till min nybörjarfråga, VILKEN ska jag använda?! big_smile
Den tjocka är ju typ rent skummgummi, och det andra är ju typ som froté.

Jonasson22
6 mars 2014 · 8 Inlägg

Lägg på vaxet med skumgummit .. Polera sedan med frote ..  Finns garanterat utförligare anvisningar av något proffs )

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 mars 2014 · 10 427 Inlägg

..eller så knatar man in på närmaste ClasOhlson/Mekonomen/liknande och kirrar snäppet seriösare polertrissor.
Brukar köra på Turtle Wax eller Sonax "vanliga" trissor som åtminstone ser ut att hålla bättre än
Biltemas variant, men även de brukar smulas sönder till slut när jag håller på tongue

Tex
http://www.clasohlson.com/se/Polersvamp … r407949000

Jag brukar köpa en blå variant som är lite hårdare, tycker att det borde "ta" lite mer om man kör med lackrengöring/cleaner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-9773ea367e61a247ca00d302024450ec_large.jpg

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Interlagos
6 mars 2014 · 152 Inlägg

steifan skrev:
..eller så knatar man in på närmaste ClasOhlson/Mekonomen/liknande och kirrar snäppet seriösare polertrissor.
Brukar köra på Turtle Wax eller Sonax "vanliga" trissor som åtminstone ser ut att hålla bättre än
Biltemas variant, men även de brukar smulas sönder till slut när jag håller på tongue

Tex
http://www.clasohlson.com/se/Polersvamp … r407949000

Jag brukar köpa en blå variant som är lite hårdare, tycker att det borde "ta" lite mer om man kör med lackrengöring/cleaner.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Oj!

Trissor utomhus liggandes mot en stentrapp! Säker kort om man vill ha repor wink

Till TS: köp nya trissor från varlfritt: Jula, Classe eller ännu bättre Megs från tex Mekonomen. Se till att trissorna är hela och rena. Låt dom inte gå torrt mot lacken, du kan använda en quick detailer för att fukta upp trissorna innan, tex Sonax Xtreme shine detailer. Blir lättare att få ut polermedlet jämnare på lacken, tycker jag. En dubbeltrissig maskin är ganska safe att använda då den inte utvecklar någon värme eller roterar tillräckligt snabbt för att bränna igenom lacken. Tålamod och ett visst mått av (jämt) tryck mot lacken är en måste om man förväntar sig att den ska ta bort repor (inte bara låta polermedlet fylla i reporna).

Jag skulle också rekommendera några bra mikrofiberdukar att ta bort överflödigt polermedel när du "kört" klart. Det brukar inte bli bra om det får torka på lacken. Mikrofiberduken hjälper dig att snabbt polera bort medel så att du kan se om du gjort någon skillnad med maskinen.

Nästa steg är att lägga på vax och det tycker jag fungerar bäst utan maskin. Applikator och torka av med bra mikrofiberduk.

Intense Shine Detailer från Sonax är för övrigt riktigt bra. Den är det bästa man kan köpa över disk på en bensinstation och jag vågar påstå att den ger betydligt dyrare bilvårdsmärken en match vad det gäller Quick Detailers. (bra skydd i Sonax detailer också)

BMW M3 (2007)
Bengtsson Forehead flamers
6 mars 2014 · 113 Inlägg

Körde själv Turtle gula trissor från Mekonomen till poleringen, men polera med antigen polerhättan eller skumgummitrissorna om du inte vill köpa andra.

Tycker att Biltemas medföljande vita skumgummitrissor är rätt hårda för vax (enl. mej!) så köpte svarta snormjuka Turtle från Mekonomen till detta steg.

/Andreas

Honda S2000 (2000)
baltis
7 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Blir nog så att jag springer in på mekonomen eller clasisjön och köper nya lite bättre trissor, men återigen, om dom nu inte har turtel som du visar i bilden ovan. Ska dom vara i frote (eller liknande) eller i skummgummi? Förhoppningsvis så kanske butiken har kunnit personal, men det har dom sällan...

Microfiberdukar har jag i överflöd big_smile Vaxa har jag gjort tidigare och alltid gjort det för hand, ser ingen anledning till att använda maskin.

Bengtsson Forehead flamers
7 mars 2014 · 113 Inlägg

Kör skumgummi. Medium hårdhet.

Vaxa för hand gör jag oxå, ibland smile

/Andreas

Honda S2000 (2000)
Squidspeed #GoodToBeBad
7 mars 2014 · 856 Inlägg

EDIT: Inte forums-hora mig på fyllen Ola..

Senast redigerat av Squidspeed (8 mars 2014)

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 mars 2014 · 10 427 Inlägg

Interlagos skrev:
Oj!

Trissor utomhus liggandes mot en stentrapp! Säker kort om man vill ha repor wink

OJ! Trissor liggandes inomhus löst på en dammig hylla på Mekonomen, säkert kort om man vill ha repor tongue

Edit:
Har tydligen gjort det mer än en gång utan att ha fått repor som syns tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-66939c3c585010ee4dec01f9a6ca98d2_large.jpg

Senast redigerat av steifan (8 mars 2014)

baltis
8 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Idag provade jag att polera lite, nu var jag väl kanske lite dum som gjorde ett prov på den dörr (svårare att se skillnad), men jag ser fan ingen skillnad big_smile Har sökt lite på youtube men tycker folk gör annorlunda på alla videos.

Någon kunnig här som orkar ta sig tiden att leta på en video på youtube med bra instruktioner om hur hårt/mycket man ska polare en yta? Förstår att allt beror på hur hårt lacken är sliten...

Eller ska jag göra så att jag polerar halva huven tills jag tycker att jag fått bort alla tvätt repor och sen försöker polera lite mycket på resten utav bilen?

Känner att jag skulle behöva lära känna någon som kan detta med polering.... big_smile

Interlagos
8 mars 2014 · 152 Inlägg

baltis skrev:
Idag provade jag att polera lite, nu var jag väl kanske lite dum som gjorde ett prov på den dörr (svårare att se skillnad), men jag ser fan ingen skillnad big_smile Har sökt lite på youtube men tycker folk gör annorlunda på alla videos.

Någon kunnig här som orkar ta sig tiden att leta på en video på youtube med bra instruktioner om hur hårt/mycket man ska polare en yta? Förstår att allt beror på hur hårt lacken är sliten...

Eller ska jag göra så att jag polerar halva huven tills jag tycker att jag fått bort alla tvätt repor och sen försöker polera lite mycket på resten utav bilen?

Känner att jag skulle behöva lära känna någon som kan detta med polering.... big_smile

Det är så pass enkelt att din maskin, och alla oscillerande enkel eller dubbeltrissiga inte avverkar så mycket.

Om man har repor som är lite värre (mer än tvättrepor) så måste man använda aggressivare polermedel och använda mer tryck samt hårdare trissor för att få effekt = avverkning = repor (och lack försvinner)

Nu har du fått en referens med de grejer du har och på just din lack. Du behöver mer tryck och köra längre tid med maskien och/eller hårdare trissor med aggressivare medel.

Första gången jag använde dubbeltrissig maskin på BMW-lack så fick jag samma resultat som du - inget :-)

Själva medlet gör stor skillnad i resultat. Meguiars M105 Ultra-Cut tycker jag fungerar bra för att få bort repor. För att få till slutfinishen så Meguiars M205 Ultra Finishing Polish.

Denna ger en väldigt bra beskrivning av polermaskiner, medel, vax osv. Jag tittar på flera av deras videor. Tycker det är mycket bra innehåll. http://www.youtube.com/watch?v=OgSLEVi_SPg

BMW M3 (2007)
baltis
8 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Interlagos skrev:

baltis skrev:
Idag provade jag att polera lite, nu var jag väl kanske lite dum som gjorde ett prov på den dörr (svårare att se skillnad), men jag ser fan ingen skillnad big_smile Har sökt lite på youtube men tycker folk gör annorlunda på alla videos.

Någon kunnig här som orkar ta sig tiden att leta på en video på youtube med bra instruktioner om hur hårt/mycket man ska polare en yta? Förstår att allt beror på hur hårt lacken är sliten...

Eller ska jag göra så att jag polerar halva huven tills jag tycker att jag fått bort alla tvätt repor och sen försöker polera lite mycket på resten utav bilen?

Känner att jag skulle behöva lära känna någon som kan detta med polering.... big_smile

Det är så pass enkelt att din maskin, och alla oscillerande enkel eller dubbeltrissiga inte avverkar så mycket.

Om man har repor som är lite värre (mer än tvättrepor) så måste man använda aggressivare polermedel och använda mer tryck samt hårdare trissor för att få effekt = avverkning = repor (och lack försvinner)

Nu har du fått en referens med de grejer du har och på just din lack. Du behöver mer tryck och köra längre tid med maskien och/eller hårdare trissor med aggressivare medel.

Första gången jag använde dubbeltrissig maskin på BMW-lack så fick jag samma resultat som du - inget :-)

Själva medlet gör stor skillnad i resultat. Meguiars M105 Ultra-Cut tycker jag fungerar bra för att få bort repor. För att få till slutfinishen så Meguiars M205 Ultra Finishing Polish.

Denna ger en väldigt bra beskrivning av polermaskiner, medel, vax osv. Jag tittar på flera av deras videor. Tycker det är mycket bra innehåll. http://www.youtube.com/watch?v=OgSLEVi_SPg

Idag provade jag lite till big_smile tog halva huven.
Om man rangordnar reporna i skala 1-10 där 10 är dom värsta så kan man säga att jag fick bort dom små reporna i 1-3 big_smile Kändes ganska lönlöst, behöver en värre maskin och värre medel, blir till att lämna in den till någon kunnig senare i år istället.
Får nöjja mig med mitt mesiga medel och maskin just nu och sen vax - för det blev ändå skillnad, speciellt när vaxet kom på. Syns inget direkt - var ju fin glans i lacken innan bara lite väl mycket tvättrepor när man granskade den, men nu är det ett helt annat glid smile

Tack för all hjälp här i tråden!

PS. om det är någon som tycker om att polera (elelr om ni känner någon) så hör av er, ersättning utlovas big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 mars 2014 · 10 427 Inlägg

Kan rekommendera test av någon clay-bar om du vill ha riktigt ren & glansig lack. Jag tog båda bilarna förra våren, först tvätt med avfettning osv, sedan clay-barbehandling och sist polering med polermedel (med vax). http://www.biltema.se/Documents/produkt … 9_2013.pdf

Med tanke på hur mycket "bös" man fick ur lacken med leran så kan det helt klart vara lönt att lägga ned några timmar på att gnugga tongue Fick bort en del på Volvon som varken lackrengöring/cleaner, avfettning eller mildare polish bitit på innan,

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d68542b2544ef450e6e5696dd9300827_large.jpg

Fick bättre glans denna gången än när jag körde med cleaner först ett varv och sedan finare polermedel. Givetvis inga proffsgrejer, men det är kul när resultat blir märkbart bra smile

Litet "demoklipp" på vofflan:



När jag köpte BMWn fanns det 5st fula "märken/repor" efter en hand/handskar på bakluckan som såg lite illa ut. Men efter att jag körde med vanlig svennebanan-cleaner & polermaskin så var de reporna borta och har inte sett till dom igen på snart 3år så det är väl bra att det går att avverka en del repor med "vanliga" grejer smile

baltis
9 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Har faktiskt använt mig av sån där clay bar big_smile funkar bra och tog bort det som fanns i lacken. Tror jag förmedlat helt fel intryck om i vilket skick min lack är/var tongue Bilen har aldrig sett salt och den har tvättats regelbundet, dock så får man ju alltid små små tvättrepor.
Var dock ett tag sen den fick en riktig vaxning, idag efter att ha vaxat halva huven på bilen så KÄNNS verkligen skillnaden, ena sidan känns riktigt sträv om man jämför med den nyvaxade, dock ser man knappt någon skillnad, båda e lika röda och fina smile Nu är ju detta i lysrörsbelysning, syns säkert skillnad i solljus smile

Det är dom där förbannade små små tvättreporna jag har problem med tongue

http://rejsa.nu/im/user/20041/2014-03-0 … _image.jpg så illa ser den väl inte ut? (före bild med dålig iphone kamera och inget "fixande" med bilden)

Kollan
9 mars 2014 · 618 Inlägg

Vad använder du för duk när du torkar bort resterna?

Om du använder vanlig fiberduk får du lika mycket repor som det var innan du börja polera, använd denna istället:

http://www.pingens.se/p/microfiber-13/m … k-lyx.html

Samlar upp rester Mycket bättre och repar ingenting smile

baltis
9 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Kollan skrev:
Vad använder du för duk när du torkar bort resterna?

Om du använder vanlig fiberduk får du lika mycket repor som det var innan du börja polera, använd denna istället:

http://www.pingens.se/p/microfiber-13/m … k-lyx.html

Samlar upp rester Mycket bättre och repar ingenting smile

Använder som du säger en vanlig fiberduk, eller ne köpte ju faktiskt nya på biltema för just detta.

Vad är det som gör att duken du rekommenderar inte repar? Det att den är så "fin kornig"? smile Trodde inte några microfiberdukar repade faktiskt...

Kollan
9 mars 2014 · 618 Inlägg

baltis skrev:

Kollan skrev:
Vad använder du för duk när du torkar bort resterna?

Om du använder vanlig fiberduk får du lika mycket repor som det var innan du börja polera, använd denna istället:

http://www.pingens.se/p/microfiber-13/m … k-lyx.html

Samlar upp rester Mycket bättre och repar ingenting smile

Använder som du säger en vanlig fiberduk, eller ne köpte ju faktiskt nya på biltema för just detta.

Vad är det som gör att duken du rekommenderar inte repar? Det att den är så "fin kornig"? smile Trodde inte några microfiberdukar repade faktiskt...

Den jag länkade är otrooligt len!

Haha, nej det troode inte jag heller, tills jag polerade en svart bil och kontrollerade noga flera gånger med lampa om det verkligen stämde! Nu använder jag bara "lyx"-duken när jag torkar rester.

Helt klart värt den extra slanten smile

Shaf
10 mars 2014 · 122 Inlägg

http://www.pingens.se/i/bilvards-guider … ering.html

Där finns det fina guider, och hans produkter är väldigt bra. Många av oss som använder hans saker är väldigt nöjda.
Även om han använder flera olika maskiner i hans guider ibland, så går allt att göra med en classe-maskin. Kika runt på hans sida.

Att du använder "ett mesigt medel och maskin" spelar inte så stor roll. Men moderna BMW har rätt hård lack, så då tart det bara längre tid. Vet inte hur organiserad du är i polerandet, men testa detta:
Gör 6-8 section passes enligt följande guide - http://www.autogeekonline.net/forum/sho … isher.html

Beroende på vart du håller till och om det finns garage så kan jag erbjuda mig att göra ett försök på bilen smile Synd att en fin M3a ska stå och skämmas med massa tvättrepor, hehe wink

Senast redigerat av Shaf (10 mars 2014)

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 mars 2014 · 10 427 Inlägg

Shaf skrev:
http://www.pingens.se/i/bilvards-guider/exterior-polering-och-lackskydd/bmw-7-serie-e38-polering-och-detaljarbete-del-2-polering.html

Där finns det fina guider, och hans produkter är väldigt bra. Många av oss som använder hans saker är väldigt nöjda.
Även om han använder flera olika maskiner i hans guider ibland, så går allt att göra med en classe-maskin. Kika runt på hans sida.

Riktigt trevlig länk! Blev ju riktigt bra (med mina ögon mätt) resultat bara med första rundan med Cotech-monstret och "rätt" medel smile

Shaf
10 mars 2014 · 122 Inlägg

steifan skrev:
Riktigt trevlig länk! Blev ju riktigt bra (med mina ögon mätt) resultat bara med första rundan med Cotech-monstret och "rätt" medel smile

Javisst! Rätt medel, trissor och tillvägagångssätt så kommer man ganska långt med dessa maskiner. Visst, det tar kanske 40-60% mer tid, men det går. Självklart skulle jag vilja ha en Top-tool maskin, men så länge jag inte gör fler bilar än mina egna så kan jag inte motivera utgiften. Annat skulle det vara om några var intresserade av att låta en göra lite jobb. Utan att ta överdrivet betalt så skulle det ändå vara motiverat då jag skulle spara min egen, samt den tänkta kundens tid. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang