Koppla in larm 940 -95

joacimnilsson
6 mars 2014 · 89 Inlägg

Tjenare

Har köpt ett universallarm till 940in med fjärrkontroll till centrallåset. Har satt in en extra centralmotor i förardörren för att styra därifrån.
Har googlat runt lite och dom säger att larm är fördraget i min bil. Vid pedalstället sitter det en 8 polig och en 4 polig kontakt är det dessa? Om det är det vet någon vad alla sladdar går till, så jag vet var jag ska skarva in mig. Eller vet var man kan hitta ett elschema för alla sladdar?
Bild http://forumbilder.se/DC5OP/img-1620

Sen det ska även finnas en fördragen kontakt till startspärren är det denna? Om inte, var sitter den då?
http://forumbilder.se/DC5OP/img-1621


Elschema på larmet
http://forumbilder.se/DC5OP/img-1622

Väldigt tacksam för svar! Mvh

turbodeath
6 mars 2014 · 2 452 Inlägg

hade du köpt dig ett volvolarm,så hade du bara släppt ner handsfacket,satt i relät dragit upp glaskrossen o sen programerat fjärren så hade det tagit dig ca 30 min...enkelt o bra då allt är fördraget i den bilen

döden kommer tillbaka
joacimnilsson
6 mars 2014 · 89 Inlägg

Känner inte för att lägga ner dom pengarna på sånt.. Mestadels jag har köpt detta larm är för centrallåsstyrningen sen är det stort + med larm också.

240bns
6 mars 2014 · 1 008 Inlägg

På en 95:a så finns de fördragna kablarna med 3 st kontaktstycken vid pedalstället.
96-98 har en VolvoGuard-kontakt bakom handskfacket.

Det ser ut som du hittat alla kontakerna.
Den 8-poliga kontakten är för dörrkontakter,blinkers och c-lås, en 4-polig för matningen och en 2-polig för startspärren som är byglad.

I kontaktstycket till förardörren finns 2 kablar istiftade för c-låsmotorn.


Den andra bilden på ett kontaktstycke är något annat fördraget till en knapp, kanske spegelvärme eller liknande.

joacimnilsson
6 mars 2014 · 89 Inlägg

Tack så mycket. Men du vet möjligtvis inte vilka sladdar som är till vad? Eller var man kan hitta det?

Är det bara att klippa det byglade och koppla den emellan larmet?

Sen om man kollar på elschemat så ska en gul kabel från larmet till "(+) ignition input" vet du vilken den kabel är det är man ska koppa den på?

240bns
6 mars 2014 · 1 008 Inlägg

8-polig:

1 Grön         Blinkers vänster
2 Blå-grön    Blinkers höger
3 Brun-svart Dörrkontakter
4 Gul-svart   C-lås LÅS          minusstyrd
5 Grön-svart C-lås UPPLÅS     minusstyrd
6 Brun-orang Bakluckekontakt
7 Brun-rosa    larmets signalhorn - 2-poligt kontaktstycke bakom vä blinkers
8 Grå-vit        huvkontakt            - 2-poligt kontaktstycke bakom vä blinkers

4-polig kontakt:

1 Grön-röd  (säkring 2)     30-matning
2 Blå-grön  (säkring 12)    15-matning
3 Röd (säkring 2)              30 matning
4 Svart                              Jord



Ja, startspärrens bygel tas bort och kablarna kopplas i serie med larmet, se bara till att du ansluter in och utgången rätt för att startspärren skall fungera.

Larmets ignition input = 15-matning,  så larmet känner av när tändningen är påslagen.

Senast redigerat av 240bns (6 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang