Volvo V40 T4 - Ska fixas och fräschas upp - [The End]

Efter ett mindre lyckat byte så måste nu bilen fixas. Hittades en spricka i blocket så motorn var tvungen att bytas ut. Efter att det är gjort kommer jag att fräscha upp bilen och få lite fason på den!
  • 39 Följare
  • 72 523 Visningar
  • Projektet avslutat 2 maj 2015
Ahonen
14 mars 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
men hur blir de sen då men alla remmar och hjul på vänster sidan av motorn, blir det inte trångt där när motorn sitter i bilen? yikes skulle ju själv vilja öppna motorn å kolla att allt ser bra ut å byta lite förslitningssaker, men iom att jag inte har motorlyft å sånt elr kunskap, (har dock en haynes bok) så har jag inte orkat med det roll

Jo trångt är det verkligen! Men det går smile

Senast redigerat av zagzer (14 mars 2014)

Ahonen
14 mars 2014 · 350 Inlägg

Så en liten update från idag då.

Fortsatte ju där jag slutade igår. Ventilkåpan åkte av, sen toppen. Låter bilderna tala för sig själva..

Det va lite vattenblandad olja här, men mest massa gammal skit från oljan. Typ klumpar. Inte najs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-23f01c41f5f81523f4f326e777e9cc42.jpg

Och.. Som jag misstänkte, en spricka i fodret! Så jäkla typiskt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-0d1656485b1456d2b1cf91e98ee16155.jpg

Så läget som det ser ut nu måste jag ha en ny motor.. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men hade nästan räknat med det. Så nu blir bilen ståendes ett tag tills jag får ihop lite pengar till en ny motor.
Ska försöka få tag i en bottendel från en T4 fas 1. Med topp osv från min nuvarande motor. Som jag förstått ska det gå att göra relativt utan modifikationer, men håller fortfarande på att luska i det.

Att hinna ett block från en fas1 vore det absolut bästa. Inte bara i hållbarhetssynpunkt, men även för framtida planer... wink

Stay tuned, än ger jag inte upp!

BlueScreeen
14 mars 2014 · 2 030 Inlägg

kanske ska ge mig på att kolla över min motor i sommar då smile om du lyckades utan att lyfta ur den så ska jag nog kunna lyckas med lite våld å några svordomar smile
alltid tråkigt med motorbyte hmm därav anledningen att jag vill kolla hur min mår tongue dessa motorer är ju inte dom hållbaraste som sagt tongue

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Ahonen
15 mars 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
dessa motorer är ju inte dom hållbaraste som sagt tongue

Utan trim är dom ju väldigt hållbara, likaså med steg1. Men steg3 kan börja bli en liten risk.
Men oftast så brukar tydligen fas2 T4:orna inte ha några som helst problem med just steg 3.
Så jag hade väl otur kanske smile

Diio
18 mars 2014 · 570 Inlägg

starkt jobbat måste jag säga att stå i ett sådant garage och meka! antar att det är belysning som slocknar ibland så man måste slå på knappen då och då? wink

sprickorna i turbon ingen fara bara dom inte går igenom och ut på utsidan eller att det är mycket runt wastegate porten smile


kommer följa denna tråd ^^

Senast redigerat av Diio (18 mars 2014)

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Diio skrev:
starkt jobbat måste jag säga att stå i ett sådant garage och meka! antar att det är belysning som slocknar ibland så man måste slå på knappen då och då? wink

sprickorna i turbon ingen fara bara dom inte går igenom och ut på utsidan eller att det är mycket runt wastegate porten smile


kommer följa denna tråd ^^

Inte det bästa stället att vara på direkt big_smile
Nä, det slockar aldrig. Men har ingen lampa direkt över bilen, och den ända som är i närheten täcker motorhuven istället tongue Så har med mig en lampa jag laddar hemma, men när batteriet tar slut, så tar även mecklusten slut, för det blir väldigt mörkt i motorrummet eller under bilen då ^^

Dynamic_Bass
18 mars 2014 · 926 Inlägg

tråkigt med blocket sad lycka till med letandet smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Har en ny motor som är på ingång. Får hem den antingen i slutet på denna vecka, eller i slutet på nästa.
Så snart kommer det nya uppdateringar big_smile

Dynamic_Bass
18 mars 2014 · 926 Inlägg

zagzer skrev:
Har en ny motor som är på ingång. Får hem den antingen i slutet på denna vecka, eller i slutet på nästa.
Så snart kommer det nya uppdateringar big_smile

okej gutt smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

Dynamic_Bass
18 mars 2014 · 926 Inlägg

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Diio
18 mars 2014 · 570 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

steg 3 är 250 hk smile

men kan vara så att någon har dratt på mer ladd än vad som är tänkt  = värme  = problem sad

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Diio
18 mars 2014 · 570 Inlägg

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

antar att du tänkt byta kolvar och stakar också? smile då det inte är samma storlek på t4 fas1 och 2 ^^

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Dynamic_Bass
18 mars 2014 · 926 Inlägg

Diio skrev:

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

steg 3 är 250 hk smile

men kan vara så att någon har dratt på mer ladd än vad som är tänkt  = värme  = problem sad

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

Tunna cylinderväggar gör att den inte tål så mycket laddtryck.

Diio skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

antar att du tänkt byta kolvar och stakar också? smile då det inte är samma storlek på t4 fas1 och 2 ^^

Nä, kommer bara att köra på en komplett Fas1 botten, med dom kolvarna och stakarna som sitter i när jag får motorn.
Slänger på min Fas2 topp bara istället.

Har inte pengarna att lägga ner på borra, nya stakar och nya kolvar. Bilen måste rulla snarast, och vill inte få problem med blocket igen. Därför jag väljer detta blocket smile

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Diio skrev:

Dynamic_Bass skrev:

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

steg 3 är 250 hk smile

men kan vara så att någon har dratt på mer ladd än vad som är tänkt  = värme  = problem sad

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

Dynamic_Bass
18 mars 2014 · 926 Inlägg

zagzer skrev:

Dynamic_Bass skrev:

Diio skrev:
steg 3 är 250 hk smile

men kan vara så att någon har dratt på mer ladd än vad som är tänkt  = värme  = problem sad

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

nej men vit femmorna håller fint, vet att man kan ha ca 500+ hk innan man kan behöva sätta ner stavar, men Torpis (tror jag han heter) han har ca 640 hk i sin s40 med samma motor som du har, men har man inte koll på tempen så kan man nog spräcka alla block

Senast redigerat av Dynamic_Bass (18 mars 2014)

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Diio
18 mars 2014 · 570 Inlägg

zagzer skrev:

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

Tunna cylinderväggar gör att den inte tål så mycket laddtryck.

Diio skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

antar att du tänkt byta kolvar och stakar också? smile då det inte är samma storlek på t4 fas1 och 2 ^^

Nä, kommer bara att köra på en komplett Fas1 botten, med dom kolvarna och stakarna som sitter i när jag får motorn.
Slänger på min Fas2 topp bara istället.

Har inte pengarna att lägga ner på borra, nya stakar och nya kolvar. Bilen måste rulla snarast, och vill inte få problem med blocket igen. Därför jag väljer detta blocket smile

det jag tänkte på^^ trodde först du tänkte använda dina kolvar från fas2 motorn och bara köpa fas1 block wink

sen är ju vit 5an samma motor som dessa fast med en cyl mer. så tror inte de skulle hålla bättre bara för de har 5 istället för 4 ^^ (självklart mer effekt per cyl på en t4 med 250 än en t5 med 250 smile

sen just denna motor verkar ju ha sköts sådär .. så inte konstigt att blocket tagit skada

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:

Dynamic_Bass skrev:

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

nej men vit femmorna håller fint, vet att man kan ha ca 500+ hk innan man kan behöva sätta ner stavar, men Torpis (tror jag han heter) han har ca 640 hk i sin s40 med samma motor som du har, men har man inte koll på tempen så kan man nog spräcka alla block

Finns ju vitfemmor med 83mm borr som får exakt samma problem som x40 blocket som är 83mm borr får. Så ingen skillnad egentligen smile

Och Torpis har inte samma motor som jag. Även han har bytt block till ett fas1 block. Just för att kunna trimma smile

Diio
19 mars 2014 · 570 Inlägg

zagzer skrev:

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

nej men vit femmorna håller fint, vet att man kan ha ca 500+ hk innan man kan behöva sätta ner stavar, men Torpis (tror jag han heter) han har ca 640 hk i sin s40 med samma motor som du har, men har man inte koll på tempen så kan man nog spräcka alla block

Finns ju vitfemmor med 83mm borr som får exakt samma problem som x40 blocket som är 83mm borr får. Så ingen skillnad egentligen smile

Och Torpis har inte samma motor som jag. Även han har bytt block till ett fas1 block. Just för att kunna trimma smile

ska du bygga om motorn helt eller bara ha en som funkar utan speciella kolvar och stakar?

tror ett block från en t4 2000 är bäst för dig smile då den har 81 mm men bättre vevhusvent än andra fas1

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang