Passat tdi bygger tryck i kylsystemet

forslund_1
7 maj 2014 · 71 Inlägg

Japp vi har bytt lock samt expantionskärl och samma resultat sad

Efter man har kört en stund så hör man ett pysande i motorrummet på bilens högra sida. Vid AC ledningarna in mot kupen. Vet inte om de kan ha något med saken att göra ? Känns som att de inte har något med denna sak att göra ??? eller?

Senast redigerat av forslund_1 (7 maj 2014)

BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
it_mutt Avstängd
8 maj 2014 · 10 388 Inlägg

Inte så att det är värmepaketet som läcker?

Testa att koppla bort det genom att "brygga" slangarna som går till/från det med en rörbit

Bara en vild tanke dock. Men, en ganska enkel och snabb sak att testa

Senast redigerat av it_mutt (8 maj 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SimonT Egen
8 maj 2014 · 277 Inlägg

Hur luftar du/ni, se till att få ut allt, att de kommer tillbaka dit kan ju bero på att de e högsta punkten och att en luftficka vandrat dit

TimeJudge
8 maj 2014 · 183 Inlägg

Jag har samma problem med min dock endast när jag belastar den i högre farter under en längre tid typ motorvägskörning många mil.
Dock när jag kör hemma å lugnt upp till 100-110 tar den inget vatten.
Värme har jag och temp mätaren står på 90.
Inga avgaser i vattnet ingen olja i vattnet.

Det är inte laddet som dödar.
forslund_1
8 maj 2014 · 71 Inlägg

Tycker inte de kan vara värmepaketet heller eftersom de inte blir blött inne i bil. Sen har vi också provtryckt kylsystemet och det ska vara tätt men som de står högre upp kan de vara brusten topplockspackning endå. Ska testa att koppla förbi och se vad resultatet blir.

Det är luftat på 2 sätt. 1. Brant uppförsbacke med full värme och öppet kylarlock och hållde 2500 varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta.

2. Drog nästan ut utgående slang från värmepaketet så hålet ovanpå slangen var öppet och hållde 2500varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta tills ingen luft kommer längre.

Skönt att höra att jag inte är ensammen med detta problem. Men du har inte fått något förslag vad det kan vara för fel du har?

Audi A4 "1.8ts" (1999)
Audi A4 "B7" (2008)
BMW E46 "Projekt" (1998)
it_mutt Avstängd
8 maj 2014 · 10 388 Inlägg

forslund_1 skrev:
Tycker inte de kan vara värmepaketet heller eftersom de inte blir blött inne i bil. Sen har vi också provtryckt kylsystemet och det ska vara tätt men som de står högre upp kan de vara brusten topplockspackning endå. Ska testa att koppla förbi och se vad resultatet blir.

Det är luftat på 2 sätt. 1. Brant uppförsbacke med full värme och öppet kylarlock och hållde 2500 varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta.

2. Drog nästan ut utgående slang från värmepaketet så hålet ovanpå slangen var öppet och hållde 2500varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta tills ingen luft kommer längre.

Skönt att höra att jag inte är ensammen med detta problem. Men du har inte fått något förslag vad det kan vara för fel du har?

Det tror inte jag heller det är, men, det är ett enkelt sätt att utesluta det helt iaf. Det kan läcka utan att det blir "nämnvärt blött" inne i bilen dock. Men som sagt, enkelt att testa smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TimeJudge
9 maj 2014 · 183 Inlägg

forslund_1 skrev:
Tycker inte de kan vara värmepaketet heller eftersom de inte blir blött inne i bil. Sen har vi också provtryckt kylsystemet och det ska vara tätt men som de står högre upp kan de vara brusten topplockspackning endå. Ska testa att koppla förbi och se vad resultatet blir.

Det är luftat på 2 sätt. 1. Brant uppförsbacke med full värme och öppet kylarlock och hållde 2500 varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta.

2. Drog nästan ut utgående slang från värmepaketet så hålet ovanpå slangen var öppet och hållde 2500varv 3 sek och släppte sen, och upprepade detta tills ingen luft kommer längre.

Skönt att höra att jag inte är ensammen med detta problem. Men du har inte fått något förslag vad det kan vara för fel du har?

Bara dom vanliga topppackning osv.

Tar din vatten endast vid belastning eller hela tiden.
Min tar vatten endast vi högre farter.

Det är inte laddet som dödar.
forslund_1
12 maj 2014 · 71 Inlägg

Denna dricker inget vatten (gjort avgastest och visar ingen indikations på vatten i avgaserna) utan de försvinner någon annan stans som ja inte kommer ihåg vart det är. Men den börjar bygga tryck från start, dvs hela tiden. Det tar ca 2 - 4 mil innan ett större tryck uppkommer. Ska kolla till helgen vart den pressade ur sig vatten och brygga värmepaketet.

BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
Elot
12 maj 2014 · 493 Inlägg

Hur ny är din Passat? Har den avgaskylare?

Googlemaster
forslund_1
12 maj 2014 · 71 Inlägg

2001 är det. Inte en aning om dem har det

Audi A4 "B7" (2008)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
andreas1
17 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Den råkar inte ha extravärmare? Webasto
Hade en volvo som betedde sig likvärdigt det var värmaren som gav luft i kylsystemet.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
forslund_1
20 maj 2014 · 71 Inlägg

Nope sad

Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
bmw_tom
21 maj 2014 · 5 Inlägg

byt toppackningen,behöver inte plana heller,gör rent bara.jag har bytt på ca 70st 1.9tdi afn med samma fel
lycka till

Volvo V70n 2.5d "100tusen milaren" (2001)
fadret
21 maj 2014 · 1 125 Inlägg

Min dotter hade exakt samma fel på sin Passat,Igår bytte vi vattenpumpen och nu är allt normalt,visade sej att själva pumpbladet satt löst på axeln,märktes när man tog i ordentligt.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Didric
25 maj 2015 · 2 Inlägg

forslund_1 skrev:
Japp vi har bytt lock samt expantionskärl och samma resultat sad

Efter man har kört en stund så hör man ett pysande i motorrummet på bilens högra sida. Vid AC ledningarna in mot kupen. Vet inte om de kan ha något med saken att göra ? Känns som att de inte har något med denna sak att göra ??? eller?

hade exakt likadant fast min 1,9 tdi. Bygger bra med tryck i systemet, nästan så att locket vill hoppa av gängorna, får dåligt med värme i kupen om jag inte matar lite med den. Pendlar mellan 90 och 110 grader. Expansionskärlet läcker lite grann. Är väl lite olja i expansionskärlet men tycker ändå man borde haft lite bättre värme i kupen? samt om någon har nån bra bild på vars dom 2 tempgivarna sitter? eller är det bara att byta toppackning? hmm

Fay314 Ebd458 Bfk009 Jtt268 Fay314 Nco716 Jpb807 Gko769
mrcarflow
25 maj 2015 · 139 Inlägg

Låter mer som en sprucken topp kolla med verkstad. garantiärende?    roll

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Didric
27 maj 2015 · 2 Inlägg

bilen är en -97 med 49xxx mil på mätarn så kanske är dags för packningsbyte, får se hur toppen ser ut då den är lös smile

Fay314 Ebd458 Bfk009 Jtt268 Fay314 Nco716 Jpb807 Gko769
forslund_1
3 juni 2015 · 71 Inlägg

För mig var det toppackningen som var av vid 2 cylindrar och det är tydligen en vanlig "sjukdom" så är inte omöjligt  att det är de för dig med smile

Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang