Dåligt komp volvo s80

Caddy500
10 mars 2014 · 4 Inlägg

Hej har en volvo s80 99a som jag har dåligt med komp på dom 3 första burkarna från kamremen sett.
Det är en 6 cylindrig motor i är det kanske alla s80.
Det började med att ja hadde  bilen på tomgång och den började gå dåligt lät som lyftare som var tomma på olja.
Slog av motorn och försökte starta igen går ej igång nu. koll olja dåligt med olja i syns inget på stickan fyller på
1.5 liter syns på stickan nu men långt kvar till min fyllt på mer olja.
Trodde först att ventillyftare var tomma på olja vilket gjorde att den inte startar  tog bara komp på den första cyl.
Sen kollade på alla och komp är bra på dom 3 bakre.
Var inne på att katten till dom 3 första var igensatt kör i tryckluft igenom tänstifthål kan få det att blåsa i avgasrör om jag vrider runt motorn men det värkar aldrig sluta blåsa i insugningsrör. Har bara kört i luft i dom 3 främre.
Vid startförsök vill den igång på dom 3 bakre men orkar inte hålla motorn i gång när man slutar köra på starten
Blir varmt i det grenröret.
Värkar ju som ventiler har skurit i styrningar .
Någon som har vart med om något liknande.

Christian S
11 mars 2014 · 4 815 Inlägg

Caddy500 skrev:
Det är en 6 cylindrig motor i är det kanske alla s80.

nej det finns både 5 & 6 cylindrig bensin motorer samt 5 cylindrig diesel motor.
du skriver att du har en 6a i din, vilken är det du har? 2,9 eller T6?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Caddy500
11 mars 2014 · 4 Inlägg

Hej finns ingen turbo på denna B6304s3 står det på kamrems kåpan.

Caddy500
11 oktober 2014 · 4 Inlägg

Det var skadade ventiler på dom 3 fösta cylindrar troligen kanske på dom bakre också kollade aldrig det.
Hur dom nu kunde bli skadade remmen satt rätt kamställan var ur funk samt så lite olja i motorn kunde kansk resutera i att ventilerna slog i kolvarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang