Satans kraftiga vibrationer Framvagn Volvo 850 T5-95

opeldrifter
13 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Har MYCKET! kraftiga vibrationer i framvagnen. Gasar man på o släpper gasen så fan då vibrerar det så dant så svårt o hålla kärran på vägen. I lägre hastigheter känns det som det kommer lite bakifrån med, ungefär om man skulle köra med en bula på däcket det går upp o ner typ. När man kör iväg på t.ex 1:an eller 2:an lite försiktigt känns det som ett motstånd, känns som bilen hackar i motorn men det gör den inte den liksom tvekar igång rullandet.

Nya däck på o balanserade 2 gånger till och med....

Sitter gula koni dämpare o röda sänkfjädrar o det är i gott skick

Kommer man upp typ 100 o över o släpper gasen så då får man ha tungan rätt i... då vibrerar det så dant att man får kämpa med att hålla den på rätt kurs. Lite otäckt.

Lev livet nu innan det är för sent
Curse
13 mars 2014 · 686 Inlägg

Bussningarna som gett upp. Vanligt fel.

Mazda 6 "MPS" (2006)
opeldrifter
13 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Var o vilka isf? Skakar ju jävligt mycket

Länkarms bussningar eller vad.... Motorfäste?

Senast redigerat av opeldrifter (13 mars 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
Marlboroman
13 mars 2014 · 8 229 Inlägg

Länkarmsbussningarna låter det som. Originalbussningarna är fullkomligt odugliga.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Saffranskalle Palfinger tekniker
13 mars 2014 · 1 248 Inlägg

Fälgarna som sitter på passar dom direkt på centreringen eller har du plast ringar?

Volvo Xc70 (2001)
opeldrifter
13 mars 2014 · 1 253 Inlägg

sitter direkt på vad jag såg igår när jag var hos däckgubben o balanserade då jag trodde det var felet. men var bara 10 gram fel men nu är det 100 men inte hjälper det ändå. Okej så byta länkarmar då? Dumt o byta om det inte skulle vara det. kan jag se det eller känna det lätt? Tänkte försöka få upp den låga bilen på lyften i gör det själv hallen imorgon nämligen ist för att åka till verkstad

Lev livet nu innan det är för sent
Errorist
13 mars 2014 · 157 Inlägg

min 850 vibrerade kraftigt runt 100 och då visade det sig att jag hade några skeva fälgar

Curse
13 mars 2014 · 686 Inlägg

ta en skruvmejsel modell större o lägg mellan chassit o länkarmen o bryt lite. rör sig länkarmen mycke så e bussningen slut.

Mazda 6 "MPS" (2006)
opeldrifter
14 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Errorist skrev:
min 850 vibrerade kraftigt runt 100 och då visade det sig att jag hade några skeva fälgar

De är balanserade och ingen obalans fanns

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
14 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Curse skrev:
ta en skruvmejsel modell större o lägg mellan chassit o länkarmen o bryt lite. rör sig länkarmen mycke så e bussningen slut.

Okej men kan det göra att man nästan skakar av vägen? jävligt läbbig då man hade barnen i bilen med. Tycker det vibrera lite bak med

Lev livet nu innan det är för sent
Eksak
14 mars 2014 · 91 Inlägg

är du helt säkert på att däcken är balanserade bra med? går ju att ställa in marginalen på balanseringsmaskinen om hur mycket fel det får vara så det kan ändå fattas några gram kanske..

och sen även med perfekt balanserade däck.. är du helt hundra på att däcken sitter fast rätt med..
varit med om det själv ett par gånger där allt varit bra var för sig men när det är ihopa så vibrerade det ändå..

och av med däcken och sen på igen sen har vibrationerna försvunnit för det inte suttit helt rätt..

(obs morgontrött i garaget så felstavningar kan ingå)

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
opeldrifter
14 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Alltid samma däckgubbe o han har maskinen rätt inställd: )

Lev livet nu innan det är för sent
Curse
14 mars 2014 · 686 Inlägg

E bussningen slut så rör sig ju länkarmen mer. Bromsar du så flyttar du tyngden framåt o på den dåliga bussningen o länkarmen rör sig åt såna håll som bussningen ska ta upp om den var hel.

Mazda 6 "MPS" (2006)
opeldrifter
14 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Kollat länkarmarna idag men inget nämnvärt glapp. Hittade dock detta

http://www.youtube.com/watch?v=ipC5koxi … re=mh_lolz

Senast redigerat av opeldrifter (14 mars 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
jocke_gronberg
14 mars 2014 · 4 586 Inlägg

Låter som du saknar centeringsringar på fälgarna. Ifall du inte har en orginalfälg så måste du ha det. Ifall dom är monterade så ska dom ej glappa. Hjulet ska sitta kvar med hjälp av ringen. Så bra passform ska det vara.

Senast redigerat av jocke_gronberg (14 mars 2014)

opeldrifter
14 mars 2014 · 1 253 Inlägg

De sitter bra hmm

Lev livet nu innan det är för sent
Haglund_90
14 mars 2014 · 192 Inlägg

har du inte andra fälgar att pröva snabbt? så kunde man utesluta det.
Värt att kika på: Länkarmsbussningar som du har gjort, Spindelleder.
är fälg skev så kan du pröva mäta dig till det, är den inte det så kan det även vara kordbrott i däcket.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
opeldrifter
15 mars 2014 · 1 253 Inlägg

Kan inte vara skev drivaxel?  Men krävs väl mycket för att få en sådan skev?  Se om jag kan testa med mor mins hjul o se.

Lev livet nu innan det är för sent
Saffranskalle Palfinger tekniker
15 mars 2014 · 1 248 Inlägg

opeldrifter skrev:
Kan inte vara skev drivaxel?  Men krävs väl mycket för att få en sådan skev?  Se om jag kan testa med mor mins hjul o se.

Det kan vara det. Men innan du börjar speculera i vad det kan vara så pröca att byta hjul. Det ser ut som att hjulet antingen är skevt eller att det inte sitter centrerat. Och när det är så får du dom vibrationerna du pratar om.

Volvo Xc70 (2001)
Xoff Volvo tönt... =)
15 mars 2014 · 2 344 Inlägg

drivaxlen kan det inte vara då den endast sitter i hjullagret, isåfall hade det varit ett skevt hjullager men då hade nog inte ens hjulet snurrat wink

håller med om att det ser ut som ett centreringsfel, så kolla upp navringar!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang