Volvo 850 -96 Problem med tomgång/växellåda?

PlumCrazy
14 mars 2014 · 881 Inlägg

Hej!

Nu har jag stött på mitt första riktiga problem med R:en jag just köpt. Jag startade bilen som vanligt och la i backen, varpå bilen nästan dog, shit tänkte jag och la i neutralen. Då gick den som vanligt. Okej, la i Driven, samma fenomen. Bilen nästan dog. Neutral igen med lite gas, gick som vanligt.

Slog av bilen och startade den igen. I med Reverse, gick bättre men den velade lite mellan normalt och 5-600 varv. Dog nästan igen efter en liten stund. Men så fort jag gav lite gas gick den som vanligt.

Kan även tillägga att bilen startar efter typ två sekunder varje gång jag startar den. Alltså <relativt> segstartad.

Förra ägaren har bytt fördelarlock, rotor och stift. Inte tändkablarna dock. (Ska byta kablar oavsett)

(När detta hände var det 17 grader varmt och soligt.)

Detta har aldrig hänt förut!!

Tips & Råd mottages tacksamt!

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Norpan12
15 mars 2014 · 54 Inlägg

Kolla om spjällhuset är igensatt, rengör det isåfall.

PlumCrazy
15 mars 2014 · 881 Inlägg

Norpan12 skrev:
Kolla om spjällhuset är igensatt, rengör det isåfall.

Idag hände det för övrigt igen. Det inträffar bara när bilen är kall och jag byter växel från "P". När bilen är varm och jag byter växlar så är det inga problem alls.

Tack för svar, ska ta en titt på det. smile

Mvh

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
16 mars 2014 · 881 Inlägg

Norpan12 skrev:
Kolla om spjällhuset är igensatt, rengör det isåfall.

Vad brukar du rengöra spjällhuset med? Bräkleen? smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Maffia
16 mars 2014 · 383 Inlägg

Kolla tempgivaren, sitter på termostathuset. Låter som att bilen tror den är varm hela tiden.

PlumCrazy
16 mars 2014 · 881 Inlägg

Maffia skrev:
Kolla tempgivaren, sitter på termostathuset. Låter som att bilen tror den är varm hela tiden.

Du! Nu när du säger det..!  Bilen tar jättelång tid innan den blir varm enligt tempmätaren i bilen. Ibland stannar tempen t.o.m före normaltemp, 3-4 mm under mitten. Ibland går den till normaltemp, men oftast inte. big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
16 mars 2014 · 881 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Maffia skrev:
Kolla tempgivaren, sitter på termostathuset. Låter som att bilen tror den är varm hela tiden.

Du! Nu när du säger det..!  Bilen tar jättelång tid innan den blir varm enligt tempmätaren i bilen. Ibland stannar tempen t.o.m före normaltemp, 3-4 mm under mitten. Ibland går den till normaltemp, men oftast inte. big_smile

Kommer att köpa ny termostat, tempgivare och rengöra spjällhuset. Hjälper inte det så får jag hitta på något annat. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Norpan12
16 mars 2014 · 54 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Norpan12 skrev:
Kolla om spjällhuset är igensatt, rengör det isåfall.

Vad brukar du rengöra spjällhuset med? Bräkleen? smile

Ja det funkar, jag brukar plocka bort huset så man kommer åt på baksidan av spjället också.

PlumCrazy
22 april 2014 · 881 Inlägg

Uppdatering.

Nu är det bytt:

-Tändkablar

-Rotor

(-Termostat)

-Tempgivare

-Rengjort spjällhuset

Men problemet kvarstår, om än det händer mer sällan. Bilen går mycket bättre, men som sagt felet kvarstår.

Vad kan det vara? Tändstift? Tändspolen?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
24 april 2014 · 881 Inlägg

Det händer numera bara när det är fuktigt ute och när bilen är kall. När den väl är varm fungerar det som det ska.

Tändstiften var vitaktiga när jag kollade till dom sist, före tempmätarbytet, vilket tyder på mager blandning så vitt jag vet.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
mercaa
24 april 2014 · 558 Inlägg

Jag tror det är normalt att stiften är vita,  mina stift är vita också. provat rengöra tomgångsmotorn?
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp

Senast redigerat av mercaa (24 april 2014)

PlumCrazy
24 april 2014 · 881 Inlägg

mercaa skrev:
Jag tror det är normalt att stiften är vita,  mina stift är vita också. provat rengöra tomgångsmotorn?
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp

Nä, tomgångsmotorn har jag inte rengjort ännu. Får ta och rengöra den under helgen, återkommer med svar. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
26 april 2014 · 881 Inlägg

PlumCrazy skrev:

mercaa skrev:
Jag tror det är normalt att stiften är vita,  mina stift är vita också. provat rengöra tomgångsmotorn?
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp

Nä, tomgångsmotorn har jag inte rengjort ännu. Får ta och rengöra den under helgen, återkommer med svar. smile

Har rengjort tomgångsmotorn idag och jag kan ju direkt säga att ren var den ju inte. smile Men efter jag rengjort den blev det ingen skillnad.

Efteråt drog jag kontakten till LMM och då hände absolut ingenting. Ingen skillnad alls, så jag anslöt den igen och väntade 5 sekunder. Sedan drog jag den igen, och då dog bilen efter 3 sedunder ca eftersom tomgången gick åt skogen.

Kortfattat; Ibland händer ingenting när jag drar kontakten till LMM och ibland dör den.


Har sprayat kontakterna till LMM med 556 och även sökt efter kabelbrott, men kabeln i sig är intakt.

Kan det vara så att LMM är trasig, vilket jag antar? tongue

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
26 april 2014 · 881 Inlägg

Lambdalampan lyser nu med efter jag drog kontakten, och den kan jag nu inte släcka... lol


Tog bort batteriet i 5 minuter, men det hjälpte inte.

Senast redigerat av PlumCrazy (26 april 2014)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
27 april 2014 · 2 344 Inlägg

det med LMM låter ju skumt, kolla upp kablaget till den...

kolla sedan kontaktstycket på automatlådan ifall det ser friskt ut, kanske lägesgivaren på lådan också?

det är nämligen som så att när du lägger i en växel på lådan så talar den om för motorn att "nu är växel i, du måste kompensera för motståndet" vilket då motorn gör genom att höjja luften på tomgång ganska mycket (men det märks inte då lådan är så tungdriven så det hamnar på ungefär samma som innan)

ifall denna funktionen spökar blir det liknande symptom som du har...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
PlumCrazy
27 april 2014 · 881 Inlägg

Xoff skrev:
det med LMM låter ju skumt, kolla upp kablaget till den...

kolla sedan kontaktstycket på automatlådan ifall det ser friskt ut, kanske lägesgivaren på lådan också?

det är nämligen som så att när du lägger i en växel på lådan så talar den om för motorn att "nu är växel i, du måste kompensera för motståndet" vilket då motorn gör genom att höjja luften på tomgång ganska mycket (men det märks inte då lådan är så tungdriven så det hamnar på ungefär samma som innan)

ifall denna funktionen spökar blir det liknande symptom som du har...

Kablaget till LMM har jag redan kollat och den verkar hel och fin, har dock inte mätat den.

Skall ta och kolla lägesgivaren och vakuumslangar samt LMM-kabeln igen om det är så att det inte blir bättre med ny LMM! smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
mercaa
27 april 2014 · 558 Inlägg

Prova att knacka lite på bränslereläet, kan ju ha börjat kärva om du har otur.  Man kan ju alltid prova iaf smile

Men min Lmm beter sig lika dant som din tror jag, drar jag ut lmm så går den likadant som innan men kan gå orent till och från. så jag vet inte om min heller är trasig eller ej. 

Min kan gå lite tveksamt när man accelerar försiktigt.  när man  accar med nålen rakt upp innan den kommer in på vita sidan, så ökar den i varv sen tappar lite i varv för att sen öka i varv och sen tappa varv. väldigt konstigt. (inkopplad)     Har du haft något liknande ?

Dr_struts
27 april 2014 · 1 861 Inlägg

Har du automat låda skulle jag kolla på oljan där låter som att den inte "kopplar ur" ordentligt tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
PlumCrazy
27 april 2014 · 881 Inlägg

mercaa skrev:
Prova att knacka lite på bränslereläet, kan ju ha börjat kärva om du har otur.  Man kan ju alltid prova iaf smile

Men min Lmm beter sig lika dant som din tror jag, drar jag ut lmm så går den likadant som innan men kan gå orent till och från. så jag vet inte om min heller är trasig eller ej. 

Min kan gå lite tveksamt när man accelerar försiktigt.  när man  accar med nålen rakt upp innan den kommer in på vita sidan, så ökar den i varv sen tappar lite i varv för att sen öka i varv och sen tappa varv. väldigt konstigt. (inkopplad)     Har du haft något liknande ?

Ska ta och kolla på det, man kan ju alltid prova. smile

Min kan beté sig så att ibland under färd så kan den gå ner i varv, att den som stryper sig själv, som om att den fick för mycket bränsle ibland. Men ger man lite mer gas så försvinner det och den drar iväg som en tok.

Detta fenomen försvann inte helt, men blev mycket mindre märkbart efter jag bytte kylartempgivaren.

Det händer fortfarande nu och då, men det är knappt märkbart numera. Är säkerligen kopplat till den dåliga tomgången den har ibland.

Ibland fungerar tomgången felfritt och ibland går den fruktansvärt dåligt.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
27 april 2014 · 881 Inlägg

Dr_struts skrev:
Har du automat låda skulle jag kolla på oljan där låter som att den inte "kopplar ur" ordentligt tongue

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. smile Ska jag kolla om oljan behövs bytas eller vadå?

Har liksom svårt att tro att det har med växellådsoljan att göra då den växlar fint. Symptomen är ju att den inte tänder som den ska, eller att bränsleblandningen är fel. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang