Tvist med trimfirma - vad tycker ni i detta fall?

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Jag vill inte skriva ut firmans namn här då jag ännu inte fått upprättelse och inte vill hänga ut dem då de faktiskt försöker göra mig nöjd i slutändan.

I september förra året var jag till trimfirman för att uppgradera motorn på min V50 T5 till steg 1.

Bilen gick jättefint med originalprogramvara och uppvisade inga felkoder så jag såg inga problem att trimma den lite.

Firman i fråga provkörde bilen och kollade felkoder och såg inte heller något konstigt så vi bestämde oss för att köra.

Med programvaran i bilen tvekade bilen vid gaspådrag i låg och mellanregister men gick jättefint på toppvarv. Man såg tydligt på laddtrycket att något inte riktigt stod rätt till just låg/mellanregister. Laddtrycket svajade ganska rejält mellan 0.6-0.8 bar mellan 2-4k rpm för att sen gå upp till 1 bar jämt 4k+ och avta mot varvstopp som den ska. Bilen visade fortfarande ingen motorkod. Efter lite dividerande om vad som kunde vara fel så bestämde jag mig ändå för att jag skulle, betala och åka hem med bilen och felsöka själv. Dels var jag osäker på stiften i bilen, dels trodde jag nog att det skulle vara ett enkelt fel att fixa. Jag kände också stort förtroende för trimmaren i fråga, skulle jag inte fixa felet så kunde vi nog lösa det tillsammans på något sätt.

Jag har efter detta felsökt bilen i omgångar och även haft bilen inne hos en trimverkstad för felsökning men det är ingen som hittar felet. Stiften sotar så jag måste gå tillbaka till orignal för att bilen ska gå bra. Felsökningskostnaden kommer annars bli orimligt hög. Bilen visar fortfarande inga felkoder.

Nu har jag tagit upp kontakten med trimföretaget igen och förklarat situationen. Nu var tongångarna dock inte lika hövliga utan de kunde gå med på ett återköp av programvaran mot en summa för tiden de lagt ner på jobbet vilket är enligt dem 3 timmar. De menar på att de skulle krävt exakt samma sak om jag velat haft bilen programmerad till original redan direkt efter trimmet i september så här gör de ingen skillnad. De ger gärna goodwill men de vill inte bjuda på jobbet. De har haft liknande fall tidigare och brukar göra så när det blir såna här problem.

Mitt dilemma i det hela blir, varken jag eller trimföretaget kunde förutse att komponenter i bilen inte hänger med det högre effektuttaget. Jag ser inte att jag som kund kan stå helt utan ansvar, men jag har faktiskt gjort allt som står i min makt för att rätta till felet. Jag ser därför inte att jag som kund ska behöva stå för hela arbetet. Det handlar helt enkelt om ren och skär otur och då skulle i alla fall jag som företagare bjuda på detta och låta kunden åka hem med en bil i originalskick utan kostnad. Nu vägrar företaget i fråga återställa min bil utan att få betalt för jobbet.

Till saken hör att jag vet att exempelvis BSR erbjuder pengarna tillbaka om bilen inte går som kunden vill efter PPC-trim.
Det här är en hyffsat stor aktör på marknaden och jag tycker att de borde ge samma goodwill som BSR. Priset för jobbet är också i nivå med BSR.

Är jag helt ute och cyklar?

Runn WS7 Avstängd
18 mars 2014 · 1 031 Inlägg

Vad vill de ha i arbetskostnad?

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Vad vill de ha i arbetskostnad?

1200:-

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Nu vill de helt plötsligt betala när de såg tråden(Utan att jag själv visat dem). Kommer därför inte lägga ut namnet här under några omständigheter.
Jag tycker vissa företag och då särskilt i bilbranschen kan vara riktiga rövhål mot sina kunder. Han hävdar fortfarande att han har rätt men att han är rädd om företagets rykte. Sunt visserligen. Själv jobbar jag som it-konsult och smeker mina kunder medhårs dagligen. Nog tusan går vårt företag med vinst för det. Jag tror man tjänar i längden på att alltid vara reko när ord står mot ord

Senast redigerat av tobee (18 mars 2014)

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Jämför detta med någon annan form av reparation så blir det hela plötsligt lite klarare. Låt säga att du åker in till någon för att lacka om bilen men du står själv för grundarbetet. Lackeraren kan enbart göra sitt jobb till 100% och thats it. När lacken sen är skrovlig pga felaktigheter dom inte lackeraren åstadkommit, vems är ansvaret?

Här kommer du med en bil du tror är felfri, och ur deras perspektiv verkar den vara det.
De lägger ner arbetstid för att implementera en vara som för dem (förmodligen) är gratis. Du som kund är inte nöjd med resultatet, vems är felet? Arbetstiden de lagt ned innehåller troligen även er felsökning av bilen, där av de tar betalt. Med tanke på att 1200kr/3timmar ger en timkostnad hos trimföretag/verkstad på 400kr/Tim före skatt så är det rätt billigt.

Hade du istället för att felsöka bilen bestämt dig för att byta tillbaka till original hade det varit helt annorlunda.
Jag förstår att de nu är rädda om sitt rykte, i det läget är inte 1200kr särskilt mycket.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
18 mars 2014 · 1 152 Inlägg

t_one21 skrev:
Jämför detta med någon annan form av reparation så blir det hela plötsligt lite klarare. Låt säga att du åker in till någon för att lacka om bilen men du står själv för grundarbetet. Lackeraren kan enbart göra sitt jobb till 100% och thats it. När lacken sen är skrovlig pga felaktigheter dom inte lackeraren åstadkommit, vems är ansvaret?

Här kommer du med en bil du tror är felfri, och ur deras perspektiv verkar den vara det.
De lägger ner arbetstid för att implementera en vara som för dem (förmodligen) är gratis. Du som kund är inte nöjd med resultatet, vems är felet? Arbetstiden de lagt ned innehåller troligen även er felsökning av bilen, där av de tar betalt. Med tanke på att 1200kr/3timmar ger en timkostnad hos trimföretag/verkstad på 400kr/Tim före skatt så är det rätt billigt.

Hade du istället för att felsöka bilen bestämt dig för att byta tillbaka till original hade det varit helt annorlunda.
Jag förstår att de nu är rädda om sitt rykte, i det läget är inte 1200kr särskilt mycket.

+1

Dock är inte programvaran gratis, de flesta tuners köper sina grund filer via större aktörer och de som inte gör det har plöjt in massor med pengar för att få fram just en bra fil så de tuners företagen betalar för filen och lägger ner arbete...

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

PITSTOP skrev:
Dock är inte programvaran gratis, de flesta tuners köper sina grund filer via större aktörer och de som inte gör det har plöjt in massor med pengar för att få fram just en bra fil så de tuners företagen betalar för filen och lägger ner arbete...

Jag menade mer att de oftast inte behöver betala något för att ha använt den i just hand bil, alltså inte en förstörd "vara", men absolut: de har troligen betalat dyra pengar för att få tag på filen oavsett hur de fått det.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Jag ser helt klart dilemmat och det är precis så som trimföretaget resonerar. Från en företagare måste man bestämma sig hur pass mycket goodwill man vill lämna eller inte.
Jag är medveten om att många just trimfirmor hade gett mig fingret och inte betalat tillbaka en krona. Ur det perspektivet så är jag medveten om att detta företag lämnar mer goodwill än de flesta. Så cred för det. Men nu tycker jag att generellt är denna bransch ligger långt efter andra som insett att de kunden ska sättas i fokus. Jag tror stenhårt på att att hålla en hög moral stärker varumärket ännu mer och inbringar företaget mer pengar i längden. Och det är lite här jag ville sätta debatten.
Ska vi kunder verkligen behöva ta ansvar för osynliga fel som i detta fall. Jag tycker att man som trimfirma ska kunna gå ett steg längre och se att kunden utom rimligt tvivel inte kunde förutse att bilen var i så pass dåligt skick att den inte klarade av programvaran. I de flesta fall lämnar bilen en felkod när det är något fel, att bilen står utan felkoder och ändå går skit på programvaran händer inte ofta. I de få fallen tycker i alla fall jag att man som lekman ska stå fri från ansvar.

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Då är frågan; ska en trimningsfirma ansvara för att din motor håller för deras programvara trots att de inte vet hur du servat och kört din bil? Låt säga att det i ditt fall handlat om att du hade nära på igenkoksade oljeledningar till turbon, och att den ökade belastningen bidrog till att helt sätta igen dessa och låta turbon sköra ihop. Vems är felet?

Du måste ansvara för att bilen du lämnar till dem är 100% funktionsduglig och klarar av en effekthöjning. Om inte det är ett alternativ tror jag att man som lekman får acceptera att det kostar extra om saker skiter sig om man väljer att trimma sin bil, alternativ att man helt enkelt köper en bil med den effekt man vill ha redan som original.

Att göra modifikationer på styrenheten kommer alltid att innebära en viss risk, turligt nog för dig handlar den risken inte om ett totalt motorhaveri utan hitills endast hjälp med felsökning för dryga tusenlappen.

Good will, något som företaget oftast utför för att de själva gjort något fel... Inte för att man som kund kommit in med felaktigt material eller förstört det man köpt.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
18 mars 2014 · 74 Inlägg

tobee skrev:
Jag tror man tjänar i längden på att alltid vara reko när ord står mot ord

Jobbar själv inom dagligvaruhandeln och ödmjukhet inför kunden, hur fel han/hon än har är alltid det man tjänar mest på i slutändan. Bilbranschen överlag har definitivt en lång väg att gå.

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Gnuet skrev:

tobee skrev:
Jag tror man tjänar i längden på att alltid vara reko när ord står mot ord

Jobbar själv inom dagligvaruhandeln och ödmjukhet inför kunden, hur fel han/hon än har är alltid det man tjänar mest på i slutändan. Bilbranschen överlag har definitivt en lång väg att gå.

Det finns en avsevärd skillnad mellan att kränga nya varor över disk och att modifiera gamla saker efter en kunds önskemål. Den skillnaden bör man se om man ska kunna överhuvudtaget tillämpa ordet "Goodwill" i bilsammanhang!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

t_one21 skrev:
Då är frågan; ska en trimningsfirma ansvara för att din motor håller för deras programvara trots att de inte vet hur du servat och kört din bil? Låt säga att det i ditt fall handlat om att du hade nära på igenkoksade oljeledningar till turbon, och att den ökade belastningen bidrog till att helt sätta igen dessa och låta turbon sköra ihop. Vems är felet?

Du måste ansvara för att bilen du lämnar till dem är 100% funktionsduglig och klarar av en effekthöjning. Om inte det är ett alternativ tror jag att man som lekman får acceptera att det kostar extra om saker skiter sig om man väljer att trimma sin bil, alternativ att man helt enkelt köper en bil med den effekt man vill ha redan som original.

Att göra modifikationer på styrenheten kommer alltid att innebära en viss risk, turligt nog för dig handlar den risken inte om ett totalt motorhaveri utan hitills endast hjälp med felsökning för dryga tusenlappen.

Good will, något som företaget oftast utför för att de själva gjort något fel... Inte för att man som kund kommit in med felaktigt material eller förstört det man köpt.

Du har fel angående Goodwill och det är en vanlig missuppfattning, det handlar egentligen om ett företags rykte och stämmer väl överens i sammanhanget. http://www.e-conomic.se/bokforingsprogr … a/goodwill

Vi är kvar i dilemmat kundens ansvar och rimligheten i detta. Det finns ingen lekman som kan förutse om bilen är i fullgott skick. Många trimmare, exempelvis BSR, ger rätt till att byta tillbaka till original kostnadsfritt om köparen inte blir nöjd.

Jag valde att lägga ut 5000:- på felsökning hos professionell trimmare med programvaran i bilen. Inte ens de kan hitta ett fel. Så jag har gjort vad jag kan, jag gav till och med biltrimföretaget en chans att slippa lägga tillbaka original. Men ingenting har fungerat.

Men sen kommer vi till det faktum att jag nu måste återställa bilen till originalskick för att minimerat risken för ett ras. Här har jag per automatik hamnat i en beroendeställning till trimmaren och jag besöker denne för att få bilen återställd.

Eftersom kunden här gjort vad han kan för att felsöka bilen och inte klagat nämnvärt över faktum att bilen gick bra innan trim men dåligt efter så tycker jag att man ska ge GOODWILL för att på så sätt höja sitt värde på marknaden.
Och där mina vänner, har trimföretag, även bilserviceföretag mycket att lära.

Senast redigerat av tobee (18 mars 2014)

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Men de erbjöd sig att återställa omgående, och det du efterfrågar är att de ska bjuda dig på deras tid som de lagt på felsökning av din bil som det inte går att hitta fel på?

Hur mycket begagnad-handel har du hållt på med förutom din trimmade bil?

Angående ansvar så friskriver sig ALLA trimfirmor från fel som finns i bilen före de gör förändringar och det ansvaret ligger självklart hos ägaren!

Senast redigerat av t_one21 (18 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

t_one21 skrev:
Men de erbjöd sig att återställa omgående, och det du efterfrågar är att de ska bjuda dig på deras tid som de lagt på felsökning av din bil som det inte går att hitta fel på?

Hur mycket begagnad-handel har du hållt på med förutom din trimmade bil?

Angående ansvar så friskriver sig ALLA trimfirmor från fel som finns i bilen före de gör förändringar och det ansvaret ligger självklart hos ägaren!

De erbjöd sig INTE att återställa på en gång utan lämnade ansvaret helt på mig.

Jag jobbar som it-konsult och sitter hela tiden och drar denna pararell med hur vårt företag behandlar kunderna. Om vi nu ska dra den pararellen så utför vi installationer på gammal utrustning(exempelvis servrar) och lämnar garanti på jobbet. Visar det sig att programvaran var för tung för hårdvaran i fråga så återställer vi såklart utan kostnad. Det är vi som är proffs på sånt så då förväntar sig kunden (med all rätta) att vi också ska veta om det är hårdvara som pallar eller inte. Det är vårt misstag om det inte fungerar.

Ja visst friskriver sig man från det ena och det andra, även i vår branch. Men vilken GOODWILL man lämnar i slutändan är en helt annan fråga och beror helt på omständigheterna. Har en kund gjort sitt yttersta utefter sina egna förutsättningar finns ingen tvekan. Man betalar för kakan.

torpis Forummoderator
18 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag känner igen scenariot. Jag måste säga att jag förstår bägge sidor fullt ut och i slutänden beror problemen ofta på att kunden i detta fallet är dåligt påläst.

Det är ofta gamla bilar som man chippar, men tänker på på att pärlan helt plötsligt blivit 10-15-20 år gammal och att om den går bra innan inte behöver hålla för 40hk till.  Samma sak när man skyller spruckna slangar och trasiga bränslepumpar på E85, när det i själva verkat är så att man kör sin 740 med 6 bars bränsletryck för att den skall gå bra, det glömmerm an lätt bort och skyller på bara E85.

BSR har ju en god tanke med att man inte behöver betala om man inte är nöjd, men säg att det varit en skiduthyrare och du inte behöver betala om du bryter benet, snällt för all del, men menet är ju ändå brutet.

Det är alltid en risk som man måste vara medveten om, både seriösa och oseriösa firmor hanterar samma risk, men de seriösa har kulor nog att informera kunden ordentligt innan man gör någonting.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
18 mars 2014 · 10 572 Inlägg

och... för att följa reglerna så påminner jag i förebyggande syfte om att diskutera sakfrågan och inte enskild aktör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

t_one21 skrev:
Men de erbjöd sig att återställa omgående, och det du efterfrågar är att de ska bjuda dig på deras tid som de lagt på felsökning av din bil som det inte går att hitta fel på?

Hur mycket begagnad-handel har du hållt på med förutom din trimmade bil?

Angående ansvar så friskriver sig ALLA trimfirmor från fel som finns i bilen före de gör förändringar och det ansvaret ligger självklart hos ägaren!

För att förtydliga så är det en annan firma som felsökt eftersom denna inte hade fullgod utrustning.

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

tobee skrev:

t_one21 skrev:
Men de erbjöd sig att återställa omgående, och det du efterfrågar är att de ska bjuda dig på deras tid som de lagt på felsökning av din bil som det inte går att hitta fel på?

Hur mycket begagnad-handel har du hållt på med förutom din trimmade bil?

Angående ansvar så friskriver sig ALLA trimfirmor från fel som finns i bilen före de gör förändringar och det ansvaret ligger självklart hos ägaren!

De erbjöd sig INTE att återställa på en gång utan lämnade ansvaret helt på mig.

Jag jobbar som it-konsult och sitter hela tiden och drar denna pararell med hur vårt företag behandlar kunderna. Om vi nu ska dra den pararellen så utför vi installationer på gammal utrustning(exempelvis servrar) och lämnar garanti på jobbet. Visar det sig att programvaran var för tung för hårdvaran i fråga så återställer vi såklart utan kostnad. Det är vi som är proffs på sånt så då förväntar sig kunden (med all rätta) att vi också ska veta om det är hårdvara som pallar eller inte. Det är vårt misstag om det inte fungerar.

Ja visst friskriver sig man från det ena och det andra, även i vår branch. Men vilken GOODWILL man lämnar i slutändan är en helt annan fråga och beror helt på omständigheterna. Har en kund gjort sitt yttersta utefter sina egna förutsättningar finns ingen tvekan. Man betalar för kakan.

Den väsentliga skillnaden är ändå att det i det här fallet handlar om slitdelar, alltså delar som kommer att utsättas för ett annat slitage än vad det gjort innan. En dålig jämförelse med att återställa en programvara i en burk i princip enbart jobbar olika fort eller inte alls om det blir för "jobbigt".

Jag kan inte lasta den firma som tidigare trimmat min Audi för att till exempel dumpventilen, pcv-ventilen, packningar som läcker olja samt vakuum slangar behövt bytas för att motorn ska klara av den förändring de gjort på beställning.

Än mindre hade jag kunnat lasta dem för att turbon skulle skurit efter chippning pga den ökade värmen som det höjda trycket medför.

Jämför du med ett företag som BSR som till största del skickar en enhet som du själv använder för att chippa, så MÅSTE de hålla en helt annan nivå för att kunna ens hålla på med sådant, det säger sig självt. Precis som övriga webbutiker som erhåller fria frakter, enkla returer etc.

Ofta så blir man informerad men inser inte vart sitt eget ansvar tar vid.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Muttley
18 mars 2014 ·

Förutsatt att din bil gick perfekt innan och efter de tagit bort programvaran hade jag inte lagt en krona till dem.  Vad vet du ifall de har gjort rätt eller fel.   Den gick tydligen inte som den skulle och de var bra att du fick tillbaka pengarna.
Företag kan göra missar och klarar de inte av att felsöka och ordna till problemet så ser jag ingen anledning att betala en hutlös summa.

Får dock tillägga. Att de gäller om företaget utlovar att de funkar.

Senast redigerat av tkd_rille (18 mars 2014)

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

t_one21 skrev:
Den väsentliga skillnaden är ändå att det i det här fallet handlar om slitdelar, alltså delar som kommer att utsättas för ett annat slitage än vad det gjort innan. En dålig jämförelse med att återställa en programvara i en burk i princip enbart jobbar olika fort eller inte alls om det blir för "jobbigt".

Jag kan inte lasta den firma som tidigare trimmat min Audi för att till exempel dumpventilen, pcv-ventilen, packningar som läcker olja samt vakuum slangar behövt bytas för att motorn ska klara av den förändring de gjort på beställning.

Än mindre hade jag kunnat lasta dem för att turbon skulle skurit efter chippning pga den ökade värmen som det höjda trycket medför.

Jämför du med ett företag som BSR som till största del skickar en enhet som du själv använder för att chippa, så MÅSTE de hålla en helt annan nivå för att kunna ens hålla på med sådant, det säger sig självt. Precis som övriga webbutiker som erhåller fria frakter, enkla returer etc.

Ofta så blir man informerad men inser inte vart sitt eget ansvar tar vid.

Även en server åldras och presterar sämre, detta känner vi till. Går grejerna sönder i efterhand så ersätts självklart inte detta och täcker inte garantin.
I mitt fall med bilen har ju ingenting gått sönder utan felet som är omöjligt att hitta fanns från dag 1.

Även detta företag erbjuder att skicka en box.

Hursom så resonerar vi lite olika. Det är lätt att avsäga sig allt ansvar och sen följa detta till punkt och pricka. Jag hävdar att bilservice och även trim bör ta ett större ansvar trots att det är begagnade grejer de fipplar med. I mitt tycke är de proffsen och jag kunden. Jag ska inte behöva ha koll på mer än att 1. bilen är fullservad. 2. Motorn går ryckfritt. 3. lämnar inga felkoder.
Problemet är nog också att det är mycket klåpare som sysslar med sånt här som i bästa fall gått fordon på gymnasielinjen. Fordonselektronik är mycket mer avancerat än så. Du får såklart ett helt annat bemötande om du går till ett trimföretag som sysslar med riktig seriös trim på tävlingsnivå. Skiter det sig så ökar då såklart chansen att de kan hitta felet på din bil. Då behöver man aldrig komma i en sån situation som jag själv satt mig i. Här har jag själv ett stort ansvar.
Förhoppningsvis har jag med denna tråd även lärt andra att tänka till lite vem man besöker. En firma som inte ens kan utföra ett röktest eller test av bränsletryck kanske man ska hålla sig ifrån...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang