Problem med att det kommer vatten ur skvallerröret

jockev8
20 mars 2014 · 127 Inlägg

bilen är en Dodge polara 1970 med en 383 v8 i. hämtade bilen idag och när vi kom till uppställningsplatsen så var det lite granna vatten under kylan och det fattades i den fyllde på fullt och körde ut vilket visade sig att den tryckte ut lite grann, tänkte först att jag fyllde på för mycket i den. dock sen när man kört en bit och stannade i max 10 min så hade den tryckt ut lite granna och kom ytterligare lite när man startade upp för att sedan sluta helt.

när bilen stått stilla med avstängd motor så går tempgivaren upp max.

sedan när man kommer hem så droppar det några få droppar igen.

någon här som vet vad detta beror på?

tack på förhand.

jonTe
21 mars 2014 · 5 710 Inlägg

Att det trycker ut och att tempmätaren går upp tyder på nått knas.
Har systemet varit isär?
Isf skulle det kunna vara luft i systemet som är orsaken.
Har det inte varit isär ser jag några tänkbara kandidater.
- Läcka på en topplockspackning och du får ut luft i systemet.
- Cirkilationsproblem, typ kass pump .
- Kapacitetsproblem, täppt kyl

MVH Jonas
..............
Maffia
21 mars 2014 · 383 Inlägg

Kolla så värmepaketet och värmeventilen inne i bilen inte läcker, tar den in luft där så får man samma symptom. Hyffsat vanligt problem med dodge runt 70.

jockev8
26 mars 2014 · 127 Inlägg

jonTe skrev:
Att det trycker ut och att tempmätaren går upp tyder på nått knas.
Har systemet varit isär?
Isf skulle det kunna vara luft i systemet som är orsaken.
Har det inte varit isär ser jag några tänkbara kandidater.
- Läcka på en topplockspackning och du får ut luft i systemet.
- Cirkilationsproblem, typ kass pump .
- Kapacitetsproblem, täppt kyl

nej systemet har ej vart isär, dock verkar kylen läcka lite i nederkant.

känner ingen avgas/bränsle doft i kylen och inget bubblande eller spår av olja(inget på oljesticka heller.

värme funkar som det ska.

jockev8
26 mars 2014 · 127 Inlägg

Maffia skrev:
Kolla så värmepaketet och värmeventilen inne i bilen inte läcker, tar den in luft där så får man samma symptom. Hyffsat vanligt problem med dodge runt 70.

vart sitter detta, är det lätt och komma åt? har inte märkt att det läcker nåt invändigt i bilen iaf.

valle22 Smidd i rostigt stål
26 mars 2014 · 933 Inlägg

Tyder på att vattenpumpen är på gång, dock kan man köra länge med detta och det kan uppstå när bilen stått länge. Hade detta fenomen med den gröna Mantan men dröjde ett bra tag innan jag byta. Efter en tids körande upphörde det och när den gick riktigt varmt kom det ytterst lite. Inga oljud kunde höras, sparade pumpen sedan en gammal mekare på (pensionerad numera) berätta man kan plugga hålet och köra till man får lagerljud i pumpen...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
jockev8
27 mars 2014 · 127 Inlägg

valle22 skrev:
Tyder på att vattenpumpen är på gång, dock kan man köra länge med detta och det kan uppstå när bilen stått länge. Hade detta fenomen med den gröna Mantan men dröjde ett bra tag innan jag byta. Efter en tids körande upphörde det och när den gick riktigt varmt kom det ytterst lite. Inga oljud kunde höras, sparade pumpen sedan en gammal mekare på (pensionerad numera) berätta man kan plugga hålet och köra till man får lagerljud i pumpen...

har känt på pumpen den glappar en del typ 2mm åt alla håll. finns nåt vinande ljud men kan inte riktigt placera var det kommer ifrån. kommer dock inget vatten runt pumpen och vattnet går runt verkar det som.

valle22 Smidd i rostigt stål
27 mars 2014 · 933 Inlägg

jockev8 skrev:

valle22 skrev:
Tyder på att vattenpumpen är på gång, dock kan man köra länge med detta och det kan uppstå när bilen stått länge. Hade detta fenomen med den gröna Mantan men dröjde ett bra tag innan jag byta. Efter en tids körande upphörde det och när den gick riktigt varmt kom det ytterst lite. Inga oljud kunde höras, sparade pumpen sedan en gammal mekare på (pensionerad numera) berätta man kan plugga hålet och köra till man får lagerljud i pumpen...

har känt på pumpen den glappar en del typ 2mm åt alla håll. finns nåt vinande ljud men kan inte riktigt placera var det kommer ifrån. kommer dock inget vatten runt pumpen och vattnet går runt verkar det som.

låter rätt mycket , verkar som du får byta pga glappet men svårt att bedömma här smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
jockev8
31 maj 2014 · 127 Inlägg

har bytt vattenpump, kylar och termostat samt kylarlock. verkar inte som om den trycker ut något nu(dock inte kört nån längre sträcka med bilen ännu) men tempgivaren går fortfarande upp när man stängt av bilen. någon?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2014 · 14 046 Inlägg

jockev8 skrev:
har bytt vattenpump, kylar och termostat samt kylarlock. verkar inte som om den trycker ut något nu(dock inte kört nån längre sträcka med bilen ännu) men tempgivaren går fortfarande upp när man stängt av bilen. någon?

Jag tror inte det är så konstigt att tempen stiger när du stoppar motorn för att då stoppar ju cirkulationen via vattenpumpen och fläkten stannar också så att den kyler inte heller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jockev8
31 maj 2014 · 127 Inlägg

Vettemannen skrev:

jockev8 skrev:
har bytt vattenpump, kylar och termostat samt kylarlock. verkar inte som om den trycker ut något nu(dock inte kört nån längre sträcka med bilen ännu) men tempgivaren går fortfarande upp när man stängt av bilen. någon?

Jag tror inte det är så konstigt att tempen stiger när du stoppar motorn för att då stoppar ju cirkulationen via vattenpumpen och fläkten stannar också så att den kyler inte heller.

/Benny

kan det vara så? kan inte minnas om bilen gjorde så i början för mig dock. hade detta en Dodge van också men där var aldrig några problem med att vatten försvann. men ska inte vattnet går runt på självtryck eller nåt sådant?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2014 · 14 046 Inlägg

jockev8 skrev:

Vettemannen skrev:

jockev8 skrev:
har bytt vattenpump, kylar och termostat samt kylarlock. verkar inte som om den trycker ut något nu(dock inte kört nån längre sträcka med bilen ännu) men tempgivaren går fortfarande upp när man stängt av bilen. någon?

Jag tror inte det är så konstigt att tempen stiger när du stoppar motorn för att då stoppar ju cirkulationen via vattenpumpen och fläkten stannar också så att den kyler inte heller.

/Benny

kan det vara så? kan inte minnas om bilen gjorde så i början för mig dock. hade detta en Dodge van också men där var aldrig några problem med att vatten försvann. men ska inte vattnet går runt på självtryck eller nåt sådant?

Jag är inte 100% säker att det är som jag skrev men det var det första som poppade fram från järncellerna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jockev8
31 maj 2014 · 127 Inlägg

Vettemannen skrev:

jockev8 skrev:

Vettemannen skrev:

Jag tror inte det är så konstigt att tempen stiger när du stoppar motorn för att då stoppar ju cirkulationen via vattenpumpen och fläkten stannar också så att den kyler inte heller.

/Benny

kan det vara så? kan inte minnas om bilen gjorde så i början för mig dock. hade detta en Dodge van också men där var aldrig några problem med att vatten försvann. men ska inte vattnet går runt på självtryck eller nåt sådant?

Jag är inte 100% säker att det är som jag skrev men det var det första som poppade fram från järncellerna.

/Benny

får hoppas att det är så, dock på min gamla volvo 740 så stannar tempmätaren och det är med vanlig remdriven fläkt på den så tycker ju det vore vara lika dant på den då.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2014 · 14 046 Inlägg

jockev8 skrev:

Vettemannen skrev:

jockev8 skrev:

kan det vara så? kan inte minnas om bilen gjorde så i början för mig dock. hade detta en Dodge van också men där var aldrig några problem med att vatten försvann. men ska inte vattnet går runt på självtryck eller nåt sådant?

Jag är inte 100% säker att det är som jag skrev men det var det första som poppade fram från järncellerna.

/Benny

får hoppas att det är så, dock på min gamla volvo 740 så stannar tempmätaren och det är med vanlig remdriven fläkt på den så tycker ju det vore vara lika dant på den då.

Det är ju bara att hoppas att det inte händer nåt med motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jockev8
11 juli 2014 · 127 Inlägg

packningsbyte gjort på bilen nu, även brytare bytt. startade upp bilen ikväll gick fint i ca 10 min, stängde av i kanske 15 min och startade upp sen igen och då gick bilen extremt dåligt, missade, baktände, small i avgasröret och reagerade inte på gasen. vad är fel?

valle22 Smidd i rostigt stål
14 juli 2014 · 933 Inlägg

Låter som den är igensurad, ur med tändstiften blås rent och prova igen, hade samma fenomen med en Ascona för 2 veckor sedan. Korta turer och helt plötsligt vägrar starta...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang