Xenon Look Vad är Lagligt?

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Finns xenon-look som har 7300K... Googla, finns svenska sidor som säljer dessa.
Vill du slippa allt vad problem heter så skippar du xenonkonverteringen, dyra lampor och dyrt om Mr. Blå stoppar dig

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Johan85 Avstängd
22 mars 2014 · 1 418 Inlägg

it_mutt skrev:

xeno95 skrev:
Du får aldrig det blåaktiga ljuset av en lookalike lampa, 4000k är snäppet vitare än vad en vanlig lampa lyser..

O precis under vad originalmonterat xenon har i färgtemp  (4300k)

- - -

Spännande att tråden gått från "vad är lagligt?" till något som inte alls är det.

Xenon i dimljuset...ja, det är bra när man vill blända folk ordentligt, speciellt om det är blött ute.

sluta med ditt grinande i alla xenontrådar... köp solglasögon om allt är för skarpt för dig?

Johan85 Avstängd
22 mars 2014 · 1 418 Inlägg

t_one21 skrev:
Finns xenon-look som har 7300K... Googla, finns svenska sidor som säljer dessa.
Vill du slippa allt vad problem heter så skippar du xenonkonverteringen, dyra lampor och dyrt om Mr. Blå stoppar dig

jo men hur lyser dom?
vill man bara ha en blåare färg kan man ju stänka på lite blå värmebeständig färg på en helt vanlig lampa?

it_mutt Avstängd
22 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

xeno95 skrev:
Du får aldrig det blåaktiga ljuset av en lookalike lampa, 4000k är snäppet vitare än vad en vanlig lampa lyser..

O precis under vad originalmonterat xenon har i färgtemp  (4300k)

- - -

Spännande att tråden gått från "vad är lagligt?" till något som inte alls är det.

Xenon i dimljuset...ja, det är bra när man vill blända folk ordentligt, speciellt om det är blött ute.

sluta med ditt grinande i alla xenontrådar... köp solglasögon om allt är för skarpt för dig?

Var det ett påstående eller en fråga?

Det ändrar inte på det faktum att det inte är lagligt och att det bländar.

Och nej, jag tänker inte sluta. Stör mina inlägg dig så hoppa över att läsa det jag skriver. Inte svårare än så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TomBjorklund VAGIS Car Club
22 mars 2014 · 1 093 Inlägg

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

O precis under vad originalmonterat xenon har i färgtemp  (4300k)

- - -

Spännande att tråden gått från "vad är lagligt?" till något som inte alls är det.

Xenon i dimljuset...ja, det är bra när man vill blända folk ordentligt, speciellt om det är blött ute.

sluta med ditt grinande i alla xenontrådar... köp solglasögon om allt är för skarpt för dig?

Var det ett påstående eller en fråga?

Det ändrar inte på det faktum att det inte är lagligt och att det bländar.

Och nej, jag tänker inte sluta. Stör mina inlägg dig så hoppa över att läsa det jag skriver. Inte svårare än så.

Förespråkar inte heller xenonkonverteringen om man inte har ruskigt bra koll på vad man gör. Har mött alltför många med 8000K+ i dimljus och halvljus som plockar allt mörkerseende när jag spenderade 50% av arbetstiden ute på vägarna i halva Sverige.

Kan man inte allt som har med brännvidder och reflektorer att göra så ska man helst låta bli konverteringar...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
it_mutt Avstängd
22 mars 2014 · 10 388 Inlägg

t_one21 skrev:

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:

sluta med ditt grinande i alla xenontrådar... köp solglasögon om allt är för skarpt för dig?

Var det ett påstående eller en fråga?

Det ändrar inte på det faktum att det inte är lagligt och att det bländar.

Och nej, jag tänker inte sluta. Stör mina inlägg dig så hoppa över att läsa det jag skriver. Inte svårare än så.

Förespråkar inte heller xenonkonverteringen om man inte har ruskigt bra koll på vad man gör. Har mött alltför många med 8000K+ i dimljus och halvljus som plockar allt mörkerseende när jag spenderade 50% av arbetstiden ute på vägarna i halva Sverige.

Kan man inte allt som har med brännvidder och reflektorer att göra så ska man helst låta bli konverteringar...

Ja. Och köpa originalstrålkastare för xenon är ju något som de flesta inte gör, även om det skulle göra saker och ting åtminstone bättre. Sen, fine; gör någon det "ordentligt" (exempelvis; originalstrålkastare, eftermonterad nivåreglering (som finns/fanns) osv) så fungerar det säkert alldeles ypperligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
22 mars 2014 ·

Johan85 skrev:
aldrig sagt att det är lagligt men så länge man inte blir stoppad så kvittar väll det?smile
finns ju många som sätter på större fälgar på helbilsgodkända bilar det är lika olagligt det:)

nej det e det inte :-)

Fear38
23 mars 2014 · 658 Inlägg

Jäkla tjaffs om detta hela tiden, jag har konverterat utan några som hellst problem... Inte en enda bilist har blinkat åt mig  JO föresten några men då har jag såklart glömt o slått av hellyset juh  wink

Jag har ställt in mina lampor på verkstad, har oxå testat med min pappa i bil möta mig och jag har själv testat möta min egen bil o inget bländar. Jag har oxå besiktat min Saab med xenon konverterat nu 2 år i rad utan att dom sagt nåt om det. Fast jag vet att dom påpekade det men dom kollade ljusbilden o den var godkänd så dom slog inte ner på det.

Oftast dom som litter med xenon på i dimljusen o kör med dom helt riktade åt helvete det fattar ju jag me o tycker heller inte är bra. Men det är bullshit att säga att alla xenonkonvereringar bländar som faktiskt är bra inställda.

Johan85 Avstängd
23 mars 2014 · 1 418 Inlägg

Fear38 skrev:
Jäkla tjaffs om detta hela tiden, jag har konverterat utan några som hellst problem... Inte en enda bilist har blinkat åt mig  JO föresten några men då har jag såklart glömt o slått av hellyset juh  wink

Jag har ställt in mina lampor på verkstad, har oxå testat med min pappa i bil möta mig och jag har själv testat möta min egen bil o inget bländar. Jag har oxå besiktat min Saab med xenon konverterat nu 2 år i rad utan att dom sagt nåt om det. Fast jag vet att dom påpekade det men dom kollade ljusbilden o den var godkänd så dom slog inte ner på det.

Oftast dom som litter med xenon på i dimljusen o kör med dom helt riktade åt helvete det fattar ju jag me o tycker heller inte är bra. Men det är bullshit att säga att alla xenonkonvereringar bländar som faktiskt är bra inställda.

ja ställde mina efter tejp på garagedörren och ingen blinkar åt mig smile

för dom som inte vet så tejpar man upp ljusbilden med halogen sen ställer man in ljuset med xenon så det inte lyser över tejpen smile

mb_pucken
23 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Till ts. Skit i xenon. Brukar inte bli så mycket bättre lyse än vad många vill tro, ljudbilden brukar lätt bli spridd och massa irriterande ljuspunkter.
Sen bländar det, dels retar det folk och det är ingen höjdare när timmerbilar blinkar åt dig med 2kw xenon, då är nästan 1500kr i böter trevligare.

Har stött på en mängd xenonkonverterade bilar på jobbet där inte en enda ljudbild har vart ok. Man brukar få vrida ner skiten i lägsta läget innan det slutar blända, och då blir ju lyset kanon.
Sen är de olagligt, lätt trafikfarligt och du lär få böter, frågan är bara när.

Sen finns det många efter vägen som är lättare än en fjunig 19 åring att blända.
Äldre, medelålders och som jag, en person med ett enkelt brytningsfel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fear38
23 mars 2014 · 658 Inlägg

Hmm håller inte alls med där, xenon blir en satans skillnad herregud nu ser man ju nästan det dubbla bättre det kan jag intyga och då har jag haft denna satts monterad på Saaben i 2 år och innan det på Opel vectra i minst 2 år.

TomBjorklund VAGIS Car Club
23 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Fear38 skrev:
Hmm håller inte alls med där, xenon blir en satans skillnad herregud nu ser man ju nästan det dubbla bättre det kan jag intyga och då har jag haft denna satts monterad på Saaben i 2 år och innan det på Opel vectra i minst 2 år.

Att byta ut halogen mot xenon-konvertering, alltså behålla reflektorn, betyder enbart att man gör det för utseendets skull eller är för snål för att köpa bra halogenlampor. Där är det egentligen slutdiskuterat. För böter blir det om du åker på en flygande besiktning med xenonkonverterat halvljus, tro mig, det är bland det enklaste för konstapel att kika på...

Ni som åker med det och klarar er, tummen upp, kul för er!

Vet man EXAKT vad man köper i konverteringsväg så kan man få tag på lampor som fungerar dugligt, men lik förbannat kan det bli dyrt!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Fear38
23 mars 2014 · 658 Inlägg

t_one21 skrev:

Fear38 skrev:
Hmm håller inte alls med där, xenon blir en satans skillnad herregud nu ser man ju nästan det dubbla bättre det kan jag intyga och då har jag haft denna satts monterad på Saaben i 2 år och innan det på Opel vectra i minst 2 år.

Att byta ut halogen mot xenon-konvertering, alltså behålla reflektorn, betyder enbart att man gör det för utseendets skull eller är för snål för att köpa bra halogenlampor. Där är det egentligen slutdiskuterat. För böter blir det om du åker på en flygande besiktning med xenonkonverterat halvljus, tro mig, det är bland det enklaste för konstapel att kika på...

Ni som åker med det och klarar er, tummen upp, kul för er!

Vet man EXAKT vad man köper i konverteringsväg så kan man få tag på lampor som fungerar dugligt, men lik förbannat kan det bli dyrt!

Du verkar ju inte veta ett dyft va du snackar om, jag har inte köpt det för syns skull det kan jag säga utan för att det ger mig MYCKET bättre halvljus och helljus och jag kör med 4300K så det syns tämligen inget blått sken knappt alls utan mycket vitt och syns bra. Även farsan som hade en 06 Volvo V70 förut sa att jag hade bättre lyse än på hans bil. Och japp jag hade konverteringen på min Vectra tidigare och åkte in i en trafik polis kontroll dom vinkade in mig mitt ute på riksvägen en natt när jag kom från Rättviks cruising ENDAST för att jag råkade köra med dimmljusen på och fick böter för dom 500 spänn och dom gjorde besiktning på allt och dom sa inget om led som jag hade under lyktorna och heller inte xenonet.

Så länge det ger mig bra mycket bättre ljus och att jag inte bländar folk så tänker jag fortsätta köra med dom så enkelt är det!

PS! du är negativ på det mesta som folk lägger upp trådarna här  hmm

it_mutt Avstängd
24 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Fear38 skrev:

t_one21 skrev:

Fear38 skrev:
Hmm håller inte alls med där, xenon blir en satans skillnad herregud nu ser man ju nästan det dubbla bättre det kan jag intyga och då har jag haft denna satts monterad på Saaben i 2 år och innan det på Opel vectra i minst 2 år.

Att byta ut halogen mot xenon-konvertering, alltså behålla reflektorn, betyder enbart att man gör det för utseendets skull eller är för snål för att köpa bra halogenlampor. Där är det egentligen slutdiskuterat. För böter blir det om du åker på en flygande besiktning med xenonkonverterat halvljus, tro mig, det är bland det enklaste för konstapel att kika på...

Ni som åker med det och klarar er, tummen upp, kul för er!

Vet man EXAKT vad man köper i konverteringsväg så kan man få tag på lampor som fungerar dugligt, men lik förbannat kan det bli dyrt!

Du verkar ju inte veta ett dyft va du snackar om, jag har inte köpt det för syns skull det kan jag säga utan för att det ger mig MYCKET bättre halvljus och helljus och jag kör med 4300K så det syns tämligen inget blått sken knappt alls utan mycket vitt och syns bra. Även farsan som hade en 06 Volvo V70 förut sa att jag hade bättre lyse än på hans bil. Och japp jag hade konverteringen på min Vectra tidigare och åkte in i en trafik polis kontroll dom vinkade in mig mitt ute på riksvägen en natt när jag kom från Rättviks cruising ENDAST för att jag råkade köra med dimmljusen på och fick böter för dom 500 spänn och dom gjorde besiktning på allt och dom sa inget om led som jag hade under lyktorna och heller inte xenonet.

Så länge det ger mig bra mycket bättre ljus och att jag inte bländar folk så tänker jag fortsätta köra med dom så enkelt är det!

PS! du är negativ på det mesta som folk lägger upp trådarna här  hmm

Ja, och med "reflektorstrålkastare" så ska du inte inbilla någon att det inte syns på "milsvida avstånd" att det är xenonkonverterat. I en reflektorstrålkastare med H4 har du så mycket ströljus att det är rent löjligt. Och om det, med reflekterostrålkastare/räfflat glas lyser mycket bättre för dig, så borde du kunna räkna ut med väl vald kroppsdel, hur det är med, exempelvis, ströljuset för de som möter dig.

Sen att ingen blinkat på dig osv, det säger, igen, inget. Jag blinkar inte på alla som bländar mig, och det tror jag inte där är någon som gör.

Som påpekat i tråden tidigare; en konvertering är mer frågan om NÄR böterna/ombesiktningen kommer än om "om".

Att polisen missade det, gör det inte mindre olagligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Fortfarande, TS efterfrågar lagliga alternativ för att få xenon-look, klart att jag ställer mig något negativ till att folk då utan problem föreslår att han ska peta i xenon...

Sen att jag är negativ vetesjutton?! Använder klart mindre smileys än majoriteten men jag förstår ärligt talat inte hur det för mina inlägg negativa, möjligtvis mindre färggranna!

Som jag skrev innan; har man tur med sina reflektorer så fungerar de dugligt med xenon, men risken är stor att det kostar både böter och besiktning.

Fear38: Har du köpt till exempel Philips Nightbreaker och provat dessa innan du xenonkonverterade?

Angående reflektorer kontra projektorer med halogen/xenon så är det som att jämföra att ta en vanlig lampskärm och att istället för en klotglödlampa på 100W, stoppa i en lågenergilampa på 60W.
Absolut! Du har mer ljus där du ska, men lampan sticker ut längre än original, brännpunkten, så du har mer ljus där du inte ska med.

Det är bara att lägga upp två st lampor bredvid varandra så ser du smile smile smile smile smile

Ärligt talat, hur många av alla som xenonkonverterar vet vad "ljusbild" är, hur många vet hur de kan kontrollera den och hur många gör det när de konverterar/t?

Absolut, ställer man in allt så att det lirar, lyckas få till en cut-off på en reflektor(?), så absolut då märker ingen på vägen att du bytt. Men samma sekund du lastat halva kompisgänget i bilen, och inte har automatisk nivåreglering... Fine om du kör 4300K, men allt över 6000K sticker rätt bra i ögonen när det är kolsvart ute.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Germax
24 mars 2014 · 12 086 Inlägg

Folk som xenonkonverterar sina S/V/C70 borde straffas med fängelse, bländar något fruktansvärt!

mb_pucken
24 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Germax skrev:
Folk som xenonkonverterar sina S/V/C70 borde straffas med fängelse, bländar något fruktansvärt!

Kan ta med Volvo 740 också wink och nästan alla andra bilar med smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
24 mars 2014 · 7 286 Inlägg

mb_pucken skrev:

Germax skrev:
Folk som xenonkonverterar sina S/V/C70 borde straffas med fängelse, bländar något fruktansvärt!

Kan ta med Volvo 740 också wink och nästan alla andra bilar med smile

alla med vanliga reflektorer, speciellt de med H4,, och många "coola" väljer 6000-8000K vilket bländar ennumer,, och eller kör med 55w,, skällde ut en i en Opel Kaputt en gång,, satan vad han bländade,,,

Senast redigerat av granadadr (24 mars 2014)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
24 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Nej nej nej, nu har vi alla fel. Ingen har ju blinkat på Fear38, så det bländar inte alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2014 · 1 093 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej nej nej, nu har vi alla fel. Ingen har ju blinkat på Fear38, så det bländar inte alls.

Skönt att det inte bara jag som är "negativ" roll

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang