Renoverad & Trimmad B230F låter lustigt och går kass i Volvo 360.

sabelstrom
25 mars 2014 · 18 Inlägg

Klicka på bilden för att höra hur den låter.

http://i264.photobucket.com/albums/ii184/sabelstrom/th_20140323_163901.jpg

En liten sammanfattning:

Original Block B230F från 740 Inklusive vev, stakar, kolvar.

Delar från B200F från 360, tråg, oljepump, och svänghjul.

Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, backcutventiler, KG8 kam. Jobb och kammontering gjort av Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/

Vevparti balanserat med lättat svänghjul, kolvar och stakar viktade. Jobb gjort av Peter på http://www.petersmotor.com/

Blocket henat med: http://www.osborn.de/swedish/products/h … _tools.htm

Nya lager, ringar och packningar i hela motorn.

Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 4,9-5mm vid Ö.D.Enligt http://www.kgtrimning.com/ och Erland Cox.

Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.

Med original tändning renix från 360 får jag förtändning ca 45grader vid 4000varv. (Tändningen ska inte överstiga 35grader om jag fattat det rätt)

Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen.

Känns inte som den går på alla cylindrar, luktar dålig förbränning på avgaserna, alla stift är torra och sotiga.

Lambda värdet under 14 trots att jag sänkt bränsletrycket från original, kan vara för dom dåligt förbrända avgaserna som spökar med värdet kanske.

Tuggummimannen Taggad
25 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Vad kör du med för kam? Att det står öppet 5mm vid öd gör ju att det blir korsdrag rätt igenom, inte så konstigt att det inte förbränns ordentligt när hälften av insugsblandningen blåser ut i avgaset på låga varv. Ska man åka med den kaminställningen lär man ha typ 310 grader duration och varva typ 8000+rpm om det ska vara någon mening. Hur mycket ska du varva?

Varför det låter som det gör vette tusan, kan vara något som tar i någonstans.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
sabelstrom
25 mars 2014 · 18 Inlägg

Det är en KG8 kam och den ska det nog varvas en del med. Är glad om jag får en tomgång under 2000varv.

Tuggummimannen Taggad
25 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Ok, ja då är gången på motorn ganska normal efter omständigheterna. Lyssnade på klippet med hörlurar nu och det låter som om det vore lite för stort ventilspel. 0,3-0,35 ska det väl vara på insug? Och 0,4-0,45 på avgas? Har du 0,4 på insug kan du ju prova ställa det till 0,3.

Den där vacuumstyrda fördelaren är nog inställd efter en originalmotor. Skulle tro att det blir en lite annorlunda vacuumkurva med den kammen du har. En teori bara.

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
tvedberg
25 mars 2014 · 773 Inlägg

kör tomgången på 2000varv och montera ett lh2,4 tändsystem och bränsle system med passande chip? brukar funka för mig.

sabelstrom
25 mars 2014 · 18 Inlägg

Ventilspelet är som det ska, har hört många som reagerar på det som inte mekar b230, vet dock inte varför det skiljer mot andra märken. Men kan dra ett mail till KG och dubbel kolla för det är ju deras kam i och det är visst det som kan skilja i så fall.

Fick även förslag från Erland att man kan dela på fördelaren och trä på gummislangar på stoppen för vikterna så får jag mindre totalt utslag, På så vis får jag mer tändning på låga varv och det är bra med vass kam.

Har gått i LH 2.4 tankar men har läst folk som haft problem med någon signal till växellådan eller om det var bakaxeln som ska säga till om bilen står still eller är i rullning.

Och nu håller jag på att bygga 3"plenum av k-jet insug och 960 spjäll och BMW Luftmängdmätare så känns dumt att byta nu, men kanske blir det senare.

Jag har tyvärr inga brickor att ändra ventilspelet med och om det skulle behövas borde Erland eller Peter kommit med det förslaget för de ha hållt på mycket med Volvo toppar.

Tuggummimannen Taggad
25 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Jag har gjort ett antal 530 och 531 toppar, både till sug och turbo. Mest med omslipad kam, ofta fs280 med lashcaps. Jag kör alltid med 0,3 på insug och 0,4 på avgas, då brukar de bli tysta. Andra motorer brukar sällan ligga på så stort spel. Bmw tex ligger på 0,25 -  0,35. Och trimmar man bör man lägga sig runt 0,15 för att förlänga livslängden på vippor.

Hör med motorbyggarna ang spelet vettja.
Tror det kostar 1500 spänn med ett sånt kit med ventilschims, det kan vara värt om man håller på mycket med Volvo.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
sabelstrom
25 mars 2014 · 18 Inlägg

Ok. Ska fundera över det, läste någonstans att folkraceshoppen rekommenderar mindre spel på sina kammar.

Är som sagt Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ som fixat med toppen och monterat kammen och han undrade vilket ventilspel det var och han reagerade inte på det.

Tuggummimannen Taggad
25 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Erland är en riktigt duktig filur, olika kammar har ju lite olika spel, så det är mycket möjligt att det ska vara det spelet du angivit, men det är ju någonting som tickar illa. Det är svårt att höra på videon, men man skulle kunna prova ventilspelet för att isf kunna utesluta det. Går den tungt som att något tar i när du varvar, eller går den bra?

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
sabelstrom
26 mars 2014 · 18 Inlägg

Har några funderingar här, har ni något förslag på hur man lägger tomgången på ca 2000 varv, tänkte utgå från det. När jag vrider vajern max kommer den inte upp så högt och dör då. Och en fråga angående när man gör så kan inte bilen bli svårstartad då? Man kan ju byta ställskruven på spjällhuset till en längre med då blir vajern slapp.

Inget som tar emot bara den kommer över de magiska 2000varv men kan vara väldigt svårt att komma över ibland, men det är nog tändningens fel, har nu ställt den på 34grader utan vaccum.

Ska sätta dit nya stift nästa gång jag är i verkstaden för dom jag har nu är helt svarta.

Tuggummimannen Taggad
26 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Går att ställa på tomgångsmotorn har jag för mig. Ställer du på spjällhuset ligger han ju på lite gas och kommer då också bete sig konstigt vid motorbromsning.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
sabelstrom
26 mars 2014 · 18 Inlägg

Den ställskruven sitter under spjällhuset och gör tyvärr varken till eller från tyvärr.

Tuggummimannen Taggad
26 mars 2014 · 1 507 Inlägg

Ajdå. Då vet jag inte, jag hade en sugtrimmad 740 för ett par år sen, hade tomgång på 1500, morbror hjälpte mig att ställa tomgången på den. Kan höra med han hur han gjorde.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
tvedberg
26 mars 2014 · 773 Inlägg

sabelstrom skrev:
Den ställskruven sitter under spjällhuset och gör tyvärr varken till eller från tyvärr.

det händer inget dirket typ smile ha den genomvarm och vrid några varv och lyssna om den stiger den ska skruvas ut för att öka varvet. tror ca 1600-1700varv är max man kan ställa på den skruven

sabelstrom
21 april 2014 · 18 Inlägg

En liten uppdatering:

*Original Block B230F Renoverat, Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, H-Kam
*Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 2.4mm vid Ö.D.
*Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
*Monterade på B230A tändning och det gav samma symptom som Renix.

Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.

Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.

Börjar tro det är något med elhärvan, soppan, vaccum eller nåt.

När man försöker starta bilen kan den hoppa igång men svarar inte på gasen hålls bara i liv några sekunder sen dör.

Har dubbelt av allt så får börja byta och se om jag hittar felet men om någon har en aning så är det ju bra.
Saker att testa: TPS, Box, LMM, Spridare, Luftslid, Div givare i blocket.

Ska även byta tändstift igen för att vara helt säker på att dom är ok.

Finns det möjlighet att sätta några kablar till insuget fel? Nu var ju allt uppmärkt men den mänskliga faktorn finns ju jämt.

sabelstrom
28 april 2014 · 18 Inlägg

Nu funkar bilen smile
Orsaken att den inte gick bra med H-kammen var att stiften var helt igensotade.
Fixade så den gick kanon bra med H-kammen tändning och allt inställt, byte till KG8 kammen men då var bilen som från början, svarar inte på gasen för ens man håller fullgas så kan den varva upp men låter som i videon men knacket försvann.

Så vi satte i H-kammen igen och då funkar bilen klockrent. Får bygga klart mitt 3" plenum, LMM, Spjäll och insugsrör och pröva igen, kan ju vara att LU-jetronic inte pallar med så vass kam eller att det krävs annat insug, men det lär jag ju märka.

Senast redigerat av sabelstrom (29 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang