Köpråd: Bmw X5

DavidMartin
25 mars 2014 · 250 Inlägg

Tja, Tänkte köpa en BMW X5 från 2002. Har typ 80 - 90 tkr att lägga ut. Miltalen verkar ligga mellan 16-19 tusen. Jag har tidigare bara ägt en massa Volvon så detta är ett stort steg :p

Något jag ska tänka på? Speciella fel? Någon jätte dyr service?

Mvh David

BMW E53 X5 (2002)
Frippe08 Galen
26 mars 2014 · 849 Inlägg

Försäkring om du inte redan gjort det

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
DavidMartin
26 mars 2014 · 250 Inlägg

Jo såg att försäkringen va lite mycket men får nog nöja mig med trafik. Men annars? Ingen som har något att bidra med? Jag har inte heller ägt en automat innan så jag vet inte riktigt vilka fel att leta efter där.

BMW E53 X5 (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 26 149 Inlägg

Vill man verkligen försäkra en sådan vagn med bara trafikförsäkring?
Okej om det var en..Volvo 740 bara som exempel..men..så pass "ny" och full med diverse saker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Frippe08 Galen
26 mars 2014 · 849 Inlägg

Om du inte har råd att ha mer än trafik så tycker jag inte du ska köpa en sån dyr bil men men det är bara jag. Kolla all el så det är ok, växellådan ska driva framåt när du lägger i D och släpper upp bromsen. Kolla skatten vet att dieseln är hyfsat dyr. Gå in på autopower Där kanske det finns en köpguide.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Tomten Tomten
26 mars 2014 · 1 065 Inlägg

Frippe08 skrev:
Om du inte har råd att ha mer än trafik så tycker jag inte du ska köpa en sån dyr bil men men det är bara jag. Kolla all el så det är ok, växellådan ska driva framåt när du lägger i D och släpper upp bromsen. Kolla skatten vet att dieseln är hyfsat dyr. Gå in på autopower Där kanske det finns en köpguide.

Håller med här. Tycker du kollar på lite för dyr bil om du bara har råd med trafik.

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
DavidMartin
26 mars 2014 · 250 Inlägg

Tack för tipsen, det är mer jag som är skeptisk till försäkringar. Har haft helförsäkring i många år och aldrig fått "nytta" av den, får väl överväga helförsäkring.

BMW E53 X5 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 17 478 Inlägg

DavidMartin skrev:
Tack för tipsen, det är mer jag som är skeptisk till försäkringar. Har haft helförsäkring i många år och aldrig fått "nytta" av den, får väl överväga helförsäkring.

Gör det.
Sen bör du ha lite höjd i form av att vara beredd på en reparation för 10-20 tkr. Elproblem är vanliga på lite äldre X5. Bara haft en 4.4 hemma över en helg via bilfirman. Under 1.5 liter milen gick inte på den iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DavidMartin
26 mars 2014 · 250 Inlägg

Okej, du menar el-fel med bränleinsprutning?

Svårt att kolla det på bilaffär. Va o provkörde idag. El-rutorna va svåra att få upp och en ruta åkte ner helt o fastnade. Tickande ljud i övre delen av motorn som försäljaren säger beror på för sent oljebyte men att han kan åtgärda det tills imorgon. Han nämner att det finns inga serviceböcker på BMWs nyare modeller utan allt sker elektroniskt... Lite ytrost på några ställen som lappats.

Tyckte även att den va lite trög på att växla. Tog 1 till 2 sek att få respons vid full gas. 

http://www.blocket.se/lulea/BMW_X5_4_4_ … _9&w=3

Senast redigerat av DavidMartin (26 mars 2014)

BMW E53 X5 (2002)
fredde85
26 mars 2014 · 1 798 Inlägg

Köp inte han kör ju med massa skitsnack bara

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 17 478 Inlägg

DavidMartin skrev:
Okej, du menar el-fel med bränleinsprutning?

Svårt att kolla det på bilaffär. Va o provkörde idag. El-rutorna va svåra att få upp och en ruta åkte ner helt o fastnade. Tickande ljud i övre delen av motorn som försäljaren säger beror på för sent oljebyte men att han kan åtgärda det tills imorgon. Han nämner att det finns inga serviceböcker på BMWs nyare modeller utan allt sker elektroniskt... Lite ytrost på några ställen som lappats.

Tyckte även att den va lite trög på att växla. Tog 1 till 2 sek att få respons vid full gas. 

http://www.blocket.se/lulea/BMW_X5_4_4_ … _9&w=3

Skulle kalla bilen för slut. Avråder köp. Att säljaren säger vad som helst för att få skiten såld är inte något nytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DavidMartin
26 mars 2014 · 250 Inlägg

Men om vi bortser från försäljaren och försöker grunda oss på mer än det sliskiga intrycket jag fick smile

Ingen servicebok
Lite skönhetsfel
Rutorna gick inte upp, men det ska fixas.
Eventuellt lyftarknack, lågt oljetryck? Kanske han kan åtgärda

Är det rimligt att det ska ta ungefär en sek att få respons från en automat?

BMW E53 X5 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 17 478 Inlägg

DavidMartin skrev:
Men om vi bortser från försäljaren och försöker grunda oss på mer än det sliskiga intrycket jag fick smile

Ingen servicebok
Lite skönhetsfel
Rutorna gick inte upp, men det ska fixas.
Eventuellt lyftarknack, lågt oljetryck? Kanske han kan åtgärda

Är det rimligt att det ska ta ungefär en sek att få respons från en automat?

Ingen servicebok: Alla bilar har en servicebok! Nu är det vanligt att de har en bok för besikningspapper och även en för AC...
Skönhetsfel: Tja, misskött bil.
Rutorna gick inte upp: Elfel/misskött.
Lyftarknack: Bara att renovera motorn så är den som ny. Säljaren kan hälla i diverse medel så är den tyst i 2 månader.
Seg i automatlådan: Misskött eller rullat mer än vad säljaren säger. Renovera lådan.

Köp gärna denna men lägg cirka 100000:- på att fixa till den sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DavidMartin
26 mars 2014 · 250 Inlägg

Jo, sant, känner att det är skumt att det inte finns någon servicebok. Dessutom har den haft 21 ägare... Blir väl att leta vidare, synd för det finns inte många x5or i norrbotten sad

BMW E53 X5 (2002)
Presidento Of World
26 mars 2014 · 3 329 Inlägg

21 ägare.. den e sopslut..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Busgrabb Rejsa ?
27 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Vill flika in med att nyare BMW inte har servicebok utan det lagars helt elektroniskt i nyckeln och i bilen.
Dom BMW automat jag kört har varit lite segare just från 1:an till 2:an än övriga växlar.

Senast redigerat av Busgrabb (27 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
saab_sonett Handledare
27 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Tickande ljud i övre delen av motorn är förmodligen kamkedjan som låter då skenorna som kedjan går mot slits.
Kostar multum att byta.  Köp den inte.
Och du lär väl ha stöldförsäkring på en X5:a då den är väldigt populär på andra sidan Östersjön.....

DavidMartin
27 mars 2014 · 250 Inlägg

Nu ringde han o sänkte sig till 30000 plus min Volvo.  Värt det?

BMW E53 X5 (2002)
saab_sonett Handledare
27 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Nej

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2014 · 17 478 Inlägg

DavidMartin skrev:
Nu ringde han o sänkte sig till 30000 plus min Volvo.  Värt det?

Nej. 20000:- utan Volvo så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang