Toyota ae86 coupe

Antnor
30 mars 2014 · 77 Inlägg

Som rubriken lyder gäller alltså detta om en ae86 coupe.

Gjordes denna i en vänsterstyrd variant?

Detta är min största önskan att få äga en ae86 men är så emot högerstyrt.. roll

Hoppas någon vet! big_smile

Elving_
30 mars 2014 · 675 Inlägg

Ja de tillverkades som vänsterstyrda med smile Vet inte exakt alla marknader, men vet att dom finns i USA iallafall smile

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Antnor
31 mars 2014 · 77 Inlägg

Nice! Hade vart kul och fått tag på en. Vill så gärna ha en sådan gammal pärla ;-)

Slash Saabifierad
1 april 2014 · 2 023 Inlägg

Fanns ett gäng vänsterstyrda nordiska AE86or men dessa var slit och släng-bilar innan de blev kultförklarade i och med Initial D-serien så nu är de riktigt riktigt sällsynta. Lyckas du hitta en får du vara beredd på att ringa snabbt och ha en kappsäck full med pengar. Här i Sverige (och Europa) gick de förövrigt under namnet Corolla AE86.

Det är mer realistiskt att fortsätta och drömma och istället sikta in sig på en Nissan 200SX eller en Toyota Supra Celica/äldre bakhjulsdrivna Celican.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Mogel KUNG
1 april 2014 · 441 Inlägg

Köp en Nissan s12 180zx istället ser likadan ut och har turbo. wink

Antnor
1 april 2014 · 77 Inlägg

Jag har kikat lite på s12an också. Den är dock långt ifrån lika cool... En 200sx kanske vore något. Hur är dom äldre mazda rx-7? :-)

Slash Saabifierad
1 april 2014 · 2 023 Inlägg

Antnor skrev:
Jag har kikat lite på s12an också. Den är dock långt ifrån lika cool... En 200sx kanske vore något. Hur är dom äldre mazda rx-7? :-)

Drar mycket bränsle, ofta sönderkörda då de oftare behöver underhåll, svårmekade om du inte vet hur man mekar wankelmotor (däremot om man vet ska de vara enklare än vanliga motorer). Problemet är dock att de som köper RX7or ofta inte vet hur man mekar med dem = slutar inte bra. Så 200SX är ett säkrare köp på de viset (dock finns det på tok för många söndermekade exemplar som det brukar göra med äldre ungdoms bilar).

Jämför man S12 180ZX med S13 200SX är det nog lättare att hitta en 180ZX i bättre skick då de aldrig riktigt slog igenom som ungdomsbil. Dessutom är 180ZX mycket billigare än 200SX. Däremot är det lättare att finna delar till 200SX samt styling.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Dirtymike
1 april 2014 · 1 532 Inlägg

Blicka över på grannlandet Finland.
Där rullar det både sedan o coupé modeller inom rally fortfarande.

Jeep J20 (1978)
Mogel KUNG
1 april 2014 · 441 Inlägg

Antnor skrev:
Jag har kikat lite på s12an också. Den är dock långt ifrån lika cool... En 200sx kanske vore något. Hur är dom äldre mazda rx-7? :-)

kan ju hålla med att Toyotan är lite coolare pga kändis stämpeln men annars är det ju inte mycket som skiller. Saknar min gamle s12 kommer bli,en till inom en snar framtid.. smile

KHRacing
1 april 2014 ·

Slash skrev:
Fanns ett gäng vänsterstyrda nordiska AE86or men dessa var slit och släng-bilar innan de blev kultförklarade i och med Initial D-serien så nu är de riktigt riktigt sällsynta. Lyckas du hitta en får du vara beredd på att ringa snabbt och ha en kappsäck full med pengar. Här i Sverige (och Europa) gick de förövrigt under namnet Corolla AE86.

Det är mer realistiskt att fortsätta och drömma och istället sikta in sig på en Nissan 200SX eller en Toyota Supra Celica/äldre bakhjulsdrivna Celican.

gjordes ungefär lika många av var enda av de 8 olika modellerna som fanns med AE85/86 modellen & ungefär lika många vänster som högerstyrda.

kolla in www.club4ag.com

AE85 SR-5 Trueno Coupe
AE85 SR-5 Trueno Hatchback
AE85 SR-5 Levin Coupe
AE85 SR-5 Levin Hatchback
-------------------------------
AE86 GT-S Trueno Coupe
AE86 GT-S Trueno Hatchback
AE86 GT-S Levin Coupe
AE86 GT-S Levin Hatchback

Såldes som nya i Danmark, USA, Österrike, och Finland- inom Europa.. finns ett enda svensksålt exemplar av Hatchback.

Det svensksålda exemplaret importerades cirka 1985 av Svenska Toyota.
bil nummer 2 importerades 2003 var min silvriga  GT-S
bil nummer 3 importerades 2003 var Kim Agge´s vinröda Levin som vi köpte i Danmark
bil nummer 4 importerades 2003 var Mattias Widar´s blåa Levin som han köpte i Danmark
bil nummer 5 importerades 2003 var Daniel´s gula Levin som köptes som en nästan vrak i Danmark o såldes nerplockad med N2-kit

Min gamla 1986 Corolla AE86 Levin GT-S var såld som ny i Danmark.

Senast redigerat av KHRacing (1 april 2014)

Antnor
2 april 2014 · 77 Inlägg

Tack för bra svar! smile Har ni några andra tips på roliga bakhjulsdrivna bilar om man inte är jättesugen på tex en Volvo eller Bmw. Vill helst ha Japanskt av någon anledning..;-)

peter_1976 JDM
2 april 2014 · 2 201 Inlägg

Du vet om att det skiljer en hel del på japanska bilar från japanska marknaden mot tex europeiska o amerikanska.
Jag tror, eller rättare sagt ganska säker på att du hittar en finare är86 i Japan än tex här hemma smile

KHRacing
2 april 2014 ·

Bwroende på var AE86:an såldes som ny så hade den antingen Mapsensor eller LLM,  fanns även vissa 86:or med katalysator orginalmonterad.

annars skiljer det inget alls på de japanska mot övrigt sålda.

de japasnka är lika sönderkörda som alla andra eller APDYRA.. ingen av bakskärmarna finns längre heller att få tag på. de sista såldes nya som reservdelar 2004

peter_1976 JDM
3 april 2014 · 2 201 Inlägg

Bullet--- skrev:

peter_1976 skrev:
Du vet om att det skiljer en hel del på japanska bilar från japanska marknaden mot tex europeiska o amerikanska.
Jag tror, eller rättare sagt ganska säker på att du hittar en finare är86 i Japan än tex här hemma smile

Snarare tvärtom, här är dem så ovanliga så då hålls dem i bra skick om dem inte förstörs och används som driftingbil eller liknande. Borta i Japan där den faktiskt såldes är det nästan en dussinbil fortfarande, står en hel del och bara rostar bort på billiga bilfirmor eller rent av övergivna på ödetomter.

Med tanke på att utbudet är så stort i Japan, så finns det nog ändå fler fina där än här
Jag har hittat en del fina på annonse där borta. Men sen att dom kanske inte är 100% original, men det är dom inte här heller. Sen säger jag inte emot dig att det fortfarande är en dussin bil, för det vet jag

Senast redigerat av peter_1976 (3 april 2014)

Antnor
4 april 2014 · 77 Inlägg

Har ni några roliga tips på en bakhjulsdriven bil då? Helst lite äldre med mycket möjligheter att bygga en rolig bil.

Elving_
4 april 2014 · 675 Inlägg

Hur gammal? smile Gammal Supra, MKII - MKIII ?

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 26 113 Inlägg

Antnor skrev:
Har ni några roliga tips på en bakhjulsdriven bil då? Helst lite äldre med mycket möjligheter att bygga en rolig bil.

Mazda 323, upp till -80.
Enkelt uppbyggd, massor med potential, bakhjulsdriven och lätt kaross.
Ett minus är att det är så få kvar av dom.

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-3297567.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Antnor
4 april 2014 · 77 Inlägg

Hmm... 80-90tal hade jag tänkt, gillar lite äldre stuk smile

Khirith
4 april 2014 · 10 Inlägg

Hur sportigt vill du ha det? Funkar fyrdörrars, eller måste det vara en kupé?

Och hur stort/snabbt ska det vara? Är det looken eller känslan av RWD som är det viktigaste?

Antnor
5 april 2014 · 77 Inlägg

Själva utseendet behöver inte vara sportigt alls egentligen. Fyrdörrars går alldeles utmärkt, att ha coupe är inte inte viktigt. Vill inte ha en för stor men inte en jätteliten bil heller, den behöver inte vara så snabb från början bara motorn ha potential eller om de är möjligt att byta motor. Jag gillar ju lite äldre look på bilar. 80-90tal, men självklart vill jag uppleva skön körkänsla när jag står på!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang