Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 671 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
14 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Bra jobbat: 2 GOGR fixade....

Bara resten kvar nu, jag har bromsrörs-bockare/konare verktyg du kan låna till att bygga ett nytt bromsrör.
Tänk på att det nya röret behöver inte gå EXAKT där det gamla går, dra det på ett ställe som är smidigt för dig.

Jag har även en givare till spolarvätskenivån.

Misständningar?
Otrevligt:
DI-kassetten eller vevaxelgivaren?
(Jag kan ha en tändkassett hemma med)

Ja 2 gjorda 4 kvar.
Jag ska kolla på bromsröret hur illa det är och sen får jag se om jag byter hela röret för då är det ju redan färdigkonat i båda ändar för då köper jag nytt. Ska det bara skarvas en liten bit kan jag behöva ett bra koningsverktyg.

Vevaxelgivaren har inte bråkat på det sättet att bilen inte startar varm, men den kan ju va dålig ändå.
Vi kan prova med en annan tändkassett det skadar inte, det var ingen skillnad före eller efter felkoden i motorgång, tomgång.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
14 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

bytt tändstift på sistone?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
14 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
bytt tändstift på sistone?

Ja det har jag t.o.m visat här i tråden ju.
Nya fräscha bcpr7es11 tror jag dom hette ngk-stift. Tändkassetten däremot har jag haft sen min första 9-5:a så den har legat på hyllan i garaget ett par år minst.
Stiften som sitter i nu har gått ca 5-6 mil bara.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
14 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

dåså, låter som TK alt. vaccumslangar smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
14 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
dåså, låter som TK alt. vaccumslangar smile

Ja jag kommer byta alla vakumslangar för det lär inte skada.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
16 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Ja jag låter som en gammal repig cd-skiva, nu regnar det igen nu regnar det igen o.s.v

Det verkar även som att det regnar extra mycket och länge varje gång jag behöver fixa grejer inför nu då återbesiktningen.

Jaja det är väl dags att städa ur garaget igen så jag kan få jobba inomhus för nu ska ju det bytas bromsrör och byggas om avgassystem så det inte läcker mer.

Har kollat runt lite och det lutar åt att tillverka egna rör ifrån skarven som är i höjd med torpedväggen och bakåt ända till hjulen, positivt är ju att jag köpte bromsslangar på biltema för ett tag sen som skulle vara till framoken enligt artikelnumret men som visade sig vara till bak, ja nu kan jag då lossa de gamla slangarna i oket så får dom sitta kvar på röret och jag slipper bråka med den anslutningen bromsrör/bromsslang ute vid bakhjulen.

Då blir nog besiktningsgubben nöjd med allt nytt i bromsväg.

Har även påbörjat spänna handbromsen och ja det blir mörkt fort kan man säga så jag tar det när jag kommit in i garaget.

Påbörjar städning ikväll så får vi se hur långt jag hinner med rören. Om bilen ens får plats;)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
20 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

NU har jag legat och krälat på garagegolvet igen som en orm...

Först är det ju dags för den rutinmässiga städning för att ens komma in i garaget med bil.

Nä först en bild på vad jag har att roa mig med....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d91ee0af88100ce8237f6239493c7cf6.jpg

Nu bild på det underbara kaos som råder jämt här inne, hur det nu blir såwink
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c798058843f284d0f0d5429308e4a1fa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-484d77efe947c2173674ea741fc870f4.jpg

Några svettiga timmar senare så har jag återigen lyckats få plats med en bil utan att släng något, bara pusslat ihop det bättre bland hyllor mm. En rejäl röjning är att vänta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fd806637459c7cc6cfd4e2516c347bc9.jpg

Det räckte inte riktigt för nosen på bilen var fortfarande utanför och jag vill ju ha så varmt det går när jag grejar så dessa sakerna fick flyttas på och sen var den helt inne.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6617727ff94ce2c95b1b95167fe0a697.jpg

Vänster sida bromsrör som inte klagats på men ser illa ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c187a66be2287664c1dc2baae65ba198.jpg

Höger sida och detta är bak då på denna och föregående bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-40384f3399dea0913eb074df2aa12c90.jpg

Detta röret gnälldes det på och det är vänster baks bromsrör som först går längsmed höger sida och vidare under bakaxeln till vänster sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3759d502a8291563cd1215bf259c03e5.jpg

Här var det nog som sämst och det är ovanför bränslefiltret, detta röret gick av när jag skulle ta ner det så det var nog dags att byta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc3d23c0fc52ee6f7ea1741746c3d832.jpg

Japp det var bara att sätta igång då och som utlovat fanns det en skarv vid torpedväggen på varje rör och denna var inga som helst problem att lossa. 14mm nyckel på den stora muttern och en 11 mm på bromsrörsnippeln, jag använde en öppen 6-kantig fast 11:a som har en liten öppning för bromsröret endast så den gör alltid ett bra jobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d8cb2db574103d9ffd35d00d0d6e468b.jpg

Den här lille fan däremot var mycket svårare att komma åt för det var styrservoslang ivägen och subframen var ivägen så tillslut kom jag på den bra idèn att klippa av röret nära kopplingen och sen ta en djup 11:a hylsa och lossa den på det sättet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9c1ccddeceef1f2d36b231d8960722d.jpg

Så när det var loss fram gick jag på där bak vid bromsarna och det lossade fint på höger sida men inte vänster, nu är det så finurligt på saaben att det går rör hela vägen fram till första bromsslangen och sen går det en pytteliten bit rör till och så ännu en slang som går in i oket.
Bra för då finns det fler ställen att få loss bromsröret på om nipplarna är dåliga vilket var fallet på en så jag lossade den ena slangen med resten av röret för som vi minns så hade jag ju köpt blomsslangar som låg fint i garaget och väntade inte som vissa här skriver som jag har ligger....? vad menas med det????
Så iaf det löste sig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7006a860c31e6b9a258d8e38ded487e3.jpg

Jämförelse saab orginal till höger och min egna till vänster, sjukt nöjd över biltemassatsen som jag konade med den funkar ju bäst fast i ett skruvstäd men det blir ju svårt när man behöver kona den ena änden på plats eftersom man inte vet hur långt röret ska bli innan det är draget på rätt plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-31811755fcb6bbe09d15cc2e1f5f12bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b95df680a31f9a447032d3d68b6e5279.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72af696da643e950192d326c96b755ed.jpg

Så började fram då med att dra denna lite löst först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dcdb538c25b659b72a1d6f13faefe075.jpg

Fina hållare hela vägen så röret hamnade på orginalplats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-31cd0c23d456bcc65b6d0b1eb950f780.jpg
Här svänger vi upp mot tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8817bc3d19b0fca9914d8ab15b728f68.jpg
Ligger bredvid bränsleledningar men ska upp ovanför dessa så nu bara löst draget för stunden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df757a3e3c123b35997f0383be07919d.jpg

På väg bort mot vänster bak även här orginalplats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-243ba427f3dce918d932cd7e484936a6.jpg

Här kommer det fram till vänster broms och här syns även den nya slangen.
Skulle jag göra samma jobb igen så hade jag börjat dra röret härifrån och slutat där framme för dels hade det funnits mer plats att jobba på med koningen och tror nog att det gått lättare runt tanken från andra hållet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6e5ac81eaad24d90d1229242574a001e.jpg

Här är det lilla röret som går mellan bromsslangarna och det gömmer sig på insidan länkarmen så det fick jag tillverka eget där med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9bb3b183d5ee67e651478794acce9e5f.jpg

Bild på rörets dragning vid tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-670712e130415ae2f3931da83cb17737.jpg


Ser att jag glömt fota det högra röret men det var ju enklare för det gick i stort sett bara rakt bak till bromsen.

Så nu är det luftning kvar och så hoppas vi att det håller läääänge för det var ett riktigt tråkigt skitjobb men hade man haft lyft så vore det ju toppen, nu tog det väl en 5-6 timmar alltsom allt.

En kul grej var att när jag kikade under bilen så såg jag att det satt powerflexbussningar även i bakvagnen(dom som alltid byts på saab. Så nu slapp jag det iaf, känns bra.

Vidare på listan är ju då avgassystem, mitt orginal drog jag ju sönder på två ställen så jag behöver nytt.

Biltema: ca 1650 för mittenljuddämparen och ca 1000 för bakdämparen.
Rakarör Rostfritt samma delar 2690 kr alltså samma pris som biltemas som ej är rostfritt ( biltema har ej något slutrör på sina utan är den dolda varianten).

Rakarör/a-alt avgassystem 2,5" sportavgas i rostfritt 2990, sen behöver jag oavsett ett nytt flexrör kostar 990 kr.

Eller JT 3" för 3400 plus frakt.

Märkväl det är en bruksbil som inte körs endast av mig. Jag vill inte ha nåt jobbigt ljud i motorvägsfart. Bara lite mysigare brumm-brumm

Troligen blir det 2,5" från Rakarör för de hade allt på hyllan och för mig är det bara att hämta så inga fraktkostnader.

Skriv vad ni tycker och era egna uppfattningar av era avgassystem.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
20 oktober 2014 · 490 Inlägg

Alt A:
JT-3tum, hela vägen från turbon!

Downpipe,
Racekatt,
En fet ljuddämpare längst bak,
4,5 tums slutrör.



Alt B:
Bygga 3tums själv ifrån Biltema rör,
Köpa beg 3tums downpipe
Köpa beg race katt
Se skiten rosta sen...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
BlueScreeen
20 oktober 2014 · 2 030 Inlägg

Avgassystem från Raka Rör var inte att rekommendera läste jag i en annan projekttråd läste jag för nån vecka sen, tydligen dålig passform och dom hade svårt att erkänna det. Det handlade då om en 850.
Annars såg det toppen ut med nya bromsrör!! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
21 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Alt A:
JT-3tum, hela vägen från turbon!

Downpipe,
Racekatt,
En fet ljuddämpare längst bak,
4,5 tums slutrör.



Alt B:
Bygga 3tums själv ifrån Biltema rör,
Köpa beg 3tums downpipe
Köpa beg race katt
Se skiten rosta sen...

Hur visste jag att du skulle svara så....undrar...

Då är det alternativ A om nåt för bygga eget njaaa.... vi har väl försökt det förr på tex min 940 som lät som en gammel fiskebåt.

JT helsats utan kat 4995 kr med en dämpare, 5335kr med två dämpare, 7300 med sportkat, 8295 med racekat.
Precis som om deras racekat skulle vara värd 3000 när det går att köpa för 1200 på andra ställen.

Just nu blir det nog ett alternativ C för jag ska kolla på ett orginalsystem senare idag som är snuskigt billigt och om det är i ok skick så slänger jag på det och kör med tillsvidare.
Kommer ändå behöva köpa flexröret och det görs idag för idag har jag tagit saaben till jobbet.
Jag drog på mig pannlampan och gick ut och luftade bromsarna igår kväll, så nu funkar det fint, inte 100% men det bromsar bättre än innan.
Så ett bra test att bilen funkar bra är ju att köra morgontrafik i göteborg.

Sen kom det upp second adapt i siden med en massa siffror, är det att boxen anpassar sig och för vadå??

BlueScreeen skrev:
Avgassystem från Raka Rör var inte att rekommendera läste jag i en annan projekttråd läste jag för nån vecka sen, tydligen dålig passform och dom hade svårt att erkänna det. Det handlade då om en 850.
Annars såg det toppen ut med nya bromsrör!! smile

Ja bromsrören funkar fint så det känns bra att ännu en 2:a är släckt.

Jaså det passar dåligt på 850, om det är så dålig passform hade jag åkt dit och bett dom visa hur det är tänkt att sitta. Dom specialbygger ju avgas så dom borde ju veta hur man gör rätt, frågan är väl varifrån systemen är tillverkade ska vi gissa på kina?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
cars4ever
21 oktober 2014 · 834 Inlägg

Nedanstående kommer direkt från Raka Rörs egen hemsida:

"Raka Rör är inte beroende av en enda leverantör utan lägger ut produktionen på flera olika leverantörer både från Sverige och utlandet och kan därmed välja den som erbjuder bästa produkt till lägsta pris.

Raka Rör lägger huvudsakligen ut tillverkningen på några mindre tillverkare som enbart tillverkar rostfria avgassystem för Raka Rörs räkning. "

Tillverkningen kan med andra ord ske i vilket land som helst. I mina ögon känns ferrita som tillförlitligare men vet inte om de tillverkar alla sina system själva men det är så jag tolkar deras egna beskrivning:
"Affärsidén är i korthet att genom utveckling och tillverkning av rostfria avgassystem förse fordonsindustrins eftermarknad med ljud, effekt och miljöriktiga alternativ inom avgasområdet. "

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Funkiee Saab älskare!
21 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

second adapt är när boxen känner av vilket bränsle osv den kör på o anpassar sig efter det

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
21 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

cars4ever skrev:
Nedanstående kommer direkt från Raka Rörs egen hemsida:

"Raka Rör är inte beroende av en enda leverantör utan lägger ut produktionen på flera olika leverantörer både från Sverige och utlandet och kan därmed välja den som erbjuder bästa produkt till lägsta pris.

Raka Rör lägger huvudsakligen ut tillverkningen på några mindre tillverkare som enbart tillverkar rostfria avgassystem för Raka Rörs räkning. "

Tillverkningen kan med andra ord ske i vilket land som helst. I mina ögon känns ferrita som tillförlitligare men vet inte om de tillverkar alla sina system själva men det är så jag tolkar deras egna beskrivning:
"Affärsidén är i korthet att genom utveckling och tillverkning av rostfria avgassystem förse fordonsindustrins eftermarknad med ljud, effekt och miljöriktiga alternativ inom avgasområdet. "

Ferrita är ju ett dyrare alternativ men troligen mer för pengarna??
Just nu ska jag bara köpa flexröret från rakarör så får vi se vad det blir senare.

Funkiee skrev:
second adapt är när boxen känner av vilket bränsle osv den kör på o anpassar sig efter det

Först när jag fyllde på bensin så visade den refueled typ 15 liter e85 och nästa gång refueled 32 liter gas, vad är det som känner av vad jag har i tanken och hur mycket av varje sort?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
21 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

fråga mig inte, har ställt samma fråga jag med tongue men den känner väl av förbränning lr ngt som gör att den kan avgöra om det är e85 eller bensin? :S

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
BlueScreeen
21 oktober 2014 · 2 030 Inlägg

Om jag skulle köpt till min bil så hade jag köpt Ferrita (kmr göra det senare när det är aktuellt) för många säger att det är grym passform och hållbarhet av vad jag läst! Så jag sammanfattar det som mycket för pengarna och det kan det ju vara värt om man har tänkt att ha kvar bilen länge smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
22 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
fråga mig inte, har ställt samma fråga jag med tongue men den känner väl av förbränning lr ngt som gör att den kan avgöra om det är e85 eller bensin? :S

Kan väl tänka mig att knacksensorn har nåt finger med i spelet och skickar signaler till ecu, det här är bara en av alla mina vilda gissningar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Om jag skulle köpt till min bil så hade jag köpt Ferrita (kmr göra det senare när det är aktuellt) för många säger att det är grym passform och hållbarhet av vad jag läst! Så jag sammanfattar det som mycket för pengarna och det kan det ju vara värt om man har tänkt att ha kvar bilen länge smile

Ja det är ju bara att göra sin research innan köp, mer kan du inte göra innan du betalat och monterat.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Nu har jag vart och fixat grejer.
Jag åkte först till rakarör och köpte flexröret och det var ett rörigt ställe fast på ett bra sätt.
Det låg avgassystem överallt och var rena himmelriket om man skulle bygga eget system för där fanns nog allt man kan tänka sig rörböjar slutdämpare mm mm och mitt upp i allt en billift.

Nog om det, jag åkte vidare och hämtade nyllets gamla system som satt på hans 06:a, kontrollerade det lite grand om det var värt att slänga på eller ej.
Det såg ok ut för alla skarvar var hela och det ända som var rostigt var ju skyddsplåtarna över bakre ljuddämparen, men resten var bara den vanliga ytrosten på.

Så nu fick jag då med mig det jag behöver att få ett tätt system, nytt flexrör efter katten och resten begagnat i ok skick, på detta jag hämtade så var det dolt ändrör så jag får lösa det annars rätt så bolt-on.

Ska nog montera allt i ett stycke innan det ska upp, blir lättast så.

Sen fick jag även ett gäng felkoder igår med,
P0340= camsensor position blablablabla.....
p1312= missfire cyl 1och 2.
Så mer och mer tyder på att tändkassetten behöver bytas.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
22 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

skönt att du är ett steg närmare färdigbes!

Senast redigerat av Funkiee (22 oktober 2014)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
23 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

Jobbat med saaben igen och idag blev det byte av avgassystem.
Det börjar ju som vanligt med att få borra ut de rostiga pinnbultarna eftersom det inte finns nån mutter kvar alls bara små rostiga pluppar kvar typ.
Det som är längst fram på systemet är kvarvarande delen av ett gammalt flexrör.

Så snyggt är ett som har gått ca 18000 mil om det då inte varit bytt på nyllets bil innan nån gång.

Det var iaf i bättre skick än mitt andra som var lagat på massa ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e6922e072f4d6fdf7d3279c7858f6ace.jpg

Nytt rostfritt flexrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6c6e65bc612f74554fe56735835b1487.jpg

Monterade allting löst och hängde upp det och det bråkade som fan så för att ens få ihop flexröret mot katten så fick jag ta ner hela systemet och börja längst fram först.

Nu passade det bättre och på den högra sidan av flexröret där är ju en stor kona på anslutningen för att passa mot katten och det var inga problem där, men på den vänstra sidan där den tunna konade biten ska passa mot första ljuddämparen där ligger flänsarna mot varandra innan konan tätar ordentligt.

Det kan ju vara en justeringsgrej men det blev mörkt och jag hade inte backat in i garaget denna gången samt hundarna skulle på promenad,pissnödig och hungrig så det blev inte mer än provstartat och då såg man och hörde att det läckte fortfarande för när jag gasade så kom avgaserna ut vid förardörren wink

Jag får lyfta upp igen och kolla hur det ser ut, alternativt så får jag lossa downpipen helt så allt är löst vid åtdragning av flexrör för då ser man ju även på ovansidan om det blir tätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang