Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 745 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
cars4ever
19 november 2014 · 834 Inlägg

Det beror på åt vilket håll du monterar själva "justerstången", om du vänder den 180 grader så dyter du riktning på justeringen också. Antagligen nån som satt dit den åt fel håll

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Skruvar till det
19 november 2014 · 1 702 Inlägg

cars4ever skrev:
Det beror på åt vilket håll du monterar själva "justerstången", om du vänder den 180 grader så dyter du riktning på justeringen också. Antagligen nån som satt dit den åt fel håll

Ok det är så enkelt att man kan vända på den då, misstänkte det för då blir det ju rätt som sägs att man spänner neråt på höger sida.
Tack ska du ha för infon smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
cars4ever
19 november 2014 · 834 Inlägg

Bara kul att kunna hjälpa till:)

BMW 730iA "E32" (1988)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
robertfab
19 november 2014 · 490 Inlägg

Visste inte ens att det fanns rätt och fel håll att sätta tillbax den justerar-mekanismen.
Brukar bara kolla in i ett utav bulthålen å titta vilket håll den är åt, å SEN "skruva till det".
För om den GÅR att sätta på två olika sätt, så sitter den ALDRIG "rätt"..... vilket det nu är.... (Vad säger WIS:en?)

Lika samma med USB-kontakten, 90% av dom gångerna man ska stoppa i den, så sitter den uppåner, så man vänder på den, MEN DEN PASSAR ÄNDÅ INTE!?

Senast redigerat av robertfab (19 november 2014)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
cars4ever
19 november 2014 · 834 Inlägg

Normalt sätter man ju tillbaka delarna i samma ordning/riktning som de satt i från början wink oavsett om det är rätt eller fel.....
Vid justering så märker man ganska fort om man justerar åt rätt eller fel håll även utan att tänka på vilken riktning det är.

Skruvar till det
19 november 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Visste inte ens att det fanns rätt och fel håll att sätta tillbax den justerar-mekanismen.
Brukar bara kolla in i ett utav bulthålen å titta vilket håll den är åt, å SEN "skruva till det".
För om den GÅR att sätta på två olika sätt, så sitter den ALDRIG "rätt"..... vilket det nu är.... (Vad säger WIS:en?)

Lika samma med USB-kontakten, 90% av dom gångerna man ska stoppa i den, så sitter den uppåner, så man vänder på den, MEN DEN PASSAR ÄNDÅ INTE!?

Wisen säger " det är alltid nån ägare innan dig som vart där och skruvat så förvänta dig det oväntade, nä så står det ju inte.
Jag ska kolla när jag är hemma i em vad det faktiskt står där.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
19 november 2014 · 1 702 Inlägg

cars4ever skrev:
Normalt sätter man ju tillbaka delarna i samma ordning/riktning som de satt i från början wink oavsett om det är rätt eller fel.....
Vid justering så märker man ganska fort om man justerar åt rätt eller fel håll även utan att tänka på vilken riktning det är.

Jo det är väl så att jag inte gjort nåt handbromsjobb på länge och tappat feelingen för det hehe, dålig belysning med så jag träffar väl inte kuggarna varje gång direkt, men nu vet vi att det går att spegelvända grejerna och ändå få det att funka.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
19 november 2014 · 2 712 Inlägg

Jag misstänker att någon i bilens tidigare liv blev förvirrad varför det var att justera åt olika håll, och trodde det var fel.
Tog en annan och fixade så "denna smarta person" kunde justera smile

Men på alla bilar jag justerat så är ju alltid höger inte samma håll som vänster wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
cars4ever
19 november 2014 · 834 Inlägg

Har gjort några 850/V70 och V70n handbromsar.......och säga vad man vill men varianten i V70N som saknar justering vid hjulen är helt värdelös såvida man inte byter rubbet till nytt varje gång något börjar bli gammalt....

Funkiee Saab älskare!
19 november 2014 · 4 597 Inlägg

man blir ju tårögd när man äntligen får se pilarna igen!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
20 november 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
man blir ju tårögd när man äntligen får se pilarna igen!!

Seså torka tårarna för idag kommer hon rulla in på ombesiktning äntligen.

Får även dela med mig av robbans tips när det gäller att spänna handbromsen vid hjulen.
Det sägs hela tiden att man ska spänna till det inte går att rubba bromsskivan och sen backa tills det precis går fritt igen, ja men om man istället för att backa  går in i bilen och drar handbromspaken ett par gånger bestämt upp och ner så har det "gungat" till sig och det går fritt igen. Ett mycket bra tips.

Sen av någon lustig anledning hade jag inga problem att hitta det där kugghjulet igår så allt gick smooth så uppenbarligen har jag fått tillbaka min Feeling yees.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
20 november 2014 · 4 597 Inlägg

Stämmer, spänn o sedan runka av spaken några gånger så slappnar den av o då kanske man får spänna igen smile

Jag håller tummarna för denna gång då!! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
28 november 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Stämmer, spänn o sedan runka av spaken några gånger så slappnar den av o då kanske man får spänna igen smile

Jag håller tummarna för denna gång då!! big_smile

Först måste jag säga att du har sjuk humor, men det är så det ska vara.
Jag garvade knäna av mig när jag läste detta smile

Men nu till lite allvar........Ombesiktningen........Balls!!

1.Handbromsen ......OK

2. SRS-lampan........OK

3. Varningstriangel..OK

4. Huvudcylindern...OK

5. Avgas................OK

6. Bromsrör....... Inte OK whaaaaaaaaaaaat!!

Nu var det ju inte jag som var inne med bilen så informationen jag får är att det läcker nånstans under, kopplingen??????

Ok jag glider smidigt under bilen när jag kommer hem och ser att det droppar lite från båda skarvarna vid torpedväggen så en klar miss av mig att inte dra åt dom ordentligt, eller snarare kollat under med tryck på bromspedalen (vilket jag nu hade).

Denna var ju enkel att komma åt, där den underbara pilen visar kom det små droppar under tryck i systemet så det åtgärdades och kollades på plats att det inte läckte mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-39609985fdd4ea4bbb68e69762d5146d.jpg

Den här är desto bökigare men det går, det droppade inte lika mycket från denna utan mer fuktade lite längs kopplingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8c0a5f84423fa693296a61f4eaa5ed52.jpg

Vi kastar oss raskt över till helgen som varit och jag åkte och hälsade på Robban så jag kom upp på en lift tillslut.
Jääättesnyggt med 2 olika orangea färger undertill smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f5ed133b4dd13058bcebfd841eb95dc3.jpg

Första ordentliga kollen undertill, och jag blev rätt nöjd med vad jag såg.
Lite ytrost på sina ställen men bra undertill för att ha stått still så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6b51e4a98f2ebf890a39f5f12b109090.jpg

Rostiga tankband är väl vanligt.
Snygga avgassystemet som höll tätt så fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ddd37feee9732993a4fb294b11eba056.jpg

Dolt ändrör ser rätt dumt ut när jag har plats i bakstöten för ett slutrör, men men allt har sin tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2051a5bd3b405e5504d02310db697fb8.jpg

Det var ju det där med mina bromsar..... får inte rätt känsla vid hårda inbromsningar, det tar inte 100%.
Aha med motor igång hörs ett väsande ljud och det lokaliseras till hit, bromsservon läcker.
Inte vid vakumanslutningen utan precis under huvudbromscylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9e47edf11814d83641a2ce1d28cb3700.jpg

Det är ju rätt så rostigt så det är väl inte omöjligt att det behövs bytas hela klumpen.
Det blåa på bilden får visa läckaget....hehe möjligheterna i paint är många.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97fcdb49b50caf6ab06c9d1ceef90f76.jpg

Jag lyckades att få ena hörnet på denna förstärkningsplåt på fel sida om det gängade hålet, det tyckte Robert var jättekul så vi bråkade lite under bilen där för han skulle försöka ta kort på min miss men hans telefon strulade så nu blev det bara min bild när det sitter på plats igen..... jag fick även böjt till plåten där som flexröret är för det tog emot innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb35b3f64248533657ca768938bcedd3.jpg

Så nu har jag kvar att besiktiga om igen och sen få ordning på bromsservot......never ending story det här.

Nästa problem är ett stort, oljeförbrukning.

Normalt för en saab bör vara 1 liter olja på 1000 mil enligt saab själva är det acceptabelt.
Min förbrukning nu i början är snarare 1-2-liter på 50 mil???

Jag funderar på om det är fastkleggade kolvringar som gör detta mot mig eller om det är turbon som bränner oljan.

Vid varje kallstart och speciellt om bilen stått ett par dagar så blir det ett kraftigt Grått moln bakom som luktar apa men bilen slutar ryka efter en stunds körning.
Det är inget axiellt ( in/ut) glapp i turbon och minimalt radiellt glapp ( upp/ner/vänster/höger) så det varken blåryker eller ryker vitt.

Kan vara en ide att testa den berömda wd40-metoden och se om förbrukningen minskar.
Jag kollade stickan hos robban och det var inget alls på den, då hade jag innan fyllt på till rätt nivå och kört ca 50 mil.

Han fyllde på med 2 liter och då var det rätt nivå igen, och på tomgång kunde man en massa olja som puttrade med avgaserna ut.

Jag vet som sagt inget om denna motorn som sitter i men det är helt ny vevhusventsats monterad.

Så ja bilen går bra nu med den nygamla tändkassetten och jag får ju fortfarande felkoder hela tiden, men med min stora vakumläcka kan det ha med det att göra.

Som grädden på moset har jag ett vinande ljud som följer med varven så nåt på remsidan som är trött troligen, kanske generator,vattenpump,ac eller löphjul.

Jag tar problemen i prioriterad ordning. Just nu inte alls!!!!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Soderlind1997
28 november 2014 · 81 Inlägg

Låter som det snart är dags för en renovering på motorn:rolleyes: Men det du nämde med att den drar olja, prova köra en oljeskölj på den, byt olja å kör 10-15 mil sedan byt oljan igen å se ifall det blivit bättre. Det brukar funka, kör 5w-40 olja i den med, bäst att köra på i dessa motorer..smile

Skruvar till det
1 december 2014 · 1 702 Inlägg

Soderlind_1997 skrev:
Låter som det snart är dags för en renovering på motorn:rolleyes: Men det du nämde med att den drar olja, prova köra en oljeskölj på den, byt olja å kör 10-15 mil sedan byt oljan igen å se ifall det blivit bättre. Det brukar funka, kör 5w-40 olja i den med, bäst att köra på i dessa motorer..smile

Ja när man tar en motor från skroten och stoppar i så kan den ju vara i ok skick eller mindre ok, svårt att veta för denna som sitter i vet jag inte från vilken bil den kommer tyvärr.

Men tanken var ju först att köra med denna tills jag fått byggt en motor med T5 botten mm, så jag får fundera vidare lite.

Har ju kommit fram till att det inte behövs en stor familjebil just nu så kikar på bränslesnålare alternativ men samtidigt så är ju 9-5:an så jävla skön att köra och motorn tuffar på bra så det är ju några smågrejer att ta tag i om den ska säljas med.

Den drar olja, det sitter inte aeroturbo på,inte aerobromsar eller chassi. Dock aerons tryckplatta och lamell.

Så det blir svårt att få mycket pengar för den i nuläget och den som köper bör ju vara nån som kan mecka för att få allt ovanstående bytt.

Från första start och fram tills nu har det blivit 2 oljebyte så visst det är väl snart dags med ett 3:e,men då kan jag lika gärna testa och se hur täta cylindrarna är med wd40 i ett par dagar och sen byta olja+ filter för det kan inte bli sämre.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
1 december 2014 · 4 597 Inlägg

du måste ju göra henne helt som ny, kan inte leva utan varken dina pilar eller engagemang för dina skruvar o blixtar o andra galna ideér!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
2 december 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
du måste ju göra henne helt som ny, kan inte leva utan varken dina pilar eller engagemang för dina skruvar o blixtar o andra galna ideér!

Ja den som hade haft obegränsat med pengar utan att behöva slita för dom kan ju göra allt klart på en gång, jag nöjer mig med lite i taget.

Men vad det gäller vakumläckan så är det nog ytterligare ett slarvfel av mig.......packningen som ska sitta runtom huvdcylindern och som ska täta mot bromsservon jaaaaa det kan nog va så att jag missade att sätta dit den.
Det blev ju en del bytande mellan olika huvudcylindrar och tillslut satte jag dit en bättre begagnad från skroten och kollade inte om det satt nån packning på den innan jag monterade så frågan är om det ens går att sätta dit ny packning utan att jag måste plocka av skiten igen och kladda med bromsvätska som jag älskar så.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
cars4ever
2 december 2014 · 834 Inlägg

Bromsvätska är inte kul sad

När det gäller slarvfel så kan alla göra dem men alla är inte lika villiga att berätta om dem.... wink

Skruvar till det
2 december 2014 · 1 702 Inlägg

cars4ever skrev:
Bromsvätska är inte kul sad

När det gäller slarvfel så kan alla göra dem men alla är inte lika villiga att berätta om dem.... wink

True that!  Jag kommer ihåg vad jag gjorde för fel längre om det dokumenteras här tex.

Men det är så typiskt för jag hjälpte en kompis att byta stötdämpare bak på hans 9-5:a i helgen båda sidor.
Det var inga problem alls trots att jag inte gjort det på en saab innan men ja det största problemet är ju toppmuttern där man ska hålla emot kolvstången med en 7 mm hylsa tex medans man lossar muttern.

Första dämparen fick smaka på både skruvstädet och rörtångens käftar, men den andra bankade jag dit en 6 mm hylsa istället och det höll emot bra, ett måste är fjäderspännare så NYLLET eftersom du inte använde det och inte fick loss dina muttrar NU VET DU VARFÖR hahahaha var bara tvungen.
Du tyckte även att fjädern inte låg i spänn när det var loss från bil, då måste du haft kapade fjädrar i så fall.

Så när jag grejar med andras bilar så brukar det gå galant men när det är dags för min egna blir det hjärnsläpp...

Har beställt ny packning till huvudcylindern och det verkar som jag får plocka loss den för att få dit eländet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Nu har det äntligen vart jul och nyår och med det en massa ledigheter så vad händer nu då tänker ni, ja jag har ju satt dit denna gummitätning som saknades på huvudbromscylindern och då fick jag helt plötsligt tyst på vakumväsandet och full bromsverkan jippi.
Men nu kom vi fram det att det inte behövs en kombi just nu så jag visste då att saaben ryker som fan vid kallstarter samt drack sjuka mängder olja så antingen är turbon kass eller kolvringarna.
alltså den motorn var väl sisådär att köra med, sen fick jag en löjligt stor spricka i vindrutan efter ett stenskott.
Så mycket utgifter där alltså och sen kommer min fru mest köra bilen och då blir det mycket stadskörning och det är ca: 1,3 L/mil med en saab.

Jag visste att sponsorrobban var sugen på denna bilen för han har bättre förutsättningar att fixa till den samt att han hade en smart fortwo som han köpt med komp på 2 av 3 cylindrar i förhoppning att felet var så enkelt som typ tändstift eller spole men det är nog värre.

Jag frågade om han ville byta och det gjorde vi så nu är saaben hans och smarten min alla nöjda.
Får väl tillägga att jag fick göra en ny besiktning innan jag lämnade över bilen och det blev godkänt på alla tidigare fel samt sprickan i rutan gick igenom trots allt, men första bes hade missat glapp i ena fjäderbenet så det var lite surt.

Jag får nu starta en ny tråd med renovering av motorn till och börja med och det gör inget att det är mycket jobb då denna lilla bilen inte drar mer än 0,5 blandad körning så den kommer passa bättre att köra med sen.
Låg skatt nu ca 900 och försäkring blir inte mer än ca 200/mån.
Ekonomiskt mer passande helt enkelt.

Så följ gärna detta projekt med för eftersom det är min frus bil så ska motormonteringen ske inomhus har hon lovat och det ska bli trevligt, men då måste allt vara rent och nymålat.

Smartprojektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4148204

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang