Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 768 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
8 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Lite skruvande igår.

Var och hämtade mina delar som jag beställde igår på mechanum.
Klämman ska sitta på bränsletrycksregulatorn och låsclipset ska sitta på hydraulkopplingen till slavcylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-702ace7764d020d84d9f58c20f16e442_large.jpg


Med dessa monterade så gjorde jag ett sista bökigt jobb och det var att sätta dit klämman som håller fast inloppsröret(kobran) mot turbon och med den på plats så var det dags att kolla oljetryck.

Så jag satte i denna boxen och testade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a42a68fdadc569efffee7df73689420f_large.jpg

Så jag drog ut säkring nr 19 som är till soppapumpen och började tugga startmotor, efter en halvminut så händer ingenting så jag testar lite till och ser då att varvräknaren inte reagerar alls.
Nu har jag ingen sid i bilen för tillfället för den är på pixelrep så jag vet inte om boxen funkar i min bil med rätt imobilizerkoder mm.

Det kan även vara vevaxelgivaren som inte hänger med för den vet jag lika mycket om som motorn.
Men jag fortsätter med mina startförsök och nu har jag stoppat i säkringen till pumpen för att höra så den går och då märker jag att oljetrycklampan slocknat,gött ett rätt hittills.
Jag testade även med min andra styrbox men samma där.

Men den vill inte starta så jag får nöja mig med att fått upp oljetrycket.

Nästa steg blir att försöka läsa ur vad för program som sitter i boxarna. Återkommer om det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
8 maj 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Lite skruvande igår.

Var och hämtade mina delar som jag beställde igår på mechanum.
Klämman ska sitta på bränsletrycksregulatorn och låsclipset ska sitta på hydraulkopplingen till slavcylindern.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


Med dessa monterade så gjorde jag ett sista bökigt jobb och det var att sätta dit klämman som håller fast inloppsröret(kobran) mot turbon och med den på plats så var det dags att kolla oljetryck.

Så jag satte i denna boxen och testade.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Så jag drog ut säkring nr 19 som är till soppapumpen och började tugga startmotor, efter en halvminut så händer ingenting så jag testar lite till och ser då att varvräknaren inte reagerar alls.
Nu har jag ingen sid i bilen för tillfället för den är på pixelrep så jag vet inte om boxen funkar i min bil med rätt imobilizerkoder mm.

Det kan även vara vevaxelgivaren som inte hänger med för den vet jag lika mycket om som motorn.
Men jag fortsätter med mina startförsök och nu har jag stoppat i säkringen till pumpen för att höra så den går och då märker jag att oljetrycklampan slocknat,gött ett rätt hittills.
Jag testade även med min andra styrbox men samma där.

Men den vill inte starta så jag får nöja mig med att fått upp oljetrycket.

Nästa steg blir att försöka läsa ur vad för program som sitter i boxarna. Återkommer om det.

varför tog du ut säkringen då ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
8 maj 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Lite skruvande igår.

Var och hämtade mina delar som jag beställde igår på mechanum.
Klämman ska sitta på bränsletrycksregulatorn och låsclipset ska sitta på hydraulkopplingen till slavcylindern.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


Med dessa monterade så gjorde jag ett sista bökigt jobb och det var att sätta dit klämman som håller fast inloppsröret(kobran) mot turbon och med den på plats så var det dags att kolla oljetryck.

Så jag satte i denna boxen och testade.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Så jag drog ut säkring nr 19 som är till soppapumpen och började tugga startmotor, efter en halvminut så händer ingenting så jag testar lite till och ser då att varvräknaren inte reagerar alls.
Nu har jag ingen sid i bilen för tillfället för den är på pixelrep så jag vet inte om boxen funkar i min bil med rätt imobilizerkoder mm.

Det kan även vara vevaxelgivaren som inte hänger med för den vet jag lika mycket om som motorn.
Men jag fortsätter med mina startförsök och nu har jag stoppat i säkringen till pumpen för att höra så den går och då märker jag att oljetrycklampan slocknat,gött ett rätt hittills.
Jag testade även med min andra styrbox men samma där.

Men den vill inte starta så jag får nöja mig med att fått upp oljetrycket.

Nästa steg blir att försöka läsa ur vad för program som sitter i boxarna. Återkommer om det.

varför tog du ut säkringen då ?

För att inte bilen ska kunna starta innan jag fått oljetryck och eftersom det kan ta ett tag vill jag inte sura ner motorn i onödan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
8 maj 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Lite skruvande igår.

Var och hämtade mina delar som jag beställde igår på mechanum.
Klämman ska sitta på bränsletrycksregulatorn och låsclipset ska sitta på hydraulkopplingen till slavcylindern.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


Med dessa monterade så gjorde jag ett sista bökigt jobb och det var att sätta dit klämman som håller fast inloppsröret(kobran) mot turbon och med den på plats så var det dags att kolla oljetryck.

Så jag satte i denna boxen och testade.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Så jag drog ut säkring nr 19 som är till soppapumpen och började tugga startmotor, efter en halvminut så händer ingenting så jag testar lite till och ser då att varvräknaren inte reagerar alls.
Nu har jag ingen sid i bilen för tillfället för den är på pixelrep så jag vet inte om boxen funkar i min bil med rätt imobilizerkoder mm.

Det kan även vara vevaxelgivaren som inte hänger med för den vet jag lika mycket om som motorn.
Men jag fortsätter med mina startförsök och nu har jag stoppat i säkringen till pumpen för att höra så den går och då märker jag att oljetrycklampan slocknat,gött ett rätt hittills.
Jag testade även med min andra styrbox men samma där.

Men den vill inte starta så jag får nöja mig med att fått upp oljetrycket.

Nästa steg blir att försöka läsa ur vad för program som sitter i boxarna. Återkommer om det.

varför tog du ut säkringen då ?

För att inte bilen ska kunna starta innan jag fått oljetryck och eftersom det kan ta ett tag vill jag inte sura ner motorn i onödan.

aa... smart kille wink men du satte tillbaka den sen ? får den soppa ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
8 maj 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

varför tog du ut säkringen då ?

För att inte bilen ska kunna starta innan jag fått oljetryck och eftersom det kan ta ett tag vill jag inte sura ner motorn i onödan.

aa... smart kille wink men du satte tillbaka den sen ? får den soppa ?

Ja motorn lät annorlunda när jag hade pumpen igång så det känns bara som den inte tänder just nu.

Ska koppla in obd2läsarn till laptopen och se vilka felkoder som finns.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
8 maj 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:

För att inte bilen ska kunna starta innan jag fått oljetryck och eftersom det kan ta ett tag vill jag inte sura ner motorn i onödan.

aa... smart kille wink men du satte tillbaka den sen ? får den soppa ?

Ja motorn lät annorlunda när jag hade pumpen igång så det känns bara som den inte tänder just nu.

Ska koppla in obd2läsarn till laptopen och se vilka felkoder som finns.

massor tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
15 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Inte en enda felkod haha!
Nu har ju inte motorn startats ännu men det känns bra ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-024e34f715566bd715f017f29786ac71_large.jpg


Har vart hos sponsorrobban och hämtat lite grejer.
Det mesta är bara lånat men en högerframlampa har jag fixat och lånat blinkers tills jag fixar usablinkers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-662530f817215289f55864e28620b7b0_large.jpg


Nu ska bara grillen dit som jag redan har plockat isär för att fixa lite med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fbff8e033aef0c8b96b4ae30cb0bf5e3_large.jpg

En kåpa fick jag med mig också för det saknades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-918359ebf86e05201758a0d595d62d0d_large.jpg

En inte alltför vacker men förhoppningsvis helt flexrör som jag märkte saknades när jag höll på att montera avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c56e6a2ff5a21e3e7695add614d77d93_large.jpg


Så har jag även lånat en sid,för jag var väldigt nyfiken på vad som står när man vrider på tändning.

Det var Framljus ur funktion,bakljus ur funktion, fyll på spolarvätska och service stöldlarm.

Framljuset är lätt fixat för det saknades glödlampor i den högra lampan det är bara det och bak vet jag inte om det sitter lampor i men lätt kollat det med.
Service stöldlarm brukar väl oftast vara batteriet till larmsirenen som ska bytas och den sitter ju innanför vänster hjulhusplast fram,kan kanske varna för att det är dåligt med kräm i batteriet i bilen med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-356ac6b5ffb9cb4a5a912e11125a37d7_large.jpg

Snart helg igen och jag ska försöka hinna kolla upp om det kommer soppa till motorn och om jag har gnista.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
15 maj 2014 · 2 564 Inlägg

börjar bli bil nu tommy smile

tack till:
www.MBSCA.com
tommyhjortasen
15 maj 2014 · 1 049 Inlägg

Här går det framåt, snart brummar den nog igång.

Skruvar till det
15 maj 2014 · 1 702 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Här går det framåt, snart brummar den nog igång.

Ja här jobbas det för fullt ser du och hur svårt ska det va egentligen, det är ju bara lite luft bränsle och gnista sen går den.

Får kolla på detta idag för det är bra väder.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
20 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Liten uppdatering på läget.

Ett original aeroavgaassystem som följde med bilen, jag fick svetsa lite i några skarvar till ljuddämparna och där det inte gick att svetsa kletade jag dit massa gungum som funkar fint till att täta små hål med då det stelnar när det blir varmt.
Jag hade även en sprayburk med motorlack så tyckte det va en kul grej att lacka det vitt, sen får vi se hur länge färgen sitter kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91165f9a04a0dce71a24421b6ca45130_large.jpg


Jag fick ju även jobba mig med att borra ut gamla bultar ur denna delen och här ligger den redo med nya genomgående bult,mutter och brickor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-73ac71ff5ee79b4477d3cc3f15523462_large.jpg


FILM PÅ UPPSTARTEN!!!!!

[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=2xYGBD1LcT0  [/youtube]


Jag tankade ca 15 liter bensin och provade helt enkelt att starta och den hoppade igång ca 3 sekunder varje gång och var rätt svårstartad.
Så då tänkte jag att den styrboxen som satt i nu, det är med säkerhet 315 hk biopowerprogrammet eftersom det ska ha 630cc spridare och det kändes som det var därför den inte ville gå ordentligt.

Så jag böt box och stoppade i antagligen bilens orginalprogram som nyllet köpte den med och det var 250 hk biopowerprogram men då behövs inte spridarna bytas så mina tegelbruna aerospridare duger här.

Startade utan problem denna gången och gick bra på tomgång, rök ju som fan men den har inte varit igång på ett tag och som vanligt olja på grenrör mm.

Jag lät den stå ett bra tag och värma upp sig och efter nån minut kom jag på hrmm kanske ska kolla efter läckor och det pissade olja under så stängde av motorn illa kvickt.

Bilden nedan är på oljekylets slangar där dom ansluter mot oljefilterhuset, det ska sitta en oring på varje anslutning som ska täta men dem var inte i bästa skicket tydligen så jag har beställt på speedparts och då beställde jag även nya stift för det skadar inte, Ngk bcpr7es11 som rekommenderas av många.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59c8b7351b2e08060ded6f99184786a9_large.jpg

Det blev ju en go pöl med olja, jag provade med vanliga oringar som man kan köpa på biltema men då dom passade på slanganslutningarna så var dom inte tillräckligt tjocka för att täta ändå.
Men speedparts har snabb leverans så tror dom kommer idag redan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7c7886da425470a2f303b16d6a18e7df_large.jpg

Gick över till bromsarna då dom ska luftas men det kommer även behövas nya skivor och belägg snart känner jag på mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16d15f637526dcdb261fad4372774fe3_large.jpg

Andra sidan är också sleten, behöver väl inte ha några bromssköldar eller vad hjälper dom till med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59b7ef636e70041c6e58a22bf3b6d82c_large.jpg

Det snackas mycket om billiga coilovers till 9-5:or som egentligen är till opel Vectra B för det är samma bottenplatta, iaf det är Ta Technix som jag tänker på och då ska man tydligen använda original infästningar bak till de nya coilsen och det är ju inte ok att dom ser ut så här då.
Så det ska åtgärdas när det blir dags, även topplagringarna fram ska användas men dom syns inte lika mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9fab97685f3c3e8f62591a5bf93cb855_large.jpg

Andra sidan värre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-472af5b7792beb403f36006fa116725a_large.jpg

Dessa oringarna som sitter på sugröret var rätt tjocklek i gummit men för stora i diametern för att passa till oljekylslangarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-23b4ce2ea25acd9baf191876a0e97269_large.jpg


Passade på att köpa blinkers på biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4ccfdafe442701208e6814b44db181df_large.jpg


4 st nya luftnipplar hittade ner i biltemavagnen med så även 2 liter bromsvätska så nu är det luftat överallt både broms och koppling så det känns gött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-336b1b357b9455c96aea4c72a4c8812b_large.jpg

Senast redigerat av Skruvar till det (20 maj 2014)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
26 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Hej här kommer en efterlängtad uppdatering igen.

När jag först hämtade bilen av nyllet så satt framvagnen knappt ihop, det var styrleder som var av och subframen ( bärramen även kallad) satt inte fast så bra utan jag fick knyta ett rep som höll den uppe så bilen kunde lastas på släpet.


Det här är en utav de sämre bussningarna i subframen som är ganska mörbultad, så jag förstår varför det inte satt fast så bra nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-519b6734c2fe9005cdff63305f751ded_large.jpg

Så jag gick in på kära ebay och letade efter ersättare och hittade dessa i polyuretan ( även kallat HD ) som jag inte vet vad det betyder än.
Men dessa är iaf hårdare än orginal och billigare,speedparts har dessa men varför ska jag betala mer för att nån annan har köpt in grejerna till sverige.
Eftersom jag köper dem själv så får jag istället vänta ett par veckor på leverans men det gör inget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a385a7b89d9fa0369ca61fa8cb53eea4_large.jpg

För att enkelt kunna byta bussningar och även för att fräcsha upp grejerna så valde jag att plocka ner hela subframen.
Ett rätt så lätt jobb men det är en del att tänka på.

Inte glömma att lossa bulten som håller fast rattaxeln på styrsnäckan coh den sitter lätt åtkomlig framför pedalerna under mattan på förarplats, en 13 mm bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-431ef9e6be71a6b23c1d00e3623b5cec_large.jpg

Här sitter en bussning och tittar man noga så ser man att den inte alls mår bra den heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f4d68e9a92b939e3b754aa7a21b7826_large.jpg

Här är en annan bussning som satt halvt åtdragen utan bricka......
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4d636d264559b6a36391373e43e293c6_large.jpg


Så skulle alla sett ut ,det här är en som är ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bbcf18bf1e447d8cbc42e5d29b385cdf_large.jpg

Det är rostigt fult och det kan ju då bara bli bättre, bilen har gått 18 000 mil ca så det är väl inte konstigt att det ser ut som det gör för hur många gör rent här under och inne i  hjulhusen egentligen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-92fb234ec8c090c853036741ffd378ee_large.jpg

Tyvärr fick jag inte med varken bultar eller brickor till de nya bussningarna utan det ska återanvändas orginalgrejer och vi får se om jag vill sätta tillbaka dessa bultar eller beställer nya, de beror på priset. Ska ringa mechanum och höra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-70b142fe56fb178f14f7f76146d0634c_large.jpg

Nu har jag snart tagit kort på alla bussningarna tror jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-786d03d914acc01b911b6afebe01b565_large.jpg

Va trevligt en läckande drivaxeldamask....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-57716053ccbc6294b21a2823d3979159_large.jpg


Så nu börjar subframen komma neråt en bit när alla bultar är lossade och det gör att jag kan komma åt den rostiga muttern på bilden , för det är den som styrväxeln sitter fast i subframen med.
Det är en genomgående lång bult med 15mm skalle och muttern tror jag var en 17mm och det sitter totalt 2 st som håller fast styrväxeln.
Jag lossade även staget för krängningshämmaren uppe på fjäderbenet på båda sidor samt även styrleden lossades från navet, allt för att det skulle vara lätt att komma åt att lossa styrväxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-daa2ba4001c9f7f2dc16933b9f3b46d2_large.jpg

Längst upp till vänster i denna bilden syns växelföraren som jag får släppa på och justera om för 5:e växeln vill inte riktigt gå i utan problem, men mer om det i senare uppdatering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-659062af6b38b7949e14829e3d5dabed_large.jpg

Det sitter även ett bakre motorfäste som ska lossas för det sitter fast med 3 bultar i subframen och sitter fast med en mutter upptill i ett växellådsfäste så enklast är att bara släppa på muttern så följer motorfästet med subframen ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6bcf4d2d4b7c529243ca84d0f32842a6_large.jpg


Här är anledningen till varför styrväxeln måste loss, det går ju servorör till den som sitter uppe i servopumpen och sitter även i behållare för servovätskan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b29df8b2fc260eb15d5a8b00bc12bb2b_large.jpg

Orginal sitter det även vissa klämmor som ska hålla fast servo och ac rör på subframen men mina satt med ett halvt stripes typ så det ska jag fixa nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-93cf3945f8ff725a659f5ef2897c780c_large.jpg

Ja det gick rätt så fort att demontera subframen så följ dessa steg så är det enkelt.

1. Lyft upp bilen i subframen och sätt pallbockar under balkarna i golvet bakom subframen så den är fri att kunna släppas ner men även att bilen står stabilt.

2.Demontera framhjulen ( lättast att lossa hjulbultar innan lyftet)

3. Lossa på styrlederna på båda sidor samt lossa krängningshämmarstagen.

4. demontera oljekylet som sitter med 2  skruv med 10mm skalle som ofta är rostiga så förbehandla med rostlösare, låt oljekylet hänga i dess slangar.

5. lossa bakre motorfästet (stora muttern uppe på ) samt fram på växellådan sitter ett stag som ska loss från ramen.

6. demontera downpipen 3 st 13mm muttrar vid turbon.
Det sitter en förstärkningsplåt under bilen som måste demonteras för att få ner downpipen och den sitter med 4 st 14mm bultar.
2 muttar sitter  längst bak mot resten avgassystemet, lossa även lambdasondernas kontakter i motorrummet och låt dom följa med downpipen ner.

7. Lossa rattaxeln från styrsnäckan.1 st 13 mm bult.

8. Demontera alla 6 subframebussningar och ha domkraft under för att sänka ner den sakta.
9. Nu kommer man åt att lossa styrväxeln från subframen som då satt med 2 bultar.
10.Lossa ac-rör och servorör från subframen.
11. Nu kommer hela kylpaketet vilja följa med ner ac och vattenkyl, dessa har fästen i botten som sitter i gummiploppar i subframen så ta ett spännband och håll fast kylpaket runt krockbalken och fortsätt sedan sänka subframen.

Klart! NU finns det säkert en massa andra tillvägagångssätt men detta var mitt iaf.

Här är en bild på dels ac-rören som ska lossas från sina hållare och även i bakgrunden staget från växellådan som ska loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3986b16e858ac8e8a79da98adb556cc_large.jpg

Nu till nåt bra, jag har lyckats få tätt på oljeläckan och det var först dags att byta oringarna som sitter på oljekylets anslutningsrör mot oljefilterhuset, när det var tätt så droppade det även mellan oljefilterhuset och motorblocket.
Det visade sig att bultarna inte var ordentligt åtdragna, vi satte ju ihop allt kl 4 på natten och då hade nog hjärnan gått och lagt sig för länge sen.
Så jag drog åt alla 4 bultarna så mycket jag vågade och startade bilen för att kolla, Tätt var det och lätt döv blev jag då jag redan plockat ner downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-769328f28855d375a9802d65a002dde3_large.jpg

Här är en bättre bild då det är avtorkat allt oljsspill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f18c6ceadaf4de8f5a0a7626c698d7f_large.jpg

Här syns några av bultarna som var lösa och orsakade läckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d3f6ed4dada80ae3f06ac28b662e409_large.jpg

Så där står den nu och snart ska den börjas snyggas till och det blir en anna färg på den nu när jag har chansen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-34a228141979a88159a4adfdd3b054b9_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
tommyhjortasen
26 maj 2014 · 1 049 Inlägg

Tack för en förnämlig beskrivning av det fortsatta arbetet samt tillika en mycket god bilddokumentation!

Snart rullar skönheten.

Skruvar till det
26 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Tack själv, du verkar vara den som uppskattar mina inlägg mest av alla.
Det som jag tycker saknas när jag själv letar efter beskrivning av jobb mm det gör jag själv och behöver mycket bilderför att förklara det bra.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
27 maj 2014 · 2 564 Inlägg

hur lång tid tar det ca ta ner den ?

skulle med vilja snygga till min. dom brukar inte vara så fina tyvärr sad

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
27 maj 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
hur lång tid tar det ca ta ner den ?

skulle med vilja snygga till min. dom brukar inte vara så fina tyvärr sad

Det tog väl ca 2 timmar fast mycket var ju redan demonterat innan som typ fronten och hjulen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
27 maj 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:
hur lång tid tar det ca ta ner den ?

skulle med vilja snygga till min. dom brukar inte vara så fina tyvärr sad

Det tog väl ca 2 timmar fast mycket var ju redan demonterat innan som typ fronten och hjulen.

aa.. man måste ju nästan ta ner den för få den fin.. svårt göra på plats..

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
2 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Börjar med att bada bultar och brickor till subframen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-49ce1c8a52d73fb6b5d1404e08d14dfd_large.jpg

Här ligger ramen och nu börjar skitjobbet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e5dc3d6b907709800eaf00c6f44bb08_large.jpg

Kommit halvvägs på ena sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab5b8f4a3435b5443be0d5ea69bbb81c_large.jpg

Undersidan grundad med rostskyddsprimer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4c03b51f2f8a1863379cab259d0f6375_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ae547e9373272e0acea9719b4f645b0_large.jpg


Så ser bussningarna ut och de är lagom hårda, mycket stummare än orginal.
Den stora brickan ska vara mellan karossen och den större änden.
Orginal bricka och bult dras åt mot den lilla delen upp i karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91e38b4b7ddf672471924a57f6319a37_large.jpg

Jag siktade på att likna lamborghini-orange, men döm av min förvåning att biltema inte saluför detta!!!!
Så i verkligheten liknar den mer färgen som är på vissa bilfärjor ut till göteborgs norra skärgård.
Men jag hade ju kunnat lämna in på blästring och fått den pulverlackad fast då kostar det mer än vad jag gett totalt för allt inkl motor/växellåda samt att hur ofta syns subframen???
Nä bara det blir bättre än innan så är jag nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7ea51b1f7a49584240aa4323b8b5e238_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-264b180ee1d43db53b9421d1fa50262d_large.jpg

Det viktigaste var ju ändå att få dit bussningarna och det blev våld vilja och det skulle vart vaselin men det fanns inte hemma utan det gick lika bra med hjullagerfett, som syns på bilden så är det den smalare änden som pressas i subframen uppifrån så det var ju ett kul jobb, nä det var riktigt jobbigt för händerna för visst jag hade gjort ett bra pressverktyg men det krävdes även övertalning med diverse mejslar för att få den smala lilla kanten av bussning att glida ner i hållaren i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-94b413654062bf847b82c6b77e873f9f_large.jpg

Först fick jag peta ur stålhylsan och pressa i bussningen och sen peta tillbaka den, det hade varit omöjligt med den kvar i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c3f06ae981d0c79c68400fbbe84f02c2_large.jpg

Mitt verktyg som första 4 bussningarna var en topplocksbult men de 2 sista räckte den inte till på längden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0a57fc73a01d906293bcfeb7e466e985_large.jpg

Jag pressade bussningarna först och sen lackade ovansidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22b5e99abd68fadc4e131bab9063118a_large.jpg

Äntligen fick jag möjlighet att borra ut den avdragna bulten till bakre motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eee10a124aa93552d67b02b97e98e559_large.jpg

Nu var den lackad och alla bussningarna fick jag maskera så jag kunde ta det här fina kortet, det ser race ut eller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bd727f775bff04bc1348037e2f7b0687_large.jpg

Det kommer kännas jävligt gött att montera denna nu trots att den knappt syns men jag ska fortsätta med detta temat på tja bromsarna till att börja med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-783f0fac6bcb252030aa765a5a75934b_large.jpg

Ikväll så ska jag fixa till länkarmarna och sen ska dom återmonteras och allt ska upp under bilen igen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
2 juni 2014 · 2 030 Inlägg

ser fint ut! smile lite ovanligt med orange lär jag säga wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
nyllet
2 juni 2014 · 2 564 Inlägg

snyggt smile kan du inte montera subframen först montera länkarmarna i efterhand då ?


var länkarmarna svåra få loss



tänkte lämna in min till dig med wink när har du tid ?

tack till:
www.MBSCA.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang