Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 914 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Funkiee Saab älskare!
2 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Riktigt underbar tråd, ska följas! roligt med lite humoristiska kommentarer till bilder! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
2 juni 2014 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
ser fint ut! smile lite ovanligt med orange lär jag säga wink

Tackar, ja det är ju det som är bra. Det är inte många som plockar ner subframen och sen lackar om den orange. Så jag får väl vara först, men mest nöjd är jag nog över de blå bussningarna för det som satt där hade jag inte vågat köra många meter.


nyllet skrev:
snyggt smile kan du inte montera subframen först montera länkarmarna i efterhand då ?


var länkarmarna svåra få loss



tänkte lämna in min till dig med wink när har du tid ?

Jag ska nog montera subframen först, för länkarmarna satt rätt enkelt till. Länkarmarnas bultar satt rätt så rejält så det är nog en bra ide att dra fast dom när dom sitter på bilen.
Sen ska ju även subframebultarna dras med rätt moment.

Du får gräva djupt i plånboken om jag ska ge mig på detta jobbet så snart igen smile

Funkiee skrev:
Riktigt underbar tråd, ska följas! roligt med lite humoristiska kommentarer till bilder! smile

Tjena ja jag gör så gott jag kan för att hålla liv i tråden med min humor och det är kul att det uppskattas av er läsare.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Jag jobbade på utav bara fan igår för nån sa att det skulle börja regna, och det var lite osäkert väder men inte regnade det.

Trots detta blev jag ändå blöt fast av svett, när solen var framme så gassade den på ordentligt och om det var enkelt att demontera subframen så var det ett helvete att montera den.

Nu är jag ju envis som en åsna och skulle klara detta själv och det gick ju men arbetsställningarna var ju inte av denna värld.

När jag monterat bakre motorfästet på subframen och sen skjutit in den under bilen, ja då visade det sig att styrväxeln ska gå igenom motorfästet så det var bara att demontera det fästet igen och då fick jag istället montera styrväxeln först och sen orma mig in och montera motorfästet igen. Underbart för ryggen minsann.

Min hemmagjorda "hora" som jag tillverkade på jobbet, brädan kommer från en träningsmaskin och hjulen bara fanns här.
Fördel med den är att den rullar bra, nackdel den är hög så bilen måste lyftas högt för att få plats med magen.
Till detta jobbet funkar den ypperligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f8752f650639e3bc585d708abf812756_large.jpg

Detta blir ju lysande, fast det behövs ju fortfarande fixas mer typ fjäderbenet mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f0dec2579779dfbfb142aa40ab275cc_large.jpg

På väg upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ee7499029aaf5db727788f52146b1dbf_large.jpg

Det var ju lite trångt att passa in ramen så det blev lite skav på den nya färgen men det syns knappt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7eaa89934b042c3610d3c87bc8f2b551_large.jpg

Inte illa pinkat för att ha gjort själv på ett par timmar, då lyckades jag även få servoröret på fel sida subframen på första försöket så det var ju extra kul att skruva ner och upp igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-04f497f3c08a5027df1e81a11c516b88_large.jpg

Nu ska länkarmarna fixas och sen får jag nog byta hjullager på höger fram innan besiktning, får kika på det för det ska pressas i navet och det är inte säkert jag kan lösa det hemma.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
jojje81 George
3 juni 2014 · 1 956 Inlägg

Bra jobbat!

När tar du min? Fast på min behöver du inte ta bort styrväxlen.. den kan gott hänga där wink

Tyvärr hann jag inte med att tala om det innan när du tog ner subben.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
3 juni 2014 · 4 442 Inlägg

Grymt bra gjort, med beskrivning och hela kittet wink
Ebay är bra grejer!

Lycka till med resten av bygget nu..

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Funkiee Saab älskare!
3 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Underbar update som vanligt!

JK:  Dags för dig o piffa upp subram när du byter till coils? wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

jojje81 skrev:
Bra jobbat!

När tar du min? Fast på min behöver du inte ta bort styrväxlen.. den kan gott hänga där wink

Tyvärr hann jag inte med att tala om det innan när du tog ner subben.

Styrväxeln sitter ju fast i rattaxeln och på subframen, skulle jag låtit den sitta kvar i rattaxeln menar du då?
Det går säkert att komma åt de 2 muttrarna på subframen men jag tyckte det var enklast som jag gjorde.
Nu är ni redan 2 st som vill ha detta jobb gjort, får väl starta en egen firma subframeservice utföres!!!
Det svåra är ju att bilen blir stående länge och jag har ingenstans att ställa kundbilar. Men tål att tänkas på.

JKDesign skrev:
Grymt bra gjort, med beskrivning och hela kittet wink
Ebay är bra grejer!

Lycka till med resten av bygget nu..

Tack, än så länge har jag bara hittat en guide på detta jobbet på engelska och inte så väl dokumenterat, så det var dags att nån tar tag i det.

Älskar ebay samma grejer fast billigare.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Underbar update som vanligt!

JK:  Dags för dig o piffa upp subram när du byter till coils? wink

Tack MR.Funkiee Det är inte dumt att få fräscha till såna saker som knappt syns hehe.


Men jag rekommenderar nog lift till det här jobbet och kanske 2 personer eller alternativ växellådslyft som man anpassar lite så den når ut till ramen genom att lägga en bit regel tvärs över kanske??

Det ska ju ramla in skattepengar snart och inte omöjligt att man kan beställa coils då, min årsmodell är det ju inga problem med att det passar dem från Ta Technix.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
3 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
nyllet
3 juni 2014 · 2 564 Inlägg

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

jag har haft d2 på mina. men ingen komfort alls på dom. men låg blir den tongue

kollat lite på yellow speed nu eller Maptuns ska nog beställa snart till min

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
3 juni 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
Underbar update som vanligt!

JK:  Dags för dig o piffa upp subram när du byter till coils? wink

Hade varit najs att lyckas göra detta jobbet själv, gul subframe hade passat mig perfekt smile
Jag behöver verkligen nya bussningar i subframen.

Skruvar till det lever ju verkligen upp till namnet och skruvar till det.
Beviserligen kan man göra det på gatan utan superbra underlag och utan några superverktyg.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

Jag har inte hunnit köra nånting än men jag gillade det lilla jag fick köra med 200:an och på den satt det K-sport coils.

Jag blir ju tvungen att snygga till allt annat under nu när jag väl börjat, och ett enkelt sätt är ju att köpa nya fjäderben så jag kommer välja Ta Technix för opel Vectra B och det är ju bolt on på min.

Dessa ska enligt andra som använt dom inte vara så stötiga men väghållning kommer givetvis förbättras.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

Funkiee skrev:
Underbar update som vanligt!

JK:  Dags för dig o piffa upp subram när du byter till coils? wink

Hade varit najs att lyckas göra detta jobbet själv, gul subframe hade passat mig perfekt smile
Jag behöver verkligen nya bussningar i subframen.

Skruvar till det lever ju verkligen upp till namnet och skruvar till det.
Beviserligen kan man göra det på gatan utan superbra underlag och utan några superverktyg.

Japp det namnet kom till av en slump 2006 då jag registrerade mig på garaget, det var långt innan jag hade nån projektbil.

Det är inte så mycket verktyg som behövs utan det är väl momentnyckel vid återmontering av tex subframebultarna som ska dras rätt hårt, jag hade ju fördelen att allt satt rätt löst på min när jag började.
En krafthylsa 18 mm och långt skaft på förenklare ju lossdragningen.
Det fick jag känna på när den silvriga donatorbilens subframe skulle ner. Jag använde då ett spärrhandtag och ett rör som extra hävkraft.

Jag letade först efter gul motorlack på biltema men det fanns inte och deras gula bättringsfärger såg så tråkiga ut så det blev orange som var lite roligare att titta på.

Men det rostar ju på subframen främst för att den inte är gjord i ett stycke utan det är en massa svetsskarvar överallt och det är i alla skarvar smuts och salt har samlats antar jag, så blästring på dom utsatta ställena gör gott.
Jag hade inte budgeterat för så mycket på detta jobbet utan mest en kul grej.
Bussningarna var ju ett måste så det ångrar jag inte en sekund.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 juni 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

jag har haft d2 på mina. men ingen komfort alls på dom. men låg blir den tongue

kollat lite på yellow speed nu eller Maptuns ska nog beställa snart till min

Jag fick äran att åka med den bilen när d2:orna satt monterade och det studsade på bra, det gick även att åka fort i kurvorna:).

Gör lite research och kolla om några åker med yellow speed  då dom är väl rätt nya på marknaden emot maptuns.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
4 juni 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

jag har haft d2 på mina. men ingen komfort alls på dom. men låg blir den tongue

kollat lite på yellow speed nu eller Maptuns ska nog beställa snart till min

Jag fick äran att åka med den bilen när d2:orna satt monterade och det studsade på bra, det gick även att åka fort i kurvorna:).

Gör lite research och kolla om några åker med yellow speed  då dom är väl rätt nya på marknaden emot maptuns.

jag skrev till två tvillingar här på garaget som körde yellow speed. dock har dom inte svarat än. tyvärr..

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
4 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Lite jobb gjort igår.

Före: Rostigt och flagnad färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-53604faaccd2e65cbc3d4122e4dca23c_large.jpg

Efter: lite bättre iaf och de fick bli svarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-025a0cd4effe6a46934250e67446d831_large.jpg

Det sitter powerflex i dessa länkarmarna, så nån har gett lite kärlek till denna bilen för länge sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5ce11c7dc7a5110fce016c0dde4ba5ea_large.jpg


Bugrun till helgen så det blir inget skruva då.
Men det är ju snart semester...

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
4 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Va färg kan göra så mycket!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
tommyhjortasen
4 juni 2014 · 1 049 Inlägg

En sak i taget blir fint under.

Undrar, har du bytt de bakre stötdämparna, ska byta på min 9-5:a och undrar hur man gör.

jojje81 George
4 juni 2014 · 1 956 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

Jag har inte hunnit köra nånting än men jag gillade det lilla jag fick köra med 200:an och på den satt det K-sport coils.

Jag blir ju tvungen att snygga till allt annat under nu när jag väl börjat, och ett enkelt sätt är ju att köpa nya fjäderben så jag kommer välja Ta Technix för opel Vectra B och det är ju bolt on på min.

Dessa ska enligt andra som använt dom inte vara så stötiga men väghållning kommer givetvis förbättras.

Kompisen har Ta Technix coils på sin och har noll komfort...
Jag kör XYZ och är kanon nöjd!

Haft K-spot tidigare och det var som TA ..

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
4 juni 2014 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

Skruvar till det skrev:

Funkiee skrev:
Håller med, lyft är att föredra! men det är fint med lite färg här o var undertill, inte för att man ser det men för vetskapens skull!

Bilen kommer bli helt annorlunda, har XYZ Colis på den röda 9-5an, vart som en gocart, helt underbar att köra men inte obekväm att kör långt med heller!

Jag har inte hunnit köra nånting än men jag gillade det lilla jag fick köra med 200:an och på den satt det K-sport coils.

Jag blir ju tvungen att snygga till allt annat under nu när jag väl börjat, och ett enkelt sätt är ju att köpa nya fjäderben så jag kommer välja Ta Technix för opel Vectra B och det är ju bolt on på min.

Dessa ska enligt andra som använt dom inte vara så stötiga men väghållning kommer givetvis förbättras.

Kompisen har Ta Technix coils på sin och har noll komfort...
Jag kör XYZ och är kanon nöjd!

Haft K-spot tidigare och det var som TA ..

Hade din kompis Ta på en sedan eller kombi? Har han den mycket sänkt?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang