Power Glide till 520-hästars stridsvagnsmotor?

MaskinarN
31 mars 2014 · 500 Inlägg

Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.

Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna smile Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.

Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^

Tacksam för svar!
http://forumbilder.se/DC86U/20140330-190313.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
nixon89 klabbarpan
31 mars 2014 · 3 041 Inlägg

Lite offtopic nu, men vad ska du ha den besten till :o jäkla as till att vara stor :o

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
MaskinarN
31 mars 2014 · 500 Inlägg

Jag tänker mig smyga in den i en skåpbil och ha den som busbil ^^ Lämna kvar originalmotorn på framhjulen och koppla den här till bakhjulen smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
nixon89 klabbarpan
31 mars 2014 · 3 041 Inlägg

Sleeper med råge mao wink

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
camaro67 Meister
31 mars 2014 · 6 763 Inlägg

Nej en PG kommer att explodera direkt. 1800NM är jävligt mycket. Jag tror att du får titta på lastbilslådor om du överhuvudtaget ska kunna få skiten att hålla

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Dunken
31 mars 2014 ·

En PG håller säkert men frågan är väl hur den kommer och funka med det lägre varvet..?

Antar att den där pjäsen inte varvar så mycket..
//Dunken

MaskinarN
31 mars 2014 · 500 Inlägg

Drevningen har jag också funderat på och inte kommit fram till nån bra lösning än, motorn varvar 2000 rpm.

Om man tar en bakaxel från en volvo som exempel (för att jag visste utväxlingen i en sån) så hade ekipaget toppat 90 km/h. Jänkaraxlarna har något högre drevning vet jag men det gör nog inga underverk.

Att dreva upp motorn innan lådan hade varit det bästa men en sån växel e inte direkt dussinvara tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Super40
31 mars 2014 · 415 Inlägg

Dieselkonverter lär ju ha en passande stallspeed. Sedan lär man ju få till en rejäl börn innan alla 1850 Nm nått backen så om man har normala däck borde lådan hålla. Jag gillade annars idén med kardan direkt till kopplingen smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 mars 2014 · 13 983 Inlägg

MaskinarN skrev:
Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.

Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna smile Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.

Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^

Tacksam för svar!
http://forumbilder.se/DC86U/20140330-190313.jpg

Detta är en rejäl pjäs, vad väger den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MaskinarN
31 mars 2014 · 500 Inlägg

Enligt uppgift väger den 920 kg, men jag har inte vägt den själv än. Det ska jag nog göra i helgen, vi har en våg till traversen.

Just nu står den tom på vatten och olja så den borde vara lite lättare.

Det mesta är i aluminium faktiskt men ska man ha tolv burkar på över tre liter styck så väger det till ändå!

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 april 2014 · 938 Inlägg

Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... tongue Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
caromania Forummoderator
1 april 2014 · 9 296 Inlägg

BW35 klarar biffen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MaskinarN
2 april 2014 · 500 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... tongue Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...

Det låter inte som en helt dum idé!
Frågan är ju då hur lätt det e o hitta en sån låda utan o köpa en hel brandbil tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
barrre Evolution Garage
2 april 2014 · 394 Inlägg

För dom krafterna behöver du antingen riktigt förstärkta värstinggrejer (DYRT), eller både låda och bakaxel från Lastbil (TUNGT).
Att kränga ned dom prylarna i skåpet på en "busbil" blir varken lätt eller billigt! smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
discokapten Kapten på disco!
2 april 2014 · 1 729 Inlägg

Satsa på en allison lastbilslåda, fast det är inte några små pjäser det heller..

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Janneutanb
2 april 2014 · 7 266 Inlägg

Kolla på lite lastbilsskrotar och liknande.

MaskinarN
5 april 2014 · 500 Inlägg

Nu har jag kollat runt lite på växlar, lådor och axlar.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi … p;t=245424

Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.

Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.

Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.

För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
jocke_gronberg
5 april 2014 · 4 586 Inlägg

MaskinarN skrev:
Nu har jag kollat runt lite på växlar, lådor och axlar.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi … p;t=245424

Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.

Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.

Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.

För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg smile

En film är ett krav. Vilken best

MaskinarN
6 april 2014 · 500 Inlägg

Film blir det definitivt!

Kommer nog slänga upp en projekttråd också när jag har kommit igång.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Bumblebi
6 april 2014 · 301 Inlägg

J*vla galning... I love it!!
Kommer följa detta, helt klart... big_smile

If there's a will there's a way :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang