Power Glide till 520-hästars stridsvagnsmotor?

Projekt240
6 april 2014 · 15 Inlägg

Minns ett gammalt avsnitt av 5th gear där dom var med och körde en typ en ford granada eller så. Han hade ju en RR v12 från något gammalt flygplan. Något åt det hållet.
Där gick dom igenom hur han hade gjort för att fixa vlåda och drev osv.
Kan vara värt att kolla upp.

Volvo 244 Turbo "Sladdmojängen" (1983)
MaskinarN
6 april 2014 · 500 Inlägg

Ok, kom på en eventuellt korkad idé.

Om jag tar en Getraglåda och vänder bakåfram, dvs kopplar motorn där kardanen ska vara och vice versa, startar i femman som då har utväxlingen 0,8~ och sedan växlar neråt för att få högre utväxling ända upp till ettan med 3,8~

Funkar manuella lådor baklänges? Motorbroms funkar ju fint så visst moment klarar dom ju men frågan är om dom fixar fullt moment?

Hade varit en mycket praktisk lösning med topphastighet på runt 280 km/h på ettan och vettig utväxling att starta i på femman.

Edit: Kom på att jag inte vet om momentet blir baklänges, beror ju på om min motor går åt samma håll som den lådan är gjord för

Senast redigerat av MaskinarN (6 april 2014)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
fadret
6 april 2014 · 1 125 Inlägg
Volvo V70 "Bebisen" (1998)
MaskinarN
23 april 2014 · 500 Inlägg

Idag fick jag igång den! big_smile

https://www.youtube.com/watch?v=iCFO7azfNM0

Har problem med för dålig tryck i tryckluftssystemet så det är svårt att få igång den.

Den ska ha 15 bar och systemet ligger på 10, det resulterar i ungefär 20 rpm när man ska starta tongue

Med startgas och lite tur gick det dock! Ska försöka fixa en kvävetub med regulator att starta med istället så man slipper tömma en burk startgas varje gång man blir sugen!

Ska nog lägga upp en projekttråd med så småningom

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
marcus80 Sir
24 april 2014 · 935 Inlägg

Ha ha, fan vad ballt. Lycka till

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Djo
24 april 2014 · 10 157 Inlägg

Kommer bli fränt det där big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Nybergrobin
24 april 2014 · 2 378 Inlägg

MaskinarN skrev:
Idag fick jag igång den! big_smile

https://www.youtube.com/watch?v=iCFO7azfNM0

Har problem med för dålig tryck i tryckluftssystemet så det är svårt att få igång den.

Den ska ha 15 bar och systemet ligger på 10, det resulterar i ungefär 20 rpm när man ska starta tongue

Med startgas och lite tur gick det dock! Ska försöka fixa en kvävetub med regulator att starta med istället så man slipper tömma en burk startgas varje gång man blir sugen!

Ska nog lägga upp en projekttråd med så småningom

Uppdatera gärna tråden när du skapar projektet! smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2014 · 14 042 Inlägg

MaskinarN skrev:
Idag fick jag igång den! big_smile

https://www.youtube.com/watch?v=iCFO7azfNM0

Har problem med för dålig tryck i tryckluftssystemet så det är svårt att få igång den.

Den ska ha 15 bar och systemet ligger på 10, det resulterar i ungefär 20 rpm när man ska starta tongue

Med startgas och lite tur gick det dock! Ska försöka fixa en kvävetub med regulator att starta med istället så man slipper tömma en burk startgas varje gång man blir sugen!

Ska nog lägga upp en projekttråd med så småningom

Det var fränt men fy fan va stor den är!!! Vi är nog en del som kommer att följa en projekttråd!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Dr_struts
24 april 2014 · 1 861 Inlägg

Ja en projekt tråd är ett måste! Fy fan vilken best! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
tekniknissen1
24 april 2014 · 866 Inlägg

Coolt!!! Lite maskinarbete men kan du inte växla upp den innan lådan. typ 1;2 då får du ut max varv på 4000 och 925 Nm i stället. Mer rimligt för en mindre låda som typ PG eller även en manuell . En vettig planetväxel. borde kunna lösa det utan att bygga för mycket på längden. Bara en ide :-D

MaskinarN
24 april 2014 · 500 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Coolt!!! Lite maskinarbete men kan du inte växla upp den innan lådan. typ 1;2 då får du ut max varv på 4000 och 925 Nm i stället. Mer rimligt för en mindre låda som typ PG eller även en manuell . En vettig planetväxel. borde kunna lösa det utan att bygga för mycket på längden. Bara en ide :-D

Japp japp, vi har räknat på det hela. 1:3 har vi en färdigkonstruerad planetväxel på smile

Åtta planeter och då var det inte allt för mycket marginal! Den skulle då bygga ca 10 cm ut från motoraxeln.

Problemet med detta är att det kräver VÄLDIGT bra noggrannhet i svarven. Jag är inte speciellt erfaren och utrustningen e från andra sidan 70-talet ^^

Ett annat alternativ som har tittats på är en enkel kuggväxel och då lägga motorn i skuffen på en BMW 5-serie Touring och dra fram en drivaxel ovanför kardantunneln och ha växeln i motorrummet ner till kopplingen på lådan där den sitter. Getrag 260 eller mer troligt ZF-lådan från 525 tänker jag mig då. 6000 varv blir rätt nice in i en sån.
Detta kräver dock RIKTIGT fläskiga moduler på kugghjulen plus bra noggrannhet.
Allt hänger på vad jag tycker mig klara tillverka.

Många idéer igång iaf! Jag ska göra en projekttråd, e lite småfix på motorn också innan det händer nått mer extremt big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
fontheking5
24 april 2014 · 825 Inlägg

Var nog en Rover SD1 som kördes i femmans växel avsnittet om jag minns rätt .
Motorn var om jag minns rätt en Rolls Royce Merlin från ett Spitfire plan från andra världskriget smile
https://www.youtube.com/watch?v=f1BnhZsS8a0

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
MaskinarN
25 april 2014 · 500 Inlägg

fontheking5 skrev:
Var nog en Rover SD1 som kördes i femmans växel avsnittet om jag minns rätt .
Motorn var om jag minns rätt en Rolls Royce Merlin från ett Spitfire plan från andra världskriget smile
https://www.youtube.com/watch?v=f1BnhZsS8a0

Japp, han använde en planetväxel från en buss för att växla upp innan jaguarlådan. Nån sån kan helt klart vara av intresse.

Motorn är en Rolls-Royce Meteor, den markbaserade versionen av Merlin utan kompressor. Den satt i våra svenska Centurion. Grannfirman har en sådan på en pall som dom tar ut och startar ibland smile


Nu har jag för övrigt gjort ett projekt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p4010525

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Erick
25 april 2014 · 4 767 Inlägg

Undrar hur denna motorn hade svarat på överladd big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
tekniknissen1
25 april 2014 · 866 Inlägg

Kan du inte titta på en navreduktion växel från en lastbil. brukar ligga på 3,5;1 typ.  Och med axeltappen så behöver den inte belasta veven. ? dock så väger den en del :-D och sen är det varvtalet lite högre en vad det är på navet på lastbilen.

SportPilot Ubåtsingenjör
26 april 2014 · 7 229 Inlägg

Ser att du är från Tollarp smile snacka med Gösta Malmstedt om du vet vem det är, han löser alla dina problem !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang