V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör
  • 45 Följare
  • 86 074 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2016
flexet
22 januari 2015 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:

Diio skrev:
trevligt! alltid spännande med motorbygge!

Jag tycker det är riktigt roligt, blir kanske ett litet "byggryck" till helgen.
Ska försöka få med bilder osv på så mycket som möjligt smile

gött!

tycker motorn ser väldigt fin ut inne i! näst intill samma som den jag tog isär som hade gått 1300 mil smile

de ska vara rent och fint, alla bilder på motorn är i och för sig tagna efter motortvätt hos malmö motorrenovering. ville försäkra mig om att det blev rätt när jag satte ihop den sist smile

det ska bli väligt kul att se om jag kan fixa så jag får monterat oljekylen då det inte är många som har oljekyl på sina s/v40 smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
22 januari 2015 · 570 Inlägg

flexet skrev:

Diio skrev:

flexet skrev:

Jag tycker det är riktigt roligt, blir kanske ett litet "byggryck" till helgen.
Ska försöka få med bilder osv på så mycket som möjligt smile

gött!

tycker motorn ser väldigt fin ut inne i! näst intill samma som den jag tog isär som hade gått 1300 mil smile

de ska vara rent och fint, alla bilder på motorn är i och för sig tagna efter motortvätt hos malmö motorrenovering. ville försäkra mig om att det blev rätt när jag satte ihop den sist smile

det ska bli väligt kul att se om jag kan fixa så jag får monterat oljekylen då det inte är många som har oljekyl på sina s/v40 smile

ja lär dig hur du ska göra med det så kan jag se hur jag ska göra^^ vill också ha annan oljekyl !

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
25 januari 2015 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:

Diio skrev:

gött!

tycker motorn ser väldigt fin ut inne i! näst intill samma som den jag tog isär som hade gått 1300 mil smile

de ska vara rent och fint, alla bilder på motorn är i och för sig tagna efter motortvätt hos malmö motorrenovering. ville försäkra mig om att det blev rätt när jag satte ihop den sist smile

det ska bli väligt kul att se om jag kan fixa så jag får monterat oljekylen då det inte är många som har oljekyl på sina s/v40 smile

ja lär dig hur du ska göra med det så kan jag se hur jag ska göra^^ vill också ha annan oljekyl !

Där kommer en detaljerad beskrivning på vilka saker som behövs för att montera ny oljekyl smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
25 januari 2015 · 570 Inlägg

flexet skrev:

Diio skrev:

flexet skrev:

de ska vara rent och fint, alla bilder på motorn är i och för sig tagna efter motortvätt hos malmö motorrenovering. ville försäkra mig om att det blev rätt när jag satte ihop den sist smile

det ska bli väligt kul att se om jag kan fixa så jag får monterat oljekylen då det inte är många som har oljekyl på sina s/v40 smile

ja lär dig hur du ska göra med det så kan jag se hur jag ska göra^^ vill också ha annan oljekyl !

Där kommer en detaljerad beskrivning på vilka saker som behövs för att montera ny oljekyl smile

nice! "grabs popcorn!"

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
28 januari 2015 · 292 Inlägg

Då var det dags för en uppdatering, det blir lite bildbomb smile
Jag tänkte ta och förklara lite mer i detalj hur man sätter ihop motorn så att de som är intresserade kanske förstår hur de går till.

Jag har iallafall satt ihop stakar och kolvar, monterat dem i motorblocket. topplocket är monterat och även insugsgrenröret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9476ae7ab9e6348fec99ae74419b36e7.jpg
De delar du behöver för att montera ihop staken med kolven är en kolvbult och 2 låsringar


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-5d60441ba0b3cc40943fce9674cb0576.jpg
Det är viktigt att märka stakar och kolvar så att man inte blandar ihop dem efter att man balanserat in dem


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-cd058af4322117cfb6b7afe4205b8fcd.jpg
Det första man gör när man skall montera ihop stakarna och kolvarna är att få allt ordentligt rent, sedan oljar du in kolvbulten för att man skall ha en lättglidande led vid den första uppstarten


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-7089b3ca33801e4c408649e3af2e2ba6.jpg
Börja med att sikta in staken så att glidytorna för kolvbulten ligger i lod med kolvens glidytor


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-d1e1d30c38d804a811eb4ca0da097366.jpg
Tryck kolvbulten på plats med en roterande rörelse så oljefilmen fördelar sig jämt över glidytorna


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-db81621cbc09eb49e89ef98da99c7ef1.jpg
Säkerställ kolvbultens plats med låsringarna, en på var sida om kolven


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-90b253a3695d05c674bf02f0f3850818.jpg
Innan monterar kolvar och stakar i blocket skall man montera kolvringarna, den undra av dem som också kallas för oljeskrarapring är den som huvudsakligen ska se till att inte olja tränger upp från nedre delen av blocket upp i förbräningsrummet


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-6a4f548b60b8471bc930029d887d9e2c.jpg
Montering av oljeskrapringen


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-54eb0e3a6148c0c8632833e3e63762f6.jpg
Se till att ha kolvingarna med rätt sida upp


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-92921f8e1dda6a3b2c1cb53fa9bcce81.jpg
Använd ett rakblad eller ett bladmått för att montera kolvingarna så de ej repar kolven


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-6ff94da4cdd759a6120cf94d410fa852.jpg
Överblick på hur kolvringarna skall sitta vid montering, hynesboken är ett bra hjälpmedel


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-4365e7d597f121e4453839ef85831a0e.jpg
När man skall montera kolvarna och stakarna i blocket behöver man en kolvringspress, denna är köpt på biltema och fungerar utmärkt


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-c28db57a83c1b76024a17b8930dced72.jpg
Innan man knackar ner kolvarna i cylinderloppet är det viktigt att olja in cylinderlopp och kolvarna+kolvringarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-ea30d64a9b64f5c291825c9fc17f0298.jpg
Knacka försiktigt ner stakar och kolvar med skaftet på en gammal hammare i trä


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-c3999ec7c668476eb8ef1e928779e52b.jpg
Olja in vevlagerna och se till så där inte är några skador på dem, se även till att montera överfallet med den jackade sidan mot stakens jackade sida då de är slipade så (i mitt fall är det så)


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9634124906f5464764a14ef74da38a62.jpg
I mitt fall använder jag arp-bultar till stakarna och de ska spännas med 66 nm 3 gånger med gängerna infettade i arpfett.


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-15865788c14418198cbe0a7e085603fb.jpg
Så ser det ut ifrån undersidan. snurra gärna ett varv på veven efter montering av varje stake+kolv så allt rör sig lätt. då märker du lättare om där blir problem


Nu tackar jag för mig för ikväll, där är mycket fler bilder och saker att skriva som kommer inom kort, stay tuned, sov med övertryck i insuget big_smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
28 januari 2015 · 354 Inlägg

Sträckläste din tråd, får lyfta på hatten!
Tycker verkligen du ska fundera på andra kammar, kör du även E85 så är ju 350hk runt dörren:) (jag har det just nu!) jag ska byta motor om någon månad då kommer jag ha en nyrenoverad t4-00 topp, totalrenoverad, hårdare fjädrar, slipade orignalkammar till salu. Nya motorn kommer ha fas2topp med autotech kammar:) om intresse finns pma mig gärna:) lycka till med bilen,kanonjobb! Även intresserad hur du löser bättre oljekyl..
Mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
29 januari 2015 · 292 Inlägg

Jag funderar på att få tag på sugkammar ifrån 2,0 -01 där är lite bättre värden på dom
Hur är värdena på dina omslipade? Vet du de?

Hämtat ifrån x40nordic forumet:


Det går alldeles utmärkt att få 500hk utan att byta allt överallt.

Kammarna från sugmotorerna med mekaniska tryckare fungerar väl för ditt syfte med budgetbygge - se bara på alla som bygger på femmorna och hur basic de håller allt och ändå får det att fungera. Sugisarna har 9,1mm i lyft och ca 15grader mer duration än motsvarande turbokamaxel från fas 2. Undvik fas 1 så tjänar du mycket register. Helst dubbla insugs KAMAXLAR  då de har mest duration. Avgas har samma lyft men kortare duration (8-12grader kortare).

Data från 2001 års modeller
B4204S2
9,1mm lyft 240grader duration insug 40grader VVT
9,1mm lyft 228grader duration avgas

B4184S2/S3 och B4164S2
9,1mm lyft 236grader duration insug 40grader VVT
9,1mm lyft 228grader duration avgas

B4204T3/T5 (2,0T och T4)
8,15mm lyft 225grader duration insug
8,3mm lyft 225grader duration avgas 40grader VVT

Fas 1 med hydrauliska tryckare (98-99)
B4204S
8,43mm lyft 240grader duration insug
8,43mm lyft 240grader duration avgas

B4184S och B4164S
7,95mm lyft 232grader duration insug
7,95mm lyft 232grader duration avgas

B4204T och B4194T (2,0T och T4)
8,15mm lyft 225grader duration insug
8,3mm lyft 225grader duration avgas

Som du ser är de nyare kammarna mycket roligare, men de gamla lär bli betydligt bättre än original om man droppar i ett par kammar från 2,0 sug. Fördelen med dem är att de är bara att montera som vanligt och ut och köra då varken ventilspel eller timing behöver bli special iom. avsaknaden av VVT.

Här i Göteborg har vi mångårig erfarenhet av 460hk på E85 med original T4-kolvar. Vill man vara än mer på den säkra sidan köper man kolvar från T5 2005- som har en bättre legering (de benämns ibland som smidda men det är dom inte). SPM har vevstakar som passar ihop med 90mm slag för de kolvarna, annars är det 143mm långa stakar som gäller samt decka blocket 1,6mm för att hamna tillbaka på rätt komp (de är gjorda för 93,2mm slag).

Ovan nämnda motor alternativt block är tillsalu pga effektuppgradering om det är intressant. Verdi-stakar och kolvar med extra ventiluttag

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
29 januari 2015 · 570 Inlägg

gött med update! ser mycket bra ut! Blir bra sugen på att bygga motor själv! big_smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
rudarmy
29 januari 2015 · 354 Inlägg

"Jag funderar på att få tag på sugkammar ifrån 2,0 -01 där är lite bättre värden på dom
Hur är värdena på dina omslipade? Vet du de? "

iom att du har en 00 topp så passar ej fas2 sugisarna..
mina är fas1 turbokammar. så de är bara å hinka i ,du behöver ej laschcaps..

har inga värden men rampen är slipad av en styv motorbyggare inom rallykross! 

vilket gör att det puttar på bra upp till varvstopp(7000) motorn är bra mycket slöare på låga varv jämfört med originalkammarna vilket är bra, för när mitt 19t drar igång, så är inte kammarna någon bromskloss för att få ut max av turbon:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
29 januari 2015 · 292 Inlägg

rudarmy skrev:
"Jag funderar på att få tag på sugkammar ifrån 2,0 -01 där är lite bättre värden på dom
Hur är värdena på dina omslipade? Vet du de? "

iom att du har en 00 topp så passar ej fas2 sugisarna..
mina är fas1 turbokammar. så de är bara å hinka i ,du behöver ej laschcaps..

har inga värden men rampen är slipad av en styv motorbyggare inom rallykross! 

vilket gör att det puttar på bra upp till varvstopp(7000) motorn är bra mycket slöare på låga varv jämfört med originalkammarna vilket är bra, för när mitt 19t drar igång, så är inte kammarna någon bromskloss för att få ut max av turbon:)

Är de dom kammarna du har i ditt fotoalbum här på garaget där står 260 graders duration och 9,1 mm i lyft till bilden, jag behöver bara kammarna isåfall för hårdare fjädrar har jag och toppen är portad smile
Vad menas med laschcaps? Passar ej kammarna pga vvt:n på fas2 topparna eller?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
BlueScreeen
29 januari 2015 · 2 030 Inlägg

kul med motorbygge! Bra med mycket bilder då jag ska byta till h-profil i min V70 sen så mer bilder och instruktioner blir toppen! big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Diio
29 januari 2015 · 570 Inlägg

flexet skrev:
Ovan nämnda motor alternativt block är tillsalu pga effektuppgradering om det är intressant. Verdi-stakar och kolvar med extra ventiluttag

vad exakt säljer du och vad för priser? smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
29 januari 2015 · 292 Inlägg

BlueScreeen skrev:
kul med motorbygge! Bra med mycket bilder då jag ska byta till h-profil i min V70 sen så mer bilder och instruktioner blir toppen! big_smile

De kommer, har mycket bilder osv att lägga upp, ska bara ta mig tiden att göra de wink

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
29 januari 2015 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:
Ovan nämnda motor alternativt block är tillsalu pga effektuppgradering om det är intressant. Verdi-stakar och kolvar med extra ventiluttag

vad exakt säljer du och vad för priser? smile

Den delen av de inlägget är plockat ifrån x40 forumet om du läser noga wink
Ville framhäva kamaxeltiderna ifrån inlägget. Ursäkta missuppfattningen

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
29 januari 2015 · 354 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:
Ovan nämnda motor alternativt block är tillsalu pga effektuppgradering om det är intressant. Verdi-stakar och kolvar med extra ventiluttag

vad exakt säljer du och vad för priser? smile

Han kopierade texten från våran sida, så det är fyrken som sålde misstänker jag;)

Edit: va osnabb smile

Senast redigerat av rudarmy (29 januari 2015)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
29 januari 2015 · 354 Inlägg

flexet skrev:

rudarmy skrev:
"Jag funderar på att få tag på sugkammar ifrån 2,0 -01 där är lite bättre värden på dom
Hur är värdena på dina omslipade? Vet du de? "

iom att du har en 00 topp så passar ej fas2 sugisarna..
mina är fas1 turbokammar. så de är bara å hinka i ,du behöver ej laschcaps..

har inga värden men rampen är slipad av en styv motorbyggare inom rallykross! 

vilket gör att det puttar på bra upp till varvstopp(7000) motorn är bra mycket slöare på låga varv jämfört med originalkammarna vilket är bra, för när mitt 19t drar igång, så är inte kammarna någon bromskloss för att få ut max av turbon:)

Är de dom kammarna du har i ditt fotoalbum här på garaget där står 260 graders duration och 9,1 mm i lyft till bilden, jag behöver bara kammarna isåfall för hårdare fjädrar har jag och toppen är portad smile
Vad menas med laschcaps? Passar ej kammarna pga vvt:n på fas2 topparna eller?

Jepp men han jag köpte motorn av ljög om allt möjligt i den motorn(fick tag i hans som hade bilen innan för info om motorn),
så det omslipade orignalkammar, har inget annat att gå på..
Sugkam har vvt på insugskam, turbo på avgaskam.


Diio: jag kommer ju ha lite grejer till salu framöver men det tar jag på x40:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
29 januari 2015 · 292 Inlägg

rudarmy skrev:

flexet skrev:

rudarmy skrev:
"Jag funderar på att få tag på sugkammar ifrån 2,0 -01 där är lite bättre värden på dom
Hur är värdena på dina omslipade? Vet du de? "

iom att du har en 00 topp så passar ej fas2 sugisarna..
mina är fas1 turbokammar. så de är bara å hinka i ,du behöver ej laschcaps..

har inga värden men rampen är slipad av en styv motorbyggare inom rallykross! 

vilket gör att det puttar på bra upp till varvstopp(7000) motorn är bra mycket slöare på låga varv jämfört med originalkammarna vilket är bra, för när mitt 19t drar igång, så är inte kammarna någon bromskloss för att få ut max av turbon:)

Är de dom kammarna du har i ditt fotoalbum här på garaget där står 260 graders duration och 9,1 mm i lyft till bilden, jag behöver bara kammarna isåfall för hårdare fjädrar har jag och toppen är portad smile
Vad menas med laschcaps? Passar ej kammarna pga vvt:n på fas2 topparna eller?

Jepp men han jag köpte motorn av ljög om allt möjligt i den motorn(fick tag i hans som hade bilen innan för info om motorn),
så det omslipade orignalkammar, har inget annat att gå på..
Sugkam har vvt på insugskam, turbo på avgaskam.

Diio: jag kommer ju ha lite grejer till salu framöver men det tar jag på x40:)

Vad ska du ha för kammarna då? Och när har du möjlighet att skicka dem isåfall? smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
29 januari 2015 · 354 Inlägg

Om jag inte får hela toppen inkl kammar såld så,
säg 3000 inkl frakt och då ingår alla justerade ventillyftare, du bör mäta ventilspel ändå,varje topp är unik.. har 0.35mm spel på avgaskam o 0.25mm spel på insugskam.
Kanske för billigt men vill ju bidra till din välgjorda motor!

Edit: hur länge kan du vänta?

Senast redigerat av rudarmy (29 januari 2015)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
30 januari 2015 · 292 Inlägg

rudarmy skrev:
Om jag inte får hela toppen inkl kammar såld så,
säg 3000 inkl frakt och då ingår alla justerade ventillyftare, du bör mäta ventilspel ändå,varje topp är unik.. har 0.35mm spel på avgaskam o 0.25mm spel på insugskam.
Kanske för billigt men vill ju bidra till din välgjorda motor!

Edit: hur länge kan du vänta?

Nästa moment är att få i kammarna och smaska på topplocket så ju tidigare desto bättre smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
30 januari 2015 · 354 Inlägg

På så vis:) har igentligen inte möjlighet förens tidigast om 2v men kanske kan slita ur kammarna under denna helg, är ju fort gjort:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang