Volvo 850 t5 inte gnista efter motorbyte

Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Hejsan.
Precis fått färdigt min nya t5a och hivade ner den i volvon. Efter tillräckligt mycket bråkande för att få allt på plats igen (var ju så himla enkelt att lyfta ur gamla spisen) så satte jag mig till rätta med brandsläckaren i knät och vred på nyckeln, beredd på ett riktigt glädjerus då jag slängt ner närmare 30k på delar och borrning mm. Nehepp ingen gnista. Kollar alla kablar igen och allt sitter där det ska. Sen slog mig tanken att jag lämnade ju in svänghjulet på lättning samtidigt som dom ändå skulle borra blocket och balansera veven. När jag fick tillbaka det så var alla "givarhål" några få små prickar bara förutom några få utvalda djupare hål.
Nu till min fråga. Kan det vara så svänghjulet blev felaktigt lättat så den inte får nån signal om vevaxelposition eller ska han kunna känna av det ändå trots att det är nästan 5mm mellan givaren och svänghjulet?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Kanske borde nämna att det är en -94 och den enda felkoden jag får är i sockel a7 om att signal till varvräknaren saknas.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
1 april 2014 · 8 232 Inlägg

Är ytan med hålen som givaren ska läsa på avsvarvad?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Ja tyvärr

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
1 april 2014 · 8 232 Inlägg

Risken finns att avståndet mellan givare och svänghjul blivit för stort. Det skulle kunna förklara varför du får kod i A7 med inte A2. Låter du den gå länge på startmotorn så borde den dock ge en felkod i A2 för att givaren inte gett signal på minst 20 vevaxelvarv, och det vet den genom att jämföra mot signalen från kamaxelpositionsgivaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Får gå ut och veva runt den några varv så får vi se. Kanske en dum fråga men behövs alla hål eller räcker det med dom som är lite djupare. Tänkte ifall man kunde "flytta in" mätaren närmare hjulet

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
1 april 2014 · 8 232 Inlägg

Alla 58 hål behövs för att få en bra signal. Att flytta givaren kan bli knepigt då den sitter på ett styrstift och kräver en del modifieringar om det ens ska vara möjligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Oki. Skönt att veta att motorrenoveringen blev mycket billigare helt plötsligt. Först kan dom inte höra av sig och tala om att dom inte kan stifta om svänghjulet så man går några månader och väntar i onödan och nu har det blivit felsvarvat. Känns som dom kan förvänta en avsevärt lägre summa än avtalat.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Går det lyfta ner lådan på en.sån här utan att lyfta ur motorn först?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
1 april 2014 · 8 232 Inlägg

Det går att sänka ramen som motorn sitter i och dra ut lådan i hjulhuset.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
1 april 2014 · 257 Inlägg

Finns det nån bra guide på hur man gör detta?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Xoff Volvo tönt... =)
5 april 2014 · 2 344 Inlägg

du har ingen bild på hur dom har gjort med svänghjulet?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Beaverus
14 april 2014 · 257 Inlägg

Nu med nytt svänghjul startar bilen. fast nu har jag inget oljetryck istället hmm bytte oljepumpen i helgen utan resultat. Blir rätt irriterad på bilfan som vägrar göra som jag vill. nån som har nån idé om vad det kan vara för fel?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Dynamic_Bass
14 april 2014 · 926 Inlägg

Beaverus skrev:
Nu med nytt svänghjul startar bilen. fast nu har jag inget oljetryck istället hmm bytte oljepumpen i helgen utan resultat. Blir rätt irriterad på bilfan som vägrar göra som jag vill. nån som har nån idé om vad det kan vara för fel?

Fyllde du olja i pumpen innan du satte i den nya?

Annars testa att ta en tyckluftslang och blås ner där man fyller på olja så du tryck på vevhusventiationen.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Beaverus
15 april 2014 · 257 Inlägg

Var lite olja i då jag tog den som jag vet funkade från min gamla motor. Funderar på hur oljekanalerna går på en sån här. Ifall det går en separat kanal till givaren som kan ha täppts till. Oljenivån sjunker på stickan så fort man startar och det verkar komma upp olja till kammarna. Finns det nåt annat uttag att mäta trycket ifall den är täppt eller måste man försöka få dit en adapterplatta vid filtret? Vet att det är trångt som f*n där men med lite modifiering ska det nog gå att få dit den.
Har även läat nåt om att om man glömmer kolvkylningen så får man knappt nåt tryck, är det samma om dom är trasiga?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
15 april 2014 · 8 232 Inlägg

Givaren mäter i kanalen som matar ramlagren och det är bästa stället att mäta trycket på. Är munstyckena till kolvkylningen trasiga så kan dem ju flöda mer med sämre oljetryck som följd.

Säker på att givaren till oljetrycket är ok? Är ju värt att prova en annan. Är ju samma givare på B230-motorerna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
15 april 2014 · 257 Inlägg

Har provat två andra givare som jag vet fungerade när jag lyfte ur dom motorerna. Finns det nåt jag kan ha missat när jag monterade ihop motorn? Vad mer kn jag kolla utan att behöva riva.motorn förutom kanalen till tryckgivaren, pumpen, kolvkylningen och ifal det sprutar olja vid kammarna?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Beaverus
15 april 2014 · 257 Inlägg

Kom och tänka på en sak. Kanalen går i skarven mellan motorhalvorna va? Ifall det kan vara så att det inte blev helt tätt så den sprutar inoljan mellan skarvarna in i motorn istället? Eller är jag helt ute och cyklar?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Dynamic_Bass
15 april 2014 · 926 Inlägg

Beaverus skrev:
Kom och tänka på en sak. Kanalen går i skarven mellan motorhalvorna va? Ifall det kan vara så att det inte blev helt tätt så den sprutar inoljan mellan skarvarna in i motorn istället? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det låter som om du har oljetryck så det borde bara vara någon givare eller nåt fel i boxen som gör att den varnar

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Beaverus
15 april 2014 · 257 Inlägg

Om jag förstått mig på givaren rätt så är oljetryckslampan jordad därigenom och när den får tryck så bryts jorden. Detta skulle då kunna liknas vid att man rycker bort sladden från givaren. Detta har jag naturligtvis testat och då slocknar lampan vilket innebär att kablaget är helt. Då givaren fungerade felfritt i den andra motorn så tar jag ju för givet att den gör det nu med. Likaså ecu.n då den inte varnade någonting innan jag lyfte ur den andra motorn. Men tack för tipset. Ska plugga på en mätare ikväll när jag kommer till garaget och kolla vilket tryck jag har. Vad är absolut minimum för att inte motorn ska rasa?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang