H4 Halogenlampor vilka kör ni med? Extrema 60w VS 100w standard??

bosabengt
3 april 2014 · 2 035 Inlägg

Har dåligt helljus på 745 an och ska kolla över kablaget samt mäta spänning och kanske då, sätta relän.

Men vill ha bra lampor också.

Vill bara ha kända märken. Å ser att det finns osram och philips 55/60w are som är rätt dyra och utlovar extremt ljus.
Sen såg jag att det fanns H4 med 55/100w för en billigare peng. Så frågan är vilken som kommer lysa starkast.

En "extrem" 60w eller en osram/philips 100w??

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
simlar
3 april 2014 · 5 516 Inlägg

100W är inte att rekommendera, stor risk att bränna reflektorerna.

Koppla på relän och nya kvalitetslampor på det så ska du se att du blir nöjd.

Hade själv i princip stearinljus till strålkastare på min 345a, kopplade hel och halvljus på relän och stoppade i nya Philips 60/55W H4or.
Då vart det riktigt bra lyse (för att vara en gammal bil).

Bytte i höstas till Osram Nightbreaker+ 60/55W men var inte alls stor skillnad. Lite bättre lyse men inte tillräckligt för att vara värt det dubbla priset om inte mer.

Däremot lyser Nightbreaker+ lamporna mycket bättre än standard H4or ifall man bara har 12V spänning till lamporna, men när man kopplar på relän så har man ju närmare 14V då motorn är igång och då märker man knappt någon skillnad i ljusmängd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-05afb80de382637ef2668ff5e12b5482.jpg
Philips 60/55W H4

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f7a41eb016b5471436f98fce59e0d6f9.jpg
Nigtbreaker+ 60/55W H4

Lite missvisande bilder då ena bilden är på asfalt och andra är på grusväg men har ingen bild på Nightbreaker lamporna på asfalt.
Halvljus på båda bilderna.

Senast redigerat av simlar (3 april 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TT-Avant
3 april 2014 · 6 851 Inlägg

Xenonkonventering kan man ju annars göra ;-)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
simlar
3 april 2014 · 5 516 Inlägg

TT-Avant skrev:
Xenonkonventering kan man ju annars göra ;-)

Går ju det också men jag anser det inte är värt att riskera böter och ombes och även åka runt och blända allt och alla, men det är jag det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
3 april 2014 · 5 083 Inlägg

Aja baja på xenon... Bländar bara.
Därimot funkar osram nightbreaker bra sen med ljusförstärkare (relä) och sen kan jag rekommendera att slänga lyktglaset i diskmaskinen smile det brukar bli skillnad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
3 april 2014 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
100W är inte att rekommendera, stor risk att bränna reflektorerna.

Koppla på relän och nya kvalitetslampor på det så ska du se att du blir nöjd.

Hade själv i princip stearinljus till strålkastare på min 345a, kopplade hel och halvljus på relän och stoppade i nya Philips 60/55W H4or.
Då vart det riktigt bra lyse (för att vara en gammal bil).

Bytte i höstas till Osram Nightbreaker+ 60/55W men var inte alls stor skillnad. Lite bättre lyse men inte tillräckligt för att vara värt det dubbla priset om inte mer.

Däremot lyser Nightbreaker+ lamporna mycket bättre än standard H4or ifall man bara har 12V spänning till lamporna, men när man kopplar på relän så har man ju närmare 14V då motorn är igång och då märker man knappt någon skillnad i ljusmängd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2b5482.jpg
Philips 60/55W H4

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e0d6f9.jpg
Nigtbreaker+ 60/55W H4

Lite missvisande bilder då ena bilden är på asfalt och andra är på grusväg men har ingen bild på Nightbreaker lamporna på asfalt.
Halvljus på båda bilderna.

Sen har ju Osram kommit med "night breaker Unlimited", som i sin tur ska ge ytterligare 20% mer ljus (fortfarande inte fått tummen ur att testa tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TT-Avant
3 april 2014 · 6 851 Inlägg

Rätt inställt och liknande bländar det inte mer en vanligt xenonljus gör.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
mb_pucken
3 april 2014 · 5 083 Inlägg

TT-Avant skrev:
Rätt inställt och liknande bländar det inte mer en vanligt xenonljus gör.

Skitsnack tyvärr. Går inte att få en "vanlig räfflat glas lykta" att inte blända med xenon, inte ens om det ställs i botten. Enda sättet att få de hyfsat är och bygga om avskärmningen då en xenonlampa inte har samma typ av bränpunkt som en halogen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TT-Avant
3 april 2014 · 6 851 Inlägg

Du får tycka va du vill om xenon... vill man ha bra ljus så är det xenon som gäller. Halogen blir INTE lika ljusstarkt what so ever..lagligt eller ej, säger ni detta till alla som chiptrimmar sina bilar oxå? Sänker en helbilgodkänd bil eller bygger om dem? Går aldrig mot röd gubbe eller kör för fort? Detta är heller ej lagligt...
*suck*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
caromania Forummoderator
3 april 2014 · 9 296 Inlägg

TT-Avant skrev:
Du får tycka va du vill om xenon... vill man ha bra ljus så är det xenon som gäller. Halogen blir INTE lika ljusstarkt what so ever..lagligt eller ej, säger ni detta till alla som chiptrimmar sina bilar oxå? Sänker en helbilgodkänd bil eller bygger om dem? Går aldrig mot röd gubbe eller kör för fort? Detta är heller ej lagligt...
*suck*

Iofs var väl inte argumentet att det var bättre ljus med Halogen utan att eftermarknads xenon bländar, vilket det gör.

Starkare Halogen är inte att rekommendera som sagt. Jag testade 80/100 för att se och det blev marginellt starkare ljus men myyycket varmare i lampan och på glaset. Reflektorn smälter/bränner och lyktglaset spricker.
Jag har kört med Ring Xenon (Halogenlampa) vilket jag tycker är okej. Lite sugen på att byta till Osrams nyare men kostnaden är inte värt det för mig som kör mest dagtid och i bebyggt område.

Senast redigerat av caromania (3 april 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stripz Voodoo
3 april 2014 · 1 444 Inlägg

it_mutt skrev:
Sen har ju Osram kommit med "night breaker Unlimited", som i sin tur ska ge ytterligare 20% mer ljus (fortfarande inte fått tummen ur att testa tongue )

Kör dessa i båda bilarna  och har monterat relä men inte vet jag om de är  sååå stor skillnad emot  plussarna smile


förövrigt så kör jag endast med nightbreaker i mina bilar då de är de bästa jag testat.
kört tidigare med 35Wh4 xenon kitt och näfyfan aldrig mer.... för mkt strö ljus och ljusbilden blev aldrig bra..
detta kitt varade en natt i bilen sen åkte den ut.. vist xenonkitta för alldel H7 och andra singel socklar men fan inte h4  suger getpung

Senast redigerat av Stripz (3 april 2014)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
3 april 2014 · 26 113 Inlägg

TT-Avant skrev:
Du får tycka va du vill om xenon... vill man ha bra ljus så är det xenon som gäller. Halogen blir INTE lika ljusstarkt what so ever..lagligt eller ej, säger ni detta till alla som chiptrimmar sina bilar oxå? Sänker en helbilgodkänd bil eller bygger om dem? Går aldrig mot röd gubbe eller kör för fort? Detta är heller ej lagligt...
*suck*

Var snäll och ge dig när du är överbevisad.
H4 och räfflade glas bör inte xenonkonverteras på grund av bländningsrisken - punkt.
Xenon ger dock "bättre" ljus, ja. Men det är med projektorlinser/klara glas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 april 2014 · 3 730 Inlägg

Jag använder 4 H4 90/100w i min Van. Allt kopplat via separata reläer. Har aldrig testat något annat men detta lyser riktigt bra. Dock är det ju inte lagligt, men det är ju inte xenon heller. Bara ett tips

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TT-Avant
3 april 2014 · 6 851 Inlägg

På vilket set har jag blivit överbevisad?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
3 april 2014 · 26 113 Inlägg

TT-Avant skrev:
På vilket set har jag blivit överbevisad?

Inget illa menat såklart, men jag är långt ifrån ensam om att påstå att xenon bländar i kombination med räfflat glas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
TT-Avant
3 april 2014 · 6 851 Inlägg

Mack skrev:

TT-Avant skrev:
På vilket set har jag blivit överbevisad?

Inget illa menat såklart, men jag är långt ifrån ensam om att påstå att xenon bländar i kombination med räfflat glas.

Det är därför man ska välja rätt sorts lampa. Vet att vanliga enkla billiga kina kitt kan göra detta. Men völjer man en lite mera utveklad lampa så bländar detta inte mer en att köra med orginal xenon. I vissa lägen kan de blända mer, men det är när man möter någon som kör i uppförslut, men då bländas man av det mesta ;-)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
3 april 2014 · 26 113 Inlägg

TT-Avant skrev:

Mack skrev:

TT-Avant skrev:
På vilket set har jag blivit överbevisad?

Inget illa menat såklart, men jag är långt ifrån ensam om att påstå att xenon bländar i kombination med räfflat glas.

Det är därför man ska välja rätt sorts lampa. Vet att vanliga enkla billiga kina kitt kan göra detta. Men völjer man en lite mera utveklad lampa så bländar detta inte mer en att köra med orginal xenon. I vissa lägen kan de blända mer, men det är när man möter någon som kör i uppförslut, men då bländas man av det mesta ;-)

Möter man någon i uppförslut så bländar alla, oavsett lamp eller lykttyp.

Edit: Men det har ju mer med naturlagarna att göra, och inget man kan göra nåt åt. Samma gäller ju om man kör över ett gupp till exempel. Oavsett om man har nivåreglering som skall reglera så hinner systemet inte med.
Kör man med xenonkonverterat och har räfflat glas, så bländar det oavsett då ljuset måste genom glaset, hur man än vrider på det.

Senast redigerat av Mack (3 april 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
it_mutt Avstängd
3 april 2014 · 10 388 Inlägg

TT-Avant skrev:
Du får tycka va du vill om xenon... vill man ha bra ljus så är det xenon som gäller. Halogen blir INTE lika ljusstarkt what so ever..lagligt eller ej, säger ni detta till alla som chiptrimmar sina bilar oxå? Sänker en helbilgodkänd bil eller bygger om dem? Går aldrig mot röd gubbe eller kör för fort? Detta är heller ej lagligt...
*suck*

Om du ska dra exempel på vad som är olagligt, håll dig då till exempel som är just, olagligt.

H4-xenon ger ofantligt mycket ströljus, spelar ingen roll hur du ställer det. Så enkelt är det. '

Sen har väl -ingen- heller i tråden påstått att halogen ger lika mycket ljus som xenon?

TS har dessutom sagt att denne -inte- vill xenonkonvertera, så varför fortsätter du att tjata om att göra det?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stripz Voodoo
3 april 2014 · 1 444 Inlägg

Röstar på Valfri Osram Nightbreaker

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
bosabengt
4 april 2014 · 2 035 Inlägg

simlar skrev:
100W är inte att rekommendera, stor risk att bränna reflektorerna.

Koppla på relän och nya kvalitetslampor på det så ska du se att du blir nöjd.

Hade själv i princip stearinljus till strålkastare på min 345a, kopplade hel och halvljus på relän och stoppade i nya Philips 60/55W H4or.
Då vart det riktigt bra lyse (för att vara en gammal bil).

Bytte i höstas till Osram Nightbreaker+ 60/55W men var inte alls stor skillnad. Lite bättre lyse men inte tillräckligt för att vara värt det dubbla priset om inte mer.

Däremot lyser Nightbreaker+ lamporna mycket bättre än standard H4or ifall man bara har 12V spänning till lamporna, men när man kopplar på relän så har man ju närmare 14V då motorn är igång och då märker man knappt någon skillnad i ljusmängd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2b5482.jpg
Philips 60/55W H4

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e0d6f9.jpg
Nigtbreaker+ 60/55W H4

Lite missvisande bilder då ena bilden är på asfalt och andra är på grusväg men har ingen bild på Nightbreaker lamporna på asfalt.
Halvljus på båda bilderna.

Ser ju att nightbreaker+ lyser lite starkare men är då mycket dyrare.

Jag kommer inte xenonkonvertera lyserna på bilen men om jag köper extraljus kanske jag gör det.

Eller så stoppar jag i philips eller osrams 100w. Om reflektorn tål det. Kanske då ska hålla mig till Bosch big knick som jag sneglar på. För om man stoppar i 100w i billigaste SIM eller NBB håller det kanske inte.

SÅ 55/100w är inget att rekomendera då??

Frågan är ju om dem dyra lamporna ger såå mycket mer ljus gentemot philips premium 55/60w (35:-)

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang