Väldigt varmt stereo trots nydragning av el

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Tja!
Har problem med stereon i min volvo 740 -88.
Hade en clarion stereo i bilen för ca 2 månader sen (den hade suttit i bilen i 2 år) med 4 st högtalare påkopplade och även slutsteg och baslåda. I princip utan förvarning så brann stereon upp, alltså den blev så varm att den faktiskt började brinna...

Nu har jag en ny Sony stereo som också blir VÄLDIGT varm... Den ska klara 4x55 watt, jag har 2 st 35watt och 2 st 30watt högtalare påkopplat, samt slutsteg på 600watt och baslåda på 500watt. Min fråga, det borde väl inte vara för mkt grejer påkopplat?
Har även dragit helt nya högtalarkablar och ny ström å jord till stereon...
Det är ingen varmluft som ligger och blåser bakom som gör den varm, har provat att köra med stereon utanför och den blir lika varm då...

Nu har jag helt slut på idéer, någon som har förlag på vad de kan vara?

Kan även tillägga att jag är nybörjare på bilstereo, men har fått hjälp bitvis så jag fått bekräftat att det är schysst/rätt gjort!

Drönirettab
6 april 2014 · 21 761 Inlägg

Skriv vad högtalarna heter, alternativt om du vet vilken impedans de har. Om vi får reda på det så kan vi eventuellt utesluta att stereon blir överbelastad pga för låg impedans. smile

Har du märkt om stereons belysning blinkar när du spelar musik?

Stripz Voodoo
6 april 2014 · 1 444 Inlägg

spelar du mkt  och högt så brukar stereona bli varma.testa med att koppla bort ett par av högtalarna.
bak isf

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Telningen
6 april 2014 · 2 Inlägg

Kolla så att du inte kör mer än en högtalare på varje utgång,... kablarna får inte vara parallellkopplade ... 2 4-ohms högtalare på samma utgång innebär att du kör i 2 ohm, och det är det inte varje bilstereoslutsteg som pallar med--

Senast redigerat av Telningen (6 april 2014)

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skriv vad högtalarna heter, alternativt om du vet vilken impedans de har. Om vi får reda på det så kan vi eventuellt utesluta att stereon blir överbelastad pga för låg impedans. smile

Har du märkt om stereons belysning blinkar när du spelar musik?

Insåg nu att jag skrev att det var 2st 30 watt bak, där är dom på 40 watt...

Bak sitter 2 st Biltema högtalare, 40watt och 4ohm
Fram sitter 2 st JBL GT6-5 högtalare, 35watt och 4 ohm
Stereons belysning blinkar inte!

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Stripz skrev:
spelar du mkt  och högt så brukar stereona bli varma.testa med att koppla bort ett par av högtalarna.
bak isf

Vill ju gärna kunna ha alla 4...

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Telningen skrev:
Kolla så att du inte kör mer än en högtalare på varje utgång,... kablarna får inte vara parallellkopplade ... 2 4-ohms högtalare på samma utgång innebär att du kör i 2 ohm, och det är det inte varje bilstereoslutsteg som pallar med--

Har ju som sagt dragit nya kablar till högtalarna, en helt egen plus och egen jord till varje högtalare, om det är det du menar?

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Vet att stereon blir varm om man spelar högt och länge, men den blir riktigt varm, såpass att man inte kan ta på den mer än nån sekund utan att bränna sig...

Telningen
6 april 2014 · 2 Inlägg

Volvocarro skrev:

Telningen skrev:
Kolla så att du inte kör mer än en högtalare på varje utgång,... kablarna får inte vara parallellkopplade ... 2 4-ohms högtalare på samma utgång innebär att du kör i 2 ohm, och det är det inte varje bilstereoslutsteg som pallar med--

Har ju som sagt dragit nya kablar till högtalarna, en helt egen plus och egen jord till varje högtalare, om det är det du menar?

Ja,.. typ... och jag förutsätter nu att du bara kör EN högtalare per utgång på stereon och inte har "tjuvkopplat" någonstans heller... wink
Edit: Jag förutsätter oxo att baslådans slutsteg körs via subutgången (lågnivå/phonokontakt) och att du kör manöverströmmen till slutsteget på rätt strömkabel från stereon och sen har en separat kabel som matarström direkt från batteriet ...  //

Senast redigerat av Telningen (6 april 2014)

jocke_gronberg
6 april 2014 · 4 586 Inlägg

Ändå fast det står 55w så får du ut max 22w så inte helt omöjligt att du belastar radion för hårt

Skulle nog satsa på en ny även kolla ifall det finns något plats bakom som värmen kan flytta sig.

55w är max effekten och den når man aldrig vid normalt spelande

Nausea Avstängd
6 april 2014 · 598 Inlägg

Watt utvecklar värme, och ju fler Watt stereon har desto varmare blir den. Min har en liten fläkt och den ligger på 4x50 W. Väremeutvecklingen kan dock begränsa livslängden, så ett litet slutsteg till högtalarna + bas skulle färmodligen sprida risken men sänka värmen i stereon. Och du får lite mer bas på köpet.

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Telningen skrev:

Volvocarro skrev:

Telningen skrev:
Kolla så att du inte kör mer än en högtalare på varje utgång,... kablarna får inte vara parallellkopplade ... 2 4-ohms högtalare på samma utgång innebär att du kör i 2 ohm, och det är det inte varje bilstereoslutsteg som pallar med--

Har ju som sagt dragit nya kablar till högtalarna, en helt egen plus och egen jord till varje högtalare, om det är det du menar?

Ja,.. typ... och jag förutsätter nu att du bara kör EN högtalare per utgång på stereon och inte har "tjuvkopplat" någonstans heller... wink
Edit: Jag förutsätter oxo att baslådans slutsteg körs via subutgången (lågnivå/phonokontakt) och att du kör manöverströmmen till slutsteget på rätt strömkabel från stereon och sen har en separat kabel som matarström direkt från batteriet ...  //

Slutsteget kör jag över lågnivåkablar och remoten sitter rätt kopplad, har en fet plus direkt från batteriet till slutsteget och en lika fet jord! Endast en högtalare per utgång i stereon!

beckstroem
6 april 2014 · 871 Inlägg

Prova låna en kompis slutsteg å prova några timmar.. jag har samma fenomen i min bil, nydragna kablar, ordentlig plus/jord, störningsfritt draget.. Jag är 98% säker på att det är mitt slutsteg som ger detta fenomen smile Dock har jag en kenwood

Volvocarro
7 april 2014 · 20 Inlägg

beckstroem skrev:
Prova låna en kompis slutsteg å prova några timmar.. jag har samma fenomen i min bil, nydragna kablar, ordentlig plus/jord, störningsfritt draget.. Jag är 98% säker på att det är mitt slutsteg som ger detta fenomen smile Dock har jag en kenwood

Men slutsteget har väl inget med varm stereo och göra? För steget är väl meningen att de ska avlasta basen från stereon, dvs mindre belastning? Har ett Gas monoblock på 600 watt och det blir inte ens ljummet på den korta tid de tar för stereon att bli varm... Eller är jag helt ute å cyklar?

Volvocarro
7 april 2014 · 20 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ändå fast det står 55w så får du ut max 22w så inte helt omöjligt att du belastar radion för hårt

Skulle nog satsa på en ny även kolla ifall det finns något plats bakom som värmen kan flytta sig.

55w är max effekten och den når man aldrig vid normalt spelande

Okej men clarion stereon jag hade innan (som brann upp) har jag för mig låg på 4x90watt, samma högtalare å bas ? Den borde väl inte blivit överbelastad?

jocke_gronberg
7 april 2014 · 4 586 Inlägg

Volvocarro skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ändå fast det står 55w så får du ut max 22w så inte helt omöjligt att du belastar radion för hårt

Skulle nog satsa på en ny även kolla ifall det finns något plats bakom som värmen kan flytta sig.

55w är max effekten och den når man aldrig vid normalt spelande

Okej men clarion stereon jag hade innan (som brann upp) har jag för mig låg på 4x90watt, samma högtalare å bas ? Den borde väl inte blivit överbelastad?

har aldrig hört talas om sådan effekt i en enhet om den ens finns

Skulle börja med att ohm mäta högtalarna så dom ligger på 4 ohm var

Mäter gör du med en multimeter som finns på te:x biltema

Senast redigerat av jocke_gronberg (7 april 2014)

Volvocarro
7 april 2014 · 20 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Volvocarro skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ändå fast det står 55w så får du ut max 22w så inte helt omöjligt att du belastar radion för hårt

Skulle nog satsa på en ny även kolla ifall det finns något plats bakom som värmen kan flytta sig.

55w är max effekten och den når man aldrig vid normalt spelande

Okej men clarion stereon jag hade innan (som brann upp) har jag för mig låg på 4x90watt, samma högtalare å bas ? Den borde väl inte blivit överbelastad?

har aldrig hört talas om sådan effekt i en enhet om den ens finns

Skulle börja med att ohm mäta högtalarna så dom ligger på 4 ohm var

Mäter gör du med en multimeter som finns på te:x biltema

Sorry fel av mig, 4x60 watt! Okej det ska jag göra!

Nausea Avstängd
7 april 2014 · 598 Inlägg

Volvocarro skrev:

beckstroem skrev:
Prova låna en kompis slutsteg å prova några timmar.. jag har samma fenomen i min bil, nydragna kablar, ordentlig plus/jord, störningsfritt draget.. Jag är 98% säker på att det är mitt slutsteg som ger detta fenomen smile Dock har jag en kenwood

Men slutsteget har väl inget med varm stereo och göra? För steget är väl meningen att de ska avlasta basen från stereon, dvs mindre belastning? Har ett Gas monoblock på 600 watt och det blir inte ens ljummet på den korta tid de tar för stereon att bli varm... Eller är jag helt ute å cyklar?

Jo, det har det. Belastas stereon inte lika mycket, om den bara ska fungera som förförstärkare och inte som integrerad förstärkare och driva högtalare (=last) så utvecklar stereon mindre värme. Men om du driver högtalare samtidigt som du skickar ut en subsignal till slutsteget blir det inte bättre.

Volvocarro
8 april 2014 · 20 Inlägg

Volvocarro skrev:

jocke_gronberg skrev:

Volvocarro skrev:

Okej men clarion stereon jag hade innan (som brann upp) har jag för mig låg på 4x90watt, samma högtalare å bas ? Den borde väl inte blivit överbelastad?

har aldrig hört talas om sådan effekt i en enhet om den ens finns

Skulle börja med att ohm mäta högtalarna så dom ligger på 4 ohm var

Mäter gör du med en multimeter som finns på te:x biltema

Sorry fel av mig, 4x60 watt! Okej det ska jag göra!

Nu har jag mätt ohm i högtalarna...2 st av dom ligger på 4ohm, 1 på 3ohm och den sista på 5 ohm.., lite gott å blandat. Hur löser man detta ? Och kan de vara de som får stereon så varm?

Volvocarro
8 april 2014 · 20 Inlägg

Nausea skrev:

Volvocarro skrev:

beckstroem skrev:
Prova låna en kompis slutsteg å prova några timmar.. jag har samma fenomen i min bil, nydragna kablar, ordentlig plus/jord, störningsfritt draget.. Jag är 98% säker på att det är mitt slutsteg som ger detta fenomen smile Dock har jag en kenwood

Men slutsteget har väl inget med varm stereo och göra? För steget är väl meningen att de ska avlasta basen från stereon, dvs mindre belastning? Har ett Gas monoblock på 600 watt och det blir inte ens ljummet på den korta tid de tar för stereon att bli varm... Eller är jag helt ute å cyklar?

Jo, det har det. Belastas stereon inte lika mycket, om den bara ska fungera som förförstärkare och inte som integrerad förstärkare och driva högtalare (=last) så utvecklar stereon mindre värme. Men om du driver högtalare samtidigt som du skickar ut en subsignal till slutsteget blir det inte bättre.

Okej men det borde väl inte göra nån skillnad att "låna och prova"  med ett annat slutsteg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang