Väldigt varmt stereo trots nydragning av el

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Tja!
Har problem med stereon i min volvo 740 -88.
Hade en clarion stereo i bilen för ca 2 månader sen (den hade suttit i bilen i 2 år) med 4 st högtalare påkopplade och även slutsteg och baslåda. I princip utan förvarning så brann stereon upp, alltså den blev så varm att den faktiskt började brinna...

Nu har jag en ny Sony stereo som också blir VÄLDIGT varm... Den ska klara 4x55 watt, jag har 2 st 35watt och 2 st 30watt högtalare påkopplat, samt slutsteg på 600watt och baslåda på 500watt. Min fråga, det borde väl inte vara för mkt grejer påkopplat?
Har även dragit helt nya högtalarkablar och ny ström å jord till stereon...
Det är ingen varmluft som ligger och blåser bakom som gör den varm, har provat att köra med stereon utanför och den blir lika varm då...

Nu har jag helt slut på idéer, någon som har förlag på vad de kan vara?

Kan även tillägga att jag är nybörjare på bilstereo, men har fått hjälp bitvis så jag fått bekräftat att det är schysst/rätt gjort!

Drönirettab
6 april 2014 · 21 761 Inlägg

Skriv vad högtalarna heter, alternativt om du vet vilken impedans de har. Om vi får reda på det så kan vi eventuellt utesluta att stereon blir överbelastad pga för låg impedans. smile

Har du märkt om stereons belysning blinkar när du spelar musik?

Stripz Voodoo
6 april 2014 · 1 444 Inlägg

spelar du mkt  och högt så brukar stereona bli varma.testa med att koppla bort ett par av högtalarna.
bak isf

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Telningen
6 april 2014 · 2 Inlägg

Kolla så att du inte kör mer än en högtalare på varje utgång,... kablarna får inte vara parallellkopplade ... 2 4-ohms högtalare på samma utgång innebär att du kör i 2 ohm, och det är det inte varje bilstereoslutsteg som pallar med--

Senast redigerat av Telningen (6 april 2014)

Volvocarro
6 april 2014 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev: