Väldigt varmt stereo trots nydragning av el

Nausea Avstängd
8 april 2014 · 598 Inlägg

Det är väl inte slutsteget som är problemet? Prova i så fall att köra alla högtalare med externa slutsteg och bara använda HU som förförstärkare.

Drönirettab
8 april 2014 · 21 761 Inlägg

Volvocarro skrev:
Nu har jag mätt ohm i högtalarna...2 st av dom ligger på 4ohm, 1 på 3ohm och den sista på 5 ohm.., lite gott å blandat. Hur löser man detta ? Och kan de vara de som får stereon så varm?

Det borde inte bli problem med de där värdena, 4 Ohms högtalare kan ha nedåt 3 Ohms resistans så det verkar ganska vettigt tycker jag. smile

Du har väl bara kopplat en högtalare per kanal hos stereon?

Noiseprojekt
8 april 2014 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:
Watt utvecklar värme, och ju fler Watt stereon har desto varmare blir den. Min har en liten fläkt och den ligger på 4x50 W. Väremeutvecklingen kan dock begränsa livslängden, så ett litet slutsteg till högtalarna + bas skulle färmodligen sprida risken men sänka värmen i stereon. Och du får lite mer bas på köpet.

Ursäkta men va??

Nej det är inte effekten (Watt) som utvecklar värme.
Det är rättare sagt effektiviteten på en stereo/slutsteg som utvecklar värme.
Har du ett slutsteg på 100W och effektiviteten på stereon/slutsteget ligger på 90% så kommer du ha 10 Watts effektförlust som blir värmeutveckling

Antalet Watt har inget med värmen att göra i den bemärkelsen.


Ja, skulle hon avlasta stereon med ett slutsteg så skulle värmen gå ner då stereons interna slutsteg inte behöver jobba lika hårt då det inte har någon last.

men du får göra förklara hur hon får lite mer bas om hon avlastar stereon.

Noiseprojekt
8 april 2014 · 1 523 Inlägg

Carro, kör du mycket cd-skivor eller använder du USB, Aux etc?


Vill bara kolla för att vara hundra, du har skrivit att du dragit ny plus och en ny jord du menar väl en minuskabel som du dragit tillbaka till stereon?
alltså en 2 ledad kabel (+ & -)
Och inte jordat högtalarens minus i chassit?!

Nausea Avstängd
8 april 2014 · 598 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Antalet Watt har inget med värmen att göra i den bemärkelsen.


Ja, skulle hon avlasta stereon med ett slutsteg så skulle värmen gå ner då stereons interna slutsteg inte behöver jobba lika hårt då det inte har någon last.

men du får göra förklara hur hon får lite mer bas om hon avlastar stereon.

Inte? Så de som tillverkar värmeelement har fel och det spelar ingen roll om det ligger på 600 eller 1200 W? Du menar förstås att det blir varmt ändå, även om det tar lite längre tid med ett element på 600 W. Ju fler Watt, desto mer värme utvecklar manicken. Märkligt att du inte förstod sambandet.

Precis, det skulle alltså innebära att stereon inte behöver utveckla lika mycket effekt och därför inte bli lika varmt. Och effekten mäts i Watt.

Jag menade att om hon ändå kopplar in ett externt slutsteg kan hon driva en sub. Eller flera om hon vill. Lite mer bas alltså.

SimonT Egen
9 april 2014 · 277 Inlägg

Om en stereo ger 4x55w säger vi, och högtalarna vill ha säg 100watt så kommer de inte att få det. De får 55w.

Problemet är kanske att stereon är monterad i ett för trångt utrymme?

Kör du cd också så är de ännu värre, att köra med usb eller aux kommer leda till mindre värmeutveckling, sen undrar jag samma som Noiseprojekt, 2 ledad kabel tillbaka till stereon?

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Carro, kör du mycket cd-skivor eller använder du USB, Aux etc?


Vill bara kolla för att vara hundra, du har skrivit att du dragit ny plus och en ny jord du menar väl en minuskabel som du dragit tillbaka till stereon?
alltså en 2 ledad kabel (+ & -)
Och inte jordat högtalarens minus i chassit?!

Använder oftast USB eller radio! Nej högtalarnas minus går tillbaka till stereo, inte i chassit!

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

SimonT skrev:
Om en stereo ger 4x55w säger vi, och högtalarna vill ha säg 100watt så kommer de inte att få det. De får 55w.

Problemet är kanske att stereon är monterad i ett för trångt utrymme?

Kör du cd också så är de ännu värre, att köra med usb eller aux kommer leda till mindre värmeutveckling, sen undrar jag samma som Noiseprojekt, 2 ledad kabel tillbaka till stereon?

Självklart sitter stereon i ett trångt utrymme, de gör väl alla stereos? Men som sagt så blir den lika varm även om någon sitter och håller i den utanför hålet....kör oftast USB eller radio och har 2-ledad kabel tillbaka till stereon

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Så jag behöver alltså dra alla 4 högtalarna till mitt slutsteg? Man kan alltså inte ha högtalare på stereon? Känns skumt...

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:

Volvocarro skrev:
Nu har jag mätt ohm i högtalarna...2 st av dom ligger på 4ohm, 1 på 3ohm och den sista på 5 ohm.., lite gott å blandat. Hur löser man detta ? Och kan de vara de som får stereon så varm?

Det borde inte bli problem med de där värdena, 4 Ohms högtalare kan ha nedåt 3 Ohms resistans så det verkar ganska vettigt tycker jag. smile

Du har väl bara kopplat en högtalare per kanal hos stereon?

Yes bara en högtalare per ingång

Nausea Avstängd
9 april 2014 · 598 Inlägg

Volvocarro skrev:
Yes bara en högtalare per ingång

Utgång.

Nausea Avstängd
9 april 2014 · 598 Inlägg

Volvocarro skrev:
Så jag behöver alltså dra alla 4 högtalarna till mitt slutsteg? Man kan alltså inte ha högtalare på stereon? Känns skumt...

Om du är orolig över temperaturen HU utvecklar så kan du ju testa det. Det minskar belastningen och därmed värmeutvecklingen.

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Nausea skrev:

Volvocarro skrev:
Så jag behöver alltså dra alla 4 högtalarna till mitt slutsteg? Man kan alltså inte ha högtalare på stereon? Känns skumt...

Om du är orolig över temperaturen HU utvecklar så kan du ju testa det. Det minskar belastningen och därmed värmeutvecklingen.

Så det är alltså överbelastning på stereon som gör den så varm?

Nausea Avstängd
9 april 2014 · 598 Inlägg

Volvocarro skrev:

Nausea skrev:

Volvocarro skrev:
Så jag behöver alltså dra alla 4 högtalarna till mitt slutsteg? Man kan alltså inte ha högtalare på stereon? Känns skumt...

Om du är orolig över temperaturen HU utvecklar så kan du ju testa det. Det minskar belastningen och därmed värmeutvecklingen.

Så det är alltså överbelastning på stereon som gör den så varm?

Nej, om det blev överbelastat skulle den bränna en säkring eller värre. Men hög värme begränsar livslängden på känsliga komponenter. Därför anges ofta hur länge en komponent tål en viss temperatur i samband med montering (lödning på kretskort).

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Nausea skrev:

Volvocarro skrev:

Nausea skrev:

Om du är orolig över temperaturen HU utvecklar så kan du ju testa det. Det minskar belastningen och därmed värmeutvecklingen.

Så det är alltså överbelastning på stereon som gör den så varm?

Nej, om det blev överbelastat skulle den bränna en säkring eller värre. Men hög värme begränsar livslängden på känsliga komponenter. Därför anges ofta hur länge en komponent tål en viss temperatur i samband med montering (lödning på kretskort).

Okej för när jag kört ca 30 min i sträck med musik igång, inte överdrivet högt, så hinner stereon bli så varm att de luktar "varm el"/elbrand... Den når ju inte en viss temp å stannar där, den fortsätter att stiga i temp hela körningen, det var så den andra brann upp. Borde inte någon säkring gå innan detta händer? Man blir ju lite nervös när det faktiskt började brinna i den förra...

Nausea Avstängd
9 april 2014 · 598 Inlägg

Skaffa en stereo med en inbyggd fläkt. Jag har det på min Alpine.

lighter22
9 april 2014 · 436 Inlägg

gör så att du kopplar bort iso kontakten som alla högtalare är kopplade till. och sen kopplar du in ditt USB mine/telefon och lirar lite musik I stereon och ser om den förtfarande blir varm även när Inga högtalare är inkopplade om den blir lika varm då vet vi att det inte har något att göra med den biten iaf.

om den inte blir varm då gör då så att du kopplar in högtalare för högtalare och ser när den börjar bli varm och på så¨vis med hjälp av uteslutningsmetoden komma fram till vad det är som orsakar värmeutvecklingen. sen vad är det för temperaturer vi snackar om på stereon?

juste vad är det för stereo? kan inte se att det är angivet nånstans tongue

Senast redigerat av lighter22 (9 april 2014)

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

lighter22 skrev:
gör så att du kopplar bort iso kontakten som alla högtalare är kopplade till. och sen kopplar du in ditt USB mine/telefon och lirar lite musik I stereon och ser om den förtfarande blir varm även när Inga högtalare är inkopplade om den blir lika varm då vet vi att det inte har något att göra med den biten iaf.

om den inte blir varm då gör då så att du kopplar in högtalare för högtalare och ser när den börjar bli varm och på så¨vis med hjälp av uteslutningsmetoden komma fram till vad det är som orsakar värmeutvecklingen. sen vad är det för temperaturer vi snackar om på stereon?

juste vad är det för stereo? kan inte se att det är angivet nånstans tongue

Okej ska testa de! Det är en Sony kommer inte ihåg resten av namnet nu.., blir så pass varm att man bränner sig och så luktar den elbrand ibland vet doch inte temperaturen men satans varm iaf, den förra brann upp på samma sätt

Volvocarro
9 april 2014 · 20 Inlägg

Nausea skrev:
Skaffa en stereo med en inbyggd fläkt. Jag har det på min Alpine.

Får väl kanske testa de...

lighter22
10 april 2014 · 436 Inlägg

Volvocarro skrev:

Nausea skrev:
Skaffa en stereo med en inbyggd fläkt. Jag har det på min Alpine.

Får väl kanske testa de...

att stereon får en inbyggd fläkt betyder inte för fem öre att den kommer leva längre.
batter att hitta fel källan har du mätt spänningen fram till stereon? om stereon får för låg spänning kompenseras det med högre ström (ampere) vilket då kan öka värme utvecklingen I stereon.

jag har själv kört sony mina 3 senaste apparater varav ingen av dem har haft värme problem så tror inte problemet ligger I stereon I sig utan I ström tillförseln eller bil specifikt problem.

Edit stavning hmm har gorg problem med svensk redigering?

Senast redigerat av lighter22 (10 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang