Min VW Transporter går i "felsäkert läge" "Tappar turbon"

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

Hej..... Har ett problem som gör att jag inte kan sova om nätterna...

Min VW Transporter -04 går hur fint som helst, växlar bra osv osv.. Men helt plötsligt då kan den mitt under en omkärning tex bara helt plötsligt gå i "felsäkert läge" dvs... Bilen tappar alll kraft/Turbo... Varvar bara max 2000 varv.. står du still och tomgasar kan du komma upp i 3500....

Det kommer varken upp någon lampa eller liknande...

När jag vrider på och av tändningen är allt som vanligt igen.. så kan det gå kanske 70 mil... sen händer det igen...

På felsökning står det att turbon visar på överladdtryck..


Hur kommer detta sig??? Vad kan felet vara??

OBS... bilen har varit inne på verkstad och de har kollat givaren som var OK.... Magnetventilen... och gjort alla uppdateringar....

Vet inte vad jag ska göra.....

Mvh Sömnlöse Simon

Mickius
8 april 2014 · 4 670 Inlägg

Om en turbo överladdar är det många gånger slangen till wastegaten som är trasig eller att wastegaten kärvar

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

På Mullers säger det att de tror att man måste byta hela turbon... Känns lite konstigt när man inte ens vet till 100 vad felet är.. Går det själv att kontrollera slangen till "wastegaten"? ?Men vad gör då att klaffarna inte öppnar eller stänger som det ska...

Senast redigerat av simoninen (8 april 2014)

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

*Edit* menar att de sa att det inte går att byta utan att "hela turbon isf måste bytas" *

Mickius
8 april 2014 · 4 670 Inlägg

Vet inte hur just din motor ser ut men oftast väldigt enkel att byta ut och kostar några 10kr.

Om inte wastegaten öppnar som den ska så släpper den inte förbi avgaserna utan då går dom igenom turbon vilket gör att turbons impeller "fläktblad" snurrar snabbare än dom ska. Då får du ett högre laddtryck

Wastegaten styr alltså så du får rätt laddtryck

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

I see i see... Detta måste genast undersökas känner jag... Ska försöka fixa någon bild... Konstigt att inte Mullers i det här fallet ens nämnt om detta? Jag menar, inte behövs väl en hel turbo bytas om det är wastegaten det är fel på?

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

http://forumbilder.se/DCFNI/imag0253.jpg

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

Hur gör man om man vill kontrollera wastegaten osv.. Går det komma åt själv?

simoninen
8 april 2014 · 7 Inlägg

*EDIT* Finns ingen Wastegate på denna.....

mb_pucken
8 april 2014 · 5 087 Inlägg

Wastgaten går iaf hos vag inte att köpa lös och är ihopbyggd med turbon.
Dom brukar kunna börja läcka avgaser från wg spjällets axel och då kan dom börja kärva.
Har stött på några bilar med samma krångel som din och det har varit varierande fel och ibland inget fel alls mer än att den just överpikar landet någon enstaka gång.
Wg klockan går att prova, dock.behövs en vakumsug med mätklocka.
Under rutan inne i motorrummet sitter det en vakumklocka och lite slangar, kolla dom smile där i från går bla en.slang till Wastgaten smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mickius
8 april 2014 · 4 670 Inlägg

simoninen skrev:
Hur gör man om man vill kontrollera wastegaten osv.. Går det komma åt själv?

Bästa är o trycktesta om den öppnar vid angivet tryck så den inte kärvar smile

Highway_Outlaw
8 april 2014 · 198 Inlägg

Det är inte en VNT/WGT turbo på denna då?
Då kan det vara detta problemet:

http://www.myturbodiesel.com/wiki/vnt-t … ngine-mk4/

MVH
Peter

Senast redigerat av Highway_Outlaw (8 april 2014)

_MichA_
8 april 2014 · 595 Inlägg

De kan mycket väl vara vingarna i turbon som kärvar detta problemet hade ja på min golf 4 1.9 tdi
Vi gjorde som så att vi plockade ner o rengjorde insuget och plockade loss turbon o dränkte i 5-56 i 2 hel dagar innan vi öppnade den o gjorde rent o fixade med vingarna i turbon o sen när vi fått ihop den så fungerade bilen perfekt o slutade att gå in i limp-mode.

finns mycket info om detta om du söker engelska forum.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2014 · 13 742 Inlägg

sitter variabelt på en sån motor vad jag vet.

den lär jhu lagt en felkod när den går ner i felsäkert läge.


höll på med en vag v10 tdi och den tappade oxå plötsligen effekt vid körning.

men efter en lite mer inspererad körning så gav sig felet.

så testa att kör lite hårdare än vanligt om inte motorn plågas dagligen.

inget ovanligt att vnt börjar strula så det är med största sanorlikheten ditt problem men kolla exakt vad felkoderna säger först!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Airtune Turbotekniker
16 januari 2015 · 54 Inlägg

Hej.

Vet att tråden är gammal men eftersom folk söker och hittar gamla trådar så kommer ett svar ändå.

Du har en VNT turbo på motorn och då kan läckage från vakuum klockan eller att skenorna inuti avgashuset kärva. Båda felsymptomen är vanliga.

Det du kan göra själv om du kommer åt turbon är att kolla på klockan på turbon. Starta motorn och se att den dras åt hela vägen lätt utan att hacka eller kärva. Kläm sedan åt vakuum slangen och kontrollera att klockan håller tätt utan att läcka.

Det kan vara så enkelt som en läckande slang, men oftast så kärvar skenorna i huset. Om man plockar lös klockan så kan man känna på armen på turbon om den går att röra fritt.

Om den inte går fritt så måste turbon renoveras eller bytas ut.

På Transporter T5 så bör man även kontrollera vattenpumpen och oljekylaren då de relativt ofta går sönder och läcker ner kylarvätska i oljan. Detta leder i sin tur till att turboaggregatet rasar.


Med vänlig hälsning
Stefan,
Turbomekaniker @ Airtune AB

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
skodovka
30 januari 2016 · 10 Inlägg

Upplever exakt samma på min Caravelle T5 från 2008. 2.5tdi 174hk
När man gasar för hårt, speciellt när den är kall så går motorn in i felsäkert läge. Starta om så nollställs den.
Upplever även motorn seg och den drar 1.5 liter på landsväg. Specad förbrukning är 0.77
Är det samma problem med turbon som på den andra bilen här i tråden?

Tidigare ägaren har bytt en slang på turbon så kan det vara något annat problem som ligger bakom om detta problem är tillbaka nu igen?

Har precis köpt bilen men märkt problemet nu efter 200mils körning. Den har totalt gått 12000mil

skodovka
30 januari 2016 · 10 Inlägg

Kan tillägga att den går likadant som när jag köpte den för en vecka sedan men jag insåg när den gick in i felsäkert läge och att förbrukningen inte går att få ner att det måste vara fel på den.

Tips på exakt vad/hur jag kan felsöka själv?
Är hyffsat händig men kan inga namn på delarna på turbon etc. Hur ser till exempel klockan ut på turbon?

Är nere i alperna i en liten by o åker skidor. Kan inte åka till VW-verkstad på ett tag.

Säljaren, kvd.se bilauktion, måste ha känt till detta vid försäljning men sa inget...

skodovka
31 maj 2016 · 10 Inlägg

Efter felsökning på en verkstad som inte hittat något och lämnat vidare till VAG i stan så fick de fram testdata som visade att turbon inte går som den ska. KVD tar reklamationen och renovering av turbon.
Hoppas det ska lösa problemen.

torsen
2 juni 2016 · 7 236 Inlägg

Vill berätta/tipsa om att jag på en Land Rover med Storm/Td5 hade rubricerat problem.
I mitt fall berodde det på gaspedalen, som fick bytas som komplett enhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang