Köpa 18T turbo från vart?

JimmyAndersson
10 april 2014 · 1 679 Inlägg

Hallå, undrar vart man köpa en 18T till volvo med rakt avgashus?
Dom få ställena jag hittat så verkar det bara vara utbytes turbos och vill ha min gamla tillbaka.
Men om man vill ha kvar sin 16T turbo då?
Har mailat några företag om att köpa bara turbo men inte fått nåt svar än.
Finns ju dock ett ställe som heter Bil och Maski.... I en stad, men efter lite googlande på det så vart jag inte lika sugen att köpa av han.
Eller om det är nån som säljer en fin 18T turbo så hojta till smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Drunk A.Sörman
10 april 2014 · 1 299 Inlägg

Varför köper du bara inte en 19t är nästan samma å säljs på massa ställen smile

JimmyAndersson
10 april 2014 · 1 679 Inlägg

Drunk skrev:
Varför köper du bara inte en 19t är nästan samma å säljs på massa ställen smile

För då slipper jag byta downpipe smile och svets egenskaper existerar inte smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
N0rdiin
11 april 2014 · 54 Inlägg

De finns ju andra me svetsegenskaper du kan flörta me;)

simlar
11 april 2014 · 5 523 Inlägg

Varför inte bara köpa en 19T (eller annan valfri TD04) och byta avgashus? Alla TD04-avgashus passar mellan varandra.

Senast redigerat av simlar (11 april 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JimmyAndersson
11 april 2014 · 1 679 Inlägg

N0rdiin skrev:
De finns ju andra me svetsegenskaper du kan flörta me;)

ska ha dig i åtanke wink

simlar skrev:
Varför inte bara köpa en 19T (eller annan valfri TD04) och byta avgashus? Alla TD04-avgashus passar mellan varandra.

Men är inte avgashuset lite mindre på en 16T ist för en 19T smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
simlar
11 april 2014 · 5 523 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

simlar skrev:
Varför inte bara köpa en 19T (eller annan valfri TD04) och byta avgashus? Alla TD04-avgashus passar mellan varandra.

Men är inte avgashuset lite mindre på en 16T ist för en 19T smile

Finns ju olika storlekar, vanligast på Volvo är 6ans och 7ans, och det finns då raka konade, raka labyrinttätade och vinklade labyrinttätade.

Men inga problem att köra med 6ans på 19T om det är vad du har nu.
Som sagt ALLA TD04-avgashus passar mellan varandra, spelar ingen roll om det är 5ans raka konade med T25-fläns från Saab eller 6ans raka konade från Volvo 940 osv. Sålänge det suttit på en TD04 passar det eftersom det är samma kärna och avgasturbin på alla TD04.

Enda skillnaden är att mindre avgashus/siffra = mera mottryck.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JimmyAndersson
11 april 2014 · 1 679 Inlägg

simlar skrev:

JimmyAndersson skrev:

simlar skrev:
Varför inte bara köpa en 19T (eller annan valfri TD04) och byta avgashus? Alla TD04-avgashus passar mellan varandra.

Men är inte avgashuset lite mindre på en 16T ist för en 19T smile

Finns ju olika storlekar, vanligast på Volvo är 6ans och 7ans, och det finns då raka konade, raka labyrinttätade och vinklade labyrinttätade.

Men inga problem att köra med 6ans på 19T om det är vad du har nu.
Som sagt ALLA TD04-avgashus passar mellan varandra, spelar ingen roll om det är 5ans raka konade med T25-fläns från Saab eller 6ans raka konade från Volvo 940 osv. Sålänge det suttit på en TD04 passar det eftersom det är samma kärna och avgasturbin på alla TD04.

Enda skillnaden är att mindre avgashus/siffra = mera mottryck.

Okej, dåså men det är ju egentligen mottrycket jag är orolig över hmm kommer nog till en start att köra med orginal stakar vilket kör det lite osäkert smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
simlar
11 april 2014 · 5 523 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

simlar skrev:

JimmyAndersson skrev:
Men är inte avgashuset lite mindre på en 16T ist för en 19T smile

Finns ju olika storlekar, vanligast på Volvo är 6ans och 7ans, och det finns då raka konade, raka labyrinttätade och vinklade labyrinttätade.

Men inga problem att köra med 6ans på 19T om det är vad du har nu.
Som sagt ALLA TD04-avgashus passar mellan varandra, spelar ingen roll om det är 5ans raka konade med T25-fläns från Saab eller 6ans raka konade från Volvo 940 osv. Sålänge det suttit på en TD04 passar det eftersom det är samma kärna och avgasturbin på alla TD04.

Enda skillnaden är att mindre avgashus/siffra = mera mottryck.

Okej, dåså men det är ju egentligen mottrycket jag är orolig över hmm kommer nog till en start att köra med orginal stakar vilket kör det lite osäkert smile

Funkar det med 16T så funkar det med 19T, blir bara mer mottryck om du tar ut mer effekt eftersom mer effekt = mer avgaser.
Är du orolig över mottryck ska du inte köra med TD04 alls, finns inga tillräckligt stora avgashus för att kunna hålla lågt mottryck vid högre effektuttag.
Känner du att du måste köra TD04 så är 7ans vinklade avgashus det med bäst flöde och då måste du ändå skaffa ny downpipe/svetsa om den du har.
Och då åtminstone 3" downpipe, original är väl på endast 2,25" ?

Mitsu-kopior finns det mängder av på Ebay till närmare halva priset jämfört med äkta mitsu ifall du vill få tag i billiga TD04or.
T.ex
Komplett med avgashus som har Volvo-fläns:
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger- … 1c25909acb

http://www.ebay.co.uk/itm/Kinugawa-Turb … 1e7a3d401d

Komplett förutom avgashus:
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger- … 1e79f87a42

http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-S70-850 … 566331b796

Senast redigerat av simlar (11 april 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JimmyAndersson
11 april 2014 · 1 679 Inlägg

Jag har tre från turbo nu, och bsr steg 3 programvara smile men ska montera autotech steg 4 programvara och använda mig av en 18/19T, och en 18T passar rakt av smile fårse vad som händer smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
djukk34
11 april 2014 · 309 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Hallå, undrar vart man köpa en 18T till volvo med rakt avgashus?
Dom få ställena jag hittat så verkar det bara vara utbytes turbos och vill ha min gamla tillbaka.
Men om man vill ha kvar sin 16T turbo då?
Har mailat några företag om att köpa bara turbo men inte fått nåt svar än.
Finns ju dock ett ställe som heter Bil och Maski.... I en stad, men efter lite googlande på det så vart jag inte lika sugen att köpa av han.
Eller om det är nån som säljer en fin 18T turbo så hojta till smile

På Volvo roll

JimmyAndersson
11 april 2014 · 1 679 Inlägg

maaw skrev:

JimmyAndersson skrev:
Hallå, undrar vart man köpa en 18T till volvo med rakt avgashus?
Dom få ställena jag hittat så verkar det bara vara utbytes turbos och vill ha min gamla tillbaka.
Men om man vill ha kvar sin 16T turbo då?
Har mailat några företag om att köpa bara turbo men inte fått nåt svar än.
Finns ju dock ett ställe som heter Bil och Maski.... I en stad, men efter lite googlande på det så vart jag inte lika sugen att köpa av han.
Eller om det är nån som säljer en fin 18T turbo så hojta till smile

På Volvo roll

Kostar inte hur mycket? smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
14 april 2014 · 1 679 Inlägg

mumifix skrev:
http://www.airtune.se/product_info.php?info=p225_Mitsubishi-TD04---Bygg-sjaelv-.html

Drog iväg ett mail till dom nu smile
Men det verkar som om man kan köpa bara turbo ifrån dom vilket är bra, då alla andra vill ha min i retur och den vill jag behålla smile
Tack för tipset.

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang