B21a ingen gnista

Danne8331
11 april 2014 · 649 Inlägg

tjena, har en b21a. ingen gnista, har bytt fördelare, tändspole, stift, tändkablar.

har 6v fram til tändspolen bara, för lite?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
11 april 2014 · 649 Inlägg

har 10v i kabeln fram till tändspolen, men så fort ja sätter fast den på tändspulens plus så droppar de till 5-6v

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Då har du nog kontaktproblem någonstans i den kabeln, följa kabeln bakåt och kolla om det finns skarvar på vägen som är dåliga. Sitter det förkopplingsmotstånd så kan det vara dålig kontakt i anslutningarna vid motståndet, enligt ett elschema till 240 ska det finnas förkopplingsmotstånd iaf.

Från en flatstiftsanslutning på startmotorn borde det gå en kabel antingen direkt upp till tändspolens anslutning nr 15 eller så går den till förkopplingsmotståndet, kolla upp om den sitter ordentligt. Den ska ge spänning till tändspolen när startmotorn går, annars blir det för låg spänning just under startögonblicket pga att den går genom förkopplingsmotståndet. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 april 2014)

Oves_Bror
12 april 2014 · 456 Inlägg

På dom 240 jag har haft/har så är det  12v på tändspolen. Så du saknar nog några volt där.
Enklaste är väl en kabel direkt från batteri till tändspolens + för att se om det blir nån skillnad

growing old is mandatory growing up is optional
simlar
12 april 2014 · 5 524 Inlägg

Vad har du för spänning på batteriet?

Tändspolen ska alltid ha runt 9V på stift 15 (+) på spolen.
På ena sidan av förkopplingsmotståndet ska du ha batterispänning och på andra sidan ska du ha runt 9V.

Det ska även gå en kabel från startmotorn till stift 15 (+) på spolen, den kabeln matar ström till spolen när du drar på tändningen eftersom batterispänningen sjunker till närmare 9V när man drar på startmotorn.

Det du kan göra är att tillfälligt dra en kabel direkt från batteriets pluspol till stift 15 (+) på tändspolen för att kunna utesluta att det är för låg spänning som är problemet.

Vad har du för brytaravstånd? Ska vara 0,4mm mellan spetsarna när brytarspetsen är som mest öppen.

Kolla även kabeln från stift 1 (-) på spolen är hel, den kabeln går till kondensatorn och sedan i sin tur till brytarspetsen, är det kabelbrott där kan inte brytarspetsen trigga spolen, samma om kondensatorn är trasig.

Senast redigerat av simlar (12 april 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

simlar skrev:
Det ska även gå en kabel från startmotorn till stift 15 (+) på spolen, den kabeln matar ström till spolen när du drar på tändningen eftersom batterispänningen sjunker till närmare 9V när man drar på startmotorn.

Det du kan göra är att tillfälligt dra en kabel direkt från batteriets pluspol till stift 15 (+) på tändspolen för att kunna utesluta att det är för låg spänning som är problemet.

Vad har du för brytaravstånd? Ska vara 0,4mm mellan spetsarna när brytarspetsen är som mest öppen.

Kolla även kabeln från stift 1 (-) på spolen är hel, den kabeln går till kondensatorn och sedan i sin tur till brytarspetsen, är det kabelbrott där kan inte brytarspetsen trigga spolen, samma om kondensatorn är trasig.

har testat kopplat plus direkt, har 0,4mm, har bytt den kabeln 100 gånger.

fattar ingenting, snart sänker jag den i ljusnan

Senast redigerat av Danne8331 (12 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

När du kopplar direktplus på tändspolens stift 15, sjunker spänningen när du sätter fast kabeln på tändspolen då också?

Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

nej

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Oves_Bror
12 april 2014 · 456 Inlägg

Och du är säker på att delarna som du satt i är hela?

growing old is mandatory growing up is optional
simlar
12 april 2014 · 5 524 Inlägg

Testat byta kondensator?

Testat flera olika tändspolar som du direktmatat?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Men ändå blir det ingen gnista när du sätter direktplus?

Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

ingen gnista på direktplus nej.

köpte begagnat, killen så att han tog de ur en fungerande bil.

testat 3 olikq tändspolar, en från en bubbla som jag Vet fungerar.

ska testaköpa fjång ny konding..

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

tändspole fungerar, sprittny kondensator + brytarsprtsar. funkar inte.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

fått fram att det är kabeln fram till tändspolen (+) som är fel. men den försvinner ju in under motorn, vart kan jag dra en ny plus mellan tändspole å tändningslås, alltså - vilken kabel på tändningslåset styr.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Kabeln till tändspolen ska ha spänning med nyckeln i läge 2 och 3 (start), dvs anslutning 15 i tändlåset. Om jag inte ser fel i elschemat så borde den där kabeln (blå) få sin spänning från säkring 11, då kan du kolla där hur det ser ut. smile

Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

Drog ny kabel från tändningslåset.

Gnista i brytarspetsarna nu.

Dock så startar den inte, ingen gnista på stiften.


En konstig sak som hände:
Plockade av fördelarlocket, la det ca ½meter bort. Vred på tändningen, tröck på brytarspetsare och mycket riktigt kom det gnista, sen helt plötsligt så small den största och manligaste sursmällen som jag någonsin skådat ur avgasröret. Ekade nog ett par mil bort.

Hur fan kan bensinen i cylindrarna tända utan fördelarlocket på???


Börjar tappa hoppet om den här bilen nu. Ägt den i en vecka, köpte den för att dom ska vara krångelfria sen kommer elfelet från helvetet.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

har också testat byta mellan 3 olika fördelarlock, har bra batteri, har slipat på alla tänkbara ställen. Har bytt tändkablar också.



Och jag HADE en brun kabel till + på tändspolen, en blå(efterdraget),svart och svart på -

vet inte vad som kan vara fel nu, helt slut på idéer.

Senast redigerat av Danne8331 (12 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
12 april 2014 · 649 Inlägg

Kan jag ha surat ner stiften så pass mycket så dom är sopslut?

Det värsta är att jag har skruvat ur ett stift, det var torrt. Men soppa får den till förgasaren iallafall.

eller ja, såg torrt ut iallafall, gyllenbrunt så den är bra inställd.



Här har ni en till traktor som strider mot fysikens lagar:
http://www.youtube.com/watch?v=2IDFNt6SCZ8

Senast redigerat av Danne8331 (12 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Har du även bytt rotorn?

Om det nu blir gnista vid brytarspetsarna, men inte i tändkablarna trots nya tändkablar+fördelarlock+konding, så är det väl bara rotorn kvar att misstänka. Kolla så att den verkligen sitter rätt med "styrklacken" i fördelaraxelns spår. smile

Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

tändföljden var fel. 1an började på fel ställe! smile men nu startar den med gamla kabeln från tändninglåset också...


iallafall, stereo har lagt av nu, samtidigt som lite egetdragna lysen i kupen. Har spänningsfall, mätt bla. 2 och 4v.


finns det en kabel som sammankopplar stereo och tändspole? smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang