B21a ingen gnista

Drönirettab
13 april 2014 · 21 761 Inlägg

Stereon ska få spänning från säkring 1 om man använder originalkablarna iaf, tändspolen får som sagt spänning från säkring 11. De säkringarna har inte samma matning från tändlåset, då borde de heller inte påverka varandra tycker jag.

Kan hända att någon kabel vid säkringsdosan har lossnat om du rotade runt" där när du felsökte tändningen, kolla upp det. smile

Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

mja men det måste ju vara en pluskabel som ligger och skaver mot plåt/jord någonstans eftersom jag får spänningsfall ner till 2volt.

Skulle det vart en säkring/kabel som lossnat bör jag ju ha 0volt väl?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
13 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det har du rätt i förstås, kabeln har inte lossnat helt i så fall eller så är det kanske dålig kontakt i en säkring. Inte ovanligt när säkringarna har suttit länge. Om det kortsluter så borde någon kabel bli varm, även om det bara är "litegrann" kortslutet. smile

Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

så då kan vi utesluta kortslutning, för nån varm kabel har jag inte märkt av.

Drog ny kabel till stereon, skiter i det här nu, bilen går ju iallafall.

Bör väl inte vara nå mer som krånglar?

Eller ja, märkte att tempmätaren går i topp ibland, ibland ligger den under mitten(bilen är inte överhettad). Men sånt får man väl leva med wink


Slipat på säkringar/säkringshållare var bland det första jag gjorde så det kan vi utesluta också.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
13 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det där med tempmätaren kan nog räknas som "standard" på 240/740, jag har också en tempmätare som lever sitt eget liv. Bränslemätaren också. smile

Höljet på kabeln till tempmätaren brukar torka sönder och då kan metalltrådarna ta mot motorblocket så att tempmätaren går upp på max, det råkade jag ut för en gång. Klippte av den dåliga biten och skarvade på nytt, sedan slutade den göra så där.

Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

Tack för all support du gett smile

Ska kika lite i helgen när jag har tid, huvudsaken är att motorn går och bilen rullar framåt wink

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

åå där dog den igen, 6 mil hemifrån.

Blev bogserad till en p-ruta av en epa... och får sova hos mor som bor där.

Var en mekaniker och ett x-antal epa/volvoraggare som försökte hjälpa mig men alla gick bet.

Är ström i tändkabeln mellan tändspolen och fördelare, men ingen gnista?


Kabeln som går till tändspolens 1 (-), vart kommer den ifrån? (inte den som går till fördelare eller varvräknare)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
13 april 2014 · 649 Inlägg

kan tillägga att jag åkte i ett gupp när den dog, så jag håller mig till en glapp kabel som jordar.

Gissar på den som sitter på 1 (-) på tändspolen.

Den försvinner dock in under motorn, jag har ingen domkraft eller nåt med mig, måste dra en ny kabel, men vartifrån kan jag "tjuvkoppla" in en ny där, så jag tar mig hem?



EDIT: JAG BLIR TOKIG

Testade plocka bort den där kabeln som går från tändspolens 1 och fortsätter ner under motorn, då fick jag gnista, startade, körde den till en bättre parkering(3dygn), så väl där testade jag att sätta dit den där kabeln (för att utesluta att det är den som orsakar kortis eller något) men då startade den ändå.

Får nåt seriöst problem snart.

Senast redigerat av Danne8331 (14 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
14 april 2014 · 21 761 Inlägg

Sitter det två kablar på tändspolens stift 1 så kan den ena gå till varvräknaren om bilen har en sån, då är det nog möjligt att den kabeln kommer åt jord ibland och i så fall kan inte tändspolen ge gnistor eftersom att den blir jordad hela tiden.

Försök att kolla kabeln hela vägen och se om den har dåligt hölje eller så. smile

Senast redigerat av Drönirettab (14 april 2014)

Danne8331
14 april 2014 · 649 Inlägg

det är inte varvräknare. Det går 3 kablar till stift 1

En är varvräknare(blå)
En går till fördelaren(svart)
En går ner under motorn i ett hölje tillsammans med orginalkabeln som ska gå till stift 15.

Kopplat bort den svarta som jag inte vet vad den gör och vi får se hur länge den går.

Kör den fram och tillbaka till jobbet för att försöka få reda på vad som är fel så fort som möjligt så jag inte "råkar" elda upp bilen.


Fråga: Är du säker på att gnistan uteblir om en pluskabel kommer åt stift 1 ?

Isåfall: Är jag ganska säker på att den kabeln ligger och jordar mot orginalkabeln till stift 15.


Köpte en domkraft på jobbet som ska komma ifrån holland nån dag nu så jag kan hissa upp bilen och kika under å följa kabeln..


Fungerar det inte nu, då har jag ju uteslutit ALLT. Vad är nästa steg? Ny motor? Ny bil?



EDIT:
Japp, uteslutit allt nu tror jag.
Den okända kabeln gick iväg en bit, sen var den avklippt.

Orginalkabeln(bruna till tändspolens +) gick ner till startmotorn (där den f.ö hade hoppat av) och var skarvad med en till brun som jag inte lyckades följa, går säkert till tändningslåset/säkring 1.

Senast redigerat av Danne8331 (15 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
15 april 2014 · 21 761 Inlägg

Elschemat visar att det ska finnas två bruna kablar på stift 15, då verkar den saken stämma iaf.

Den bruna som går ner till startmotorn ska sitta på solenoidens stift 16 och den kabeln ger alltså direktspänning till tändspolen just vid startögonblicket, sedan får tändspolen spänning från den andra bruna kabeln som mycket riktigt har med tändlåset att göra (säkring 11 enligt elschemat) och går dessutom via förkopplingsmotståndet. smile

Om en pluskabel kommer åt stift 1 så blir det en form av kortslutning varje gång brytarna går ihop och ger "tändsignal" till tändspolen (eftersom att tändsignalen är en jordpotential). Gnistan uteblir åtminstone, det kan man konstatera.

Danne8331
15 april 2014 · 649 Inlägg

grymt med folk som hjälper, stor eloge till dig! smile


Det går En brun till 15 på tändspolen.

Däremot så är det 2 bruna kablar som är ihopkopplade Nere vid startmotorn, alltså inte vid tändspolen.

Det måste vara såhär :

Brun kabel kommer ifrån tändningslåset(säkring 11) - Går till startmotorn där den även kopplas ihop med en kabel som går till tändspolens +(15).

Alltså bör det inte vara orginal, men det ska ju fungera likandant bara att inte skarven sitter där den ska.

Jag har testat kopplat på den bruna orginalkabeln på stift 15 på täändspolen och tagit bort min efterdragna(från tändningslåset) samt rivit bort en som gick till 1an på tändspolen(den som inte gick någonstans alls(utifall den kan ja legat mot plus någonstans).

Jag har även kopplat dit den bruna kabeln som ska sitta på startmotorn så den sitter som den ska nu.
Sen så har jag slipat alla jordytor(vet bara av den vid topplocket och vid batteriet).


Frågor:

Kan gnistan utebli om inte den bruna(15 på tändspolen) får ström ifrån generatorn? Borde få gnista ändå väl?

Finns det fler jordpunkter än topplocket och vid batteriet?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
16 april 2014 · 21 761 Inlägg

Danne8331 skrev:
Det går En brun till 15 på tändspolen.

Däremot så är det 2 bruna kablar som är ihopkopplade Nere vid startmotorn, alltså inte vid tändspolen.

Det måste vara såhär :

Brun kabel kommer ifrån tändningslåset(säkring 11) - Går till startmotorn där den även kopplas ihop med en kabel som går till tändspolens +(15).

Alltså bör det inte vara orginal, men det ska ju fungera likandant bara att inte skarven sitter där den ska.

Det kan ju vara kopplat på det sättet i original och att elschemat i Haynes rephandbok inte riktigt följer exakt kabeldragning. Det funkar på samma sätt med den där kabeldragningen också, håller med dig.

Danne8331 skrev:
Kan gnistan utebli om inte den bruna(15 på tändspolen) får ström ifrån generatorn? Borde få gnista ändå väl?

Antar att du menar startmotorn istället för generatorn. Ja, gnistan kan utebli eftersom att spänningen i detta fall kommer från förkopplingsmotståndet och kombinerat med den låga spänning som uppstår när startmotorn snurrar så är jag ganska säker på att tändsolen inte orkar ge tillräcklig gnista (eller någon alls). smile

Danne8331 skrev:
Finns det fler jordpunkter än topplocket och vid batteriet?

Du har ju även kabeln från batteriet till motorblocket, men utöver det vet jag ingen annan "huvudjord".

Danne8331
16 april 2014 · 649 Inlägg

Drönirettab skrev:

Danne8331 skrev:
Det går En brun till 15 på tändspolen.

Däremot så är det 2 bruna kablar som är ihopkopplade Nere vid startmotorn, alltså inte vid tändspolen.

Det måste vara såhär :

Brun kabel kommer ifrån tändningslåset(säkring 11) - Går till startmotorn där den även kopplas ihop med en kabel som går till tändspolens +(15).

Alltså bör det inte vara orginal, men det ska ju fungera likandant bara att inte skarven sitter där den ska.

Det kan ju vara kopplat på det sättet i original och att elschemat i Haynes rephandbok inte riktigt följer exakt kabeldragning. Det funkar på samma sätt med den där kabeldragningen också, håller med dig.

Danne8331 skrev:
Kan gnistan utebli om inte den bruna(15 på tändspolen) får ström ifrån generatorn? Borde få gnista ändå väl?

Antar att du menar startmotorn istället för generatorn. Ja, gnistan kan utebli eftersom att spänningen i detta fall kommer från förkopplingsmotståndet och kombinerat med den låga spänning som uppstår när startmotorn snurrar så är jag ganska säker på att tändsolen inte orkar ge tillräcklig gnista (eller någon alls). smile

Danne8331 skrev:
Finns det fler jordpunkter än topplocket och vid batteriet?

Du har ju även kabeln från batteriet till motorblocket, men utöver det vet jag ingen annan "huvudjord".

Den har jag slipat också, räknade med den i "vid batteriet"




Den satt ju löst iförut, kabeln vid startmotorn. Dock rätt säker på att den inte har legat och jordat(vilket skulle vart skönt däremot).
men men, iallafall, hade ju 12v fram till tändspolen med min egendragna kabel med bilen av och tändningen på, bör ju kräma på mer när motorn är igång?

Senast redigerat av Danne8331 (16 april 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Drönirettab
17 april 2014 · 21 761 Inlägg

Om den egendragna kabeln gav direktspänning, dvs utan att gå via förkopplingsmotståndet, så borde det ha blivit högre spänning med motorn igång. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang