PANIK hjälp med nollning kamrem golf 3 td gtd 93a

Hermanssons_Garage
12 april 2014 · 2 415 Inlägg

Tja. Jag behöver snabb hjälp med o nolla kamrem på en golf 3a td 93a gtd. Jag står o mekar just nu.jag behöver veta vart alla markeringar är. Jag har bara hittat på kamdrevet. Men inte vart på den skall stå. Gälller även pump o vev. Tacksam för snabb hjälp.. har googlat men hittar inget

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
isso \m/(><)\m/
12 april 2014 · 742 Inlägg

Kamaxeln ska låsas med ett typ plattjärn i bakkant på kammen så du får demontera ventilkåpan, pumpen låses med en tapp igenom drevet och in i ett hål i pumpen, vevaxelmarkering hittar du på svänghjulet så du får demontera ett plastlock som sitter på sprängkåpan. Kamdrevet skall sedan knackas loss för optimal nollning med nya remmen, drevet har ingen kil utan sitter bara på en kona.
Har för mig att det var så, många år sedan man meka gammeldiesel

Vill man köra på lite bondmek så funkar det fint att bara göra egna markeringar med nån märkfärg på pump och kamdrev och sen köra med märkningen på svänghjulet

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Hermanssons_Garage
12 april 2014 · 2 415 Inlägg

efter MYCKET om o men och mycket tur. inga snea ventiler även om vi har ställt de fel. så fick vi listat ut hur man gjorde! men att göra det själv var inte enklast! första turen så rök de grått sååååå in i helvete!
sedan så rev vi ner allt igen och pumpen stog ca 6 kuggar fel och kamaxeln stod 3 kuggar fel. vi drog runt motorn innan så inget skulle kunna rasa...
men tack för hjälpen ändå...

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang