Hur kommer det sig att vissa bilar drar 0.39 liter milen?

Volvo740-88 Volvo850-92
14 april 2014 · 1 674 Inlägg

En Volvo V70 med AWD drar ca liter milen blandad körning. Helt OK med tanke på hur tung dessa är och hur mycket hästkrafter dom har.

Men på reklamen ser man bilar, kombi som sedan, dra pisslite soppa, går som ett skott, bäst i allt, och billigt. Nu vet jag att dom vill försöka skryta för det är tanken med reklamen.

Då undrar jag hur de kan få ner bränsleförbrukningen på moderna bilar. Vad gör dom? Halverar dom hästkrafterna? Ljuger dom? Snålar de på material så dessa blir lätta?

Är det så att alla moderna vanliga bilar är snåla, eller är det bara dessa små små bilar så som Renå och sitt0träng, samt PärsÅ som är dessa som drar lite?

Om man ställer frågan: Vad brukar moderna komfortbilar dra idag?

IX ____________________________________
14 april 2014 · 1 340 Inlägg

hybridteknik, start och stopp, effektivare förbränning, effektivare kraftöverföring, lågt luft- och rullmotstånd osv och sen som vanligt när det gäller reklam = lögner smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Evildan
14 april 2014 ·

Vad en modern "komfortbil" förbrukar beror på fler faktorer.
En V70 D2 förbrukar enligt körcykeln 4,2l/100km, detta beroende på att den har en liten "modern" 1.6liters dieselmotor.
Svaret är lite så som du är inne på, färre hästkrafter då det i egentlig mening inte behövs så många för att driva en modernt konstruerad bil framåt i lagligt mak samt moderna material och tunnare plåt i karossen.

Inte ens en "liten" bensinmotor på 1.6l behöver jobba särskilt hårt för att orka flytta en bil i V70s storlek om bilen körs så som folk kör mest och därav får den låga förbrukningssiffror.
Beroende på motorval förbrukar samma bilmodell olika mycket, som exempelvis V70 med dieselmotor från D2 4,2l/100km till D5 6,2l/100km och bensinversionerna T4 1.6l 6,0l/100km till T6 AWD 10,2l/100km.

Senast redigerat av Evildan (14 april 2014)

NiKeMaN Entreprenör
14 april 2014 · 1 286 Inlägg

Fanns det finns ju idag rätt många nya bila bilar med 180-220hk som drar under halvlitern i mellanklasssegmentet.

// Niklas Johansson
torpis Forummoderator
14 april 2014 · 10 572 Inlägg

Det flera olika saker att ta hänsyn till. Vill du ha bra siffror i reklamen eller nöjda kunder, eller både och? Optimera bilen efter körcykeln och få fin reklam, men siffror som inte återspeglar verkligheten. Eller tvärt om skit i körcykeln och optimera efter vardagen.  ...och inte minst vilken förare som kör bilen.

Jag använder min bruksbil som exempel ganska ofta och blir lika ofta kallad div saker, det kan kvitta egentligen eftersom jag VET att det stämmer smile I ena änden av envelopet så finns effekt för att köra ikapp bilar med tre bokstäver i namnet och en motor på 3liter, i andra änden finns potential för att komma 200mil på en tank. Blandningen där mellan beror på hur gasglad man är, men det är svårt att kliva över 0.65/mil och behålla körkortet.  Jag kör långt under Volvos angivna siffror.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Seth
14 april 2014 · 3 354 Inlägg

Ifs min bil är sagd att man ska komma ner till 0,37-0,39.
Jag snittar ca 0,45-0,42 vanlig körning och då är inte bilen helt inkörd än

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
klabas
14 april 2014 · 44 Inlägg

På sista frågan, vad drar en komfortbil idag?

Det logiska är ju att svara att det har med motorstorlek, drivmedel och om det är landsväg eller stad. Men vafasen, dom flesta nya bilar är ju ganska komfortabla (utom dom nämnda fransmännen, som är gjorda av plast og isolerade med kartong)

Bilen jag har nu ska dra 0,31 landsväg: har jag fått ned den i det, - Nej (inte ens på E4an i 100 mil).

Man blir besviken før att du inte tar dig 170 mil på en tank (som du skulle gjort om siffrorna stämt).

Jag menar också att jag aldrig kommer att kunna få ned den till 0,31L/mil før det är hittepåsiffror. Inte ens om jag håller andan i världens längsta nedförsbacke kommer bilen att ha dragit 0,31.

VART ÄR SVERKER OLOFSSON NÄR MAN BEHØVER DET?

.done
torpis Forummoderator
14 april 2014 · 10 572 Inlägg

klabas skrev:
(inte ens på E4an i 100 mil).

Tro fan det 120km/h är på tok för fort för att nå rätt siffror, det är inte landsväg. smile  Lägg dig på farthållaren i 80km/h på mätaren så ska du se. 80km/h låter lågt, men jag kan ta gift på att de flestas färddatorer säger under 70km/h i snitt, så i den aspekten är 80km/h både snabbt och representativt för landsväg. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
14 april 2014 · 6 566 Inlägg

Min bil har en 1.75L Euroklass 5 bensin motor, väger omkring 1500 kg och 235 breda däck.

I snitt till jobbet drar den 0.91L/mil enligt färddatorn, det är ca 7-8km till jobbet, ungefär lika mycket uppför som nedför. Kör jag motorväg börjar förbrukningen stiga närmre 0.85-0.9, men med tanke på motorstorleken och bilens vikt etc. så känns det rimligt.

Ligger jag däremot nere i 80-90 sjunker förbrukningen till 0.7-0.75. Förutom om vägen lutar lätt nedför, nere i "0.5" då.

De/Dem
klabas
14 april 2014 · 44 Inlägg

torpis skrev:

klabas skrev:
(inte ens på E4an i 100 mil).

Tro fan det 120km/h är på tok för fort för att nå rätt siffror, det är inte landsväg. smile  Lägg dig på farthållaren i 80km/h på mätaren så ska du se. 80km/h låter lågt, men jag kan ta gift på att de flestas färddatorer säger under 70km/h i snitt, så i den aspekten är 80km/h både snabbt och representativt för landsväg. smile

Ja jo det är joførsig sant! Vi har ju bara 80-vägar som högst här i oslo-området, men det blir ju inte heller representativt då det oftast är kø smile

Men i Sverige och "landsväg" før mig är iaf 110-vägar. Känslan att bli blåst på konfekten får man ju när biltillverkarna presenterar siffror som man aldrig realistiskt klarar att få till.. Men jag ska ju inte klaga - kør blandat kring halvlitern och det är jag sjukt nöjd över! Det lilla missnöjet är riktat mot branschen och inte specifika biltillverkare. Trist när förbrukning inte stämmer med de siffror som presenteras, man har ju alltid förväntningar och det skadar förtroendet när förväntningar inte besvaras!

.done
Germax
14 april 2014 · 12 086 Inlägg

Slöa bilar som dragit mer eller mindre bränsle har alltid funnits. Grejen idag är att man kan göra pyttesmå motorer med hightechteknik och de går jättebiligt. Vill man dessutom ha lite mos i maskin så sätter man på en hightechturbos som gör att de yttepyttesmå motorerna faktiskt får lite skjuts när man vill. Finns det ens V70 utan turbomotor idag?
Tekniken går framåt som tur är.

IX ____________________________________
14 april 2014 · 1 340 Inlägg

Germax skrev:
Slöa bilar som dragit mer eller mindre bränsle har alltid funnits. Grejen idag är att man kan göra pyttesmå motorer med hightechteknik och de går jättebiligt. Vill man dessutom ha lite mos i maskin så sätter man på en hightechturbos som gör att de yttepyttesmå motorerna faktiskt får lite skjuts när man vill. Finns det ens V70 utan turbomotor idag?
Tekniken går framåt som tur är.

Nope, det finns tio olika motoralternativ, alla med Turbo

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Så sammanfattning av denna tråd: Lögner från reklamen och ny teknik smile

Vad drar en modern bensinare kombi turbo på ca 200 hk och väger ca 1800 kg? Snitt? 0.8-1.0?

Busgrabb Rejsa ?
15 april 2014 · 2 959 Inlägg

BMW är ju iofs jäväligt bra på att plocka pulver med bra förbrukning på de moderna kärrorna med turbo.
Min 123 D med drygt 260 Hk körde jag på 0.62
Min 335 D med 360 Hk+ kör jag på 0.75-0-78 om jag vill med 265 sulor.
Volvos nyare motorer har ju riktigt bra förbrukning med om man tänker på hur stora och tunga bilar dom sitter i.

Man förstår ju att en liten Skoda med 1.4 liter och typ 90 Hk går rätt billigt men hur spännande är det?
Det går ju faktiskt att kombinera körglädje/effekt och bra bränsleekonomi.

Nu kommer det någon snart och säger att Prius är guds gåva till människan och att bättre och mer rolig bil finns inte.
För att inte tala om den påkostade inredningen som är av BMW 7 serie klass.

Senast redigerat av Busgrabb (15 april 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
DanielAsplund
15 april 2014 · 317 Inlägg

Hade en opel corsa som hyrbil en gång, en 2011 tror jag med liten diesel turbo i , gick som själva satan och körde den rätt hårt ( mellan 100-130) till skolan en vecka vilket blir 50mil samt lite små åkning men tankade strax under 30L tongue, Kanske inte jätte billigt men helt dugligt och den var rolig att köra dock hatar jag små bilar tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
-matte En Medlem
15 april 2014 · 405 Inlägg

Tyvärr är det så att biltillverkarna alltför mycket optimerar bilarna efter körcyklarna där de kör bla utan bromsbelägg mm för att få minimal förbrukning. Man bör dock ha i åtanke att det är ju faktiskt omöjligt för tillverkarna att exakt återskapa förhållandena som finns där just DU kör.

Sen är det också synd att färddatorerna inte riktigt talar om hela sanningen, bla vibilägare och teknikensvärld har gjort några undersökningar på detta och mycket riktigt så visar faktiskt även färddatorerna för lite.
Men när man tänker efter hur pass viktigt det är för kunder att bilen drar så lite som möjligt så går det att förstå när man ser "kryddade" siffror.

Det märks speciellt när man kör moderna dieslar att vi börjar närma oss gränsen för vad våra motorer kan ge, på vintern klarar de inte ens att hålla sig varma utan tillsatsvärme. Tillsatsvärme som kommer från tanken och i sin tur ökar förbrukningen..
All denna downsizing kommer också ge problem med haverier och ökade kostnader för avgasrening, speciellt dieslar kommer ta en riktig smäll med de nya Euro 6 reglerna som troligtvis kommer tippa över för bensinmotorernas fördel.

Vårat enda val kommer bli att går över till hybriddrift (ja nu kommer priusgrejen) eller fullständig eldrift. Varför?

Jo därför att uppvärmda bensinmotorer som går med katalysator ger endast koldioxid och vatten som utsläpp, inget mer (lite biprodukter kan finnas). Dieslar släpper däremot ut stora mängder kväveoxider och partiklar, att rena detta kräver dyra partikelfilter och selektiva katalysatorer med separator vätskor som sprutas in. Visst bensinmotorer är inte heller perfekta men skulle du ersätta tex hela Los Angeles bilpark med dieselbilar så skulle du få en helt brutal smog.

Hybrider är en perfekt lösning på detta problem då de kan smyga runt på eldrift inne i stan och sedan gå över till bensindrift ute på motorvägarna.

Jag ser själv det som betydligt viktigare att vi skyddar våra nära och kära från de sjukdomar och tråkigheter som uppkommer från smog, kväveoxider och partiklar än att vi ska in i det sista försöka minska koldioxidutsläppen från våra motorer.

http://switchboard.nrdc.org/blogs/fbeinecke/Copy%20of%20Smog%20over%20Los%20Angeles_Flickr_vlasta2.jpg

Vi har kommit långt däremot... (diesel)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Euronorms_Diesel.png

Senast redigerat av -matte (15 april 2014)

Christian S
15 april 2014 · 4 815 Inlägg

RightFront skrev:

Germax skrev:
Slöa bilar som dragit mer eller mindre bränsle har alltid funnits. Grejen idag är att man kan göra pyttesmå motorer med hightechteknik och de går jättebiligt. Vill man dessutom ha lite mos i maskin så sätter man på en hightechturbos som gör att de yttepyttesmå motorerna faktiskt får lite skjuts när man vill. Finns det ens V70 utan turbomotor idag?
Tekniken går framåt som tur är.

Nope, det finns tio olika motoralternativ, alla med Turbo

kanske inte i V70 med det finns ju 3,2 liters sug 6a till några av dom bilarna vi bygger idag wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torpis Forummoderator
15 april 2014 · 10 572 Inlägg

Bullet--- skrev:
Men att låg bränsleförbrukning skulle bygga på "ny" teknik håller jag inte med om. Finns bilmärken (Honda som ett exempel) som alltid byggt snåla bil och förbrukningen dem gått ut med har stämt ganska bra med verkligheten om inte bättre. Som exempel Civic VEI med en förbrukning på cirka 0,45/milen och den bilen är från -93, eller Insight gen 1 som ligger 1 deciliter mindre och är från -99. Personligen så tycker jag att dem kan få bilarna snålare idag men med tanke på alla krav på säkerhetssystem och krockreducerande zoner och annat i bilen så ger det extra vikt och sin tur högre förbrukning och då får dem optimera motorer/växellådor för att haka på förbrukningssiffror dem redan legat på några år innan. Hondorna jag nämnde innan väger väldigt lite(950kg respektive 850kg) och där är en nyckelorsak då civicen är fullständigt basic och har ingen som sagt lyx eller bra extra utrustning, och Insighten är byggd helt i aluminium och är strömlinjeformat, och dessutom 2 sitsig.

Men det är ju ny teknik smile  Honda var före sin tid helt enkelt.  Det finns andra som inte lyckades tex Audi A2 i aluminium, den var 10år för tidig för att motivera priset med bara "miljötänk". 

Om inte lottoraden slår in och jag köper en Tesla model S så är väl nästa önskebil typ en V40 med elmotordrift och en liten diesel som generator om det behövs. Lite som Opel Ampera fast med dubbla räckvidden på el och en snålare motor. Amperans bensinare är ett skämt till att dra soppa.

0.7/mil fiskörning när batteriet är tomt är ju inte direkt bra i dagens mått mätt

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1779042_10152426194879505_290286304_n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dirtymike
15 april 2014 · 1 532 Inlägg

När jag pendlade Linköping-Katrineholm med min Ford Explorer varje dag 5 dagar i veckan så låg jag ca 90km/h.
För alla som vet så är det en SUV med auto 4wd.
V6a på ca 215hk.
Jag tankade fullt en måndag morgon sen körde jag soppa torsk helt 5 dagar senare påväg hem.
Fyllde då på 5L bensin och körde till macken o tankade.
Med uträkningar av mig och en kompis så kom vi fram till att den hade dragit 0.85.
Bilen är en Ford Explorer -97 med automatlåda som väger 1800kg.
Kör man bara rätt så drar bilen inte så mkt bensin.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang