Hur kommer det sig att vissa bilar drar 0.39 liter milen?

DasAuto
15 april 2014 · 2 751 Inlägg

Ljuger mest gör dem.
Bmw har dessutom en Robot som kör deras cyklar.
Finns även något som heter maltacykeln. Det betyder att dem kör under perfekta förhållanden och dessutom "får" köra utan baksäte och massa annat .

Polarens bmw 530i som skall dra mindre än min 4cyl A6 gör självklart inte det IRL, även ifall den drar lite för att ha så stor motor. Men enligt papper är den nästan en miljöbil smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
IX ____________________________________
15 april 2014 · 1 340 Inlägg

Christian S skrev:

RightFront skrev:

Germax skrev:
Slöa bilar som dragit mer eller mindre bränsle har alltid funnits. Grejen idag är att man kan göra pyttesmå motorer med hightechteknik och de går jättebiligt. Vill man dessutom ha lite mos i maskin så sätter man på en hightechturbos som gör att de yttepyttesmå motorerna faktiskt får lite skjuts när man vill. Finns det ens V70 utan turbomotor idag?
Tekniken går framåt som tur är.

Nope, det finns tio olika motoralternativ, alla med Turbo

kanske inte i V70 med det finns ju 3,2 liters sug 6a till några av dom bilarna vi bygger idag wink

B6324S?

Inte säljes det nya bilar i Sverige med den fortfarande?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Christian S
15 april 2014 · 4 816 Inlägg

RightFront skrev:

Christian S skrev:

RightFront skrev:
Nope, det finns tio olika motoralternativ, alla med Turbo

kanske inte i V70 med det finns ju 3,2 liters sug 6a till några av dom bilarna vi bygger idag wink

B6324S?

Inte säljes det nya bilar i Sverige med den fortfarande?

ja, sen finns det ju några varianter på den motorn med.
har inte kollat vilken marknad dom ska till men vi bygger bilar med den motorn i dagligen.
dom bilarna den motorn sitter i som jag kommer på nu är XC70, S80, XC90.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
IX ____________________________________
15 april 2014 · 1 340 Inlägg

Christian S skrev:

RightFront skrev:

Christian S skrev:

kanske inte i V70 med det finns ju 3,2 liters sug 6a till några av dom bilarna vi bygger idag wink

B6324S?

Inte säljes det nya bilar i Sverige med den fortfarande?

ja, sen finns det ju några varianter på den motorn med.
har inte kollat vilken marknad dom ska till men vi bygger bilar med den motorn i dagligen.
dom bilarna den motorn sitter i som jag kommer på nu är XC70, S80, XC90.

Vad jag kan se så erbjuds det inga med den i Sverige, men ser nu att den går på export bl.a. till USA smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Wicca
15 april 2014 · 886 Inlägg

Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):

Den gamla körcykeln som man fortfarande använder heter NEDC(New European Driving Cycle) och utnyttjar bara en liten del av motorns register. Därav kan motortillverkarna anpassa sin mjukvara och även hårdvara till vad som presterar bäst på just den cykeln. Det finns också något som kallas för "cycle beating", det innebär att motorns programvara känner av att det är just en viss cykel som körs och sen ställer den in en annan motormappning som är specialanpassad för just den cykeln. Jag har också hört historier om att vissa motortillverkare fulade t.ex. sig genom att låta motorn gå på en annan mappning när huven var öppnad(Alla avgas/bränsle-prov gick förr i bänk med öppnad huv, vet inte hur det är nu).

Sånt här håller alla biltillverkare på med, så även om det inte går att lita på siffrorna helt så kan man iaf jämföra hyfsat mellan modellerna.

Nu till framtiden. Man håller på att ta fram en ny körcykel(Äntligen!). Den kommer att bli baserad på äkta statistiska körvärden och kommer att ge en mycket bättre bild av den faktiska förbrukningen. När den blir klar dock är en bra fråga. Vad jag förstått så håller man på att ta fram den på EU eller till och med världsnivå för att skapa en enkel standard som alla kan förhålla sig till. Det gör såklart att det tar lång tid att få igenom, lägg därtill till att bil och oljelobbyn jobbar åt ena hållet samtidigt som miljölobbyn jobbar åt andra.

Detta innebär såklart att siffrorna, både för bränsle och utsläpp, kommer att hoppa upp en bit. Det blir intressant att se vad som händer med 120 gram/km-gränser och sånt då...

Men snart kommer det!

Senast redigerat av Wicca (15 april 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
klabas
15 april 2014 · 44 Inlägg

Wicca skrev:
Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):

-text-

Men snart kommer det!

Intressant! Det ska bli spännande att se, det känns som att det är på tiden att det händer något. Också intressant med 120g/km - kommer säkert bara gynna hybriderna känns det som smile

.done
torpis Forummoderator
16 april 2014 · 10 572 Inlägg

Wicca skrev:
Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):!

Exakt smile  Ingen tillverkare ljuger, för det går inte att ljuga.  Där emot är standarden inte direkt rättvisande som du säger, där är problemet.

Folk över lag orkar inte sätta sig in i problemet.

För min bil är det uppenbaret tvärt om, den drar mindre än vad tillverkaren säger. Är det också en kreation av körcykeln?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
16 april 2014 ·

torpis skrev:

Wicca skrev:
Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):!

Exakt smile  Ingen tillverkare ljuger, för det går inte att ljuga.  Där emot är standarden inte direkt rättvisande som du säger, där är problemet.

Folk över lag orkar inte sätta sig in i problemet.

För min bil är det uppenbaret tvärt om, den drar mindre än vad tillverkaren säger. Är det också en kreation av körcykeln?

Du kör förmodligen på ett -bättre- vis än körcykeln, många gånger kan man köra långt under angiven landsvägsförbrukning av den enkla anledningen att körcykelns landsvägskörning är inte enbart landsväg utan innefattar en del långsammare körning också.
Även stadskörningscykeln kan skilja sig från någons trafiksituation.


Hittade en länk.
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php

Senast redigerat av Evildan (16 april 2014)

zovix Maskinbefäl
16 april 2014 · 1 038 Inlägg

Jag tror framtiden ligger emot högpresterande Etanolmotorer i hybrid med Elmotor.

Säg en etanolmotor med turbo och ett komp på 14:1, leanburn teknik på låglast och en återgång till fullständig förgasning (förångning av etanolen) innan den förbränns i cylindern.

Jag tror inte det är omöjligt att närma sig 0,3-0,5 l/mil etanol på landsväg med den tekniken, stadskörning på eldrift, elassisterad acceleration och regenerativ broms.

Så skulle jag jobbat om jag ville bygga miljömotor. Sen lägger man till en BRA katalycator som tar hand om Nox gaser som kommer bildas i.o.m. Leanburn (lamda > 1,2)

Etanolen i sig går att tillverka ren. (Säger inte att det görs idag).

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
torpis Forummoderator
16 april 2014 · 10 572 Inlägg

zovix skrev:
Jag tror framtiden ligger emot högpresterande Etanolmotorer i hybrid med Elmotor.

Säg en etanolmotor med turbo och ett komp på 14:1, leanburn teknik på låglast och en återgång till fullständig förgasning (förångning av etanolen) innan den förbränns i cylindern.

Jag tror inte det är omöjligt att närma sig 0,3-0,5 l/mil etanol på landsväg med den tekniken, stadskörning på eldrift, elassisterad acceleration och regenerativ broms.

Så skulle jag jobbat om jag ville bygga miljömotor. Sen lägger man till en BRA katalycator som tar hand om Nox gaser som kommer bildas i.o.m. Leanburn (lamda > 1,2)

Etanolen i sig går att tillverka ren. (Säger inte att det görs idag).

Med vänlig hälsning, Z

http://www.e95.eu/

http://www.e95.eu/images/aktuellt_219_x450y600.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
zoopåse
16 april 2014 · 1 171 Inlägg

Det enkla svaret på frågan är: diesel!

Dieselmotorerna är effektivare och framför allt drar en bråkdel av en bensinare på tomgång. Därför kan man få ner förbrukningen vid låga hastigheter väldigt mycket och körcykeln som används för förbrukningssiffrorna har relativt låg medelhastighet.

Men trots det är det inga större problem att få ner förbrukningen under tillverkarens siffror om man verkligen vill. Min bil ska dra 0,44l/mil landsväg med automatlåda och 177hk och 1500kg vikt. Jag har fått ner den i 0,36l/mil om man håller kring 70-80km/h och startar med varm motor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 478 Inlägg

zoopåse skrev:
Det enkla svaret på frågan är: diesel!

Dieselmotorerna är effektivare och framför allt drar en bråkdel av en bensinare på tomgång. Därför kan man få ner förbrukningen vid låga hastigheter väldigt mycket och körcykeln som används för förbrukningssiffrorna har relativt låg medelhastighet.

Men trots det är det inga större problem att få ner förbrukningen under tillverkarens siffror om man verkligen vill. Min bil ska dra 0,44l/mil landsväg med automatlåda och 177hk och 1500kg vikt. Jag har fått ner den i 0,36l/mil om man håller kring 70-80km/h och startar med varm motor.

Ja Diesel tror jag med på. Men i kombination med hybriddrift. (Eller om någon hittar på annat sätt att lagra energi, Svänghjul, tryckluft, en stor jävla fjäder... osv...)
När fordonet bromsas går mycket energi till spillo i form av värme. Kan man fånga upp denna effektivar än det görs idag så bromsarna i princip används som nödbromsar så kommer det att krypa ner ytterligare.

Elbilen kommer. Många tillverkare satsar på detta nu.

Det finns faktiskt små kärnkraftverk som kan vidareutvecklas men det är väl inte troligt? Snacka om utsläpp... (http://sv.wikipedia.org/wiki/Radioisotopgenerator)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-matte En Medlem
16 april 2014 · 405 Inlägg

Anledningen till att dieslar inte används i hybrider är enkel. De behövs inte. Varför?

I jämförelse med motsvarande bensinmotor så kostar de mer att tillverka, deras avgasrening är betydligt dyrare än motsvarande bensinmotor och så tror jag att den relativt sömnlösa övergången mellan el och bensin som finns i "vanliga" hybrider blir svår att få till med dieselmotorer.

Det kan dock vara möjligt att du vinner lite grann i bränsleförbrukning i jämförelse med en bensinmotor i Atkinson cykeln, men vinsten är så liten i proportion till de högre NOx utsläpp och partikelutsläpp så vinsten som biltillverkare blir för liten.
Då vore det mycket bättre att ha en motor med superhögt komp och köra på tex Butanol eller Etanol med direktinsprutning. En annan fördel med att köra på sådana bränslen är ju att vi skulle kunna tillverka dem själv i Sverige och skapa tusentals (kanske) nya jobb.

Senast redigerat av -matte (16 april 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 478 Inlägg

-matte skrev:
Anledningen till att dieslar inte används i hybrider är enkel. De behövs inte. Varför?

I jämförelse med motsvarande bensinmotor så kostar de mer att tillverka, deras avgasrening är betydligt dyrare än motsvarande bensinmotor och så tror jag att den relativt sömnlösa övergången mellan el och bensin som finns i "vanliga" hybrider blir svår att få till med dieselmotorer.

Det kan dock vara möjligt att du vinner lite grann i bränsleförbrukning i jämförelse med en bensinmotor i Atkinson cykeln, men vinsten är så liten i proportion till de högre NOx utsläpp och partikelutsläpp så vinsten som biltillverkare blir för liten.
Då vore det mycket bättre att ha en motor med superhögt komp och köra på tex Butanol eller Etanol med direktinsprutning. En annan fördel med att köra på sådana bränslen är ju att vi skulle kunna tillverka dem själv i Sverige och skapa tusentals (kanske) nya jobb.

Poäng där. I Priusen har jag inte en aning om den går på el eller bensin. Svårt att få till med en högkompad och hårt gående diesel... Bra inlägg!

Men säg att man kör konceptet från Opel Ampera? Går alltid på el tills "strömmen är slut" och sen startar en generator så man kan ta sig dit man skall. Då borde diesel fungera? Dessutom kan motorn gå på optimala varvtal som den kan nå när den börjar bli driftsvarm. Vi kan nog se fram emot bilar som kryper fram men motorn varvar som en jävla gnu... Även om bilen är avstängd. Inställningssak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
16 april 2014 · 6 570 Inlägg

Har kört Volvo V60 Plug-in hybrid, rätt trevlig bil men el-driften är läskig samtidigt. (Upp till 110 kmh med bara el, haha.)

Fungerade kanoners i hybridläget, upplevde inte några större ryckningar när det växlade från el till diesel.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 478 Inlägg

Malheus skrev:
Har kört Volvo V60 Plug-in hybrid, rätt trevlig bil men el-driften är läskig samtidigt. (Upp till 110 kmh med bara el, haha.)

Fungerade kanoners i hybridläget, upplevde inte några större ryckningar när det växlade från el till diesel.

Där ser man! Mer än vad jag visste. Har dock kört Opel Ampera. Trevlig men svindyr bil. För den som vill läsa på i ämnet så rekommenderas dokumentären "Who killed the electric car?" https://www.youtube.com/watch?v=cjt_olYVm4U

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2014 · 14 054 Inlägg

klabas skrev:
På sista frågan, vad drar en komfortbil idag?

Det logiska är ju att svara att det har med motorstorlek, drivmedel och om det är landsväg eller stad. Men vafasen, dom flesta nya bilar är ju ganska komfortabla (utom dom nämnda fransmännen, som är gjorda av plast og isolerade med kartong)

Bilen jag har nu ska dra 0,31 landsväg: har jag fått ned den i det, - Nej (inte ens på E4an i 100 mil).

Man blir besviken før att du inte tar dig 170 mil på en tank (som du skulle gjort om siffrorna stämt).

Jag menar också att jag aldrig kommer att kunna få ned den till 0,31L/mil før det är hittepåsiffror. Inte ens om jag håller andan i världens längsta nedförsbacke kommer bilen att ha dragit 0,31.

VART ÄR SVERKER OLOFSSON NÄR MAN BEHØVER DET?

Vad exakt är en "Komfortbil"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
-matte En Medlem
16 april 2014 · 405 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

-matte skrev:
Anledningen till att dieslar inte används i hybrider är enkel. De behövs inte. Varför?

I jämförelse med motsvarande bensinmotor så kostar de mer att tillverka, deras avgasrening är betydligt dyrare än motsvarande bensinmotor och så tror jag att den relativt sömnlösa övergången mellan el och bensin som finns i "vanliga" hybrider blir svår att få till med dieselmotorer.

Det kan dock vara möjligt att du vinner lite grann i bränsleförbrukning i jämförelse med en bensinmotor i Atkinson cykeln, men vinsten är så liten i proportion till de högre NOx utsläpp och partikelutsläpp så vinsten som biltillverkare blir för liten.
Då vore det mycket bättre att ha en motor med superhögt komp och köra på tex Butanol eller Etanol med direktinsprutning. En annan fördel med att köra på sådana bränslen är ju att vi skulle kunna tillverka dem själv i Sverige och skapa tusentals (kanske) nya jobb.

Poäng där. I Priusen har jag inte en aning om den går på el eller bensin. Svårt att få till med en högkompad och hårt gående diesel... Bra inlägg!

Men säg att man kör konceptet från Opel Ampera? Går alltid på el tills "strömmen är slut" och sen startar en generator så man kan ta sig dit man skall. Då borde diesel fungera? Dessutom kan motorn gå på optimala varvtal som den kan nå när den börjar bli driftsvarm. Vi kan nog se fram emot bilar som kryper fram men motorn varvar som en jävla gnu... Även om bilen är avstängd. Inställningssak.

Absolut, en sk "range-extender" kan man köra för att förlänga räckvidden på en vanlig elbil. Man även här skulle jag säga att bensinmotorn är att föredra. En bensinmotor som går på optimal last och varvtal är så gott som lika effektiv(nästan) , men har mindre skadliga utsläpp än motsvarande diesel.
Sen med kommande utsläppskrav så kommer kostnaden för att rena dieselavgaser slå i taket och bli mycket dyrare än motsvarande bensinmotor.

Just här i Sverige är det sällan något problem med utsläpp av NOx och partiklar, men i de stora städerna utomlands så har man stora problem med bla smog och partiklar. Kväveoxiderna som dieslarna släpper ut blir till surt regn som vittrar sönder betongkonstruktioner mm och orsakar häsloproblem. Pga detta så kommer bensinmotorn och de ekonomiska vinsterna så kommer bensinmotorn vara val nr 1 i hybrider och framtida snålisar.

Senast redigerat av -matte (16 april 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 478 Inlägg

-matte skrev:

Hybridsmurfen skrev:

-matte skrev:
Anledningen till att dieslar inte används i hybrider är enkel. De behövs inte. Varför?

I jämförelse med motsvarande bensinmotor så kostar de mer att tillverka, deras avgasrening är betydligt dyrare än motsvarande bensinmotor och så tror jag att den relativt sömnlösa övergången mellan el och bensin som finns i "vanliga" hybrider blir svår att få till med dieselmotorer.

Det kan dock vara möjligt att du vinner lite grann i bränsleförbrukning i jämförelse med en bensinmotor i Atkinson cykeln, men vinsten är så liten i proportion till de högre NOx utsläpp och partikelutsläpp så vinsten som biltillverkare blir för liten.
Då vore det mycket bättre att ha en motor med superhögt komp och köra på tex Butanol eller Etanol med direktinsprutning. En annan fördel med att köra på sådana bränslen är ju att vi skulle kunna tillverka dem själv i Sverige och skapa tusentals (kanske) nya jobb.

Poäng där. I Priusen har jag inte en aning om den går på el eller bensin. Svårt att få till med en högkompad och hårt gående diesel... Bra inlägg!

Men säg att man kör konceptet från Opel Ampera? Går alltid på el tills "strömmen är slut" och sen startar en generator så man kan ta sig dit man skall. Då borde diesel fungera? Dessutom kan motorn gå på optimala varvtal som den kan nå när den börjar bli driftsvarm. Vi kan nog se fram emot bilar som kryper fram men motorn varvar som en jävla gnu... Även om bilen är avstängd. Inställningssak.

Absolut, en sk "range-extender" kan man köra för att förlänga räckvidden på en vanlig elbil. Man även här skulle jag säga att bensinmotorn är att föredra. En bensinmotor som går på optimal last och varvtal är så gott som lika effektiv(nästan) , men har mindre skadliga utsläpp än motsvarande diesel.
Sen med kommande utsläppskrav så kommer kostnaden för att rena dieselavgaser slå i taket och bli mycket dyrare än motsvarande bensinmotor.

Just här i Sverige är det sällan något problem med utsläpp av NOx och partiklar, men i de stora städerna utomlands så har man stora problem med bla smog och partiklar. Kväveoxiderna som dieslarna släpper ut blir till surt regn som vittrar sönder betongkonstruktioner mm och orsakar häsloproblem. Pga detta så kommer bensinmotorn och de ekonomiska vinsterna så kommer bensinmotorn vara val nr 1 i hybrider och framtida snålisar.

"Problemet" är att en diesel är snålare än motsvarande bensinmotor. Verkningsgrad som du säkert vet. Alla tillverkare jagar förbrukning just nu. Blir en diesel smutsigare (läs: dyrare per år) än motsvarande bensinsnurra så är utgången given. Ta Frankrike som exempel. Luften var så dålig att endast bilar med jämn slutsiffra fick köra jämna dagar osv. Det håller ju inte! Då skaffar folk som har råd en bil till med "rätt" slutsiffra. Har dock för mig att hybridbilar släpptes igenom. Vet inte säkert.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark … 8567331.ab

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wicca
16 april 2014 · 886 Inlägg

klabas skrev:

Wicca skrev:
Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):

-text-

Men snart kommer det!

Intressant! Det ska bli spännande att se, det känns som att det är på tiden att det händer något. Också intressant med 120g/km - kommer säkert bara gynna hybriderna känns det som smile

Jag gissar, mer eller mindre kvalificerat, att utsläppen och bränsleförbrukningarna kommer att öka med cirka 15-20% med de nya körcyklerna. Däremot är jag osäker på om det kommer att bli praktiskt möjligt för politiken att höja gränserna.

torpis skrev:

Wicca skrev:
Med risk för att bli teknisk(Jag är ingenjör och jobbar med avgasprovning, samma cykler osv):!

Exakt smile  Ingen tillverkare ljuger, för det går inte att ljuga.  Där emot är standarden inte direkt rättvisande som du säger, där är problemet.

Folk över lag orkar inte sätta sig in i problemet.

För min bil är det uppenbaret tvärt om, den drar mindre än vad tillverkaren säger. Är det också en kreation av körcykeln?

Så här är det: Kör du en bil med allt original på exakt samma sätt om körcykeln under samma förhållanden så drar bilen lika mycket. Om du optimerar motorn, eller kör på ett bättre sätt så kan förbrukningen sänkas, även fast de flesta kör sämre än körcykeln.

Hybridsmurfen skrev:
Diesel!

(Eller om någon hittar på annat sätt att lagra energi, Svänghjul, tryckluft, en stor jävla fjäder... osv...)
När fordonet bromsas går mycket energi till spillo i form av värme. Kan man fånga upp denna effektivar än det görs idag så bromsarna i princip används som nödbromsar så kommer det att krypa ner ytterligare.

Elbilen kommer. Många tillverkare satsar på detta nu.

Det finns faktiskt små kärnkraftverk som kan vidareutvecklas men det är väl inte troligt? Snacka om utsläpp... (http://sv.wikipedia.org/wiki/Radioisotopgenerator)

Volvo V60 D6 hybrid körs med dieselmotor. Verkar gå väldigt bra.

Det här med att ta upp effekten i svänghjul jobbar man på och har gjort ett tag. Jag läste avhandlingen innan denna och pratade lite med forskarna om det när jag pluggade. Verkar väldigt lovande. Volvo har också släppt en konceptbil med tekniken fast utan hybrid.

Avhandling:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di … TEXT01.pdf

Volvos Bil:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 687505.ece

Ryssarna forskade med mobila kärnkraftsreaktorer under andra världskriget. Om inte ens de tyckte det var en bra idé så är det läge att lägga den tanken åt sidan. wink

-matte skrev:
Anledningen till att dieslar inte används i hybrider är enkel. De behövs inte. Varför?

I jämförelse med motsvarande bensinmotor så kostar de mer att tillverka, deras avgasrening är betydligt dyrare än motsvarande bensinmotor och så tror jag att den relativt sömnlösa övergången mellan el och bensin som finns i "vanliga" hybrider blir svår att få till med dieselmotorer.

Det kan dock vara möjligt att du vinner lite grann i bränsleförbrukning i jämförelse med en bensinmotor i Atkinson cykeln, men vinsten är så liten i proportion till de högre NOx utsläpp och partikelutsläpp så vinsten som biltillverkare blir för liten.
Då vore det mycket bättre att ha en motor med superhögt komp och köra på tex Butanol eller Etanol med direktinsprutning. En annan fördel med att köra på sådana bränslen är ju att vi skulle kunna tillverka dem själv i Sverige och skapa tusentals (kanske) nya jobb.

Som sagt så används diesel i hybdrid redan idag i Volvos V60 hybrid.
Även bensinmotorernas avgasrening kommer att bli dyr i framtiden kan jag berätta, men du har rätt att i dagsläget är dieslarnas dyrare.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang