Köpråd Golf V5 - 99

Ricky
14 april 2014 · 1 062 Inlägg

Jag är sugen på att köpa en golf 4a. har haft en Golf V5 innan från 99 som jag gillade. Vad ska man kolla extra nog på som är standard brist/fel på dom.

Tack för hand

TimR
16 april 2014 · 84 Inlägg

Bromsarna hade jag problem med varje år. Annars tyckte jag min 1.6a var en bra bil.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 april 2014 · 7 229 Inlägg

v5an är ju mer eller mindre samma maskin som vr6an så även den har problem med att glidskenorna till kamkedjan slits.

Vi har en 1,6 här hemma och den har inte strulat något, har bara bytt slit delar.
Flexröret var jobbigt att byta vill jag minnas.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ValP2k
16 april 2014 · 1 122 Inlägg

glidskenorna slits pågrund av slarv med oljebytena. Skit i longlife och byt var 1000:e mil

gasa nu foer faen!
Spardags
16 april 2014 · 62 Inlägg

Kolla att bilens oljefilter har byts ofta, för annars kan det sota igen i motorn.

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
Putteliten
28 juni 2014 · 9 075 Inlägg

Lånar den här tråden lite.
Går i funderingarna att skaffa mig en Golf Mk IV och köra med i jobbet. Vilken skulle ni rekomendera v5 eller 2.0? Någon som vet hur det är med bränsleekonomin med dessa 2 motorer? Är delarna billiga till dom? Vet att V5 har kamkedja, hur mycket kostar dessa delar? Är det Highline som gäller om man ska ha mycket utrustning? Är det samma utrustning i V5orna som i GTI?
Kommer att göra servicear själv på bilen, så som omjebyten tändstift mm. Kan även byta lite bromsar å andra grejer, och är det något jag inte klarar ut själv så har jag kontakter...
Kommer köra 1500-2000mil om året.
Diesel är helt uteslutet, då delar till dessa inte är billiga om något händer...  Jag har provat....

ValP2k
28 juni 2014 · 1 122 Inlägg

med v6:an får du ju fyrkrafs med bra drag och mer utrustning orginal. Däremot drar den ju mer. Delarna är ju rätt billiga via tyskland så d är inte så mkt kostnad att underhålla om man nu inte får ett katastrofalt fel.

Senast redigerat av ValP2k (28 juni 2014)

gasa nu foer faen!
Putteliten
28 juni 2014 · 9 075 Inlägg

ValP2k skrev:
med v6:an får du ju fyrkrafs med bra drag och mer utrustning orginal. Däremot drar den ju mer. Delarna är ju rätt billiga via tyskland så d är inte så mkt kostnad att underhålla om man nu inte får ett katastrofalt fel.

V6 syncro vore ju inte fel egentligen, men hur törstig är en sån då? VR6 syncron jag hade låg på runt litern, å det är alldeles för mycket....

ValP2k
28 juni 2014 · 1 122 Inlägg

golfarna har inte syncro utan haldex så d blir inga dyra reparationer än en haldexpump i värsta fall. Sen är d inte samma sexa som i passaterna med/utan syncro för dom har kamrem bland annat. Går ligga 0,8 om man är riktigt lös på foten. Men d känns värt varenda krona extra man tankar för det är verkligen fint bottenvrid. Går ju ligga i typ 40 på sexan. 6 petad standard

Senast redigerat av ValP2k (28 juni 2014)

gasa nu foer faen!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2014 · 7 229 Inlägg

Putteliten skrev:

ValP2k skrev:
med v6:an får du ju fyrkrafs med bra drag och mer utrustning orginal. Däremot drar den ju mer. Delarna är ju rätt billiga via tyskland så d är inte så mkt kostnad att underhålla om man nu inte får ett katastrofalt fel.

V6 syncro vore ju inte fel egentligen, men hur törstig är en sån då? VR6 syncron jag hade låg på runt litern, å det är alldeles för mycket....

skulle tro att det inte skiljer för mycket mellan v5 ovh v6 ... hade en toledo med v5 som lånebil en gång och den var otroligt törstig, låg på över litern blandad körning

så ska du ligga och pendla hade jag nog satsat på en gti, eller om du vill lyxa till det en v6 4motion

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
28 juni 2014 · 9 075 Inlägg

ValP2k skrev:
golfarna har inte syncro utan haldex så d blir inga dyra reparationer än en haldexpump i värsta fall. Sen är d inte samma sexa som i passaterna med/utan syncro för dom har kamrem bland annat. Går ligga 0,8 om man är riktigt lös på foten. Men d känns värt varenda krona extra man tankar för det är verkligen fint bottenvrid. Går ju ligga i typ 40 på sexan. 6 petad standard

Okej då , men Haldexpumpen är ju inte billig har jag hört. Passaterna har väl Audi V6a medan Golfens V6 är en vidareutvecklad VR6?
Hmm 0,8 med lätt högerfot lär bli litern och uppåt i stadstrafik, så det går tyvärr inte...

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2014 · 7 229 Inlägg

Putteliten skrev:

ValP2k skrev:
golfarna har inte syncro utan haldex så d blir inga dyra reparationer än en haldexpump i värsta fall. Sen är d inte samma sexa som i passaterna med/utan syncro för dom har kamrem bland annat. Går ligga 0,8 om man är riktigt lös på foten. Men d känns värt varenda krona extra man tankar för det är verkligen fint bottenvrid. Går ju ligga i typ 40 på sexan. 6 petad standard

Okej då , men Haldexpumpen är ju inte billig har jag hört. Passaterna har väl Audi V6a medan Golfens V6 är en vidareutvecklad VR6?
Hmm 0,8 med lätt högerfot lär bli litern och uppåt i stadstrafik, så det går tyvärr inte...

jepp golfens "v6" är en vr6a på 2,8 liter med 24 ventiler, men som sagt ligger v5 på liknande förbrukning som v6

v5 är ju en kapad vr6 mer eller mindre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
28 juni 2014 · 9 075 Inlägg

CHEEVA skrev:

Putteliten skrev:

ValP2k skrev:
med v6:an får du ju fyrkrafs med bra drag och mer utrustning orginal. Däremot drar den ju mer. Delarna är ju rätt billiga via tyskland så d är inte så mkt kostnad att underhålla om man nu inte får ett katastrofalt fel.

V6 syncro vore ju inte fel egentligen, men hur törstig är en sån då? VR6 syncron jag hade låg på runt litern, å det är alldeles för mycket....

skulle tro att det inte skiljer för mycket mellan v5 ovh v6 ... hade en toledo med v5 som lånebil en gång och den var otroligt törstig, låg på över litern blandad körning

så ska du ligga och pendla hade jag nog satsat på en gti, eller om du vill lyxa till det en v6 4motion

Hmm, ja det lät ju inte billigt det då. kommer köra bilen i tjänsten, å det innebär mycket landsväg och stadskörning.
Men hur är 2 litersmotorn då? Är den törstig? En turbo är inte att tänka på, då dom blir törstiga i stadstrafik. Sen är försäkringen lite dyrare, fast det kanske man inte behöver tänka på när man är 30+?

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2014 · 7 229 Inlägg

Putteliten skrev:

CHEEVA skrev:

Putteliten skrev:

V6 syncro vore ju inte fel egentligen, men hur törstig är en sån då? VR6 syncron jag hade låg på runt litern, å det är alldeles för mycket....

skulle tro att det inte skiljer för mycket mellan v5 ovh v6 ... hade en toledo med v5 som lånebil en gång och den var otroligt törstig, låg på över litern blandad körning

så ska du ligga och pendla hade jag nog satsat på en gti, eller om du vill lyxa till det en v6 4motion

Hmm, ja det lät ju inte billigt det då. kommer köra bilen i tjänsten, å det innebär mycket landsväg och stadskörning.
Men hur är 2 litersmotorn då? Är den törstig? En turbo är inte att tänka på, då dom blir törstiga i stadstrafik. Sen är försäkringen lite dyrare, fast det kanske man inte behöver tänka på när man är 30+?

tror inte du behöver bry dig så mkt om försäkringen

gtin är märkbart snålare än både v5 och v6

2,0 har jag inte testat så den kan jag inte yttra mig om

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
28 juni 2014 · 9 075 Inlägg

CHEEVA skrev:

Putteliten skrev:

CHEEVA skrev:

skulle tro att det inte skiljer för mycket mellan v5 ovh v6 ... hade en toledo med v5 som lånebil en gång och den var otroligt törstig, låg på över litern blandad körning

så ska du ligga och pendla hade jag nog satsat på en gti, eller om du vill lyxa till det en v6 4motion

Hmm, ja det lät ju inte billigt det då. kommer köra bilen i tjänsten, å det innebär mycket landsväg och stadskörning.
Men hur är 2 litersmotorn då? Är den törstig? En turbo är inte att tänka på, då dom blir törstiga i stadstrafik. Sen är försäkringen lite dyrare, fast det kanske man inte behöver tänka på när man är 30+?

tror inte du behöver bry dig så mkt om försäkringen

gtin är märkbart snålare än både v5 och v6

2,0 har jag inte testat så den kan jag inte yttra mig om

Försäkringen var ingen skillnad mellan 2.0 och GTI har jag kommit fram till.
Skulle ju vara kul å veta hur mycket dom dricker dessa 2 bilar....

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2014 · 7 229 Inlägg

Putteliten skrev:

CHEEVA skrev:

Putteliten skrev:

Hmm, ja det lät ju inte billigt det då. kommer köra bilen i tjänsten, å det innebär mycket landsväg och stadskörning.
Men hur är 2 litersmotorn då? Är den törstig? En turbo är inte att tänka på, då dom blir törstiga i stadstrafik. Sen är försäkringen lite dyrare, fast det kanske man inte behöver tänka på när man är 30+?

tror inte du behöver bry dig så mkt om försäkringen

gtin är märkbart snålare än både v5 och v6

2,0 har jag inte testat så den kan jag inte yttra mig om

Försäkringen var ingen skillnad mellan 2.0 och GTI har jag kommit fram till.
Skulle ju vara kul å veta hur mycket dom dricker dessa 2 bilar....

antar att golf gti dricker ungefär lika mycket som audi a4 1,8t... polaren kör sin på 0,8 blandat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang