Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Jag har lagt märke till att nya bilar kommer bara mer och mer. Nu börjar t.ex Volvo 240 och 740 bli nästan ovanliga. Volvo 140 och Amazon syns nästan aldrig.

Däremot tycker jag många kör moderna bilar som är årsmodell 2010 och uppåt.
Lånar folk pengar vid bildköp eller har jag blivit fattig?

Eller det kanske är normalt att låna ca 500 tusen för att köpa en bil?
Kanske jag som är ute och cyklar och tror att vanliga personer köper moderna bilar kontant?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2014 · 3 730 Inlägg

Om du ska jämföra bilar idag och för 30 år sedan så kan du ju inte dra slutsatsen att en Amazon kostade 500 kr nu och konstatera att man köper "motsvarande" bil idag för 50000 och tycka att folk är rikare idag. Det blir ju lite skevt. Pengarna är ju inte värda lika mycket nu som för 30 år sedan. Men något bättre standard är det väl på den svenska vagnparken nu.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

DiwraZ skrev:
Om du ska jämföra bilar idag och för 30 år sedan så kan du ju inte dra slutsatsen att en Amazon kostade 500 kr nu och konstatera att man köper "motsvarande" bil idag för 50000 och tycka att folk är rikare idag. Det blir ju lite skevt. Pengarna är ju inte värda lika mycket nu som för 30 år sedan. Men något bättre standard är det väl på den svenska vagnparken nu.

Jag tog väll lite i.
För några år sedan såg jag ofta bilar från tidigt 2000-tal och sent 90-tal än årets bilar. Nu ser jag mer årets bilar än just 90-tals bilar.

Jag tycker folk verkar ha så nya bilar jämfört med förr.

Busgrabb Rejsa ?
15 april 2014 · 2 959 Inlägg

Det är nog mera förmånligt idag att köpa "nyare" bil med tanke på att förbrukningen har sjunkit mycket på moderna bilar mm.
Att de flesta köps på avbetalning eller leasing är ingen hemlighet.
Bara att slå lite regnummer från lite olika nyare bilar i bilregistret så ser du att det är många som är på kredit eller leasing.
Sen finns det ju en del som har blankolån och köper bil för med och då syns det ju inte om man kollar upp bilen.
Däremot är det inte så många som kostar i närheten av 500k och uppåt, det har du nog fått om bakfoten.

Autotech
BMW 335D (2008)
SimonT Egen
15 april 2014 · 277 Inlägg

Fler och fler har nog bilen på kredit

Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Varför ta lån på en bil? Förstår det inte. Dummaste man kan göra smile

Så fort man har köpt den så är den gammal. Sjunkt i värde osv.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

DiwraZ skrev:
Om du ska jämföra bilar idag och för 30 år sedan så kan du ju inte dra slutsatsen att en Amazon kostade 500 kr nu och konstatera att man köper "motsvarande" bil idag för 50000 och tycka att folk är rikare idag. Det blir ju lite skevt. Pengarna är ju inte värda lika mycket nu som för 30 år sedan. Men något bättre standard är det väl på den svenska vagnparken nu.

Jag tog väll lite i.
För några år sedan såg jag ofta bilar från tidigt 2000-tal och sent 90-tal än årets bilar. Nu ser jag mer årets bilar än just 90-tals bilar.

Jag tycker folk verkar ha så nya bilar jämfört med förr.

Nja, det håller jag nog inte med om. Men det är ju inte mångafafamilje 245or i trafik som det var för 15 år sedan. Det är ju just för att det är 15 år sedan och nu åker de v70 generation 1 och den är idag lika gammal som 245an va för 15 år sedan. Är du med på hur jag tänker?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

DiwraZ skrev:

Volvo740-88 skrev:

DiwraZ skrev:
Om du ska jämföra bilar idag och för 30 år sedan så kan du ju inte dra slutsatsen att en Amazon kostade 500 kr nu och konstatera att man köper "motsvarande" bil idag för 50000 och tycka att folk är rikare idag. Det blir ju lite skevt. Pengarna är ju inte värda lika mycket nu som för 30 år sedan. Men något bättre standard är det väl på den svenska vagnparken nu.

Jag tog väll lite i.
För några år sedan såg jag ofta bilar från tidigt 2000-tal och sent 90-tal än årets bilar. Nu ser jag mer årets bilar än just 90-tals bilar.

Jag tycker folk verkar ha så nya bilar jämfört med förr.

Nja, det håller jag nog inte med om. Men det är ju inte mångafafamilje 245or i trafik som det var för 15 år sedan. Det är ju just för att det är 15 år sedan och nu åker de v70 generation 1 och den är idag lika gammal som 245an va för 15 år sedan. Är du med på hur jag tänker?

Jag är med hur du tänker.
Men för ca 15 år sedan så var det inte mycket folk som körde dåtidens årets moderna bil. Nu är det större andel som kör moderna bilar är förr.

Busgrabb Rejsa ?
15 april 2014 · 2 959 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Varför ta lån på en bil? Förstår det inte. Dummaste man kan göra smile

Så fort man har köpt den så är den gammal. Sjunkt i värde osv.

Så kan man inte tänka, en ny bil drar bra mycket mindre än en äldre och inte tala om krocksäkerheten och komforten. (Gäller ju självklar inte alla modeller)
Sen väger ju inte förbrukningen på något sätt upp värdeminskningen på en helt ny bil men man kan inte bara se det i pengar.

Frågar du mig så är det otroligt mycket mera korkat att plöja många hundra på krogen varje helg.

Senast redigerat av Busgrabb (15 april 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

DiwraZ skrev:

Volvo740-88 skrev:

Jag tog väll lite i.
För några år sedan såg jag ofta bilar från tidigt 2000-tal och sent 90-tal än årets bilar. Nu ser jag mer årets bilar än just 90-tals bilar.

Jag tycker folk verkar ha så nya bilar jämfört med förr.

Nja, det håller jag nog inte med om. Men det är ju inte mångafafamilje 245or i trafik som det var för 15 år sedan. Det är ju just för att det är 15 år sedan och nu åker de v70 generation 1 och den är idag lika gammal som 245an va för 15 år sedan. Är du med på hur jag tänker?

Jag är med hur du tänker.
Men för ca 15 år sedan så var det inte mycket folk som körde dåtidens årets moderna bil. Nu är det större andel som kör moderna bilar är förr.

Visst får folk bätte ekonomi men jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad. Borde ju finnas statistik om detta. Du får kolla med SCB...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2014 · 26 113 Inlägg

Och hur många är det inte som leasar sina bilar idag?
Det är nog fler än vad man tror.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Busgrabb skrev:

Volvo740-88 skrev:
Varför ta lån på en bil? Förstår det inte. Dummaste man kan göra smile

Så fort man har köpt den så är den gammal. Sjunkt i värde osv.

Så kan man inte tänka, en ny bil drar bra mycket mindre än en äldre och inte tala om krocksäkerheten och komforten. (Gäller ju självklar inte alla modeller)
Sen väger ju inte förbrukningen på något sätt upp värdeminskningen på en helt ny bil men man kan inte bara se det i pengar.

Jo, men måste man direkt köpa årets bil? En fullutrustad Mercedes från 2001 E-klass har ju mer komfort och lyx än en 2014 SittOchTräng C4 wink haha Visst, Mercan drar mer men är man ute efter en liten bil så kan man ju köpa en skoda mini diesel från 2005.

Frågar du mig så är det otroligt mycket mera korkat att plöja många hundra på krogen varje helg.

Ture shiieet nigger!
Det är därför hemmafester äger big_smile

Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

DiwraZ skrev:

Volvo740-88 skrev:

DiwraZ skrev:

Nja, det håller jag nog inte med om. Men det är ju inte mångafafamilje 245or i trafik som det var för 15 år sedan. Det är ju just för att det är 15 år sedan och nu åker de v70 generation 1 och den är idag lika gammal som 245an va för 15 år sedan. Är du med på hur jag tänker?

Jag är med hur du tänker.
Men för ca 15 år sedan så var det inte mycket folk som körde dåtidens årets moderna bil. Nu är det större andel som kör moderna bilar är förr.

Visst får folk bätte ekonomi men jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad. Borde ju finnas statistik om detta. Du får kolla med SCB...

Tror du att folk köper nya bilar...bara för att dom vill ha nytt än fast en 10 år gammal bil fungerar hur bra som helst?

Mew
15 april 2014 · 2 152 Inlägg

DiwraZ skrev:

Volvo740-88 skrev:

DiwraZ skrev:
Nja, det håller jag nog inte med om. Men det är ju inte mångafafamilje 245or i trafik som det var för 15 år sedan. Det är ju just för att det är 15 år sedan och nu åker de v70 generation 1 och den är idag lika gammal som 245an va för 15 år sedan. Är du med på hur jag tänker?

Jag är med hur du tänker.
Men för ca 15 år sedan så var det inte mycket folk som körde dåtidens årets moderna bil. Nu är det större andel som kör moderna bilar är förr.

Visst får folk bätte ekonomi men jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad. Borde ju finnas statistik om detta. Du får kolla med SCB...

Oavsett hur bra ekonomi jag har (inom rimliga gränser, såklart) skulle jag inte vilja ha en ny bil. Som bruksbil har jag en 940 som jag stormtrivs med, den kan göra allt som en bil ska göra, är pålitlig och när något händer är det inte svårt att fixa själv jämfört med dagens bilar. Jag kanske är lite av en bakåtsträvare trots min (relativt) unga ålder, men det handlar mer om att jag vill kunna göra saker själv, inte bara skicka in bilen på en verkstad så fort en lampa slocknar. Visst, det skulle vara skönt med en bil som drar mindre ibland, men de extra kostnaderna vinner man igen på värdeminskning etc. Bilen köptes för 15000 för 7 år sen, och är värd minst lika mycket idag, och det lär inte sjunka heller (såvida man inte låter bilen förfalla, men det gör man inte när man har bilen som intresse). Visst, moderna bilar är sjukt bekväma och (oftast) bra, men de är inte byggda för att vara hemmameck-vänliga, speciellt med all elektronik. tongue

Senast redigerat av Mew (15 april 2014)

IceEyes Varningar: För många..
15 april 2014 · 2 552 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Busgrabb skrev:

Volvo740-88 skrev:
Varför ta lån på en bil? Förstår det inte. Dummaste man kan göra smile

Så fort man har köpt den så är den gammal. Sjunkt i värde osv.

Så kan man inte tänka, en ny bil drar bra mycket mindre än en äldre och inte tala om krocksäkerheten och komforten. (Gäller ju självklar inte alla modeller)
Sen väger ju inte förbrukningen på något sätt upp värdeminskningen på en helt ny bil men man kan inte bara se det i pengar.

Jo, men måste man direkt köpa årets bil? En fullutrustad Mercedes från 2001 E-klass har ju mer komfort och lyx än en 2014 SittOchTräng C4 wink haha Visst, Mercan drar mer men är man ute efter en liten bil så kan man ju köpa en skoda mini diesel från 2005.

Frågar du mig så är det otroligt mycket mera korkat att plöja många hundra på krogen varje helg.

Ture shiieet nigger!
Det är därför hemmafester äger big_smile

Partykryssningar och charter till Ayia Napa eller dylika platser äger wink

Apropå Volvo 140, tycker du att dessa bilar är för ovanliga i Sverige rekommenderar jag varmt en tripp till Nordkorea.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Cadillac_The_King
15 april 2014 ·

Tror nog pappa betalar för dom flesta eller kredit . Tro inte många köper än bil för 100k kontant  tror det är mäst kredit köp . Eller så kanske dom har sparat 50.000 o tat lån på resten visst ta lån på än ny bil är onödigt då nya bilar bara sjunker i värde varje år

JoacimW Ung&Dum
15 april 2014 · 430 Inlägg

Här hemma i grannkåkarna så åker dom flesta familjer volvo xc60 har jag märkt , nya v70in har det blivit

In hoc signo vinces
skanepiraten
15 april 2014 · 466 Inlägg

Arbetsförmån med ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
xXSammy
15 april 2014 · 6 566 Inlägg

Jag har lån på min bil, men eftersom jag varken går på krogen, snusar eller röker så finns det ju pengar till det.
Anledningen till det är för att jag lessna på gamla 5 tusen kronors bilar som aldrig fungerade. Aldrig fick man något fint men ändå var man så dumsnål.

Tvingade mig då att spara så jag fick råd med en nyare bil (Från 80 tals till 00). Allt var ju inte perfekt då heller för den låga prisklassen men bilen var inte upprostad och all elektronik fungerade.

Tycker bilen speglar på vem man är, jag bryr mig inte om hur mycket folk har lagt ut på en bil.

De/Dem
Crille88
15 april 2014 · 1 353 Inlägg

få personer KÖPER ny bil. lån leasing osv är det som gäller..
sätt dig o räkna lite, i slutänden kommer du inse att det inte är så dyrt och dessutom billigare med ny bil.

min bil som exempel:
fast månadskostnad
låg förbrukning (om ja kör som folk)
låg försäkring (halv, nybil/vagnskadegaranti)
låg skatt
5-års Garanti

till skillnad från en älde bil där det är
högre försäkring
högre skatt
INGA garantier
reparationer var o varannan månad..

sen finns de såklart tur och otur. vissa kan ha begagnade bilar och bara köra med dom utan problem, andra plöjer ner flera tusen varje månad på att laga små eller större fel..

fördelarna med tex leasing är att allt ingår i vissa avtal
fast månadskostnad (försäkring, skatt service osv)
värdet räknas sen om och man har möjlighet att köpa loss bilen eller leasa en ny.

och som någon annan tidigare nämnde så är de mycket vanligt med tjänstebil

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang