Volvo 940 ltt -95 frikopplar inte

TimL
15 april 2014 · 2 Inlägg

Hej!

Min koppling började slira efter att jag chippat den och ställt upp trycket.
så jag beställde 712 tryckplattan och orginal lamell och urtrampningslager, här är grejerna jag beställde:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac … 240mm.html

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ori … 240mm.html

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/urt … -35mm.html

Idag så lämnade jag in den på mekonomen i Partille för byte. och när jag åker dit efter någon timme för att kolla hur de gick så sa dom att de gick bra men att urtramningslagret var fel, så då fick jag köpa att annat av dom för 300 som dom satte på istället.

Nu till problemet!

När jag hämtade bilen så fick jag inte i växlarna, fick slita i dom så de kändes som att spaken skulle gå av, den frikoppla alltså inte riktigt.

så gick in igen och DÅ sa han att dom trodde att de var slavcylindern som va inte orkade med den förstärkta tryckplattan och att den kanske skulle behöva bytas, och att jag skulle komma tilbaks imorgon.

så vad ska jag göra? vad tror ni är problemet? ska jag låta dom byta slavcylindern och pröjsa massa för det, eller kan de vara något annat som dom har gjort? att de var rätt urtrampningslager trots allt? att slangen expanderar? skev lamell?

vad ska jag göra?

Tack på förhand!!

Equium
15 april 2014 · 354 Inlägg

Frågan är om de har luftat ordentligt, kan vara lite klurigt. Fick lufta "bakvägen" på min när jag bytte koppling.

Dennis_W_
15 april 2014 · 17 Inlägg

TimL skrev:
Hej!

Min koppling började slira efter att jag chippat den och ställt upp trycket.
så jag beställde 712 tryckplattan och orginal lamell och urtrampningslager, här är grejerna jag beställde:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac … 240mm.html

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ori … 240mm.html

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/urt … -35mm.html

Idag så lämnade jag in den på mekonomen i Partille för byte. och när jag åker dit efter någon timme för att kolla hur de gick så sa dom att de gick bra men att urtramningslagret var fel, så då fick jag köpa att annat av dom för 300 som dom satte på istället.

Nu till problemet!

När jag hämtade bilen så fick jag inte i växlarna, fick slita i dom så de kändes som att spaken skulle gå av, den frikoppla alltså inte riktigt.

så gick in igen och DÅ sa han att dom trodde att de var slavcylindern som va inte orkade med den förstärkta tryckplattan och att den kanske skulle behöva bytas, och att jag skulle komma tilbaks imorgon.

så vad ska jag göra? vad tror ni är problemet? ska jag låta dom byta slavcylindern och pröjsa massa för det, eller kan de vara något annat som dom har gjort? att de var rätt urtrampningslager trots allt? att slangen expanderar? skev lamell?

vad ska jag göra?

Tack på förhand!!

Skulle gissa att det är slangen som sitter på röret mellan primär och slavcylindern som nu med den hårdare tryckplattans motstånd expanderar/töjs ut. Dvs endel av trycket från primäcylindern går förlorat och slavcylindern slår inte ut så långt som den ska.
Kolla på slangen, sitter nere vid/nära lådan, medan du ber någon trampa på kopplingen ska du se att den antagligen töjs ut en hel del, du kommer att se det.

Bäst att åtgärda innan den går av, annars blir det jobbigt att ta sig fram om du inte är duktig på att crossväxla.

Mvh Dennis

TimL
16 april 2014 · 2 Inlägg

Tack för svar, den va inne idag och dom kollade allt dom kunde utan att ta ner lådan, så som slavcylinder, huvudcylinder och slangar osv. Och allt var i bra skick. Dom luftade även systemet ännuer men ingen hjälpte.
Mailade även kl racing och dom rada upp några olika möjliga orsaker och sa att de va troligast att dom hade satt lamellen på fel håll, vilket också lät rimligast.

Den ska iaf in igen på tisdag så ska dom ta ner lådan igen... Tvekar på att dom skulle erkänna de om de nu är så, men vi får se.

Tycker ni de låter rimligt att lamellen sitter åt fel håll? Skulle de ens gå att växla över huvudtaget då?

Dennis_W_
16 april 2014 · 17 Inlägg

Om jag inte missminner mig så är det absolut möjligt att vända lamellen fel väg men man märker att det är fel direkt för lamellcentrum tar i svänghjulet. Och om man då mot förmodan fortsätter att skruva ihop de på de viset så borde det leva om som ... då man kopplar och centrum slår mot svänghjulet. En verkstad ska inte göra det misstaget heller speciellt eftersom lamellen ser lite olika ut på var sida och oftast står det flyywheel side eller motsvarande fast på tyska på ena sidan.

Kopplingen borde även slira isf vid kraftigt gaspådrag eftersom anliggningsytan inte blir plan mellan tryckplattan och svänghjul. Allt är ju dock möjligt.

Har du kollat själv på slangen då någon trycker ner kopplingen? Om endast dom kollat kan dom ha kollat när kopplingen är uppsläppt och tyckt att den ser bra ut vilket den oftast gör i "vila". Den har varit boven i dramat vid 2 tillfällen för mig efter byte till kraftigare tryckplatta.

Mvh Dennis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang