Reklamremsan under nummerplåten, varför har så många den kvar?

DilluTioN Renovering/film
16 april 2014 · 129 Inlägg

Vettemannen skrev:

DilluTioN skrev:

ErikAxelsson skrev:
Kan inte annat än hålla med. Kan inte heller förstå att folk inte köper nya reg.plåtar oftare, kostar inte ens hundringen styck..

Synd bara att dom nya plåtarna ser ut som skit.. Speciellt jag som kör äldre bilar, det där himla EU-märket förstör hela skylten... Fattar inte varför dom tog bort skyltarna utan EU-märket. Deras motivation var att vi bodde i ett eu-land och att "endast" 11% av skyltarna som såldes var utan EU-märket..

På tal om det.. Är det någon som vet vart man kan få tag på reg-hållare till skylt utan EU-märke??

Det beror givetvis på att inga nybilsköpare ens blir tillfrågade om dom vill ha EU-märke eller inte. Dom som fått EU-märke är det säkert bara nån procent som brytt sig och bytt skylt, resten bryr sig inte helt enkelt. Detta är min teori iaf.

/Benny

Det stod något med 11% av de som köpte nya skyltar till bilen. Alltså inte nya bilar.
Skriver från mobilen så orkar inte leta fram det nu, men det står på trafikverkets hemsida.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2014 · 14 056 Inlägg

DilluTioN skrev:

Vettemannen skrev:

DilluTioN skrev:

Synd bara att dom nya plåtarna ser ut som skit.. Speciellt jag som kör äldre bilar, det där himla EU-märket förstör hela skylten... Fattar inte varför dom tog bort skyltarna utan EU-märket. Deras motivation var att vi bodde i ett eu-land och att "endast" 11% av skyltarna som såldes var utan EU-märket..

På tal om det.. Är det någon som vet vart man kan få tag på reg-hållare till skylt utan EU-märke??

Det beror givetvis på att inga nybilsköpare ens blir tillfrågade om dom vill ha EU-märke eller inte. Dom som fått EU-märke är det säkert bara nån procent som brytt sig och bytt skylt, resten bryr sig inte helt enkelt. Detta är min teori iaf.

/Benny

Det stod något med 11% av de som köpte nya skyltar till bilen. Alltså inte nya bilar.
Skriver från mobilen så orkar inte leta fram det nu, men det står på trafikverkets hemsida.

Okay var det så? Men iaf. vi som har gamla bilar/hobbybilar vill ju så klart inte ha detta förbannade fula EU-märket. Det borde ju vara lite valfrihet tycker man.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
666_Beast
16 april 2014 · 1 863 Inlägg

Den plastbiten är det första som byts ut direkt när man kommer hem med en ny bil.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
DilluTioN Renovering/film
16 april 2014 · 129 Inlägg

Vettemannen skrev:

DilluTioN skrev:

Vettemannen skrev:
Det beror givetvis på att inga nybilsköpare ens blir tillfrågade om dom vill ha EU-märke eller inte. Dom som fått EU-märke är det säkert bara nån procent som brytt sig och bytt skylt, resten bryr sig inte helt enkelt. Detta är min teori iaf.

/Benny

Det stod något med 11% av de som köpte nya skyltar till bilen. Alltså inte nya bilar.
Skriver från mobilen så orkar inte leta fram det nu, men det står på trafikverkets hemsida.

Okay var det så? Men iaf. vi som har gamla bilar/hobbybilar vill ju så klart inte ha detta förbannade fula EU-märket. Det borde ju vara lite valfrihet tycker man.

/Benny

Skyltar utan EU-symbol försvinner

Idag finns möjlighet att få en ordinarie registreringsskylt eller MC-skylt utan EU-symbol. Den möjligheten tas bort från och med årsskiftet. Andelen skyltbeställningar utan EU-symbol är endast cirka 11 procent av det totala antalet dubblettbeställningar och trenden är minskande.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … forandras/

Därför har vi EU-symbolen på skylten:

• Sverige är ett EU-land.
• Användandet av bil och motorcykel utomlands ökar – symbolen visar vilket land den kommer från.
• Vår skylt utan EU-symbol och S-märke liknar några andra länders skyltar – det är svårt att skilja dem åt i trafiken och i fartkameror och trängselskattepassager.
• Det minskar antalet varianter – utseendet blir enhetligt och det håller skyltkostnaderna på en rimlig nivå för svenska fordonsägare.   

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skyltarna/

Finns ännu mer att läsa om det här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … rtarea=All

Dom påstår att bytet håller priserna nere.. Men det är väl inte transportstyrelsen som betalar skyltarna, det är ju vi fordonsägare. Och jag har då aldrig varit missnöjd över priset. Betalar hellre 150kr för en skylt om jag kan få den utan EU-märket.

Detta har ju inte riktigt med tråden att göra men ändå.. Detta kommer ju leda till fler illegala skyltar..

Senast redigerat av DilluTioN (16 april 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
16 april 2014 · 1 004 Inlägg

Förstår absolut TS tankegång..
Har själv sån där reklam på bruksbilen, typ "Skoda Auto Sverige" och det är skit samma. Men på bruksbil 2 så tyckte jag inte det gjorde sig, så det löstes med en svart tejpremsa över, och på 3e bruks`en så blev det en liten fin diskret sticker från ej namngivet konkurrerande bilrelaterat forum.

Kromad skylthållare är nåt av det värsta jag vet på en bil..

"My drinkingteam has a racingproblem"
DilluTioN Renovering/film
16 april 2014 · 129 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Förstår absolut TS tankegång..
Har själv sån där reklam på bruksbilen, typ "Skoda Auto Sverige" och det är skit samma. Men på bruksbil 2 så tyckte jag inte det gjorde sig, så det löstes med en svart tejpremsa över, och på 3e bruks`en så blev det en liten fin diskret sticker från ej namngivet konkurrerande bilrelaterat forum.

Kromad skylthållare är nåt av det värsta jag vet på en bil..

Gu va många inlägg jag skriver nu... Kromade skylthållare borde förbjudas, usch så hemskt.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
Cupra_
16 april 2014 ·

Har bara varit för slö för att ta väck den trots att den är ful

Digital_Kicker
16 april 2014 · 3 721 Inlägg

Det är d första som försvinner på mina bilar iaf smile har dock funderat på att sätta tillbaka en men fast med egen text smile

OpelP1
16 april 2014 · 1 412 Inlägg

Det är en detalj som jag inte bryr mig om alls.

Min senaste moderna bil var ju rätt välputsad och hade lite vräkiga hjul, men det var först nu när jag kollade på en bild av den som jag fick se att det faktiskt satt en sån där reklamremsa bak på den.  tongue

Senast redigerat av OpelP1 (16 april 2014)

Kanelbullen
16 april 2014 · 1 722 Inlägg

Haha .....herregud , euskyltar och reklamremsor..... värst vad folk ska idas bry sig big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
16 april 2014 · 1 004 Inlägg

OpelP1 skrev:
Det är en detalj som jag inte bryr mig om alls.

Kanske hädanefter ?! big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Bobzza
16 april 2014 · 273 Inlägg

Skulle vilja påstå att om regplåten och ramen är sunkig så visar det bara att ägaren inte är så "pedant" som han/hon påstår sig vara, drar ner hela bilen till en smutsig nivå.

OpelP1
16 april 2014 · 1 412 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

OpelP1 skrev:
Det är en detalj som jag inte bryr mig om alls.

Kanske hädanefter ?! big_smile

Ha! Nejdu, och numera kommer jag att hålla mig till gamla bilar som normalt saknar sån. big_smile

granadadr
17 april 2014 · 7 289 Inlägg

Kanelbullen skrev:
Haha .....herregud , euskyltar och reklamremsor..... värst vad folk ska idas bry sig big_smile

inget dumt menat,, men en fråga,, skulle du vilja ha de NYA regskyltarna på din w 123 och din 240??

jag vill INTE ha dem på mina veteranbilar,, på bruksbilarna bryr jag mig ej ett dugg

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 april 2014 · 10 427 Inlägg

Haha! Själv hade jag reklamremsa på nummerskyltshållaren bak från en Audi-försäljare på BMWn, vilket jag givetvis inte kunde ha enligt personal på lokala BMW-handlaren som gav mig en regskylthållare med BMW-handlarens namn på som nu sitter där istället. xD

Evildan
17 april 2014 ·

DilluTioN skrev:

Vettemannen skrev:

DilluTioN skrev:
Det stod något med 11% av de som köpte nya skyltar till bilen. Alltså inte nya bilar.
Skriver från mobilen så orkar inte leta fram det nu, men det står på trafikverkets hemsida.

Okay var det så? Men iaf. vi som har gamla bilar/hobbybilar vill ju så klart inte ha detta förbannade fula EU-märket. Det borde ju vara lite valfrihet tycker man.

/Benny

Skyltar utan EU-symbol försvinner

Idag finns möjlighet att få en ordinarie registreringsskylt eller MC-skylt utan EU-symbol. Den möjligheten tas bort från och med årsskiftet. Andelen skyltbeställningar utan EU-symbol är endast cirka 11 procent av det totala antalet dubblettbeställningar och trenden är minskande.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … forandras/

Därför har vi EU-symbolen på skylten:

• Sverige är ett EU-land.
• Användandet av bil och motorcykel utomlands ökar – symbolen visar vilket land den kommer från.
• Vår skylt utan EU-symbol och S-märke liknar några andra länders skyltar – det är svårt att skilja dem åt i trafiken och i fartkameror och trängselskattepassager.
• Det minskar antalet varianter – utseendet blir enhetligt och det håller skyltkostnaderna på en rimlig nivå för svenska fordonsägare.   

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skyltarna/

Finns ännu mer att läsa om det här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … rtarea=All

Dom påstår att bytet håller priserna nere.. Men det är väl inte transportstyrelsen som betalar skyltarna, det är ju vi fordonsägare. Och jag har då aldrig varit missnöjd över priset. Betalar hellre 150kr för en skylt om jag kan få den utan EU-märket.

Detta har ju inte riktigt med tråden att göra men ändå.. Detta kommer ju leda till fler illegala skyltar..

Endast en typ av skylt håller priserna för transportstyrelsen nere både i rena tillverkningskostnader samt den administrativa biten, det är vi skattebetalare som finansierar transportstyrelsen så jodå, det är vi som betalar.
Vidare tror jag att den lilla slant en bilägare får erlägga för sina nya skyltar är subventionerad till viss del då så små serier (2st)  eventuellt är mera kostsamt än så att ta fram.

Eksak
17 april 2014 · 91 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99136/99136-de4c17074a17bb0d8f7e29fde1f2ddb1.jpg

Vad kan man säga.. enda passande på bilen wink

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Kanelbullen
17 april 2014 · 1 722 Inlägg

granadadr skrev:

Kanelbullen skrev:
Haha .....herregud , euskyltar och reklamremsor..... värst vad folk ska idas bry sig big_smile

inget dumt menat,, men en fråga,, skulle du vilja ha de NYA regskyltarna på din w 123 och din 240??

jag vill INTE ha dem på mina veteranbilar,, på bruksbilarna bryr jag mig ej ett dugg

jag köpte nya skyltar men då utan eumärket, inte har jag någon 240 ??

Senast redigerat av Kanelbullen (17 april 2014)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Vita_Vargen
17 april 2014 · 1 281 Inlägg

Kanelbullen skrev:

granadadr skrev:

Kanelbullen skrev:
Haha .....herregud , euskyltar och reklamremsor..... värst vad folk ska idas bry sig big_smile

inget dumt menat,, men en fråga,, skulle du vilja ha de NYA regskyltarna på din w 123 och din 240??

jag vill INTE ha dem på mina veteranbilar,, på bruksbilarna bryr jag mig ej ett dugg

jag köpte nya skyltar men då utan eumärket, inte har jag någon 240 ??

Vet inte ifall du har missat det men numera går det enbart att beställa skyltar av den undre modellen på denna bild

http://www.gp.se/image_processor/1.2284367.1392737570!/image/2171818790.jpg_gen/derivatives/wide/2171818790.jpg?maxWidth=620

Tydligen har trängselkamerorna problem med vissa av dom nya skyltarna tongue

granadadr
17 april 2014 · 7 289 Inlägg

Kanelbullen skrev:

granadadr skrev:

Kanelbullen skrev:
Haha .....herregud , euskyltar och reklamremsor..... värst vad folk ska idas bry sig big_smile

inget dumt menat,, men en fråga,, skulle du vilja ha de NYA regskyltarna på din w 123 och din 240??

jag vill INTE ha dem på mina veteranbilar,, på bruksbilarna bryr jag mig ej ett dugg

jag köpte nya skyltar men då utan eumärket, inte har jag någon 240 ??

ooops,, har nog läst för snabbt roll sorry

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang