Bromsbesvär

Zndr Vorsprung Durch Technik
16 april 2014 · 120 Inlägg

Hej folket!

Idag utförde jag ett bromsbelägg byte på min Audi A4 1.8t -96. Efter att jag bytat så försvann bromsvärkan helt. Bromsarna bygger ej upp tryck längre och pedalen sjunker till golvet. Då har jag enbart lossat på bromsbeläggen och inte rört någon slang.
Det "pyser" vid bromsoljebehållaren men kan inte hitta varken oljeläcka eller lufthål.

Någon som varit med om liknande eller har bra förslag på lösningar?

Alla tips/råd godtas!

Mvh

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
Demmpa
16 april 2014 · 329 Inlägg

Zndr skrev:
Hej folket!

Idag utförde jag ett bromsbelägg byte på min Audi A4 1.8t -96. Efter att jag bytat så försvann bromsvärkan helt. Bromsarna bygger ej upp tryck längre och pedalen sjunker till golvet. Då har jag enbart lossat på bromsbeläggen och inte rört någon slang.
Det "pyser" vid bromsoljebehållaren men kan inte hitta varken oljeläcka eller lufthål.

Någon som varit med om liknande eller har bra förslag på lösningar?

Alla tips/råd godtas!

Mvh

kan va en bromsslang som har sprungit läck kanske? har du kollat alla slangar? funkade allt innan du böt?

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Zndr Vorsprung Durch Technik
16 april 2014 · 120 Inlägg

Blev lite för mörkt för att se!

Inga fel förutom att bromsbeläggen var dåliga. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
Demmpa
16 april 2014 · 329 Inlägg

Zndr skrev:
Blev lite för mörkt för att se!

Inga fel förutom att bromsbeläggen var dåliga. Jag har aldrig varit med om något liknande.

vet vissa som har haft otur med bromscylindern, då kan det bli så, men mer troligt att det finns en läcka någonstans:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Zndr Vorsprung Durch Technik
17 april 2014 · 120 Inlägg

Blev lite för mörkt för att se!

Inga fel förutom att bromsbeläggen var dåliga. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
ultimatemartin
17 april 2014 · 111 Inlägg

Det första jag fick göra efter att jag bytte belägg va att pumpa på bromsen några ggr (så att kolvarna åker ut) och sen lufta systemet, helskumt egentligen med tanke på att man inte gjort nåt speciellt men funka gjorde de iaf smile

Volvo S70 (2000)
Zndr Vorsprung Durch Technik
17 april 2014 · 120 Inlägg

Har varit till lokala verkstan, De tyckte som ni att jag skulle prova lufta bromsarna, och efter som jag är helt säker på att det inte är något läckage så lutar det åt att Huvudbromscylindern har gett upp.

Jag får återkomma när jag tittat mer !

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
SimonT Egen
17 april 2014 · 277 Inlägg

Fram eller bak?

Zndr Vorsprung Durch Technik
17 april 2014 · 120 Inlägg

Runt om!

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
SimonT Egen
17 april 2014 · 277 Inlägg

Aha, har du såna kolvar man skruvar in bak så börja felsöka där, sen är vag i den kullen kända för att oken sätter sig, så prova plocka beläggen och trampa så du ser om det rört sig
Annats får du jucka på kolvarna och möjligtvis smörja dem även om man inte ska det, in och ut in och ut tills de rör sig ordentligt.
Själv fick ja byta ok runt om bara för ja skulle byta belägg en gång

Zndr Vorsprung Durch Technik
17 april 2014 · 120 Inlägg

Ska lufta bromsarna innan jag testar något drastiskt! smile

Volvo V70 II D3 "VetusAutem" (2011)
SimonT Egen
18 april 2014 · 277 Inlägg

Så länge du inte öppnat nipplarna, lossat slangar eller rör eller nåt sånt ska de omöjligt kunnat komma in luft men de funkade ju för nån annan som skrivit så prova :-)  annars börja där bak med felsökningen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang