Behovet av bilverkstad

Allan_Dahl
19 april 2014 · 4 Inlägg

Hej!
Jag kommer börja plugga till bilmekaniker i fritiden för att kunna göra några projekt med en Mercedes.
Jag ser kontinuerligt genom nuvarande projekt. De flesta verkar vara privatpersoner som muttrar sina egna bilar.

Min fråga lyder:
Hur får man tillgång till en bilverkstad där man har tillgång till alla verktyg och hur mycket kostar det då att hyra en del av en bilverkstad?

Dr_struts
19 april 2014 · 1 861 Inlägg

Man hyr in sig i en lokal och köper verktyg själv! ^^

Bilverkstad får man tillgång till genom att ha en kompis som äger en och är snäll nog att låta kompisar låna! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
mange_240
19 april 2014 · 1 562 Inlägg

Du har lyckats skriva totalt oläsligt, men jag tror du är intresserad av att hyra ett garage för att skruva i din Mercedes, är det så? Att gå en mekanikerutbildning för att enbart skruva i en enda bil låter lite överdrivet, låter bättre om du planerat att arbeta som mekaniker sedan. Var det som var planen, skulle jag eventuellt fråga min blivande arbetsgivare angående att få vara där efter arbetstid för privata projekt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 17 345 Inlägg

Dr_struts skrev:
Man hyr in sig i en lokal och köper verktyg själv! ^^

Bilverkstad får man tillgång till genom att ha en kompis som äger en och är snäll nog att låta kompisar låna! tongue

Så får det bli för TS.

Att hyra in sig i en bilverkstad betyder att denna mister en plats där de kan ha kundbilar. Då måste hyran spegla omsättning på denna plats= glöm det.

Hyr ett litet garage och köp verkstyg på biltema så du kommer igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Allan_Dahl
19 april 2014 · 4 Inlägg

Hej!
Jag tackar för all tips.
Bilar är inom mitt intresseområde men det är dock inte vad jag vill arbeta med. Men i samband med att man praktiserar under utbildningen så kommer jag se till att fixa mig en plats.
P.S
Jag råkade starta två trådar samtidigt med samma fråga.
Ber om ursäkt för det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 17 345 Inlägg

Allan_Dahl skrev:
Hej!
Jag tackar för all tips.
Bilar är inom mitt intresseområde men det är dock inte vad jag vill arbeta med. Men i samband med att man praktiserar under utbildningen så kommer jag se till att fixa mig en plats.
P.S
Jag råkade starta två trådar samtidigt med samma fråga.
Ber om ursäkt för det.

Såg det. Den andra är låst av mig. Sånt händer. Lycka till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dr_struts
20 april 2014 · 1 861 Inlägg

Allan_Dahl skrev:
Hej!
Jag tackar för all tips.
Bilar är inom mitt intresseområde men det är dock inte vad jag vill arbeta med. Men i samband med att man praktiserar under utbildningen så kommer jag se till att fixa mig en plats.
P.S
Jag råkade starta två trådar samtidigt med samma fråga.
Ber om ursäkt för det.

Finns mycket man kan jobba med efter att ha studerat vid fordon! Jag själv går av liknande anledningar men tanken är att jobba några år med det iaf! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Allan_Dahl
20 april 2014 · 4 Inlägg

Haha ja, det verkar som om vi utbildar oss av samma anledning. Men jag vill inte göra ett intresse jag älskar till mitt arbete.
Första prioritet är alltid civilekonomprogrammet för min del:)

granadadr
21 april 2014 · 7 261 Inlägg

gör som jag, hyr en meklokal,, gärna lite större,, så du har plats för 1-3 bilar,, och kan man skruva kan man ju  ta in kundbilar,, om du tänkt göra det,, då får du in en extraslant,, verktygen på biltema är hyfsade om du köper deras värre med 5-10 års garanti,, har flera sådana,, funkar fint,,

hehe det enda som hänt är att jag knäckte ett 1/4 spärrskaft för jag satte en förlängare på det smile smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
zovix Maskinbefäl
22 april 2014 · 1 038 Inlägg

Skaffa biltemas hylsnyckelsats modell större, fyra pallbockar och en bra garagedomkraft. Hyr granntantens villagarage eller liknande. Var tydlig med att du har för avsikt att skruva bil. Köp en verkstadshandbok. Börja skruva.

Har du tur känner du någon mekaniker som kan komma med bra tips under arbetets gång, men för att lära sig skruva bil, måste man skruva bil.

När du lärt dig grunderna, hoppa in på en bilverkstad som timvikarie så får du skruva (de ordinarie vill ha servicar mm för att inte spräcka sina accord, du som kommer på timme kan få växellåds och motorbyten, felsökningar mm. Dessutom har man alltid en verkmästare att fråga om råd)

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
granadadr
22 april 2014 · 7 261 Inlägg

zovix skrev:
Skaffa biltemas hylsnyckelsats modell större, fyra pallbockar och en bra garagedomkraft. Hyr granntantens villagarage eller liknande. Var tydlig med att du har för avsikt att skruva bil. Köp en verkstadshandbok. Börja skruva.

Har du tur känner du någon mekaniker som kan komma med bra tips under arbetets gång, men för att lära sig skruva bil, måste man skruva bil.

När du lärt dig grunderna, hoppa in på en bilverkstad som timvikarie så får du skruva (de ordinarie vill ha servicar mm för att inte spräcka sina accord, du som kommer på timme kan få växellåds och motorbyten, felsökningar mm. Dessutom har man alltid en verkmästare att fråga om råd)

Med vänlig hälsning, Z

en firma låter INTE en oerfaren ung kille göra motorbyten felsökningar mm,, för det krävs erfarenhet och kunskap för detta,, en firma har ej personal att  övervaka eller hjälpa en timvik heller,,

rickylicious Webbutvecklare
22 april 2014 · 2 369 Inlägg

mange_240 skrev:
Att gå en mekanikerutbildning för att enbart skruva i en enda bil låter lite överdrivet

Varför är detta överdrivet? smile

Jag har några år haft planer på det samma, plugga någon typ av motorkunskap på fritiden då jag är kass på motorer. Har de senaste 5-6 åren lagt säkert tusentals timmar på att skruva med mina bilar, vilket jag gissar att jag inte är ensam om här smile Tycker man det är kul så är det ju betydligt roligare att lära sig och skruva 10 timmar själv, än att jobba över 100 timmar på sitt jobb för att ha råd med 10 timmar verkstadstid för en tusenlapp i timmen (typ).

Jag säger kör hårt till Allan! Gör det du tycker är kul, livet är för kort för att inte lära sig det man vill pilla med, oavsett om det är privat eller i jobb smile Finns folk som läser tiotals språk, lär sig spela instrument, osv. så jag ser ingen anledning till att inte lära sig mer om fordon smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2014 · 13 644 Inlägg

granadadr skrev:
gör som jag, hyr en meklokal,, gärna lite större,, så du har plats för 1-3 bilar,, och kan man skruva kan man ju  ta in kundbilar,, om du tänkt göra det,, då får du in en extraslant,, verktygen på biltema är hyfsade om du köper deras värre med 5-10 års garanti,, har flera sådana,, funkar fint,,

hehe det enda som hänt är att jag knäckte ett 1/4 spärrskaft för jag satte en förlängare på det smile smile

instämmer med dig.    att hållas med kundbilar hela tiden så har man inte tiden att sätta sig in i saker som man har med sina egna.

jag och 2polare flyttade in i nytt garage 1april.  så jäkla skönt att få lite utrymme   130kvadrat på 5platser där 3st är fasta och 1 slit och släng och sen en lyft.
lyften prioriterade vi.  en beg 2pelarlyft  tog 3timmar att montera upp

nu har vi inte hunnit använt den mycket men det fungerar inte i långa loppet att ligga på ett betonggolv och meka.

vi ger 3200kr/mån+el för garaget  tar mig 7minuter att ta mig dit  kan åka dit på 4-5 om jag vill

gick från början fordon. och även testat som efterutbildning men det fungerar inte. på tok för korkade kurser där man inte lär sig ett skit.

stå och plocka med saker som har alla förutsättningar är inte ens 10% av verkligheten som kommer sen.

nu hjälper jag oxå till på några verkstäder när jag inte jobbar  men på hobbynivå för att lära mig lite nyare grejer.

enda sättet att bli duktig är att meka med riktiga bilar  inte med lösa grejer som man får göra på "skolan"

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zovix Maskinbefäl
22 april 2014 · 1 038 Inlägg

granadadr skrev:

zovix skrev:
Skaffa biltemas hylsnyckelsats modell större, fyra pallbockar och en bra garagedomkraft. Hyr granntantens villagarage eller liknande. Var tydlig med att du har för avsikt att skruva bil. Köp en verkstadshandbok. Börja skruva.

Har du tur känner du någon mekaniker som kan komma med bra tips under arbetets gång, men för att lära sig skruva bil, måste man skruva bil.

När du lärt dig grunderna, hoppa in på en bilverkstad som timvikarie så får du skruva (de ordinarie vill ha servicar mm för att inte spräcka sina accord, du som kommer på timme kan få växellåds och motorbyten, felsökningar mm. Dessutom har man alltid en verkmästare att fråga om råd)

Med vänlig hälsning, Z

en firma låter INTE en oerfaren ung kille göra motorbyten felsökningar mm,, för det krävs erfarenhet och kunskap för detta,, en firma har ej personal att  övervaka eller hjälpa en timvik heller,,

Nej förlåt, jag skev bara utav Personlig Erfarenhet. Så har jag lärt mig skruva bil. Jag hade ingen erfarenhet av att skruva bil annat än lite hobby. Talar du om att du är där för att lära dig, testar de dig hårdare.

Hur tror du man lär sig?

Självklart släpper de inte in en ung oprövad på motorbytet direkt, men det syns fort om du har talang för att lära dig eller om du har tummen mitt i handen och ska jobba i kostym. Jag gjorde mitt första kopplingsjobb efter en vecka.

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mange_240
22 april 2014 · 1 562 Inlägg

rickylicious skrev:

mange_240 skrev:
Att gå en mekanikerutbildning för att enbart skruva i en enda bil låter lite överdrivet

Varför är detta överdrivet? smile

Jag har några år haft planer på det samma, plugga någon typ av motorkunskap på fritiden då jag är kass på motorer. Har de senaste 5-6 åren lagt säkert tusentals timmar på att skruva med mina bilar, vilket jag gissar att jag inte är ensam om här smile Tycker man det är kul så är det ju betydligt roligare att lära sig och skruva 10 timmar själv, än att jobba över 100 timmar på sitt jobb för att ha råd med 10 timmar verkstadstid för en tusenlapp i timmen (typ).

Jag säger kör hårt till Allan! Gör det du tycker är kul, livet är för kort för att inte lära sig det man vill pilla med, oavsett om det är privat eller i jobb smile Finns folk som läser tiotals språk, lär sig spela instrument, osv. så jag ser ingen anledning till att inte lära sig mer om fordon smile

Jag tycker absolut att han ska gå fordon och lära sig skruva. Men för att enbart meka lite i en enda bil tycker jag det känns bortkastat. Förstår mig inte riktigt på folk som lägger ner tre år av sitt liv på att utbilda sig, till något de inte vet om de vill hålla på med. Jag menar att man kan väl exempelvis försöka få lite olika praktikplatser, och sedan utvärdera efter dem vad man bör sikta på. För att ha ett enda bilprojekt behöver man ingen utbildning, det man behöver lära sig för det lär man sig under resans gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang