M52B28 Motor i en E36 325i med Vanos

-BMW-Motorsport- ///M-Power
20 april 2014 · 1 032 Inlägg

Hej!

Det är så att jag funderar på att leta rätt på en mer lågmilad motor som skall renoveras och turbokonverteras till min BMW E36 325i -93. Och jag tänkte kolla ifall någon vet om en M52B28 motor passar i min? I nuläget sitter där en M50TUB25, alltså med Vanos på insugskammen. Har för mig att 328ans motor också bara har enkel vanos?

Tänkte ifall man skulle hitta en fin lågmilad 328 motor vilket hade gett mig lite fler att välja mellan. Och sen om alla kontaktstycke och så vidare är likadant, så man slipper byta hela kabelstammen.

Tack på förhand!
/ Johan

Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
luuundh CLASSIFIED
20 april 2014 · 646 Inlägg

m50-blocket är ju att föredra vid turbokonvertering p.g.a. det starkare gjutjärnsblocket. M52-motorerna har ju aluminiumblock. Dock kan du ju köpa en b28-vev om du vill ha lite mer volym. smile

Vissa har dock kört överladdat på m52:orna utan problem men det känns väl lite som en chansning kan jag tycka. smile

NdL Konstruktör
21 april 2014 · 1 053 Inlägg

Det bästa är som sagt som föregående skrev.
Att köra på M50 blocket.
Finns att få tag i delar lätt för att stroka upp en 2.5a


Läs på PPF så hittar du hur mycket som helst.


Men allting beror ju på hur mycket effekt du vill ha.
Klarar du dig med 400motorhästar så behöver du inte ens öppna motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang