Volvo V40 T4 - grenrörsläckage och avgassmällar

Ahonen
21 april 2014 · 347 Inlägg

Har precis bytt block i min V40.

Fas1 T4 block, Fas2 T4 topp med alla fas2 tillbehör.
Övrigt så är det 3" downpipe, 2.5" resten
BSR steg 3.

Blev precis klar och skulle starta bilen, men den verkar läcka avgaser då det smattrar väldigt mycket vid grenröret. Men bara när man gasar upp den, och när den är kall.
När den är varm, på tomgång, så är den tyst. Likaså vid jämngas. Men när man gasar upp så smattrar det.
Nya packningar användes vid montering av grenrör.

Hur vanligt är detta, att det läcker där?


Har även avgassmällar när jag släpper gasen efter att ha gasat upp den.

Vad kan detta bero på?

En liten film på ljudet. Filmat med mobilen så ljudet är inte det bästa.

http://www.youtube.com/watch?v=wWuXjF4PgAE

Senast redigerat av zagzer (21 april 2014)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2014 · 1 163 Inlägg

ja, den läcker ju tydligt massa avgaser.. bara ner med allt och du borde kunna se var. antagligen sitter någon packning fel eller så har missat någon/några skruvar.

~Andy~
Ahonen
22 april 2014 · 347 Inlägg

Andyy90 skrev:
ja, den läcker ju tydligt massa avgaser.. bara ner med allt och du borde kunna se var. antagligen sitter någon packning fel eller så har missat någon/några skruvar.

Alla muttrar sitter, och är ordentligt åtdragna. Likaså packningar. Får väl riva ner och titta.



Dessa felen borde väl kunna göra ihop? Eftersom den läcker före första lambda så fettar den ju på, och jag får avgassmällar som följd. Låter detta rimligt?

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2014 · 1 163 Inlägg

zagzer skrev:

Andyy90 skrev:
ja, den läcker ju tydligt massa avgaser.. bara ner med allt och du borde kunna se var. antagligen sitter någon packning fel eller så har missat någon/några skruvar.

Alla muttrar sitter, och är ordentligt åtdragna. Likaså packningar. Får väl riva ner och titta.



Dessa felen borde väl kunna göra ihop? Eftersom den läcker före första lambda så fettar den ju på, och jag får avgassmällar som följd. Låter detta rimligt?

absolut smile som du skrev bara riva ner skiten igen och slå lite på de.. tongue

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang